Spotify-prenumeranter får prishöjning efter augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du vet att man själv kan välja vad man lyssnar på på Spotify? För ja det finns massa skräp där, men det går alldeles utmärkt att lyssna på icke-skräpet också om man vill det, du borde testa det nångång!

Absolut!
Men det fylls tyvärr med skit hela tiden och det verkar som i princip vad som helst kan läggas upp numera, det är det jag vill ha sagt.
Gick över till Tidal för ett bra tag sedan, men saknar Spotifys eko-system, men Tidal funkar fin fint med Sonos och HEOS för min del.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Absolut!
Men det fylls tyvärr med skit hela tiden och det verkar som i princip vad som helst kan läggas upp numera, det är det jag vill ha sagt.
Gick över till Tidal för ett bra tag sedan, men saknar Spotifys eko-system, men Tidal funkar fin fint med Sonos och HEOS för min del.

Ja det är väl på gott o ont det. Fint att även okända musiker utan skivbolag kan lägga upp, men förjävligt att det blir mer o mer generic AI-skräp som förstör spellistorna.

Permalänk

Jag älskar musik, och Spotify är mitt sista val pga deras mp3-ljud, för mina krav betalar jag gärna extra. Jag säger bara Roon! Det är lätt den bästa plattformen utseendemässigt, navigering, inställningsmöjligheter, info osv. Har Qobuz och lokal musik kopplat dit. Tidal tjorvar för mycket men dom kanske löser sina problem snart när dom konverterat tillbaka till FLAC.

Visa signatur

- Fractal Design Define S - Intel i5-4670K - 16GB DDR3 - 250GB 850 EVO - Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G - Sound Blaster Z - Sennheiser G4ME ZERO - Steelseries Keyboard, Mouse & Mousepad -

Permalänk
Medlem

Jag lackade ur på Spotify i mars '22 eftersom de drog fötterna efter sig när det gällde deras engagemang i Ryssland. När de sedan motvilligt gjorde bot, fick mina tonåringar mig att återuppta kundrelationen.
Skulle själv fortfarande föredra någon annan tjänst som inte satsar på idioter till podcastare (podcasts över huvud taget, faktiskt) och som rent generellt visade lite ryggrad; men å andra sidan, vad kan jag säga - för att behålla friden i familjen böjer jag mig själv ner.

Permalänk
Medlem

Jag kör Roon och har ett rätt stort eget musikbibliotek så jag lyssnar inte jättemycket på Tidal som jag har kopplat till det, men priserna är fortfarande så låga att jag inte kan bemöda mig att bry mig. Jag skulle inte märka om jag hade en dryg hundring extra över i månaden.

Det enda jag bryr mig om är att mer pengar bör gå till artisterna för att främja mer skapande.

Permalänk
Avstängd

Över 119kr för att lyssna en månad, det är inte värt.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Hade Family, så skulle bli 199, såg att Tidal kostade 169, lättaste beslutet i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tidal? Kostar iallafall fortfarande 99kr i månaden men finns även videos där.

Deezer har redan höjt till 119kr i månaden.

Fast om man betalar för hela året kostar Deezer bara 89kr/mån. Och så får man Hifi, för oss som tror på det

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Betalar gladligen en 10:- mer i månaden för denna perfekta helt underbara tjänst!
109:- till 119:-

Vet inte hur länge jag haft Spotify men är nog 10+ år.

Har mina playlist, nichade, Rock, Pop, 90trance, Fest, Midsommar, Jul samt årslistor med början från 2011, 2012/2013 winter, 2021, 2022, 2023 listor mfl. Vad jag kan se är mina tidigaste tillagda låtar från typ April 2010. Vad jag har märkt så har heller aldrig någon låt/artist försvunnit från Spotify.

Har Discover Weekly, Realese Radar samt Mix Listorna med mina mest lyssnade/favorit artister.
Har hjärtmarkerat mina favorit låtar of all time samt bockat av hat artister/musik jag inte lyssnar på alls.
Ibland efter typ en stor fest kan dock ens suggested bli lite fel, typ en låt på Finska. Dock är det ju då bara att bocka i, rekommendera inte låtar som dessa i framtiden alt blocka denna artist.

Hade kunnat gå upp till en 199:-/mån och fortfarande varit nöjd.

Om nu bara Film/Serier branschen hade kunnat göra något liknande ._. Börjar bli alldeles för utspritt nu med alla filmer/serier med exklusiviteten och plattformarna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Olika sätt att konsumera musik alltså. Förr köpte o ägde du ett album för en engångssumma på 150kr, medans nu får du lyssna på miljontals låtar precis hur mycket du vill för 120kr månaden. Tycker det senare duger rätt fint faktiskt, även om jag gärna skulle vilja ha en lokal backup av alla mina Spotifylistor utifall att (vilket också går att fixa om man vill det).
Är det iaf nåt som jag kan betala rätt mycket för i månaden så är det just Spotify. Har sagt det förut o säger det igen; skulle det finnas ett Spotify-abb som kostar en hundring eller tre extra i månaden o där alla dom pengarna går direkt i fickan på dom jag lyssnar på så skulle jag LÄTT göra det med tanke på hur extremt mycket jag lyssnar på musik. Dessutom är Spotify Connect så kung att jag knappt vill klara mig utan det längre.

Kunde inte sagt det så mycket bättre själv. För mig är det nästan värt att betala 100 spänn i månaden för att slippa hålla på med CD-skivor.

Visa signatur

naDah

Permalänk

Halloj,
Eftersom detta fick mig att kika upp vad man kunde göra istället så hamnade jag på en tjänst jag inte kände till.
Tänkte dela med mig ifall fler missat denna.

Om man är i apple träsket som jag så kan man för CA 250 SEK/år synka sin egen digitala musik så att den blir tillgänglig vi molnet på all sina apple enheter. Detta görs via "Itunes Match". Efter betalning och synk kan jag spela upp allt via appen Apple Musik.

Kontrollera hur det fungerar för er egen del innan ni köper grisen i säcken ( ilformat mm), själv läste jag att den kunde synka filformatet AIFF vilket fungerade bra för mig. (Fungerar inte med familjedelning vad jag kunde läsa mig till).

Har man då som jag omvandlat sina inköpte skivor till ett digitalt format, tex som i mitt fall AIFF, så kunde jag synka dem och nu lyssna på musiken på alla mina apple enheter. (Detta efter att synken va klar, det tog lång TID, jag hade ca 8000 låtar.)

Innan allt va synkat så fick jag meddelande om att musiken inte fanns tillgänglig i min region och att den inte var synkad, men när det var klart så kan jag se "vad jag tror" är all musik som tillgänglig. (testade bara det jag lyssnar mestadels på.)

Som sagt om ni har missat det så kan ni googla Itunes Match.

MVH

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

@snurrekanin
Hade ingen aning om det. Skitbra juh.. Får ta och installera den dära iTunes och testa.
Men förstår jag det rätt att det finns risk att man inte får lyssna på sina egna redan betalda låtar via apple music ifall de inte finns "tillgängligt i min region"?
Låter ju hur tokigt som helst, men egentligen borde jag inte bli förvånad med tanke på hur rättighetsträsket är.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

@snurrekanin
Hade ingen aning om det. Skitbra juh.. Får ta och installera den dära iTunes och testa.
Men förstår jag det rätt att det finns risk att man inte får lyssna på sina egna redan betalda låtar via apple music ifall de inte finns "tillgängligt i min region"?
Låter ju hur tokigt som helst, men egentligen borde jag inte bli förvånad med tanke på hur rättighetsträsket är.

Jag vågar ju inte säga det till 100%, men efter att synken va klar så var det felmeddelandet borta, iallafall på de jag testade.
Så vad jag kan se så fungerade all musik och det var ett tillfälligt ”fel”

Men kan självklart finnas en risk.

Edit
Gjorde en snabb scrollning genom listan och testaDe några låtar slumpvis, alla fungerade.
Samt att innan synken var klar så var de gråa, efter synken är klar så är alla svarta och så gott jag orkar kontrollera fungerande

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Kör mitt gratis Spotify sen länge, helt ok. Gratis e gott.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kört något dygn Apple Music nu istf Spotify, utbudet är ju i princip detsamma och barnen är nöjda med.
Dock lite saker som stör:

- Inget stöd för Amazon Echo-enheter här
- Ingen integration i Home Assistant så man tex kan komma åt vilken låt som spelas just nu
- Inget AirPlay stöd för min "gamla" Sonos Soundbar, och AirSonos har rätt rejäl fördröjning samt maxar ljudet när man ansluter av någon anledning
- I Sonos-appen så har man inga "top tracks" för en enskild artist

Nya Windows-appen är dock helt ok och lossless är ju alltid trevligt .Men lite för många minus samtidigt.
Kanske får testa Tidal med.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Kört något dygn Apple Music nu istf Spotify, utbudet är ju i princip detsamma och barnen är nöjda med.
Dock lite saker som stör:

- Inget stöd för Amazon Echo-enheter här
- Ingen integration i Home Assistant så man tex kan komma åt vilken låt som spelas just nu
- Inget AirPlay stöd för min "gamla" Sonos Soundbar, och AirSonos har rätt rejäl fördröjning samt maxar ljudet när man ansluter av någon anledning
- I Sonos-appen så har man inga "top tracks" för en enskild artist

Nya Windows-appen är dock helt ok och lossless är ju alltid trevligt .Men lite för många minus samtidigt.
Kanske får testa Tidal med.

Tack för listan, jag kör också Alexa, så det va ett minus som inte va bra.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur är utbudet på youtube music? På spotify saknar jag inget alls och lyssnar ungefär 70 000-80 000 minuter om året och då känns kostnaden väldigt liten

Det var just min fråga hur mycket saknas på YT...

Permalänk
Skrivet av Mr Gekko:

Prishöjningen gör mig inget då 119 kr/mån är billigt för tillgång till över 100 miljoner låtar. Tycker dock det är dåligt att Spotify spenderar så mycket pengar på trams som Joe Rogan och liknande.

Instämmer helt.