Windows 365 för konsumenter kan släppas i höst

Permalänk
Melding Plague

Windows 365 för konsumenter kan släppas i höst

Enligt Windows Latests källor ska dator-i-molnet-tjänsten Windows 365 komma i en billigare konsumentversion som kan släppas redan i höst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej det vore ju korkat att köra på en enhet med högre specifikationer, en molnpc till privatpersoner borde ju rimligtvis kunna köra de senaste tunga spelen, vad skulle annars vinsten vara att strömma en dator? [Kliar mig i huvudet emoji]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Nej det vore ju korkat att köra på en enhet med högre specifikationer, en molnpc till privatpersoner borde ju rimligtvis kunna köra de senaste tunga spelen, vad skulle annars vinsten vara att strömma en dator? [Kliar mig i huvudet emoji]

Tjäna pengar och kontrollera datan, man backar tekniken till tiden som gällde före pcns intåg genom att ha en centraldator och terminaler och så får användarna prenumerera på de funktioner de vill aktivera och kanske dessutom betala per tidsenhet och dessutom får man full tillgång till all data användaren hanterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Nej det vore ju korkat att köra på en enhet med högre specifikationer, en molnpc till privatpersoner borde ju rimligtvis kunna köra de senaste tunga spelen, vad skulle annars vinsten vara att strömma en dator? [Kliar mig i huvudet emoji]

Testa att se bortom joysticken en liten stund

Permalänk
Medlem

Det finns gott om folk som bokstavligen lever sina liv genom olika prenumerationer istället för att äga sakerna själva, så inte förvånande att det även kommer hyr-Windows.

Permalänk

Jag som många andra har Azure laddat med ett antal tusen kronor i månaden för privat bruk. Jag ser inget vits att betala 100kr i månaden för denna tjänst som tråden handlar om, frågan är vem som ser vitsen när priset är så högt?

Permalänk
Medlem

Så länge inte alternativet att köpa försvinner till förmån för abonnemang så är jag ok med det. Men vill inte se en framtid a' la Adobe...
Alla dessa abonnemang är ett gissel imo...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tjäna pengar och kontrollera datan, man backar tekniken till tiden som gällde före pcns intåg genom att ha en centraldator och terminaler och så får användarna prenumerera på de funktioner de vill aktivera och kanske dessutom betala per tidsenhet och dessutom får man full tillgång till all data användaren hanterar.

Det är ju såhär det ser ut/har sett ut för nästan alla branscher/produkter/tjänster, det har väldigt lite med kontroll att göra, och nästan till 100% att göra med hur en kapitalistisk marknadsekonomi fungerar.

Först var bilmekaniker extremt ovanliga, sen fanns det en i varje kvarter, och nu hittar du ett par få stora (centraliserade) verkstäder.

Byt ut "bilmekaniker" mot tv-handlare, hemelektronik, post, bank, foto-affär, osv. osv.

Permalänk
Medlem

Microsoft är för mig ett bolag som perfekt symboliserar corporate bullshit. De har ingen som helst kontakt med sina kunders behov och tror att de är too big to fail. Både I programvara och hårdvara lever de i en värld där de inte kan göra fel. Varenda idé som de har haft hittills för Windows 11 är något som har gjort mig besviken. Jag hoppas att de blir nästa bolag som får smaka på kakan som Twitter och Reddit har fått bita i och att något annat bolag reser flaggan.

Det känns som att tiden för en ny uppstickare i OS-klimatet är kommen. Och jag tror inte att det är en Linux distro då de är för make it yourself för gemene man. Vi behöver ett bolag i OS-världen som inser att bolag-kund relationen är lika viktig som produkt-kund relationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Vi behöver ett bolag i OS-världen som inser att bolag-kund relationen är lika viktig som produkt-kund relationen.

Det är väl det här som är corporate bullshit, jag vill inte ha en relation med Microsoft, Google, osv.

I övrigt tror jag att du har fel när det gäller Microsoft, jag tror att dom är här för att stanna, du har också "fel" i den bemärkelsen att du uppenbarligen är en minoritet, och dom allra flesta tycker att Windows är det bästa OS, att Office är det bästa "office-paketet", och väldigt många tycker att dom har den bästa spel-plattformen.

Skrivet av NcLr:

Så länge inte alternativet att köpa försvinner till förmån för abonnemang så är jag ok med det. Men vill inte se en framtid a' la Adobe...
Alla dessa abonnemang är ett gissel imo...

Det är nog oundvikligt att det är åt det hållet vi går.
Köpa kommer bli det nya Linux, det är något för alla nördar, alla andra vill bara ha något som fungerar.
Och i den mån det ens finns nu, glöm allt vad support heter på köpta produkter.

Permalänk
Medlem

Vilken värdelös tidsålder vi lever i. När nådde vi peaken? Var det med Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Det känns som att tiden för en ny uppstickare i OS-klimatet är kommen. Och jag tror inte att det är en Linux distro då de är för make it yourself för gemene man. Vi behöver ett bolag i OS-världen som inser att bolag-kund relationen är lika viktig som produkt-kund relationen.

Du har helt rätt om att Linux aldrig kommer få den rollen, och tror samtidigt att du och många andra underskattar svårighetsgraden med att leverera något som motsvarar Windows. IBM gjorde ett försök med OS/2, och trots alla resurser och kompetens de hade så försvann det nästan lika snabbt som det kom.

Problemet ligger inte bara i operativsystemet utan att distribuera och underhålla det så att det fungerar bland en oändlig mängd hårdvarukombinationer, samtidigt som det behöver vara bättre än Windows för att folk ska ha en anledning att byta.

Det blir lite som att ingen går ut och bygger ett nytt parallellt elnät, för mycket jobb för något alla redan får löst med det befintliga nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är väl det här som är corporate bullshit, jag vill inte ha en relation med Microsoft, Google, osv.

I övrigt tror jag att du har fel när det gäller Microsoft, jag tror att dom är här för att stanna, du har också "fel" i den bemärkelsen att du uppenbarligen är en minoritet, och dom allra flesta tycker att Windows är det bästa OS, att Office är det bästa "office-paketet", och väldigt många tycker att dom har den bästa spel-plattformen.

Hur ett bolag fungerar har ju inget att göra med vad du vill och inte vill. Corporate bullshit innebär bland annat att de inte lyssnar. Du har inte valet att ha en relation med dem om du skulle vilja det eftersom de inte erbjuder en sådan. That's the point.

Att Windows är det största operativsystemet beror på de tidigare versionerna. Nu skriver jag specifikt om Windows 11. De har gjort förändringar i designen som skiljer sig från tidigare versioner utan att ha en god anledning att göra så. Att Windows är det största operativsystemet beror på de tidigare versionerna. Det är vanligt förekommande att kunder inte uppskattar förändringar som inte behövs kombinerat med att de faktiskt gör produkten mer komplicerad istället. Precis detta har Microsoft åstadkommit med Windows 11 så det innebär fler klick för att göra samma sak i många situationer. Fick du någonsin använda original versionen av Windows 8? Den mest hatade produkten i operativsystemens historia. Alla kan göra fel. Det kan även Microsoft.

Vilka Windows versioner har du använt? Du skriver som att du har begränsad erfarenhet och bara refererar till vad andra tycker. Att en produkt anses den bästa på marknaden behöver inte betyda att den är bra. De andra produkterna är kanske ännu sämre. Jag tror att majoriteten *accepterar* Windows, inte att de tycker att det är bra. Det finns utrymme för mycket bättre OS, och jag tror som sagt att det är en tidsfråga innan ett annat bolag inser att de kan bli förmögna på att rätta Microsofts många tillkortakommanden.

Att Windows erbjuder den bästa prestandan för spel beror på att de flesta utvecklare optimerar sina spel för just Windows. Detta har inget att göra med att utvecklarna tycker att Windows är bra. Det är bara störst och därför har högst marknadspotential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Testa att se bortom joysticken en liten stund

Ja det sitter väl ett frågetecken i mitt inlägg, har du något att tillföra?

Permalänk
Medlem

Använder en Windows 365 varje dag i jobbet och fungerar riktigt bra och smidigt.
Kunden behöver inte ge mig en laptop, jag behöver inte spinga runt med kundens laptop samt företagets laptop. Jag behöver inte besudla företagets laptop genom att logga in med kundens konto för att komma åt data.

Har själv jobbat med VDIer och detta är en riktigt bra lösning istället för att ha skiten själv i en serverhall.

Däremot har jag svårt att se varför man som privatperson skulle hoppa på det här, skulle väl eventuellt kunna vara ifall man kan starta sin VDI genom TV/AppleTV/AndroidTV och ha mus och tangentbord om man inte har en annan dator i hushållet.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Du har inte valet att ha en relation med dem om du skulle vilja det eftersom de inte erbjuder en sådan.

