Bilder på ditt senaste inköp (2023) [inga produktbilder]

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack! Gav mig på arbetet igår och kan konstatera att även om det satt överjävligt på vissa ställen (fram var det nog inte en enda del jag inte bankade på, bultarna till bromsokshållaren var värst) så vidhåller jag nog att verkstadskostnaden är helt uppåt väggarna. Strax under fyra timmar tog det mig totalt, då hemma på uppfarten med bara domkraft och helt utan tidigare erfarenhet. Ska jag göra om det så blir det GDS-hall med lyft

Hade nog inte behövs byta skivor heller, men nu är det gjort och uppsmörjt ordentligt. En erfarenhet rikare om inte annat.

Bytte själv bromsar runt om för ett par år sedan. Min lokala verkstad, som brukar ha överkomliga priser, skulle ha 10 papp. Jag bestälde delarna för ca 3000 och gjorde jobbet själv på två timmar. 3500sek/h är ingen dålig timpenning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Köpte mig lite arbete. Fantastiskt ändå vad man kan motiveras till att göra saker själv när det sparar pengar. 12500kr vill VW ha för att byta belägg och skivor runt om på vår Passat (dessutom då med 10% rabatt avdragen, så 13900kr (!) egentligen). BDS inte långt efter på 11253kr.

Totalt pris för sakerna på bilden nedan 4217kr, och då är ändå hylsnyckelsatsen 600kr av det, och det var mest för att det var dags ändå istället för att köpa lite fler lösa hylsor.

https://i.imgur.com/DRbTrHk.jpg

Vart köpt du delarna ifrån ?
Ska du köpa å göra själv så rekommenderar jag daparto, de är typ som Prisjakt fast för bildelar i Tyskland och man kan beställa direkt därifrån. De e oftast halva priset från Autodoc å en fjärde del av priset från tex Mekonomen eller likande

Köpte liknande kit till min ng9-5 gör 2600kr. (Skivor runt om plus belägg)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Vart köpt du delarna ifrån ?
Ska du köpa å göra själv så rekommenderar jag daparto, de är typ som Prisjakt fast för bildelar i Tyskland och man kan beställa direkt därifrån. De e oftast halva priset från Autodoc å en fjärde del av priset från tex Mekonomen eller likande

Köpte liknande kit till min ng9-5 gör 2600kr. (Skivor runt om plus belägg)

Blev mister-auto den här gången, 3238kr för den beställningen. Då var 50kr nån fri-retur garanti och alla delarna lite dyrare för snabbare leverans. Så inte så farligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

Enda verktyget jag har hemma som kan skära av en dåligt placerad skruv i en skjuvdörr är sticksågen. Håller tummarna för att de här bladen ska klara jobbet annars var det 498kr åt fanders!!

Det där är inte blad för metall, så är lite tveksam hur bra det kommer gå

Permalänk
Medlem

Lite återfjädrade tryckknappar, ska användas till dotters spegel som styrs av qubino uno, samt till slag/spark docka för att aktivera olika funktioner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där är inte blad för metall, så är lite tveksam hur bra det kommer gå

Huh? Frågade personalen uttryckligen om det fanns sågblad till min bosch-sticksåg som fixade metall med bredd på 5-10mm och det här är vad de gav mig. Man förväntar sig ju litegranna att personalen på lokala byggbutiken ska kunna så enkla grejer.

Finns det ens blad som fixar tjockare skruvar? Eller måste jag hitta en bågfil?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Huh? Frågade personalen uttryckligen om det fanns sågblad till min bosch-sticksåg som fixade metall med bredd på 5-10mm och det här är vad de gav mig. Man förväntar sig ju litegranna att personalen på lokala byggbutiken ska kunna så enkla grejer.

Finns det ens blad som fixar tjockare skruvar? Eller måste jag hitta en bågfil?

Du måste tänka som en hantverkare: ingen annan kan någonting. Alla är idioter. Du själv är fan KÖNG.

Prova med bladen! Värsta som händer är att det går av, då köper du nya. Använd glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du måste tänka som en hantverkare: ingen annan kan någonting. Alla är idioter. Du själv är fan KÖNG.

Prova med bladen! Värsta som händer är att det går av, då köper du nya. Använd glasögon.

Uppfattat, tack!! 😃👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Behövde få ordning på laddningsröran vid skrivbordet så blev en Ugreen Nexode 100 W GaN-laddare med lite kablage under förra veckans Prime Day.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Behövde få ordning på laddningsröran vid skrivbordet så blev en Ugreen Nexode 100 W GaN-laddare med lite kablage under förra veckans Prime Day.

Jag har en nästan likadan fast min går direkt in i väggen. Vad fick du ge för din? Jag lyckades få min för ca 470:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Flytväst till hunden och sandaler till mig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Huh? Frågade personalen uttryckligen om det fanns sågblad till min bosch-sticksåg som fixade metall med bredd på 5-10mm och det här är vad de gav mig. Man förväntar sig ju litegranna att personalen på lokala byggbutiken ska kunna så enkla grejer.

Finns det ens blad som fixar tjockare skruvar? Eller måste jag hitta en bågfil?

Anledningen att jag reagerade är att blad för metall vanligen har många små tänder som på en bågfil, inte stora tänder som där

Men jag har gärna fel, hoppas de fungerar ändå

Annars borde butiken låta dig byta om du köpte på deras rekommendation

Förpackningen säger ju ’fiber/plaster’ alltså fiber/trä/gips

Men de klarar säkert en skruv eller två också

Permalänk
Skrivet av Dixon:

Åhh vad körde dom den för? Såå sugen!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Avstängd

Bland annat ett gammalt chassi som jag har påbörjat ett litet projekt med.

