Bästa bankkort med cashback och liknande [Samlingstråd]

Permalänk

Bästa bankkort med cashback och liknande [Samlingstråd]

Här är en tråd för oss som vill prata om Curve, Plutus och liknande (som inte är kreditkort)

Några inlägg utbrutna från samlingstråden som är avsedd för kreditkort.

Permalänk
Medlem

Detta är mitt tips, men som jag inte riktigt har skridit till verket än och jag är inte helt hundra om det fungerar. Har kvar plutus delen med curve black + om klarna fungerar som "retailer".

Plutus.it. Har deras kort och konto. Köper Curve black card för 10 Euro per månad (115kr 2023-07-25), med deras kort. Får tillbaka detta värde i PLU (deras crypto). Kanske ger avkastning framöver, vem vet.
Curve - I appen väljer jag att betala med Plutuskortet för Curve black subsciption. Får perk att då välja 3 "retailers" där jag får 1% i cashback från. Väljer då mina två matbutiker jag handlar på + klarna. 99% av mina nätköp går via klarna (några Qliro). Gäller att välja betala med klarna, och inte med kort i terminalen på hemsidor sen. Inte 100% att detta fungerar, men borde göra det då transaktion är satt som "klarna" endast på de nätköp jag gör så.

Refunder pay + extrakort till fru. Villkoren kan ni läsa på deras hemsida med årsavgift och annat. Cashback på köp. Detta kort är primärtkort kopplat i curve och alla våra köp går via detta kort.

Har en standalone webbläsare (egen firefox installation) där inga adblockers finns och refunder pay spåraren är addons tillagda. Webbläsaren startar alltid refunder.se, benifyprivat och prisjakt i en varsin flik. Webbläsaren används när det ska handlas, där det är viktigt att gå igenom refunderportalen eller benifyportalen /rabattkod för att få ut cashback/rabatt. Amazon är verkligen viktigt, läs villkoren för varje nätbutik när ni handlar.

Summa hur jag ser det: Jag lägger 10 Euro i en cryptovaluta som sparande varje månad, för detta får jag minst 1% cashback på 99% av alla min köp med curve - refunder pay. Jag får även mer cashback vid vissa nätköp, via refunder.se.

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

Plutus.it. Har deras kort och konto.

Funderar på vilken Subscription Plan jag ska välja på Plutus. En enda "Perk" räcker ju bara till Curve Black Card. Skulle gärna vilja ha 3% Crypto rewards för det jag handlar på Lidl och gärna Prime samt Amazon. Samtidigt vill jag ju inte dra på mig månatliga kostnader.

Vilken Subscription Plan har du valt på Plutus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Funderar på vilken Subscription Plan jag ska välja på Plutus. En enda "Perk" räcker ju bara till Curve Black Card. Skulle gärna vilja ha 3% Crypto rewards för det jag handlar på Lidl och gärna Prime samt Amazon. Samtidigt vill jag ju inte dra på mig månatliga kostnader.

Vilken Subscription Plan har du valt på Plutus?

Hej!

Jag kör bara free just för stunden, men ja, att tweaka det lite till för att få mer reward på Lidl och Prime kan ju vara förmånligt för dig. Allt beror ju på hur mycket du handlar för och har.

Det är ju också att jag inte tar rewarden i PLU på plutus på mina kortköp. Jag använder refunderpay kortet, via curve, för att alla mina köp. Det enda köpet som dras på plutuskortet, är subscription till curve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Funderar på vilken Subscription Plan jag ska välja på Plutus. En enda "Perk" räcker ju bara till Curve Black Card. Skulle gärna vilja ha 3% Crypto rewards för det jag handlar på Lidl och gärna Prime samt Amazon. Samtidigt vill jag ju inte dra på mig månatliga kostnader.

Vilken Subscription Plan har du valt på Plutus?

En perk ger 10€ reward. Så väljer du Lidl och Curve så får du 20€ reward.
Så din kostnad för curve 10€ samt Plutus Everyday (5.99€) får du tillbaka och tjänar 4€ plus att du får 3% i cashback på allt du handlar.

Så ja jag förespråkar att du tar everyday subscription iaf.

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

En perk ger 10€ reward. Så väljer du Lidl och Curve så får du 20€ reward.
Så din kostnad för curve 10€ samt Plutus Everyday (5.99€) får du tillbaka och tjänar 4€ plus att du får 3% i cashback på allt du handlar.

Så ja jag förespråkar att du tar everyday subscription iaf.

Mvh

Ja, detta kräver att man då gör en överföring till plutuskontot, för att sedan sätta över till kortet, för att använda detta i curve på allt man handlar. Det ger 3% cashback i form av PLU, där swapfunktionen just nu inte är igång. Dvs du kan inte "växla" dessa mot Euro inom närtid.

Permalänk
Skrivet av Lehto:

En perk ger 10€ reward. Så väljer du Lidl och Curve så får du 20€ reward.
Så din kostnad för curve 10€ samt Plutus Everyday (5.99€) får du tillbaka och tjänar 4€ plus att du får 3% i cashback på allt du handlar.

Så ja jag förespråkar att du tar everyday subscription iaf.

Mvh

Så skillnaden mellan "starter" och "everyday" är i huvudsak att jag betalar €4.99/mo för everyday att få en ytterligare perk på 10€ samt att beloppsgränsen höjs från €250/mo till €2,000/mo vilket inte är att förakta.

Om jag förstår saken rätt så får jag 3% Crypto Rewards på allt jag använder kortet till oavsett vilka perks jag har.

"Everyday" verkar vara rätt val även för mig.

(Väntar nu bara på att få mitt virtuella kort för det är väntetid på det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Ja, detta kräver att man då gör en överföring till plutuskontot, för att sedan sätta över till kortet, för att använda detta i curve på allt man handlar. Det ger 3% cashback i form av PLU, där swapfunktionen just nu inte är igång. Dvs du kan inte "växla" dessa mot Euro inom närtid.

Plus att du får 1% cashback i Curve i 3 utvalda butiker.

Swap ska väl komma igång nu i Augusti, så det skulle jag säga är närtid iaf.

Skrivet av kentlarson:

Så skillnaden mellan "starter" och "everyday" är i huvudsak att jag betalar €4.99/mo för everyday att få en ytterligare perk på 10€ samt att beloppsgränsen höjs från €250/mo till €2,000/mo vilket inte är att förakta.

Om jag förstår saken rätt så får jag 3% Crypto Rewards på allt jag använder kortet till oavsett vilka perks jag har.

"Everyday" verkar vara rätt val även för mig.

(Väntar nu bara på att få mitt virtuella kort för det är väntetid på det)

Ja de du säger är helt korrekt. ALLT du handlar får du 3% på plus att du kan välja perks som ger dig 10€ each varje månad. Everyday är typ en no-brainer.

Jag själv kör också everyday men jag har även "Hero" level som jag fixade när kravet bara var 250PLU så jag har 4 perks (40€ per månad) samt 4% cashback.

Glöm inte heller att du kan betala dina räkningar och få 3% cashback på det. Du lär använda dig av "Betalo" då kan du betala din hyra t.ex med curve kortet som går på Plutus som ger dig 3% cashback. Tyvärr tar väl Betalo 1.9% i avgift dessvärre så de är väl knappt värt att göra det om du nu inte vill försöka få så mkt PLU som möjligt

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Plus att du får 1% cashback i Curve i 3 utvalda butiker.

Swap ska väl komma igång nu i Augusti, så det skulle jag säga är närtid iaf.

Ja de du säger är helt korrekt. ALLT du handlar får du 3% på plus att du kan välja perks som ger dig 10€ each varje månad. Everyday är typ en no-brainer.

Jag själv kör också everyday men jag har även "Hero" level som jag fixade när kravet bara var 250PLU så jag har 4 perks (40€ per månad) samt 4% cashback.

Glöm inte heller att du kan betala dina räkningar och få 3% cashback på det. Du lär använda dig av "Betalo" då kan du betala din hyra t.ex med curve kortet som går på Plutus som ger dig 3% cashback. Tyvärr tar väl Betalo 1.9% i avgift dessvärre så de är väl knappt värt att göra det om du nu inte vill försöka få så mkt PLU som möjligt

I appen får jag info om att swap kommer i Q4 2023. Så det ser jag som oktober till december.

Jag ser det som att antingen tar man cashbacken i form av PLU (3%) och vad det sen blir i värde vet jag inte.
Eller ren 0.5%+ de extra som finns på refunder.
Sen curve 1% i utvalda som poäng som blir som "pengar" direkt vid köp.
Betalo sättet är också ett bra tips, för den som vill maxa PLU. Men då anser jag att man behöver titta på ration/kursen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kentlarson:

Här är en tråd för oss som vill prata om Curve, Plutus och liknande (som inte är kreditkort)

Några inlägg utbrutna från samlingstråden som är avsedd för kreditkort.

Snyggt!
Tror jag fick med den senaste omgången av inlägg.

Hojta annars!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Väntar som sagt på att få ett virtuellt kort i Plutus så jag har inte hunnit testa ännu.

Visst är det så att jag bör ställa in Curve så att mitt Plutus-kort alltid debiteras i EUR och att Curve inte tar ut några valutaväxlingsavgifter för detta när jag handlar i exempelvis SEK under förutsättning att jag håller mig till att spendera mindre än 15000€ årligen på mitt Curve Black card. Det verkar ju som ett fungerande upplägg.

Permalänk

Sådär! Min Curve/Plutus combo är nu fullt fungerande och jag har hunnit testa lite.

Ett litet misstag jag gjorde var att jag inte gjorde klart allt med Plutus först före jag påbörjade registreringen på Curve. Jag råkade nämligen registrera ett annat betalkort först i Curve och hamnade i en programloop där jag skulle välja plan och då var jag tvungen att använda det först registrerade kortet för första avgiften (utan möjlighet att lägga till något annat kort (Plutus) först ). Jag är usel på att förklara enkla saker... hoppas det går fram ändå.

(Jag skulle också kunna ha frågat någon annan som redan har Plutus om att bli värvad så hade vi båda fått $10 men sånt vet man ju inte förrän det är för sent)

Fungerar fint att "blippa" mitt virtuella Curve-kort registrerat i min Google Wallet. Curve debiterar köp i SEK på valt kort (som är Plutus) i Euro enligt Mastercards växlingskurs (som gäller för en hel dag i taget).

Nu är frågan om man skulle vilja köpa 325 PLU till en kostnad av 26800 kr med dagens pris för att få 4 extra perks potentiellt värda totalt €480 (5572 SEK) årligen. Det är en potentiell avkastning på dryga 20% årligen. Även om det är frestande och avkastningen låter hög så är PLU och kryptotillgångar i allmänhet spekulativa till sin natur och mycket volatila och jag riskerar att bli av med hela beloppet. Ska fundera på det där men jag tror jag hellre sätter de pengarna på ett räntebärande bankkonto eller köper lite aktier. Skulle värdet på PLU dyka dramatiskt så ska jag ändå överväga om det är värt risken.

Permalänk
Officiell jultomte

Nyfiken på om det finns fler tips från andra i denna tråd

Funderade lite på Ica-bankens bankkort med sparkonto men deras kort kostar 420kr/år medans vårt nuvarande på Swedbank kostar 300kr/år så känns inte som en så stor förtjänst att byta till just det.

Vad har ni andra för bankkort-lösningar med bankkonto/sparkonto?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset