Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Visste inte ens vad man hade kylpasta till för 2 dagar sen.
Där ser man, många olika metoder.
på Inet,s film tror jag det va så var det storlek av en ärta man skulle applicera.

Och har du kollat in länken från puget systems så ser du att även den metoden är dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och har du kollat in länken från puget systems så ser du att även den metoden är dålig.

Är den dålig för det skiljer 0,5 grader?
Kom igen! Att en "ärta" skulle funka dåligt är bara koniskt att säga när så många har använt det i så många år.
Känns som en sjukt bullshitdiskussion att ens ha då folk inte skulle märka någon skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

14900KS kommer nog vara den högsta, men ja i övrigt stämmer det du skrev.

Men är det bättre och köpa 13700K direkt?
Så känns den fräsch i 5år utan att byta eller kanske onödigt?

Permalänk
Skrivet av mjg:

Men är det bättre och köpa 13700K direkt?
Så känns den fräsch i 5år utan att byta eller kanske onödigt?

Det är en bra taktik det också.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Nu är allt inhandlat och väntar bara på delarna.
Tack för all hjälp alla delaktiga i tråden.

Nu är det bara att sätta ihop den också.
Kommer säkert nån mer fråga men känns som att jag har hyfsad koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Nu är allt inhandlat och väntar bara på delarna.
Tack för all hjälp alla delaktiga i tråden.

Nu är det bara att sätta ihop den också.
Kommer säkert nån mer fråga men känns som att jag har hyfsad koll.

Hur har det gått för er, har ni fått hem delarna och monterat? Eller väntar ni fortfarande?

Permalänk
Skrivet av mjg:

Tack för utförlig instruktion!

Antar att man får köpa kylpasta separat på lämplig affär om den inte ingår i luftkylaren.
Har en macbook air men man kanske kan ladda Windows 11 på en usb på den?
Drivrutiner till ethernet/wifi laddar man ner på en usb antar jag?

i filmerna så pratar dom om bios som jag fatta det som moderkortets operativsystem som man jobbar med innan Windows är installerat, har jag förstått det rätt då?

NetonNets mx4 pasta är bra och enkel jobba med.. Men de där kan du kolla upp vad ni vill ha, men pastan har en del inverkan på temps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjg:

Hej.

Ska köpa en dator till min son och han kommer att programmera i olika språk , jobba med 3d i Blender, jobba med raspberry pi och arduino och spela på datorn så som jag vet nu.
Han spelar roblox mest nu och det är ju inte så krävande för datorn men kan ju bli andra spel så lika bra att den funkar för det med.
Han har specat ihop en dator på webhallen lite snabbt med en som jobbar där och vill ha lite feedback hur den verkar?

Jag själv har inte så stor koll på vad som är bäst och passar bäst ihop med vad osv.
Har mest snappat upp vad den kommer användas till.
Vill ju gärna ha en dator som är stabil ett par år framåt så lika bra att stämma av innan köp.
Datorn behöver inte köpas från Webhallen så gärna tips på inköpsställe.
Budgeten är runt det priset i varukorgen.
Tack.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/362433,355865,355824,3...

Tyckte inte om några saker. DDR4 är snart dyrare än DDR5 och kommer vara svårt att få tag på om fem år. CPU-kylaren är tokdyr för en refurbad 240. Samsung 980 Pro kan jag inte rekommendera, inget Pro med den. Nätagget igen, 1500:- för en refurbad enhet, känns inte OK.

Klart grabben skall kunna klocka!
https://www.inet.se/datorbygge/b1416039/klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schism777:

NetonNets mx4 pasta är bra och enkel jobba med.. Men de där kan du kolla upp vad ni vill ha, men pastan har en del inverkan på temps..

Tack för tips ska kolla på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur har det gått för er, har ni fått hem delarna och monterat? Eller väntar ni fortfarande?

Alla delar är hemma men dock så kommer det dröja några veckor innan vi sätter ihop den pga av flytt i närtid.
Kanske otaktiskt och köpa så nära inpå flytt men glädjen va euforisk när han fick delarna inslagna i olika paket så det kommer va värt att vänta att sätta ihop den.
Tycker själv att det ska bli väldigt roligt när det är dags att sätta ihop den.
Återkommer med uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tyckte inte om några saker. DDR4 är snart dyrare än DDR5 och kommer vara svårt att få tag på om fem år. CPU-kylaren är tokdyr för en refurbad 240. Samsung 980 Pro kan jag inte rekommendera, inget Pro med den. Nätagget igen, 1500:- för en refurbad enhet, känns inte OK.

Klart grabben skall kunna klocka!
https://www.inet.se/datorbygge/b1416039/klockahttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1416039/klocka

Tack för input.
Har redan köpt alla delar, så nu inväntar vi läge att bygga ihop.

Permalänk
Medlem

Så nu har vi byggt ihop datorn.
Gick smidigare än vad jag trodde faktiskt och roligt!
Man har om inte annat lärt sig en hel del om datordelar.
Han är mer än nöjd och kommer bli många timmars glädje framför den.
Tack för all support och tips från alla berörda i tråden.
Härligt med ett hederligt forum med kunninga personer som man kan få bra support av.
Mvh Michael