Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ligga "fullinvesterad" (hur hög buffer man behöver för att sova gott är upp till var och en) är bättre än försöka tima marknaden. Brukar snarare bli att köpa på toppen och sälja på botten för de flesta. Viktigaste är att koppla bort känslor, så hitta ett system som funkar för dig (exempelvis x% i fond A, y% i fond B och z% av lönen in på bufferten var månaden) och kör på det.

Ja det är det inte frågan om utan snarare hur mycket buffert som är vettigt att ha egentligen, har som sagt haft vad många skulle tycka är galet hög buffert tidigare så försöker bättra mig och investera pengarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är det inte frågan om utan snarare hur mycket buffert som är vettigt att ha egentligen, har som sagt haft vad många skulle tycka är galet hög buffert tidigare så försöker bättra mig och investera pengarna istället.

Meningen med en buffert är ju att klara oförutsedda händelser. Vad är den största kostnaden som kan uppstå (realistiskt sett) i ditt liv just nu? Trasigt hus? Trasig bil? Trasiga vitvaror? Se till att ha nog med buffert för att inte behöva oroa dig över det.

Se till att du klarar några månader arbetslös också. Har du ett ’vanligt’ jobb och a-kassa behöver du kanske inte några pengar sparade alls, men är du entreprenör eller jobbar inom någon väldigt osäker bransch, se till att ha 3-12 månaders minimala levnadskostnader beroende på hur lätt du kan ställa om ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Meningen med en buffert är ju att klara oförutsedda händelser. Vad är den största kostnaden som kan uppstå (realistiskt sett) i ditt liv just nu? Trasigt hus? Trasig bil? Trasiga vitvaror? Se till att ha nog med buffert för att inte behöva oroa dig över det.

Se till att du klarar några månader arbetslös också. Har du ett ’vanligt’ jobb och a-kassa behöver du kanske inte några pengar sparade alls, men är du entreprenör eller jobbar inom någon väldigt osäker bransch, se till att ha 3-12 månaders minimala levnadskostnader beroende på hur lätt du kan ställa om ditt liv.

Ja, det är väl ett vettigt sätt att se det på, den största kostnaden som kan uppstå som jag faktiskt måste ta är väl om t.ex. badrummet får en vattenläcka och försäkringsbolaget vägrar betala så jag måste göra det själv samtidigt som banken vägrar låna ut mer pengar (båda visserligen osannolika). Så har jag tillräckligt för att täcka det + ha kvar vettig buffert under de månaderna det tar mig att spara ihop till badrummets kostnad igen så bör det vara helt lugnt.

Jag är inte korkad så jag kan ju räkna ut hur mycket jag egentligen behöver själv men att höra hur andra resonerar hjälper att ändra risktoleransen när man gått för långt åt ena hållet. Är man van att ha 5-6 gånger så mycket som man någonsin kan tänkas behöva lättillgängligt är det svårt att gå ned för mycket och känna sig säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är man van att ha 5-6 gånger så mycket som man någonsin kan tänkas behöva lättillgängligt är det svårt att gå ned för mycket och känna sig säker.

Detta kan jag relatera till. Jag håller för närvarande på att reducera min buffert/pengar på konto och istället lägga in dessa på indexfonder.

När jag har bestämt vilken nivå på buffert/lättillgängliga pengar jag vill ha så har jag utgått från vad en normal månad idag kostar och att jag vill ha motsvarande två år tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta kan jag relatera till. Jag håller för närvarande på att reducera min buffert/pengar på konto och istället lägga in dessa på indexfonder.

När jag har bestämt vilken nivå på buffert/lättillgängliga pengar jag vill ha så har jag utgått från vad en normal månad idag kostar och att jag vill ha motsvarande två år tillgängligt.

Ja jag har nog tänkt lite likadant tidigare även om jag varit okej med att ta bort vissa saker som bilen vi egentligen inte behöver (speciellt inte om vi inte arbetar) för att pengarna på kontot skall räcka i 2 år helt utan inkomst. Börjar dock inse att eftersom sannolikheten att ens någon av oss skulle bli av med jobbet är extremt låg så är det väldigt osannolikt att vi båda skulle bli det samtidigt (och dessutom har vi A-kassa som hjälper till). Om bara en av oss blir av med jobbet och får A-kassa så kommer vi inte behöva ta av sparpengarna alls för att klara vardagen utan att dra ned på något.

Vilket är varför jag nu skall försöka dra ned ”pengar på konto” rätt rejält till en nivå som vi inte bör behöva oroa oss för även om det såklart är mer säkert om alla ens pengar är lättillgängliga. Har missat mycket avkastning genom att låta stora summor sitta på konto till ingen nytta så dags att bättra sig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Skrivet av Aktsu:

Ja jag har nog tänkt lite likadant tidigare även om jag varit okej med att ta bort vissa saker som bilen vi egentligen inte behöver (speciellt inte om vi inte arbetar) för att pengarna på kontot skall räcka i 2 år helt utan inkomst. Börjar dock inse att eftersom sannolikheten att ens någon av oss skulle bli av med jobbet är extremt låg så är det väldigt osannolikt att vi båda skulle bli det samtidigt (och dessutom har vi A-kassa som hjälper till). Om bara en av oss blir av med jobbet och får A-kassa så kommer vi inte behöva ta av sparpengarna alls för att klara vardagen utan att dra ned på något.

Vilket är varför jag nu skall försöka dra ned ”pengar på konto” rätt rejält till en nivå som vi inte bör behöva oroa oss för även om det såklart är mer säkert om alla ens pengar är lättillgängliga. Har missat mycket avkastning genom att låta stora summor sitta på konto till ingen nytta så dags att bättra sig.

Jag tänker mig att om man är två och båda har A-kassa så ska det extremt mycket till att man måste ha hela månadskostnader och en så pass lång period i buffert. Har man psykisk ohälsa i släkten, komplex familjesituation mm så lär behoven vara betydligt lägre egentligen.

För mig med tjej och två katter utan bil har förhållandevis få kostnader och dessutom få åtaganden som inte går att kapa snabbt. Således har vi gemensamt ungefär 3 månaders gemensamma nettoutgifter i buffert och resten ligger på konton som inte är på samma bank som våra kontokort. Det tar alltså minst ett dygn, har man otur flera (röda dagar mm) för att få ut de pengarna. För mig inte buffert om jag inte kan få tag på stålarna "NU!".

Det är tur att alla får göra på olika sätt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är ju iofs inte supersvårt att få ut investerade pengar heller... tar ju någon dag som värst.
Att sitta med 0,5Mkr och uppåt på ett vanligt sparkonto är åtminstone historiskt riktigt dumt.

Jag har länge gjort så och får lätt ångest varje gång jag ser hur mycket bättre avkastning mitt investerade kapital givit på samma tid.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cerb:

Är ju iofs inte supersvårt att få ut investerade pengar heller... tar ju någon dag som värst.
Att sitta med 0,5Mkr och uppåt på ett vanligt sparkonto är åtminstone historiskt riktigt dumt.

Jag har länge gjort så och får lätt ångest varje gång jag ser hur mycket bättre avkastning mitt investerade kapital givit på samma tid.

Tar ett par dagar för fonder och för aktier så är det två dagar innan pengarna faktiskt är dina.
Uttag innan dess så är det ränta på stålarna iom du får lån på inkommande pengar. Lite samma grej som en förskottsbetalning på lön.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tar ett par dagar för fonder och för aktier så är det två dagar innan pengarna faktiskt är dina.
Uttag innan dess så är det ränta på stålarna iom du får lån på inkommande pengar. Lite samma grej som en förskottsbetalning på lön.

Skrev ju faktiskt någon dag

Finns ju rätt begränsat antal med situationer som kräver mer än 0,5Mkr som du inte kan vara ett par dagar förutseende med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För min del handlar det snarare om jag bestämmer mig för att sluta jobba i morgon så har jag pengar för de närmsta två åren utan att behöva röra mina investeringar. Det är sällan rekommenderat att ha pengar som man behöver inom 2 år på börsen t ex. Att det går att få bättre avkastning på pengarna tror jag alla inser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För min del handlar det snarare om jag bestämmer mig för att sluta jobba i morgon så har jag pengar för de närmsta två åren utan att behöva röra mina investeringar. Det är sällan rekommenderat att ha pengar som man behöver inom 2 år på börsen t ex. Att det går att få bättre avkastning på pengarna tror jag alla inser.

Har du inte A-kassa och försäkringar för att täcka upp ett sådant scenario?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har du inte A-kassa och försäkringar för att täcka upp ett sådant scenario?

