Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag skulle säga att nätagget är den viktigaste komponenten i ett datorbygge, ett bra nätagg har en garanti på minst 10 år.
Det överlever flera datorgenerationer utan problem och köper man ett på minst 1500W så klarar det av vilka komponenter som helst nu och minst 10 år framöver.

Ett moderkort är visst viktigt men som det har sett ut nu så har Intel haft 8 olika processor socklar på 12 år ungefär... Det är inte framtidssäkert för fem öre att köpa i och med att det kommer nya processorer väldigt ofta och nästan lika ofta en ny processor sockel som omöjliggör en uppgradering av CPU på ett äldre moderkort.

Det är viktigt att ta ett nätagg av bra kvalitet men om man har ont om pengar för tillfället behöver man inte köpa ett 1500W-aggregat, då det är enkelt och billigt att byta ut senare.

I ett bra Z790-moderkort kan man montera en 14900K, om inte det är framtidssäkert så vet jag inte vad som är det. Sen skiljer det ofta inte många hundralappar mellan ett bra moderkort och ett jättedåligt, så det är väldigt dumsnålt att välja ett jättedåligt.

Skrivet av mjg:

Är det detta kortet som du menade?

https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Är det överkurs att köpa det kortet istället för ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 som du hade med från början i bygget?
Bor nära en Inet butik så kommer hämta i så fall.
Hade varit kul och bygga ihop själv med min son men får fundera på det ifall det är för komplicerat.
Var hittar man info om VRM på moderkortet?
Har läst om VRM det men hittar inte info på själva produktsidan.
Själva Datorn känns väldigt stabil i övrigt så tack för det.

Ja, men om du köper ett sådant rekommenderar jag dig att beställa datorn utan ett grafikkort, processorns integrerade grafik räcker för att Inet ska bygga ihop datorn. Sen beställa grafikkortet löst från en annan sajt som tar mindre betalt, t.ex. denna:
https://www.komplett.se/product/1243373/datorutrustning/dator...

Om man enbart spelar Roblox räcker en 3060 långt, men om man ändå tror att man kommer behöva uppgradera från en 3060 snart så kan man ju spara en slant genom att köpa en 4070 direkt. Å andra sidan kanske man kommer vilja ha något bättre än en 4070 när den tiden kommer. Kolla lite tester på Youtube innan du bestämmer dig, jag kan rekommendera Hardware Unboxed.

Om du hämtar datorn själv rekommenderar jag en Peerless Assassin, den klarar av det mesta. Sen om man vill få ut max av t.ex. en 13900K, då behöver man minst en 360 AIO, men det går att undervolta eller ställa ner power limit också så att man kan köra även en 13900K lufkylt.
https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Att bygga själv är inte särskilt komplicerat, och gör man det brukar man kunna spara någon eller några tusenlappar då Inet och Webhallen sällan är billigast på komponenter.

Man brukar kunna se det på tillverkarens hemsida. Moderkortet i bygget som jag förslog har 16 phase core power SPS / 80A och den klarar av alla processorer utan problem.
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z790-A-WIFI

Hardware Unboxed brukar ha bra tester av moderkort.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

AMD har överlägset flest tangentbordskrigare på nätet så det är lätt att få bilden av att AMD alltid är bäst, sanningen är att AMD är väldigt mycket hit and miss.

Skrivet av Puttefnasket:

Ett moderkort är visst viktigt men som det har sett ut nu så har Intel haft 8 olika processor socklar på 12 år ungefär... Det är inte framtidssäkert för fem öre att köpa i och med att det kommer nya processorer väldigt ofta och nästan lika ofta en ny processor sockel som omöjliggör en uppgradering av CPU på ett äldre moderkort.

Tycker nästan man börjar se mer Nvidia (och till viss del Intel) fanboys med sitt "Oh but the AMD drivers" trots att de aldrig testat AMD :-D. Skönt att denna tråd varit fri från tangentbordskrigare i alla fall.

AM5 plattformen är kanske roligare om man ville ha något man kunde uppgradera i framtiden.
*I jämförelse med Intels socklar så är nyligen introducerade AM5 den 3e sockeln på 12 år.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Herregud vad ni spårar.
1500w PSU och vattenkylning.

Han är 13-år och behöver en dator.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Herregud vad ni spårar.
1500w PSU och vattenkylning.

Han är 13-år och behöver en dator.

Om du hade läst hela tråden så hade du sett att enda anledningen till att jag rekommenderade vattenkylning var p.g.a. risken för fraktskador, och att efter att jag fick reda på datorn inte skulle skickas ändrade min rekommendation till lufkylning.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det är viktigt att ta ett nätagg av bra kvalitet men om man har ont om pengar för tillfället behöver man inte köpa ett 1500W-aggregat, då det är enkelt och billigt att byta ut senare.

I ett bra Z790-moderkort kan man montera en 14900K, om inte det är framtidssäkert så vet jag inte vad som är det. Sen skiljer det ofta inte många hundralappar mellan ett bra moderkort och ett jättedåligt, så det är väldigt dumsnålt att välja ett jättedåligt.
Ja, men om du köper ett sådant rekommenderar jag dig att beställa datorn utan ett grafikkort, processorns integrerade grafik räcker för att Inet ska bygga ihop datorn. Sen beställa grafikkortet löst från en annan sajt som tar mindre betalt, t.ex. denna:
https://www.komplett.se/product/1243373/datorutrustning/dator...

Om man enbart spelar Roblox räcker en 3060 långt, men om man ändå tror att man kommer behöva uppgradera från en 3060 snart så kan man ju spara en slant genom att köpa en 4070 direkt. Å andra sidan kanske man kommer vilja ha något bättre än en 4070 när den tiden kommer. Kolla lite tester på Youtube innan du bestämmer dig, jag kan rekommendera Hardware Unboxed.

Om du hämtar datorn själv rekommenderar jag en Peerless Assassin, den klarar av det mesta. Sen om man vill få ut max av t.ex. en 13900K, då behöver man minst en 360 AIO, men det går att undervolta eller ställa ner power limit också så att man kan köra även en 13900K lufkylt.
https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Att bygga själv är inte särskilt komplicerat, och gör man det brukar man kunna spara någon eller några tusenlappar då Inet och Webhallen sällan är billigast på komponenter.

Man brukar kunna se det på tillverkarens hemsida. Moderkortet i bygget som jag förslog har 16 phase core power SPS / 80A och den klarar av alla processorer utan problem.
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z790-A-WIFI

Hardware Unboxed brukar ha bra tester av moderkort.

Men är det luft eller vatten som är bäst för kylning?
Har läst att det är likvärdigt men kan ha fel.

Kommer nog beställa datorn idag men i delar så bygger vi ihop den ihop tänker jag, mest för att det är intressant och roligt att göra det ihop.
Läst att man behöver antistatarmband när man bygger, är det viktigt?
Finns det nån enkel guide för ihopsättning av datorn?
Något man bör tänka på när man sätter ihop den?
Nu frågar jag på ren chansning att du har koll på detta men det kändes så att du har byggt ihop dator själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Svårt att veta vilken detaljnivå man ska gå in på också men har försökt hålla det till det viktiga i alla fall 😅.

Just byggandet tänkte jag också just att det kan vara en kul grej att göra tillsammans! Dessa videor brukar jag ha som backup om jag känner att jag glömmer något:
https://youtu.be/BL4DCEp7blY
Video som går igenom att välja delar och bygga. Går igenom allt, för både Intel och AMD. Är från innan AM5 så för CPU installation följer man Intel processen (lga 1700).
https://youtu.be/xhHtHMQygzE
Video som lite mer detaljerat går igenom bios och installationer när allt är byggt.

Om ni nu ska bygga själv kan man dessutom börja kolla begagnatmarknaden, speciellt när det kommer till GPU. Denna generationens kort har inte varit så prisvärda, därför jag tog ett "billigare" från förra generationen i mina exempel. Man kan nog komma upp en nivå om man tar begagnat.
Annars kan det sen vara första uppgraderingen man gör om nästa generation är roligare.

Skrivet av mjg:

Men är det luft eller vatten som är bäst för kylning?
Har läst att det är likvärdigt men kan ha fel.

Kommer nog beställa datorn idag men i delar så bygger vi ihop den ihop tänker jag, mest för att det är intressant och roligt att göra det ihop.
Läst att man behöver antistatarmband när man bygger, är det viktigt?
Finns det nån enkel guide för ihopsättning av datorn?
Något man bör tänka på när man sätter ihop den?
Nu frågar jag på ren chansning att du har koll på detta men det kändes så att du har byggt ihop dator själv.

Länkade guide här innan.
De bästa luftkylarna är som en bra AIO (dvs vatten men inte custom loop). De bästa AIOs är bättre än luftkylning men blir lite diminishing returns. En AIO håller också bara så länge pumpen lever vilket kan vara i alla fall 5-6 år. En luftkylare håller "för alltid", skulle en fläkt dö kan man enkelt ersätta för en låg peng.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Länkade guide här innan.
De bästa luftkylarna är som en bra AIO (dvs vatten men inte custom loop). De bästa AIOs är bättre än luftkylning men blir lite diminishing returns. En AIO håller också bara så länge pumpen lever vilket kan vara i alla fall 5-6 år. En luftkylare håller "för alltid", skulle en fläkt dö kan man enkelt ersätta för en låg peng.

Ok.
då kör jag på luftkylningen som rekommenderades.
Ska absolut kolla dessa guider då dom verkar verkligen grundläggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Men är det luft eller vatten som är bäst för kylning?
Har läst att det är likvärdigt men kan ha fel.

Kommer nog beställa datorn idag men i delar så bygger vi ihop den ihop tänker jag, mest för att det är intressant och roligt att göra det ihop.
Läst att man behöver antistatarmband när man bygger, är det viktigt?
Finns det nån enkel guide för ihopsättning av datorn?
Något man bör tänka på när man sätter ihop den?
Nu frågar jag på ren chansning att du har koll på detta men det kändes så att du har byggt ihop dator själv.

Kör luftkylt på första bygget.
Inet har en bra guide
https://www.inet.se/kampanj/3777/bygga-en-dator#:~:text=Ut%C3....
Fel sockel men principen är detsamma

Jag har byggt 8 datorer och aldrig använt antistatisk armband, men jag har alltid naken handled mot chassit, vilket blir samma sak.

Det första jag personligen gör är att montera fläktar i chassit, sedan psu.
Sen monterar jag allt på moderkortet utanför chassit på typ wellpapp (ram, m2, cpu utan kylare)

Monterar moderkort, kontrollera att distansskruvar sitter så moderkortet är lite upphöjt från chassit.

Sedan drar jag kablage från psu till respektive plats, notera att beroende på chassi kan vissa av dessa kablar bli enklare att trä igenom genomföringar innan MB är på plats.

Sedan monterar jag chassi kablage, fläktar etc

Sedan cpu kylare (glöm inte skyddet och pastan!) och sist gpu

Sist går jag igenom checklistan att inget är glömt samt snyggar till kablage.

Sen startar jag upp allt, se till att ni har Windows på usb innan ni börjar.
Sen brukar jag ha drivrutiner till internet då ethernet/wifi inte brukar fungera innan drivrutiner är installerade. Iaf inte för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av mjg:

Men är det luft eller vatten som är bäst för kylning?
Har läst att det är likvärdigt men kan ha fel.

Kommer nog beställa datorn idag men i delar så bygger vi ihop den ihop tänker jag, mest för att det är intressant och roligt att göra det ihop.
Läst att man behöver antistatarmband när man bygger, är det viktigt?
Finns det nån enkel guide för ihopsättning av datorn?
Något man bör tänka på när man sätter ihop den?
Nu frågar jag på ren chansning att du har koll på detta men det kändes så att du har byggt ihop dator själv.

Vatten är bäst, men skillnaden är inte jättestor.

Antistatarmband är en billig försäkring. Jag brukar använda det men det finns också de som inte använder det.

Det finns massor av guider på Youtube. Här är en enkel:
https://www.youtube.com/watch?v=qkr07CutHrU

Och här är en mindre enkel:
https://www.youtube.com/watch?v=BL4DCEp7blY

Ta det lugnt och metodiskt bara, kolla guider/instruktioner om osäkerhet uppstår. Kom ihåg att ta bort de svarta gummiplopparna från grafikkortets videoutgångar om sådana sitter i från fabrik, blir lättare att installera grafikkortet då. En klassiker som många missar är att ta bort den genomskinliga plasten från undersidan på CPU-kylaren. Se även till så att det inte hamnar någon överflödig distans under moderkortet, distanser ska bara sitta under där det finns hål på moderkortet.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör luftkylt på första bygget.
Inet har en bra guide
https://www.inet.se/kampanj/3777/bygga-en-dator#:~:text=Ut%C3....
Fel sockel men principen är detsamma

Jag har byggt 8 datorer och aldrig använt antistatisk armband, men jag har alltid naken handled mot chassit, vilket blir samma sak.

Det första jag personligen gör är att montera fläktar i chassit, sedan psu.
Sen monterar jag allt på moderkortet utanför chassit på typ wellpapp (ram, m2, cpu utan kylare)

Monterar moderkort, kontrollera att distansskruvar sitter så moderkortet är lite upphöjt från chassit.

Sedan drar jag kablage från psu till respektive plats, notera att beroende på chassi kan vissa av dessa kablar bli enklare att trä igenom genomföringar innan MB är på plats.

Sedan monterar jag chassi kablage, fläktar etc

Sedan cpu kylare (glöm inte skyddet och pastan!) och sist gpu

Sist går jag igenom checklistan att inget är glömt samt snyggar till kablage.

Sen startar jag upp allt, se till att ni har Windows på usb innan ni börjar.
Sen brukar jag ha drivrutiner till internet då ethernet/wifi inte brukar fungera innan drivrutiner är installerade. Iaf inte för mig

Tack för utförlig instruktion!

Antar att man får köpa kylpasta separat på lämplig affär om den inte ingår i luftkylaren.
Har en macbook air men man kanske kan ladda Windows 11 på en usb på den?
Drivrutiner till ethernet/wifi laddar man ner på en usb antar jag?

i filmerna så pratar dom om bios som jag fatta det som moderkortets operativsystem som man jobbar med innan Windows är installerat, har jag förstått det rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Tack för utförlig instruktion!

Antar att man får köpa kylpasta separat på lämplig affär om den inte ingår i luftkylaren.
Har en macbook air men man kanske kan ladda Windows 11 på en usb på den?
Drivrutiner till ethernet/wifi laddar man ner på en usb antar jag?

i filmerna så pratar dom om bios som jag fatta det som moderkortets operativsystem som man jobbar med innan Windows är installerat, har jag förstått det rätt då?

Köper du Windows 11 från Inet exempelvis så ligger installationen redan på ett USB minne, du kan inte använda dig av din Macbook air för att skapa en bootbar USB för Windows 11. Drivrutiner för Ethernet ligger redan på Windows installationen. Det är inte säkert att Wifi fungerar direkt så installera operativet i datorn med en kabel inkoppplad istället för wifi första gången för minsta problem.

Du har fattat rätt när det gäller Bios, det står utförligt i moderkortsmanualen hur du skall konfigurera Bios vid installationen av detsamma.

Kylpasta kan du köpa på en datorbutik men du behöver inte då alla processorkylare har en förapplicerad pasta på kylblocket, var bara noga så du tar bort den skyddande plastfilmen som sitter där innan installationen.

Vill du trots allt använda dig av din inköpta kylpasta så måste du rengöra ordentligt kylblocket från den kylpastan som redan är installerad. Använd ren isopropanol och ett luddfritt papper/trasa för den rengöringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Köper du Windows 11 från Inet exempelvis så ligger installationen redan på ett USB minne, du kan inte använda dig av din Macbook air för att skapa en bootbar USB för Windows 11. Drivrutiner för Ethernet ligger redan på Windows installationen. Det är inte säkert att Wifi fungerar direkt så installera operativet i datorn med en kabel inkoppplad istället för wifi första gången för minsta problem.

Är du 100% säker? Sista jag ominstallerade i våras så fick jag föra över drivrutiner från laptopen från Msis hemsida då internet inte fungerade efter installation.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Tack för utförlig instruktion!

Antar att man får köpa kylpasta separat på lämplig affär om den inte ingår i luftkylaren.
Har en macbook air men man kanske kan ladda Windows 11 på en usb på den?
Drivrutiner till ethernet/wifi laddar man ner på en usb antar jag?

i filmerna så pratar dom om bios som jag fatta det som moderkortets operativsystem som man jobbar med innan Windows är installerat, har jag förstått det rätt då?

BIOS är exakt operativsystem för moderkortet.
Kylpasta brukar följa med kylaren, det räcker för er.
Att köpa Windows från typ Inet kostar 1300:-
Du kan ladda ner Windows från Microsoft hemsida och skapa en usb och sedan köpa en OEM nyckel online från typ 150:- istället.

Drivrutiner finns på moderkortets hemsida

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är du 100% säker? Sista jag ominstallerade i våras så fick jag föra över drivrutiner från laptopen från Msis hemsida då internet inte fungerade efter installation.

Jag gjorde en ny installation av Windows 11 för ca 4 månader sedan på mitt moderkort MSI MPG X570 GAMING PLUS och det fungerade utan problem.

Permalänk
Avstängd

Vilken är din budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

BIOS är exakt operativsystem för moderkortet.
Kylpasta brukar följa med kylaren, det räcker för er.
Att köpa Windows från typ Inet kostar 1300:-
Du kan ladda ner Windows från Microsoft hemsida och skapa en usb och sedan köpa en OEM nyckel online från typ 150:- istället.

Drivrutiner finns på moderkortets hemsida

Är det via denna sida?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Via länken som heter
Ladda ned ISO-avbildning för Windows 11

Vart köper man en OEM nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarikfransson:

Vilken är din budget?

Budgeten va tänkt runt 17000kr men blev lite till...
Lätt hänt har jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Köper du Windows 11 från Inet exempelvis så ligger installationen redan på ett USB minne, du kan inte använda dig av din Macbook air för att skapa en bootbar USB för Windows 11. Drivrutiner för Ethernet ligger redan på Windows installationen. Det är inte säkert att Wifi fungerar direkt så installera operativet i datorn med en kabel inkoppplad istället för wifi första gången för minsta problem.

Du har fattat rätt när det gäller Bios, det står utförligt i moderkortsmanualen hur du skall konfigurera Bios vid installationen av detsamma.

Kylpasta kan du köpa på en datorbutik men du behöver inte då alla processorkylare har en förapplicerad pasta på kylblocket, var bara noga så du tar bort den skyddande plastfilmen som sitter där innan installationen.

Vill du trots allt använda dig av din inköpta kylpasta så måste du rengöra ordentligt kylblocket från den kylpastan som redan är installerad. Använd ren isopropanol och ett luddfritt papper/trasa för den rengöringen.

Misstänkte att det inte gick att ladda ner från macbooken.
Ok ska kolla lite närmare på Bios manualen.

Ok så då behöver jag inte göra så mycket med kylpastan om det är redan applicerat på kylblocket.
För den borde vara tillräcklig antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Budgeten va tänkt runt 17000kr men blev lite till...
Lätt hänt har jag förstått.

Grabbens första dator.. 17k räcker och blir över. Fattar inte riktigt hur den här tråden har spårat iväg.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag gjorde en ny installation av Windows 11 för ca 4 månader sedan på mitt moderkort MSI MPG X570 GAMING PLUS och det fungerade utan problem.

Konstigt, jag gjorde min i april har z690

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Är det via denna sida?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Via länken som heter
Ladda ned ISO-avbildning för Windows 11

Vart köper man en OEM nyckel?

Du laddar ner "skapa installationsmedia" och har en usb sticka redo 😊
OEM nyckel kan du köpa här
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5880281

Du borde inte behöva spräcka budgeten.
Med tanke på att han enbart lirar roblox och priserna är som dem är 😊

Här är mitt förslag, då din son har en vilja att lära sig mer så tänker jag att det bättre med insteg. Man kan alltid skaffa bättre saker i all oändlighet.
12600k räcker och blir över, kan köra 14900k i framtiden.
12gb nvidia kort för blender, du vet inte hur mycket han kommer använda så känns dumt att överspendera.

Lägg undan 3k på räntekontot och lägg dem på nästa uppgradering OM din son fortsätter med intresset.

AMD är mer prisvärt men de har också en tendens att strula inom vissa områden, vilket massa trådar här och på webben påvisar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av mjg:

Misstänkte att det inte gick att ladda ner från macbooken.
Ok ska kolla lite närmare på Bios manualen.

Ok så då behöver jag inte göra så mycket med kylpastan om det är redan applicerat på kylblocket.
För den borde vara tillräcklig antar jag?

Vad landade det i för komponenter?

Kylpastan är inte förapplicerad på Peerless Assassin men jag har för mig att det följer med en tub. Använd den här metoden för att vara säker på att få 100% täckning:

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Vad landade det i för komponenter?

Kylpastan är inte förapplicerad på Peerless Assassin men jag har för mig att det följer med en tub. Använd den här metoden för att vara säker på att få 100% täckning:
https://youtu.be/1J9TLFWuX-c

Ok, då får jag kolla på denna videon så man lär sig.

Jag har köpt det mesta i ditt förslag då det kändes som en dator man kan växa med och utveckla sina kunskaper.
Kylningen blev luftkylt Peerless Assasin och inte vattenkylningen.
Sen grafikkortet så funderar jag fortfarande på antingen ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC
eller ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2.
Sen sklijer det en del pengar mellan dom båda självklart men vill ju ha ett kort som man kan känna sig lite obegränsad med så man kan göra och utveckla det man vill och vara aktuellt i ett par år.

Tänker väl att denna datorn borde väl kännas fräsch och uppdaterad i 5 år iaf?
eller det kanske åldras fortare?
Vet ju att utvecklingen går undan i datorvärlden.

Han har själv har nämnt ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC som ett kort som han har tittat på mycket i olika videos
så det är lite roligt att det är ett förslag som kom.
Han vet ju inte om att detta ska köpas in, men han vet ju att det kommer nån gång i framtiden.
Så härligt med ett gammalt hederligt forum så man får mycket hjälp av kunniga människor.
För egen del så startar man från 0 i datorbygge så det ska bli intressant och roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du laddar ner "skapa installationsmedia" och har en usb sticka redo 😊
OEM nyckel kan du köpa här
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5880281

Du borde inte behöva spräcka budgeten.
Med tanke på att han enbart lirar roblox och priserna är som dem är 😊
https://komponentkoll.se/bild/afakw.png

Här är mitt förslag, då din son har en vilja att lära sig mer så tänker jag att det bättre med insteg. Man kan alltid skaffa bättre saker i all oändlighet.
12600k räcker och blir över, kan köra 14900k i framtiden.
12gb nvidia kort för blender, du vet inte hur mycket han kommer använda så känns dumt att överspendera.

Lägg undan 3k på räntekontot och lägg dem på nästa uppgradering OM din son fortsätter med intresset.

AMD är mer prisvärt men de har också en tendens att strula inom vissa områden, vilket massa trådar här och på webben påvisar.

Tack för länken och ska ladda ner via där och köpa OEM nyckel.

Intresset är explosivt för programmering och 3d så kommer nog bli bra det här.
Han vet ju ljusår mer än vad jag vet så man får bara följa med på tåget.
Han har redan planerat mycket som han ska göra när det väl händer.
Jo man kan köpa hur dyra saker som helst har jag förstått.
Men har köpt in det mesta och ska kolla igenom videor för hur man bygger ihop datorn.

När du säger 14900k som menar du nästa generation Intel-CPU?
för det är väl 13 nu har jag förstått?
Bara så att jag förstår.
Många skriver i olika termer och förkortningar så man får googla en del så man förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Tack för länken och ska ladda ner via där och köpa OEM nyckel.

Intresset är explosivt för programmering och 3d så kommer nog bli bra det här.
Han vet ju ljusår mer än vad jag vet så man får bara följa med på tåget.
Han har redan planerat mycket som han ska göra när det väl händer.
Jo man kan köpa hur dyra saker som helst har jag förstått.
Men har köpt in det mesta och ska kolla igenom videor för hur man bygger ihop datorn.

När du säger 14900k som menar du nästa generation Intel-CPU?
för det är väl 13 nu har jag förstått?
Bara så att jag förstår.
Många skriver i olika termer och förkortningar så man får googla en del så man förstår.

Ja Exxakt, sista generation på sockel LGA 1700 blir 14000 serien

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av mjg:

Ok, då får jag kolla på denna videon så man lär sig.

Jag har köpt det mesta i ditt förslag då det kändes som en dator man kan växa med och utveckla sina kunskaper.
Kylningen blev luftkylt Peerless Assasin och inte vattenkylningen.
Sen grafikkortet så funderar jag fortfarande på antingen ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC
eller ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2.
Sen sklijer det en del pengar mellan dom båda självklart men vill ju ha ett kort som man kan känna sig lite obegränsad med så man kan göra och utveckla det man vill och vara aktuellt i ett par år.

Tänker väl att denna datorn borde väl kännas fräsch och uppdaterad i 5 år iaf?
eller det kanske åldras fortare?
Vet ju att utvecklingen går undan i datorvärlden.

Han har själv har nämnt ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC som ett kort som han har tittat på mycket i olika videos
så det är lite roligt att det är ett förslag som kom.
Han vet ju inte om att detta ska köpas in, men han vet ju att det kommer nån gång i framtiden.
Så härligt med ett gammalt hederligt forum så man får mycket hjälp av kunniga människor.
För egen del så startar man från 0 i datorbygge så det ska bli intressant och roligt.

Alltid svårt att sia om framtiden, men jag kan tänka mig att en 12600K kommer kännas lite trött om fem år. Om ni däremot uppgraderar till en 14700K i ett senare skede så kan den nog kännas rätt pigg fem år från och med nu.

Här har du hur en CPU som är fem år äldre än en 14900K presterar i ett av de mest tungdrivna spelen idag.

Jaha så han vet inte ens att du har köpt delar ännu, det kommer bli en överraskning som heter duga.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Vad landade det i för komponenter?

Kylpastan är inte förapplicerad på Peerless Assassin men jag har för mig att det följer med en tub. Använd den här metoden för att vara säker på att få 100% täckning:
https://youtu.be/1J9TLFWuX-c

Videon visar på ett felaktigt sätt att sprida ut kylpastan på, Puget systems i USA gjorde ett test 2012 där man utvärderade olika tekniker på applicering av kylpasta mellan cpu och kylblock. Den studien är riktigt intressant, studien finns att läsa här:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/thermal-paste-application-techniques-170/

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Alltid svårt att sia om framtiden, men jag kan tänka mig att en 12600K kommer kännas lite trött om fem år. Om ni däremot uppgraderar till en 14700K i ett senare skede så kan den nog kännas rätt pigg fem år från och med nu.

Här har du hur en CPU som är fem år äldre än en 14900K presterar i ett av de mest tungdrivna spelen idag.
https://www.youtube.com/watch?v=CD8gTLoHnJs

Jaha så han vet inte ens att du har köpt delar ännu, det kommer bli en överraskning som heter duga.

Det ser ju riktigt bra ut kan man säga.

Men om jag har förstått det rätt så är 14900K den högsta i nästa generation CPU som släpps inom kort och den sista som är kompatibel med mitt moderkort?
Jo det kommer bli en rolig överraskning kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Videon visar på ett felaktigt sätt att sprida ut kylpastan på, Puget systems i USA gjorde ett test 2012 där man utvärderade olika tekniker på applicering av kylpasta mellan cpu och kylblock. Den studien är riktigt intressant, studien finns att läsa här:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/thermal-paste-application-techniques-170/

Visste inte ens vad man hade kylpasta till för 2 dagar sen.
Där ser man, många olika metoder.
på Inet,s film tror jag det va så var det storlek av en ärta man skulle applicera.

Permalänk
Skrivet av mjg:

Det ser ju riktigt bra ut kan man säga.

Men om jag har förstått det rätt så är 14900K den högsta i nästa generation CPU som släpps inom kort och den sista som är kompatibel med mitt moderkort?
Jo det kommer bli en rolig överraskning kan man säga.

14900KS kommer nog vara den högsta, men ja i övrigt stämmer det du skrev.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q