B650 micro-ATX + Ryzen 7600x + luftkylning?

Permalänk
Medlem

B650 micro-ATX + Ryzen 7600x + luftkylning?

Håller på att plocka ihop en ny rigg på en budget.

Det blir en ryzen 7600x + 6700xt att utgå ifrån.

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av micro-ATX.
7600x verkar vara en het cpu som behöver en ganska rejäl kylare.
Får en vettig luftkylare plats i ett micro-ATX?

Eller ska man slå det ur hågen och satsa på ett ATX istället för att spara in en röding?

(Ang. Budgeten så är det inte att jag inte har råd, det är bara att jag är snål 🤣)

Permalänk
Medlem

Okej hej. Detta var väldigt konstigt sagt. Du vet väll att micro-atx är en bra bitt billigare.

https://komponentkoll.se/produkt/1371138-asrock-b650m-hdv-m-2

med detta kortet då.

plus om man ska veta villken kylare som får plats så måste man ju vetta vilket chassi

https://komponentkoll.se/produkt/1379099-thermalright-peerles...

detta är iallafall kylaren jag alltid rekomenderar och den har funkat perfekt med 7600x förut också. Och den borde få platts i dom flesta populära matx chassina

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

passformen för kylare på mATX oxh ATX är i stort sett identisk typ ända skillnaden är att det är kortare och där med färre pci-e kontakter.

visst finns säkert undantag som är trängre runt cpu sockeln men generellt så brukar snarare chassit vara den begränsande faktorn och då mestadels på höjden innan den tar i chassi sidan.

exempel

tittar du på korten på bilderna så ser du att området runt cpu är mer eller mindre identiskt och mATX kortet typ bara är avhugget vid nedre pci-e x16 porten på atx moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ett mATX-mobo passar i princip i alla större chassin, men ett ATX-mobo ryms ju inte i ett mATX-chassi.
Varför inte köra på mATX och sen bestämma chassi efter kylbehov? Fler valmöjligheter.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Tanken är att stoppa det i ett mid tower.
Sneglat åt ett deepcool matrexx 55 mesh (ser ut att ha ett bra luftflöde) med + två 140mm i front och en 120mm bak som utblås så utrymme finns för cpu-kylare.

Riggen blir en ren gaming pc så har inga direkt krav på massa extra portar och estetik dvs inget RGB.
Det enda jag strävar efter är bra kylning + tystgående.

Frågan var mest ställd då mATX ser tightare ut runt cpu men det kanske bara är en synvilla och min oro kring hög temp kanske är obefogad, men alltid trevligt med andras input.

Försöker samtidigt framtidssäkra lite iaf. Sitter på en 2500k idag som sett bättre dagar 🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hermanen:

Tanken är att stoppa det i ett mid tower.
Sneglat åt ett deepcool matrexx 55 mesh (ser ut att ha ett bra luftflöde) med + två 140mm i front och en 120mm bak som utblås så utrymme finns för cpu-kylare.

Riggen blir en ren gaming pc så har inga direkt krav på massa extra portar och estetik dvs inget RGB.

Frågan var mest ställd då mATX ser tightare ut runt cpu men det kanske bara är en synvilla och min oro kring hög temp kanske är obefogad, men alltid trevligt med andras input.

Försöker samtidigt framtidssäkra lite iaf. Sitter på en 2500k idag som sett bättre dagar 🤣🤣

Det är nog bara en synvilla. Här har du iallfall ett bra bygge som du kommer kunna uppgradera länge

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tack för tips, det landade till slut i ett MSI PRO B650-P wifi.