Vid egen uppsägning så gäller väl inte inkomstförsäkringar? Oavsett så kan jag tycka att det skulle kännas fel att utnyttja a-kassa om man slutar jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vid egen uppsägning så gäller väl inte inkomstförsäkringar? Oavsett så kan jag tycka att det skulle kännas fel att utnyttja a-kassa om man slutar jobba.

Jodå den gäller, iaf alla de olika jag har haft egendom åren. Men är ju så bra att kolla upp den man själv valt på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jodå den gäller, iaf alla de olika jag har haft egendom åren. Men är ju så bra att kolla upp den man själv valt på förhand.

I mitt fall som är medlem i Sveriges Ingenjörer gäller den inte. Min markering nedan.

"Huvudregeln är därför att du blir avstängd från A-kassan i 45 dagar vid egen uppsägning. Du får därutöver tvådagars karens. Du kan överhuvudtaget inte få förbundets inkomstförsäkring i dessa situationer."

https://www.sverigesingenjorer.se/lagar-regler/egen-uppsagnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tänker mig att om man är två och båda har A-kassa så ska det extremt mycket till att man måste ha hela månadskostnader och en så pass lång period i buffert. Har man psykisk ohälsa i släkten, komplex familjesituation mm så lär behoven vara betydligt lägre egentligen.

För mig med tjej och två katter utan bil har förhållandevis få kostnader och dessutom få åtaganden som inte går att kapa snabbt. Således har vi gemensamt ungefär 3 månaders gemensamma nettoutgifter i buffert och resten ligger på konton som inte är på samma bank som våra kontokort. Det tar alltså minst ett dygn, har man otur flera (röda dagar mm) för att få ut de pengarna. För mig inte buffert om jag inte kan få tag på stålarna "NU!".

Varför har ni så stor buffert isåfall? Det jag kallar buffert är saker man kan få ut inom några dagar. I mitt fall har jag dem hos avanza på sparkonto med 3.25% ränta. Super då jag kan föra över dem direkt. Sen har jag den "lilla bufferten" med cirka ~20 på mitt vanliga konto. har extremt svårt att se att en människa skulle kunna få en utgift över 20 000 som behöver betalas inom 3 dagar.

Skrivet av Cerb:

Låter helt sinnessjukt att få A-kassa när man frivilligt avslutar sin anställning. Är ju inte det den är till för.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tror jag börjar landa i att för mig och frun räcker det med 350k i buffert med större delen på sparkonto och lägga resten i indexfonderna och styra månadssparandet dit också.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, jag har egentligen inga problem med att större delen av bufferten ligger på konton i annan bank för att få lite mer ränta. Det är mer att jag inte varit helt bekväm med att dra ned bufferten för mycket och investera allt i indexfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Låter helt sinnessjukt att få A-kassa när man frivilligt avslutar sin anställning. Är ju inte det den är till för.

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror jag börjar landa i att för mig och frun räcker det med 350k i buffert med större delen på sparkonto och lägga resten i indexfonderna och styra månadssparandet dit också.

'lägg dem åtminstone på ett räntebärande konto. Kan få minst 3% i dagsläget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

'lägg dem åtminstone på ett räntebärande konto. Kan få minst 3% i dagsläget.

Ja, det var det jag menade med sparkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, det är väl ett vettigt sätt att se det på, den största kostnaden som kan uppstå som jag faktiskt måste ta är väl om t.ex. badrummet får en vattenläcka och försäkringsbolaget vägrar betala så jag måste göra det själv samtidigt som banken vägrar låna ut mer pengar (båda visserligen osannolika). Så har jag tillräckligt för att täcka det + ha kvar vettig buffert under de månaderna det tar mig att spara ihop till badrummets kostnad igen så bör det vara helt lugnt.

Jag är inte korkad så jag kan ju räkna ut hur mycket jag egentligen behöver själv men att höra hur andra resonerar hjälper att ändra risktoleransen när man gått för långt åt ena hållet. Är man van att ha 5-6 gånger så mycket som man någonsin kan tänkas behöva lättillgängligt är det svårt att gå ned för mycket och känna sig säker.

