Konsument eller företag? (företagskund vill åberopa konsumentköplagen)

Permalänk
Medlem

Konsument eller företag? (företagskund vill åberopa konsumentköplagen)

Tjena.

Om jag som konsument köper en tjänst av ett företag, men ber företaget fakturera min konsultfirma och ta de som ”rådgivning” på fakturan. Räknas jag då som konsument, eftersom syftet av affären är privat/konsument, eller räknas jag som företag eftersom jag vett de fakturera min firma? Jag sparar ju in moms, oavsett om det är rätt eller ej skatterättsligt, så är det snarare frågan om jag är konsument eller ej som är intressant i frågan. För det leder ju till om det är köplagen som gäller, eller om det är konsumenttjänstlagen/konsumentköplagen.

Vad säger ni?

Edit:

Jag driver AB och säljer i min verksamhet rådgivning och skapande av ritningar till bygglovsansökningar. Det är en kund till mig som valt att betala sina skulder till mig via sitt konsultbolag. Nu i slutskedet av ärendet så sa kommunen nej, hans plan är för radikal, fastigheten och byggnaden får inte ändras såhär radikalt, justeringar behöver göras. Jag erbjöd mig göra dessa ändringar kostnadsfritt. Då så har han bestämt sig för att han tycker att jag inte levererat det jag ska leverera, att det är mitt fel via ritningarna. Och därför vill han häva köpet, eller i alla fall bara betala en tredjedel av totalbeloppet.

Han har dock redan betalt hela beloppet, så jag har redan fått fullt betalt, dvs han vill då ha återbetalning. Min fråga gäller alltså vilken lagstiftning han har stöd av, och som jag misstänkte är han i situationen att räkna som företagare och kan (såvitt jag kan tolka det) inte ta stöd av konsumentlagstiftning eftersom att han valt att betala via firma.

Jag försökte helt enkelt förstå hur situationen är rättsligt, och om jag har rätt i att behålla pengarna eller om han har någon rätt att få tillbaka dem. Och utan konsumentlagstiftningen tycker jag att han har en svag situation.

Lagt till info /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Om jag som konsument köper en tjänst av ett företag, men ber företaget fakturera min konsultfirma och ta de som ”rådgivning” på fakturan. Räknas jag då som konsument

Du har väl tre avtal här
1. Din konsultfirma köper en tjänst av en annan firma
2. Din konsultfirma säljer en tjänst till firman för samma summa
3. Du använder dig av företagets resurser för privat bruk.

1. B2B
2. B2B
3. Skattebrott så dom du tänkt det?

Permalänk
Medlem

Om du ska räknas som privatkund så kan de inte fakturera din firma.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är ditt företag som köper tjänsten och därmed är ingen av de konsumentintrikade lagstiftningarna applicerbara.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd upplåst*

Lagt till ny information i trådstarten, dvs. TS har en kund som vill häva köpet i enlighet med konsumentköplagen trots att fakturan gick till kundens konsultbolag.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är väl solklart, ett bolag köper en tjänst av ett annat bolag, varför skulle det vara ett konsumentärende? Att en privatperson sedan använder bolagets tjänst är en separat fråga (vilken bör förmånsbeskattas) etc.

Permalänk
Medlem

Första steget borde ju vara för kunden att anmäla till allmänna reklamationsnämnden, och det är kostnadsfritt både för köpare och säljare. Kan ju bli intressant att höra vad de säger. Seriösa företag följer deras rekommendationer.

Säger allmänna reklamationsnämnden att det inte rör konsumentköplagen ger det ju vissa indikationer iaf, även om en domstol inte behöver göra samma bedömning.

Permalänk
Medlem

Så här tyckte tingsrätten i ett fall lite åt samma håll, där kunden åtminstone var konsument:
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/arkitektritningar-stred-...

Men som sagt så låter det ju som att det inte ens är en konsument det är frågan om...

Permalänk
Medlem

Och om man bortser från frågan, även om det var konsumentköpslagen så har han inget att komma med. Du har levererat det som beställdes. Fast i detta fallet är det solklart B2B. Följ pengarna.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så om jag förståt det rätt har du sålt en tjänst till personen och denna valde att betala via sitt bolag. Då är det näringsidkare mot näringsidkare och köplagen som bör gälla där det är du som säljare som sätter villkoren mer eller mindre.

Så personen som köpt tjänsten av dig kan i princip inte göra så mycket mer om du säger nej till återbetalningen och får bita i det sura äpplet.