Sen lite härliga gamla PC spel, för nostalgin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Åhh vad körde dom den för? Såå sugen!

~4200-ish, hygglig rabatt på 500 under normala Amazon priset och 1300 under Lego.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

Enda verktyget jag har hemma som kan skära av en dåligt placerad skruv i en skjuvdörr är sticksågen. Håller tummarna för att de här bladen ska klara jobbet annars var det 498kr åt fanders!!

Produktbeskrivning
Bosch Special for Fiber and Plaster sticksågsblad T 141 HM Carbide Technology, skränkt för GFK/epoxi, gipsskiva, cementfiberplattor. 3-pack.

Användningsområde:
Gipsskivor 5-50 mm
Fibercement 5-50 mm
GFK/epoxi 5-20 mm
Glasfiber 5-20 mm

När man sågar i metall skall det vara fintandade blad.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/t-121-gf-speed-for-m...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jnsson:

Jag har en nästan likadan fast min går direkt in i väggen. Vad fick du ge för din? Jag lyckades få min för ca 470:-

Jag tror att den gick på 695 kr (verkar helt omöjligt att läsa ut summan från orderbekräftelsen från Amazon eftersom rabatten specas som en klumpsumma på slutet för alla artiklar). Så 470 spänn för den integrerade varianten låter ju som en väldigt bra deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tror att den gick på 695 kr (verkar helt omöjligt att läsa ut summan från orderbekräftelsen från Amazon eftersom rabatten specas som en klumpsumma på slutet för alla artiklar). Så 470 spänn för den integrerade varianten låter ju som en väldigt bra deal!

Ah, ja Amazon är lite bökiga. När jag köpte min hade Amazon den för 599:- men sen kunde man bocka i någon kampanj kupong eller liknande och då fick jag en till rabatt denna gång 119.85. Total kostnaden blev 479.40:- för mig nu när jag kollade fakturan helt. Den fungerar också mycket bra för mig!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Minneskort till Steam Deck

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Köpte mig lite arbete. Fantastiskt ändå vad man kan motiveras till att göra saker själv när det sparar pengar. 12500kr vill VW ha för att byta belägg och skivor runt om på vår Passat (dessutom då med 10% rabatt avdragen, så 13900kr (!) egentligen). BDS inte långt efter på 11253kr.

Totalt pris för sakerna på bilden nedan 4217kr, och då är ändå hylsnyckelsatsen 600kr av det, och det var mest för att det var dags ändå istället för att köpa lite fler lösa hylsor.

https://i.imgur.com/DRbTrHk.jpg

Till våran passat så gick det inte att använda det där verktyget som du har köpt för att pressa bromsok kolven med. Ska vara en som man vrider samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack! Gav mig på arbetet igår och kan konstatera att även om det satt överjävligt på vissa ställen (fram var det nog inte en enda del jag inte bankade på, bultarna till bromsokshållaren var värst) så vidhåller jag nog att verkstadskostnaden är helt uppåt väggarna. Strax under fyra timmar tog det mig totalt, då hemma på uppfarten med bara domkraft och helt utan tidigare erfarenhet. Ska jag göra om det så blir det GDS-hall med lyft

Hade nog inte behövs byta skivor heller, men nu är det gjort och uppsmörjt ordentligt. En erfarenhet rikare om inte annat.

Gjorde du ren bromskivorna noga för det är ju inoljat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Gjorde du ren bromskivorna noga för det är ju inoljat?

Jadå, jag dammsög youtube efter varenda guide innan bytet så jag kastade mig inte in oförberedd

Skrivet av Hackers:

Till våran passat så gick det inte att använda det där verktyget som du har köpt för att pressa bromsok kolven med. Ska vara en som man vrider samtidigt.

Kanske skiljer sig mellan generationer, det var inga problem öht här på vår B8 (2018) iaf

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Mina 3 senaste inköp
Cold Steel srk-compact, Phoibos Leviathan och en kapsylöppnare i form av ett rakblad med en blå tritium tub ingjuten.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Blev lite reafynd till verkstan inför ett projekt.. Ska även bli ett till litet fräsbord, ville dock inte lägga ut några stora pengar så det blev den billigaste plattan som fanns i standardstorlek.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Flytväst till hunden och sandaler till mig.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Åh, en fralla. Vad heter han/hon? Vad tycker han/hon om att bada? (Jag har också en fralla, en Siri på tre år. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Åh, en fralla. Vad heter han/hon? Vad tycker han/hon om att bada? (Jag har också en fralla, en Siri på tre år. )

Frank, 1 år.
Det va första gången i havet. Lite kallt va det (15 grader) så han verkade mest sugen på att ta sig upp igen 😅 Men han verkade inte tycka det va läskigt eller så.
Fantastisk ras. Kan driva en till vansinne men svårt att va sur för länge 😂

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

En av dom absolut bästa jag druckit.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Mamma klagade på att det var så mörkt i lägenheten så köpte en till smart lampa till vardagsrummet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ett par nya tatueringar är det senaste jag lagt pengar på Dyrt men nått man har kvar till skillnad mot mitt 3090 som var svindyrt men utdaterat nu 🤣

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Snusfri
Skrivet av loka04:

Ett par nya tatueringar är det senaste jag lagt pengar på Dyrt men nått man har kvar till skillnad mot mitt 3090 som var svindyrt men utdaterat nu 🤣
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tatuera in ett 3090 så blir det inte outdated

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro