Helgsnack: Vad har du köpt som är bra och billigt?

Permalänk
Medlem

får nog säga frugans bil, en honda civic disel 2016, som köptes 2018-19 säljaren måste gjort något helt galet då vi köpte den, då priset var drygt hälften av vad andra tog för samma utrustning och mil. Annars är det nog när jag kick startade oculus rift, såldes för löjligt stor summa pengar och sedan fick jag en till gratis efter Facebook köpte upp dom som även den såldes för drygt x3 av priset.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare, Parkside från Lidl kan vara riktiga guldkorn.

För något år sedan köpte jag en borrsats med metallborr. 11st belagda med titan.
Enligt ett gammal reklamblad ska den kostat 40kr.

Senaste dagarna har jag borrat ~75 st hål i staketstolpar med relativt tjockt gods. På bilden syns ett 6mm hål

En mardröm om man har dåliga borr.
Köpte också ett löst borr från Bosch, det bästa enligt dem, graderad med 5/5 stjärnor, 80kr för ETT kostade det.

Gissa om jag blev förvånad när Lidl borrade nästan lika bra. Det håller skärpan än efter kanske 30 hål (resten gjorde jag med Bosch). Tog faktiskt tiden och det tog 90 sek med Bosch och Parkside var ca 5 sekunder efter.

Säljer de den här satsen igen så köper jag två till, så har man så man klarar sig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

DeWalt bitsats på Byggmax för 50:-. Köpte tre...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som någon skrev tidigare, Parkside från Lidl kan vara riktiga guldkorn.

För något år sedan köpte jag en borrsats med metallborr. 11st belagda med titan.
Enligt ett gammal reklamblad ska den kostat 40kr.

Senaste dagarna har jag borrat ~75 st hål i staketstolpar med relativt tjockt gods. På bilden syns ett 6mm hål <Uppladdad bildlänk>
En mardröm om man har dåliga borr.
Köpte också ett löst borr från Bosch, det bästa enligt dem, graderad med 5/5 stjärnor, 80kr för ETT kostade det.

Gissa om jag blev förvånad när Lidl borrade nästan lika bra. Det håller skärpan än efter kanske 30 hål (resten gjorde jag med Bosch). Tog faktiskt tiden och det tog 90 sek med Bosch och Parkside var ca 5 sekunder efter.

Säljer de den här satsen igen så köper jag två till, så har man så man klarar sig.

Jag har stora mängder verktyg från just Parkside, alltid varit nöjd och hållit bra kvalitet

Permalänk
Medlem

Efter 11 år ska äntligen min Benq w1000+ HD projektor vila för gått. Har underhållit familjen; schlager, sci-fi och action. Byt lampan, rensat osv. Ensamstående bang för buck! Nu ska den ger plats åt en 4K laser. Hoppas den leva 11 år.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hade jobbig musarm.
Köpte Kensington expert mouse på black friday.
Problemen försvann snabbt, spelar till och med med den (simulatorer enbart för mig), tillsammans med mina 10 år gamla Warthog, Joystick och Throttle, samt roderpedaler (alla med sensor-hall)

Permalänk
Skrivet av aradove:

Meen hur kan man få en sådan så billigt! Jag har bara sett de för flera tusen

Skrivet av medbor:

Jag hittar inget spår av en sån maskin (förutom den här tråden) så gissar att han skrivit fel på något sätt

Hej,
Visst är det så att inte heller jag hittade denna maskin idag.
Grå trist maskin som funkade felfritt under tiden jag använde den.
300 sek+bandskruv

Det var 12 år sedan jag köpte den,
Kompisen fick den när jag va klar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

TVn i vardagsrummet. Kostade 2000kr för 10 år sedan begagnad. Var 5 år gammal då så 15 nu men håller fortfarande. Kostade 25000kr när den kom 2008 dock så var inte billig från början.

Processorn i datorn kopplad till TVn. Är en G7400 så Alder Lake. Kostade 499kr ny när Netonnet sålde Celeron för 299, Pentium för 499 och 12100F för 999kr. Var över ett år sedan och inte sett de priserna sen dess. Bara 2 kärnor med 4 trådar men för vad den används till känns den väldigt rapp. Använder aldrig mer än 20W så kyls lätt med kylaren som följde med. Inbyggda grafiken klarar av Netflix och anar utan problem. Långt ifrån high end men för priset är det en bra processor. Ungefär lika bra som en quad core från något år sedan. Hade dock aldrig betalt 1000kr för den som den kostar nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnt många gånger tidigare - en watt/voltmeter för USB. Så sjukt smidigt för att felsöka kablar, kolla status på batterier etc. Den kostade inte mer än några tior men har varit ovärderlig.

Permalänk
Medlem

Kollar SweClockers dagligen, varför missar man och ser detta först nu när helgen snart är över? Är ju inte första gången, kanske skulle hålla förstasidan i kronologisk ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

DeBuyer Mineral B Pro kolstålsstekpanna för 450 SEK. Pris som en teflon men som kommer leva längre än jag, och lika bra som teflon/non-stick, fast utan plast.

Medhåll om ytan, den är fantastisk och i princip oförstörbar.
(Kom bara ihåg att inte brassa på med maxeffekt om du har en induktionsspis. Det varnas för det i de medföljande instruktionerna, och jag har förstört en panna eftersom jag inte respekterade varningen. Mitt fel, inte DeBuyers.)

Deras crêpespanna är dock dålig. Dess handtag är fäst med bara 2 nitar, till skillnad mot de större pannornas 3. Om man du "kastvänder" sina plättar, håller nitarna inte måttet och handtaget börjar glappa. Riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

Hej,
Visst är det så att inte heller jag hittade denna maskin idag.
Grå trist maskin som funkade felfritt under tiden jag använde den.
300 sek+bandskruv

Det var 12 år sedan jag köpte den,
Kompisen fick den när jag va klar.

Jag bara antog att märket eller priset var felstavat eller något

300kr låter sjukt billigt även så långt bakåt, ser sällan skruvdragare alls för under 500kr

Verkligen årets kap

Permalänk
Medlem

Tja, just nu är jag i en segelbåt med barnen. För en del år sedan köpte jag på Tradera en begagnad Nintendo 3DS XL, den var rosa och inte mycket använd.

Priset, tjae, kan det ha varit 600 + frakt?

Helt fantastisk maskin. Går att ladda med powerbank flera gånger, varierande spelutbud så den passar barn i olika åldrar. Har varit med på segelbåten flera år, använda hemma, tål vad som helst tycks det.

Köpte även en oöppnad Galaxy S7 för ett par tusen typ, då den "var låst till Telia" och nästan ingen budade på den. Funkar fortfarande, och används av min fru nu såhär ca 6 år senare. Skick som ny egentligen förutom batterier som nog borde bytas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Köpte en 48" LG oled A1 för 5900 kr 2021. Fantastisk tv till ett utmärkt pris.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Även en billig IKEA-stol för 600+ som jag använt vid datorn i 15 år nu, fusklädret har förstås flagnat, men aj vad skön den är. Har under åren provat diverse kontorsstolar och en gamingstol, men ingen tycks kunna ge samma komfort. Leker faktiskt med tanken på att ta den till en tapetserare som får klä om den..

Vet du vilken stol exakt? Har själv en IKEA-stol från 12-14 år sedan, önskar dom fortfarande var till försäljning

Permalänk
Medlem

En icke-designer läderplånbok som jag tror jag köpte för 50 kr på rea för några år sen. Den håller oerhört bra och den är typ självläkande, blir det några repor så brukar de försvinna av sig själv.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Celebmir:

DeBuyer Mineral B Pro kolstålsstekpanna för 450 SEK. Pris som en teflon men som kommer leva längre än jag, och lika bra som teflon/non-stick, fast utan plast.

Hur står sig kolstål jämfört med gjutjärn? Tänker att gjutjärn är the way to go om man siktar på något som ska hålla länge.

Permalänk
Entusiast

Köpte en liten rak/klippmaskin för några år sen från aliexpress för typ 200kr med tullkostnad... inte köpt rakblad sen dess. Dessutom är den liten och smidig så den är ett bra komplement till rakmaskinen vi klipper håret uppepå huvet med också

Så här ser den ut på ett ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

DeBuyer Mineral B Pro kolstålsstekpanna för 450 SEK. Pris som en teflon men som kommer leva längre än jag, och lika bra som teflon/non-stick, fast utan plast.

Jag har haft en sådan i snart 10 år, och min 30cm Lodge gjutjärnspanna för 50 kr mer är överlägsen när det gäller allt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Eaton 3S. En UPS ca tusenlapp. Klarar inte att drifta mina saker längre än 15 min, men fullt tillräckligt för att allt ska hinnas stänga ner vid långa avbrott. Funkat fin-fint sen inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vet du vilken stol exakt? Har själv en IKEA-stol från 12-14 år sedan, önskar dom fortfarande var till försäljning

Nej, det har jag glömt bort, men så här ser den ut

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, det har jag glömt bort, men så här ser den ut
<Uppladdad bildlänk>

IKEA Allak ser det ut att vara? Borde finnas en lapp på undersidan av sätet. Själv har jag IKEA Verner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

IKEA Allak ser det ut att vara? Borde finnas en lapp på undersidan av sätet. Själv har jag IKEA Verner

Jäklar, du kan dina stolar du Kollade och mycket riktigt så är det en Allak! Verner ser också skön ut. Men precis som den så finns inte Allak längre.
Ser att det finns en liknande "Renberget" för 799kr på IKEA, men stoppningen ser lite tunn ut i jämförelse. Men ska ta och prova den nån gång när jag har vägarna förbi IKEA.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Den här blåtandshögtalaren från ikea. Aslång batteritid, passar bra för ljudbok/pod och kostar som en pizza.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vappeby-baerbar-bluetooth-hoegta...

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

IKEA Allak ser det ut att vara? Borde finnas en lapp på undersidan av sätet. Själv har jag IKEA Verner

När vi ändå pratar IKEA-stolar. Vet du vad det kan vara för modell? Denna är från sent 90-tal. Tyvärr ingen bättre bild just nu. Mycket bra kvalitet, skinnet är inte alls slitet. Notera hur främre ryggstödet liksom svänger över till baksidan på toppen.
Enda felet jag råkat ut för var att gummit på hjulen torkade sönder för några år sen, köpte nya hjul.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jäklar, du kan dina stolar du Kollade och mycket riktigt så är det en Allak! Verner ser också skön ut. Men precis som den så finns inte Allak längre.

Nä det kan jag verkligen inte iom att jag är nöjd med min som jag haft så länge. Söker bara på bilder tills jag hittar det som matchar :^) Skulle vilja köpa ny men varenda gång jag har letat så har jag inte hittat något som verkar intressant för en rimlig summa

Skrivet av Hakinger:

Ser att det finns en liknande "Renberget" för 799kr på IKEA, men stoppningen ser lite tunn ut i jämförelse. Men ska ta och prova den nån gång när jag har vägarna förbi IKEA.

Nja, ganska tveksam till den. Precis som du säger så ser den för tunn ut, och även armstöden ser inte bekväma ut. Men om du ändå är på IKEA så skadar det ju inte att testa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

När vi ändå pratar IKEA-stolar. Vet du vad det kan vara för modell? Denna är från sent 90-tal. Tyvärr ingen bättre bild just nu. Mycket bra kvalitet, skinnet är inte alls slitet. Notera hur främre ryggstödet liksom svänger över till baksidan på toppen.
Enda felet jag råkat ut för var att gummit på hjulen torkade sönder för några år sen, köpte nya hjul.

Har ingen aning. Är du 100% säker på att den är från IKEA? Om inte så kommer det nog vara 100% omöjligt att leta fram en bild på den på Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har ingen aning. Är du 100% säker på att den är från IKEA? Om inte så kommer det nog vara 100% omöjligt att leta fram en bild på den på Google

Nästan helt säker på att den är det, men minnet kan svika. Bildgooglade utan framgång. Får kolla efter någon märkning nästa gång jag har tillgång till den
Tack ändå!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nästan helt säker på att den är det, men minnet kan svika. Bildgooglade utan framgång. Får kolla efter någon märkning nästa gång jag har tillgång till den
Tack ändå!

Den är ju lätt att känna igen i alla fall på det breda armstödet och armstödets fäste. Satt och letade i typ 10 minuter på Google men kunde inte hitta den tyvärr. Antagligen för gammal för att vara lätt att hitta på internet om den är från 90-talet

Ja, det kanske fortfarande sitter kvar någon klisterlapp under eller nåt