Tror även att även om han köpt privat av dig så hade han haft svårigheter med att få pengarna tillbaka då du (och som jag förstår) levererat en tjänst till personen vilket har andra villkor än konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite oklart om det är tjänst eller vara, eftersom det rör sig om ritningar som vi upprättat åt honom efter hans önskemål men det är ju också en hel del kommunikation och en tjänst som bygglovsrådgivning. Ritningarna är bara arkitektiska i princip, dvs hur han vill att hans hus ska se ut efter totalrenovering och alltså inte konstruktionsritningar.

Sen har kommunen gett kompletteringar i ärendet, dels små saker som ritningstekniskt är vårt ansvar vilket vi då också erbjudit oss att omedelbart och gratis avhjälpa, men i huvudsak är det problem kring hur byggherren faktiskt vill utforma huset. Det är en villa som ska byggas ut och om på väldigt radikalt och stort sätt, vilket kommunen inte riktigt gillar och därför har de i ett granskningsyttrande uttalat sig lite kring vad som de anser måste ändras för att klara varsamhetskrav mm i PBL. Kan dela yttrandet om någon tror det spelar någon roll.

Så även om där finns tekniska detaljer vi ansvarar för i ritningarna så är det inte det som stoppar bygglovet, menar jag på. Han menar dock på att eftersom det finns fel i ritningarna så ska han ha rätt att häva köpet men eftersom han är ”snäll” så går han med på att betala 1/3 av totalpriset. Jag menar att jag inte behöver betala tillbaka eftersom jag erbjuder avhjälpande omedelbart och gratis, plus att huvudproblemet inte är ritningstekniskt utan ”hans idé”.

Jag sa givetvis emot hans återbetalningskrav och förklarade min synpunkt på problematiken, och undrar nu hur jag ska göra framöver… han har ju betalt, så vet inte vad han kommer göra härnäst för att försöka få tillbaka sina pengar.

Ska jag bara fortsätta neka honom eller ska jag vara proaktiv på något vis i ärendet tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Det är väl lite oklart om det är tjänst eller vara, eftersom det rör sig om ritningar som vi upprättat åt honom efter hans önskemål men det är ju också en hel del kommunikation och en tjänst som bygglovsrådgivning. Ritningarna är bara arkitektiska i princip, dvs hur han vill att hans hus ska se ut efter totalrenovering och alltså inte konstruktionsritningar.

Sen har kommunen gett kompletteringar i ärendet, dels små saker som ritningstekniskt är vårt ansvar vilket vi då också erbjudit oss att omedelbart och gratis avhjälpa, men i huvudsak är det problem kring hur byggherren faktiskt vill utforma huset. Det är en villa som ska byggas ut och om på väldigt radikalt och stort sätt, vilket kommunen inte riktigt gillar och därför har de i ett granskningsyttrande uttalat sig lite kring vad som de anser måste ändras för att klara varsamhetskrav mm i PBL. Kan dela yttrandet om någon tror det spelar någon roll.

Så även om där finns tekniska detaljer vi ansvarar för i ritningarna så är det inte det som stoppar bygglovet, menar jag på. Han menar dock på att eftersom det finns fel i ritningarna så ska han ha rätt att häva köpet men eftersom han är ”snäll” så går han med på att betala 1/3 av totalpriset. Jag menar att jag inte behöver betala tillbaka eftersom jag erbjuder avhjälpande omedelbart och gratis, plus att huvudproblemet inte är ritningstekniskt utan ”hans idé”.

Jag sa givetvis emot hans återbetalningskrav och förklarade min synpunkt på problematiken, och undrar nu hur jag ska göra framöver… han har ju betalt, så vet inte vad han kommer göra härnäst för att försöka få tillbaka sina pengar.

Ska jag bara fortsätta neka honom eller ska jag vara proaktiv på något vis i ärendet tycker ni?

Rekommenderar att ta rådgivning från en jurist och inte ett gäng datornördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Rekommenderar att ta rådgivning från en jurist och inte ett gäng datornördar.

Haha, ja det är ditåt det lutar, men tänkte först se om någon hade erfarenhet att dela med sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Rekommenderar att ta rådgivning från en jurist och inte ett gäng datornördar.

Detta, vi kan nog i bästa peka vilken lagstiftning som gäller och peka på vilken lag i sig som bör gälla. Men för att slippa huvudvärk och få det korrekt bedömt så kontakta en jurist nu som för din talan mot personen.

Men bara för ge dig lite hop så kommer det nog lösa sig till din fördel så han i detta fall köpte tjänsten/ritningen av dig som företagare och inte privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Det är väl lite oklart om det är tjänst eller vara, eftersom det rör sig om ritningar som vi upprättat åt honom efter hans önskemål men det är ju också en hel del kommunikation och en tjänst som bygglovsrådgivning. Ritningarna är bara arkitektiska i princip, dvs hur han vill att hans hus ska se ut efter totalrenovering och alltså inte konstruktionsritningar.

Sen har kommunen gett kompletteringar i ärendet, dels små saker som ritningstekniskt är vårt ansvar vilket vi då också erbjudit oss att omedelbart och gratis avhjälpa, men i huvudsak är det problem kring hur byggherren faktiskt vill utforma huset. Det är en villa som ska byggas ut och om på väldigt radikalt och stort sätt, vilket kommunen inte riktigt gillar och därför har de i ett granskningsyttrande uttalat sig lite kring vad som de anser måste ändras för att klara varsamhetskrav mm i PBL. Kan dela yttrandet om någon tror det spelar någon roll.

Så även om där finns tekniska detaljer vi ansvarar för i ritningarna så är det inte det som stoppar bygglovet, menar jag på. Han menar dock på att eftersom det finns fel i ritningarna så ska han ha rätt att häva köpet men eftersom han är ”snäll” så går han med på att betala 1/3 av totalpriset. Jag menar att jag inte behöver betala tillbaka eftersom jag erbjuder avhjälpande omedelbart och gratis, plus att huvudproblemet inte är ritningstekniskt utan ”hans idé”.

Jag sa givetvis emot hans återbetalningskrav och förklarade min synpunkt på problematiken, och undrar nu hur jag ska göra framöver… han har ju betalt, så vet inte vad han kommer göra härnäst för att försöka få tillbaka sina pengar.

Ska jag bara fortsätta neka honom eller ska jag vara proaktiv på något vis i ärendet tycker ni?

Även om ritningarna i sig, mot förmodan, skulle anses vara en "vara" så gäller konsumentköplagen inte sådana varor där huvudelen av det som ska tillhandhållas är en tjänst (se 6 § nämnda lag). Som framgår av tidigare länk gäller inte konsumenttjänstlagen alla typer av tjänster heller.

Permalänk
Medlem

Det är en tjänst, så konsumentköplagen gäller inte utan det är möjligen konsumenttjänstlagen som gäller. Av länken som länkats tidigare att döma så faller det dock inte under konsumenttjänstlagen heller. Tycker du gjort det som kan förväntas.

Ser inte någon möjlighet för konsumenten att kräva tillbaka några pengar, försöker de med handräckning så går det ju till Tingsrätten när du bestrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är en tjänst, så konsumentköplagen gäller inte utan det är möjligen konsumenttjänstlagen som gäller. Av länken som länkats tidigare att döma så faller det dock inte under konsumenttjänstlagen heller. Tycker du gjort det som kan förväntas.

Ser inte någon möjlighet för konsumenten att kräva tillbaka några pengar, försöker de med handräckning så går det ju till Tingsrätten när du bestrider.

Om det ens är en konsument, för det verkar ju som att köparen/kunden kört varianten att "jag tar det på firman". Då är det magstarkt att tycka att man sedan dessutom ska tillämpa konsumentlagstiftning därefter. Om det egentligen var en privat utgift borde denne inte vara så sugen på att göra det offentligt i tingsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det ens är en konsument, för det verkar ju som att köparen/kunden kört varianten att "jag tar det på firman". Då är det magstarkt att tycka att man sedan dessutom ska tillämpa konsumentlagstiftning därefter. Om det egentligen var en privat utgift borde denne inte vara så sugen på att göra det offentligt i tingsrätten.

Ser ju inte ut att spela någon roll då TS hållit sig till avtalet och dessutom att åtgärda de delar de kan.

Permalänk
Medlem

Motparten sitter ju inte i världens bästa förhandlingsposition om denne potentiellt just begick ett skattebrott…

Finns ingen anledning att lägga pengar på jurist/advokat innan nästa steg tas av motparten. Se till att ha all konversation skriftligt och spara den.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ingen juridisk skyldighet att återbetala nått om det inte är avtalat på förhand så att du bryter mot det avtalet om du inte återbetalar men så lär ju inte vara fallet här.

Det kokar nog egentligen ner till hur du vill att dina framtida relationer med kunden ska bli, kan kunden komma att orsaka skador för ditt företag värda mer än vad det kostar dig att återbetala ritningarna så är det juridiska antagligen ointressant och en återbetalning är då vettigare även om du juridiskt sett inte behöver gå med på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.