Men vem vill ha en relation till ett företag?
Varför?

Skrivet av SweRobby:

Corporate bullshit innebär bland annat att de inte lyssnar.

Säg att ett företag som Microsoft har 500Miljoner kunder, hur ska dom kunna lyssna på alla dom menar du? Att du lurar dig själv och tror det, det får vara ditt problem.

Skrivet av SweRobby:

Det är bara störst och därför har högst marknadspotential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Det känns som att tiden för en ny uppstickare i OS-klimatet är kommen. Och jag tror inte att det är en Linux distro då de är för make it yourself för gemene man. Vi behöver ett bolag i OS-världen som inser att bolag-kund relationen är lika viktig som produkt-kund relationen.

Vill inte vara den men varför? Om det väl skulle komma ett nytt OS som faktiskt skulle lyckas konkurrera med MS så är det bara en tidsfråga innan dom agerar exakt likadant som MS.

Det är helt enkelt så det funkar, om företagen växer och lyckas så är det bara en tidsfråga innan dom tappar kundkontakten och pengarna tar över.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte vara den men varför? Om det väl skulle komma ett nytt OS som faktiskt skulle lyckas konkurrera med MS så är det bara en tidsfråga innan dom agerar exakt likadant som MS.

Det är helt enkelt så det funkar, om företagen växer och lyckas så är det bara en tidsfråga innan dom tappar kundkontakten och pengarna tar över.

För att jag anser att det behövs. Jag tror att du har rätt i pessimismen om uppstickarens framtid. Men det är just konkurrens som får människor att försöka hårdare och inte minst lyssna på sina kunder. Var hade nVidia och Intel varit utan AMDs snilleblixtar genom åren?

Det finns dock alternativ till denna alternativa framtid; t.ex. att Microsoft börjar lyssna på sina kunder.

Permalänk
Medlem

Går väl emot strömmen då och säger kul med förändring och spännande att se vart det tar vägen!

Jag har för övrigt varit rätt nöjd med Windows 11 både i företaget och privat.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte prenumerationstrenden riktigt, även om jag prenumererar på en del saker. Jag betalar exempelvis redan för Office 365 (för OneDrive) och GamePass (och min arbetsgivare betalar för VS-prenumeration, ett annat Office 365 och förstås volymlicens för Windows), men jag hade inte velat betala för Windows eller "min dator" på det sättet.

Å andra sidan kan det ju vara en ok bonus för de som redan prenumererar på andra saker kanske. De borde ha mer paketpriser på dessa prenumerationer tycker jag, och om de inkluderar en "molnmaskin" i mitt prenumerationspaket så kanske det hade varit användbart då och då. Lite som molnspelandet i GamePass, kanske inte värt att betala extra för men ändå inte fel att ha ibland.

Jag har kört en del molnbaserade grejer tidigare. Bland annat kunde man köra applikationer i molnet ett tag genom MS/Azure, och jag har kört en hel del VM's i Azure genom jobbet, vilket väl funkar helt ok för det jag använder dem till. För att arbeta i Office eller liknande så duger det väl helt ok, men det är inte riktigt på nivån att man skulle vilja spela där eller ens kolla på en film eller så. Å andra sidan funkar det förvånansvärt bra att spela via Gamepass-molnet.

Edit: Vad jag tänker mig är att de kommer att slå ihop deras olika tjänster för konsumenter i lite paket, och sannolikt inkludera Windows i dem utan någon direkt merkostnad (de tjänar ändå typ inget på konsumenters inköp av Windows). Så någon kanske vill ha Office och prenumererar då på "MS 365 Pro" eller liknande som är typ dagens Office 365 plus Windows. "MS 365 Ultimate" eller så kanske är ett paket med allt, alltså även GamePass med spelstreaming och så. "MS 365 Developer Edition" kanske innefattar VS plus lite Azure-resurser, testmaskiner och liknande, och förstås Windows. Basprenumerationen, "MS 365 Core" kanske, skulle kanske bara innefatta Windows (plus alla nuvarande gratisgrejer som "hotmail" och så) och lite molnlagring eller liknande för rätt lite pengar, och kanske ersätta OEM så att man får med tre år när man köper en ny dator eller så. Vill man inte betala alls efter det kanske man får lite alternativ när tiden går ut, typ köra på som innan men med lite reklam, eller gå ner till någon gratisprenumeration (kanske "MS 365 Community Edition" om man ska gå på vad VS-prenumerationerna heter ) där molnlagringen går ner till dagens gratisnivå, 7 GB eller vad det är.

Permalänk
Medlem

Egentligen ser jag inte mycket problem med detta, det som man dock funderar över är datasäkerheten om användarna börjar laga viktiga data i systemet.
Och frågan är hur långt en kärna och 2GB RAM kommer räcka, räcker det ens för Edge?

Kanske är detta ett sätt att sakta men säkert komma in på den mobila marknaden igen.

Jag tror inte detta är ett hot mot renodlade desktop os, alternativ till molndatorer kommer finnas så länge det finns datorentusiaster, så det behöver vi nog inte oroa oss för.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att tjäna pengar på 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Egentligen ser jag inte mycket problem med detta, det som man dock funderar över är datasäkerheten om användarna börjar laga viktiga data i systemet.
Och frågan är hur långt en kärna och 2GB RAM kommer räcka, räcker det ens för Edge?

Många lagrar redan viktig data i OneDrive och jag antar att lösningen för konsumenter är något liknande här.

Har svårt att tro att man får en "äkta" virtuell maskin med specifik lagring som konsument. Utan killgissar att Microsoft synkar all data likt ett vanligt Windows-konto i Windows 11.

Skulle inte heller förvåna mig det minsta om OS:et i sig är en nedbantad version av Windows 11 S (tänk Chromebook).

2GB RAM känns snålt i ett 64-bitars OS, då bara Windows i sig tar minst 1GB RAM vid uppstart för mig (smått optimerat).

Permalänk
Sötast

Detta borde kunna bli stort, sålänge de levererar tjänsten via mobilapp.... inte windows phone då, utan via android och ios.

Docka mobilen och gör en "dex" som är riktigt bra för svensson så att de kan ha sina dator-behov direkt i mobilen så kan de äntligen slänga både stationär och laptop, med tanke på att så många redan nöjer sig med bara telefon så borde det kunna gå bra.

Sluten cirkel, kunden behöver då endast en onedrive sub för lagring, en office sub för dokumenten och en sub för desktop... samt en sub för att kunna spela. Eller en "Microsoft 365" subscription som innehåller alla delar för hela 33% mindre än vad delarna kostar separat!

I mitt perspektiv så är det ju deprimerande som in i helvete men skon passar nog de flesta normala ^^

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smkr:

Egentligen ser jag inte mycket problem med detta, det som man dock funderar över är datasäkerheten om användarna börjar laga viktiga data i systemet.
Och frågan är hur långt en kärna och 2GB RAM kommer räcka, räcker det ens för Edge?

Kanske är detta ett sätt att sakta men säkert komma in på den mobila marknaden igen.

Jag tror inte detta är ett hot mot renodlade desktop os, alternativ till molndatorer kommer finnas så länge det finns datorentusiaster, så det behöver vi nog inte oroa oss för.

Det beror på vilken kärna men minnet räcker definitivt, en Chromecast klarar ju lätt av de tekniska kraven att fungera som "stömningsmottagare" och den har 2 ARM A7 kärnor och 2 Gbyte minne och nått kraftfullare än en CC behövs inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många lagrar redan viktig data i OneDrive och jag antar att lösningen för konsumenter är något liknande här.

Jo så är det ju, och kanske kommer detta Windows 365 med en onedrive prenumeration där användarnas data lagras. För de där 64GB skulle ju inte räcka till så mycket annat än os och kanske några appar.

Man undra ju även hur MS ska motivera användarna till denna tjänst, Office 365 finns ju redan till samtliga av de stora plattformarna. Måste ju finnas ett stort utbud av appar för att de ska lyckas tänker jag.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vilken värdelös tidsålder vi lever i. När nådde vi peaken? Var det med Windows 7?

Peak Windows.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Använder en Windows 365 varje dag i jobbet och fungerar riktigt bra och smidigt.
Kunden behöver inte ge mig en laptop, jag behöver inte spinga runt med kundens laptop samt företagets laptop. Jag behöver inte besudla företagets laptop genom att logga in med kundens konto för att komma åt data.

Intressant!

Hur funkar det, kan man styra vilken Windows-version man vill logga in i? Går det ha flera inloggningar till olika versioner? Behöver klienten prepareras på något sätt eller sköts det med automatik?

Permalänk
Medlem

Ge mig en variant med 4090 och minst 32 kärnor, 128gb ram, noll latens och det är taget...o en ipad client... vore nice att sitta på sofflocket och jobba till o från.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Peak Windows.

Verkar inte bättre! 😅