Permalänk
Medlem

problem med internet

Tänkte att jag vänder mig till alla kunniga och goa människor här på sweclockers

Internet leverantör är Bredband2
Det hela började med att mitt wifi bara försvann det fanns ej kvar längre, testade starta om routern, hjälpte ej. Gjorde sen en fabriksåterställning på routern hjälpte ej. kollade så att ssdi tror jag de hette inte var dold. Vilket det ej var.
Köpte då en ny router, kopplade in den, allt fungerade igen detta var ca 4 veckor sedan.
Sen har wifi kommit och gått några gånger.
Med kabel så har allt fungerat fram till tidigare denna veckan. Då kunde jag ej öppna tex bredbandskollen, twitch, sweclockers hemsida. likaså kunde ej starta spel i steam eller blizzard, den laddade ej ned uppdateringar i spelklienterna.
Men jag kunde titta på youtube tex det funkade utan problem.
Googlade lite och testade byta lite nätverkskablar, starta om routern fungerade ej. (testade dock ej att göra en fabriksåterställning)
Testade då ändra DNS server och pang allt fungerade igen och detta gjorde jag igår kväll. Spelade några timmar under fredags kvällen utan problem.
Skulle sätta mig nu tidigare idag och det började strula igen dock inte lika mycket eller vad man ska säga, kunde logga in här på sweclockers samt twitch men det känns lite segt också. Nu har allt varit igång en timme och allt verkar funka igen men när man startade datorn efter en stund så blev det allt lite segt igen.
Internet ikonen visar konstant att jag är uppkopplad på nätverket samt att internetåtkomst finns.

Är det mitt nätverkskort som börjar ge sig eller har det med dom här DNS servrarna att göra?
Jag valde Googles DNS servrar tror jag det var 8 8 8 8 och 8 8 4 4.
Dom är fortfarande sparade så man kör genom dom det har ej ändrats igen så att säga.

Lite mer info
Har alltid haft nätverkskabeln inkopplad i routern och inte i fiber omvandlaren så att säga. Men kopplade in den direkt i fiber omvandlaren igår bara för att testa och sedan bytte jag DNS servrar och då hoppade ju allt igång igen så ändrade ej tillbaka så att nätverkskabeln sattes i routern igen.
Sitter två cat6 nätverkskablar från fiber omvandlaren upp till övervåningen dragen i ett kabelrör sen vi renoverade hela övervåningen och hallen där nere under trappan där fibret kommer in i huset och fiber omvandlaren samt routern är, sen har jag enbart cat5 och cat5e nätverkskabel från cat6 kabeln som går i väggen in i datorn. Kan det spela någon roll helt plötsligt?

Har aldrig varit med om detta felet, det har alltid bara varit att koppla in allt sen har de bara rullat på och fungerat klockrent.
Vad fasen kan vara felet?

Mvh Robin

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |

Permalänk
Avstängd

En liten detalj såsom internetleverantör kan vara av intresse om man felsöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

En liten detalj såsom internetleverantör kan vara av intresse om man felsöker.

My bad. Bredband 2 är internet leverantör

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lite svårtolkad och grötig text, men vad jag förstår så har du kopplat datorn direkt i vägguttagat/medieomvandlaren och då funkade det? Isåfall är det router eller kabel som är felaktig alternativt är något felkopplat.

"Sitter två cat6 nätverkskablar från fiber omvandlaren"
Det här låter märkligt, varför två kablar och vad används de till? En ska vara till routern men den andra?
Du kan ha haft felkopplat och av misstag har det funkat alt. har du haft flera IP-adresser tills nu.

Omvandlare -> Router -> Datorer, plattor, enheter etc. Inget annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lite svårtolkad och grötig text, men vad jag förstår så har du kopplat datorn direkt i vägguttagat/medieomvandlaren och då funkade det? Isåfall är det router eller kabel som är felaktig alternativt är något felkopplat.

"Sitter två cat6 nätverkskablar från fiber omvandlaren"
Det här låter märkligt, varför två kablar och vad används de till? En ska vara till routern men den andra?
Du kan ha haft felkopplat och av misstag har det funkat alt. har du haft flera IP-adresser tills nu.

Omvandlare -> Router -> Datorer, plattor, enheter etc. Inget annat!

ja precis jag kopplade in den direkt till mediaomvandlaren igår, den har alltid suttit i routern innan den kabeln som jag har till datorn på övervåningen alltså.
De verkar ju fungera idag men det var lite segt imorse.
Wifi verkar fungera nu ordentligt som det ska det verkar ej ha försvunnit för att sedan komma tillbaka igen efter 1 minut eller något.
Har dubbelkollat och allt sitter som det ska, satt precis som det satt på den första routern jag köpte.

Drog en cat 6 förlängnings kabel i väggen med nätverks uttag i varsin ände så man bara trycker i en nätverkskabel i den ena ändan som kopplas in i mediaomvandlaren nu då samt i den andra ändan en nätverkskabel som kopplas in i datorn om du hänger med vad jag menar så jag kan ha kabelbundet där uppe på övervåningen så man slipper ha en kabel synlig?

Nej har aldrig ändrat ip adresserna tidigare, aldrig bytt DNS servrar tidigare heller.

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |

Permalänk
Medlem

Så datorn är kopplad till mediaomvandlaren direkt?

Från mediaomvandlaren skall det gå till WAN i routern och sedan ska alla enheter kopplas in i routern.

Ändrade du dns server i routern eller på datorn bara?

Permalänk
Medlem

Grundläggande felsökning:

Endast en enhet kopplad direkt till mediaomvandlaren. Alla andra sladdar kopplas ur mediaomvandlaren. De nätverksenheter som inte är direkt inblandade i felsökningen ska inte ha ström alls.

Har datorn tilldelats en IP-adress: ipconfig i Windows kommandorad. Är det en RFC1918 privat adress, en publik adress eller en CG-NAT-adress? Är det en adress som Windows tilldelat sig själv eftersom den inte fått en adress via DHCP?

Funkar namnuppslagning? nslookup i Windows kommandorad.

Funkar ping till IP-adressen/erna som returnerades från nslookup? Om inte, var tar det stopp enligt tracert?

Ovanstående är en halvkass simulering av vad som behöver hända när en uppkoppling för nyttotrafik ska upprättas. Alla steg behöver fungera i den ordningen. Felmeddelanden behöver tydas för att veta vad som går fel. Felsökningen är ett grovt sätt att peka ut var i kedjan något går fel.

Intermittenta problem är besvärliga. Kräver tålamod för att utesluta en sak i taget. För anteckningar och var beredd på att uppsättning X kan få olika resultat beroende på tidpunkt.