Svarade på den frågan jag trodde du ställde och inte den du faktiskt ställde

Jag, personligen, har nästan ingen buffert alls. Jag bor i en hyreslägenhet och har möjlighet att flytta hem till båda föräldrarna om det verkligen skulle krisa. Båda bor på (visserligen långt) pendlingsavstånd till nuvarande arbetsplats. Mina räkningar som måste betalas ligger väl runt 2000 kr varje månad (utöver hyra såklart). Jag har heller inga personer eller husdjur som förlitar sig på att jag har en stabil inkomst. Behöver inte bil. Jag ett stabilt jobb med A-kassa. Jag har även en ganska hög riskaptit.

Allt detta gör att jag kan ha en väldigt liten buffert utan att bli stressad och utan att gå i konkurs. Den ligger på ~10-20 tusen kr beroende på var i månaden jag är (mitt lönekonto agerar även buffertkonto i dagsläget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

1 månads karens gäller för mitt fack iallafall om jag säger upp mig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ni som har en stor buffert på sparkonton, tänk på att även om räntan är +3%, så skattar ni på ränteintäkter. Dessutom äter inflationen upp resten (edit: och lite till)

Globala indexfonder går bra och pengarna är inte låsta bara för att dom ligger på ISK. Det är absolut främst för långsiktigt sparande, men allt sparande är ju långsiktigt så länge man inte planerar att renovera imorgon eller har en annan större utgift på gång.

Å andra sidan, ifall en stor summa på sparkonton ger trygghet, så kör på det. Man ska ju sova gott också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

1 månads karens gäller för mitt fack iallafall om jag säger upp mig.

Olika fackförbund har olika regler. Sveriges Ingenjörer har 45 dagar karens för A-kassan tror jag samt att deras inkomstförstärkning inte gäller då man säger upp sig själv.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad man har för tjänstepension?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur vet man vad man har för tjänstepension?

Kolla ditt anställningsavtal eller kollektivavtal. Du kan logga in här och se dina senaste inbetalningar: https://mina-sidor.minpension.se/intjanad-pension/tjanstepens...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tenderar att "buffra upp" till 120-150kkr, sedan investera 100kkr som en klumpsumma. Mina fasta månadskostnader ligger någonstans kring 10-12kkr, ifall jag blir av med jobbet så har jag 2-4 månader i buffert, 6 månaders uppsägningstid + 6 månader av lönöverskott som går till bufferten. Med uppsägningstiden inräknad räcker det nog för ~1½ år totalt, mer än nog tid att sälja av eller göra andra anpassningar i mån av behov

Bufferten är dock främst till för oförutsedda utgifter, t.ex. vitvaror som går sönder och liknande. Har dock i praktiken aldrig behövt använda bufferten för detta under de 10 år jag jobbat. Plötsligt händer det...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen upptäckt att det går att se historik över antalet aktieägare genom att trycka på "ägare på Avanza". Lite kul att se och något några av oss undrade över för ett tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har nyligen upptäckt att det går att se historik över antalet aktieägare genom att trycka på "ägare på Avanza". Lite kul att se och något några av oss undrade över för ett tag sedan

Fast det visar väl bara antalet personer (eller rättare sagt konton) på Avanza som äger aktien? det säger inget om totala antalet aktieägare.

Permalänk
Inaktiv

'Stjänförvaltarna' som media kallade dem för. Vet inte hur många poddar & youtube-videos jag har sett med dessa herrar. Hyllandes till skyarna som sådana genier.

Och dom är säkert också genier, precis som många andra förvaltare. Högutbildade, näsan i markanden, träffar bolag etc. Dock en påminnelse till alla nybörjare att tänka efter innan man betalar för aktiv förvaltning.

(In before "men man kan inte kolla på 3 år buh-huh", det kan man visst, och jag har betalat över 3% i fondavgift, men då är det utstuderade swingtrades på momentum, inte buy and hold som småsparare gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

'Stjänförvaltarna' som media kallade dem för. Vet inte hur många poddar & youtube-videos jag har sett med dessa herrar. Hyllandes till skyarna som sådana genier.

<Uppladdad bildlänk>

Och dom är säkert också genier, precis som många andra förvaltare. Högutbildade, näsan i markanden, träffar bolag etc. Dock en påminnelse till alla nybörjare att tänka efter innan man betalar för aktiv förvaltning.

(In before "men man kan inte kolla på 3 år buh-huh", det kan man visst, och jag har betalat över 3% i fondavgift, men då är det utstuderade swingtrades på momentum, inte buy and hold som småsparare gör).

Lätt att vara stjärnförvaltare i en tjurmarknad aldrig skådad förut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator