Att ladda mobilen på ett skonsamt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

En laddare drar lite ström även när den inte används ja. Men det är försumbara strömmar som den drar. Det är frågan om mW den drar. Dvs det är inget som du på något sätt märker på elräkningen även om du skulle ha 10 laddare anslutna konstant.
Så en hel laddare är inget som helt problem och har ingen märkbar betydelse för elförbrukningen i stort. Det är frågan om några kronor om året typ.
Däremot finns det såklart en brandrisk med all elektronik som är inkopplad i uttaget. Om det blir fel i laddaren så kan den teoretiskt orsaka kortslutning och överhetta och därmed vara en brandrisk på samma sätt som alla andra saker dom man har inkopplat. Du har samma risker med en TV, förstärkare, soundbar, smarthub, datorer, kylskåp, frys, tvättmaskin, diskmaskin, mikro, ugn mm som du alltid har inkopplat.
Dvs risken är inte större med en laddare än med något annat du har inkopplat men rent generellt så är det väl såklart så att fler inkopplade saker gör att den sammanlagda risken ökar så ur det perspektivet så kan det vara bra att koppla ur de saker som är lätta att koppla ur när man inte använder dem. Men i praktiken är det ingen som gör det med någon av sin elektronik och risken är ohyggligt liten.

Har fixat en laddningsstation⚡️med bryare o indikerinslampa - inte för elkostnads skull men för säkerheten, fastän det påstås det inte ska behövas 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Lite märkligt att den gör det när det väl inte finns en sluten krets så länge som telefonen inte är inkopplad. ...

Skrivet av medbor:

En transformator är ju en spole, det är en sluten krets på ena halvan oavsett vad andra sidan gör

Medbors svar ger i princip hela sanningen för de billiga skräpladdarna som går varma även när de inte används.
De mer avancerade laddarna har reglerkretsar även på primärsidan som (bland annat) i princip bryter strömmen genom spolen, men regleringen i sig drar en liten effekt kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Medbors svar ger i princip hela sanningen för de billiga skräpladdarna som går varma även när de inte används.
De mer avancerade laddarna har reglerkretsar även på primärsidan som (bland annat) i princip bryter strömmen genom spolen, men regleringen i sig drar en liten effekt kontinuerligt.

Tack, nu har jag som du kan se av mitt förra inlägg installerat en laddningscentral för fem olika "laddare" där jag har en gemensam brytare för dem alla. Då undrar jag, med tanke på det du skriver att "laddarna" i princip automatiskt bryter strömmen när man tar väck mobilen från kretsen men likväl har någon annan process igång, om det har någon betydelse om jag först slår på strömmen till "laddaren" och sen kopplar till mobilen eller om jag gör tvärtom dvs kopplar in mobilen först och sen slår på strömbrytaren som finns mellan vägguttaget och "laddaren"?

Jag har nämligen en kamrat som menar att det finns något i "laddaren" som håller den i standby-läge och det är det som drar ström. Vad jag menar är om den konstruktionen kan stressas sönder om man först kopplar in mobilen och sen sätter på strömmen?

Permalänk
Medlem

När jag köpte ny mobil läste jag ganska mycket om hur man ska ladda dagens mobil-batterier för att de ska ha så bra chans som möjligt, och jag kom fram till:

- Batteriet mår bäst att vara i spannet 30%-70%. Så jag brukar försöka ladda vid 30 och ta ur laddaren vid 70, mycket sällan över 85%.

- Inte använda snabb-laddning förutom när det verkligen behövs.

- Aldrig låta batteriet gå till 0%, gärna aldrig under 20-25%.

- Inte låta laddaren vara inkopplad i telefonen när man laddat färdigt.

- Bland det SÄMSTA man kan göra för batterihälsan är att ladda medan man använder telefonen tungt så det drar mycket batteri medan man laddar (till exempel att spela eller kolla videos). Det skapar visst någon slags "rundgång" i batteriet som är väldigt dåligt.

- Väldigt gärna låta telefonen vara sval och oanvänd medan den laddas.

- Med tanke på att batteriets kapacitet minskar till 80% efter 500 fulla laddningar, så brukar jag stänga av mobilen på natten, då den ofta drar runt 10% batteri när den ligger oanvänd på natten.
Eftersom 10% per natt, sju dagar i veckan = 70% av en full laddning. Alltså i mitt fall nästan 2 extra "dags-laddningar" per vecka. Gånger x52 veckor på ett år = cirka 100 extra "dags-laddningar" per år. Så på 3 år blir det som att jag "slitit" på batteriet nästan ett helt år extra för att den ligger oanvänd på natten.
Känns som att stänga av telefonen på natten kan göra att batteriet håller sig mycket hälsosammare något år extra, vilket är bra när Samsung nu ger 5 års säkerhetsuppdateringar. God chans att batteriet håller sig användbart hela den tiden om man följer ovanstående tips och stänger av telefonen på natten (jag brukar använda min äldre föregående mobil som extra-telefon med kontantkort och ha den igång på natten om någon närstående behöver nå en eller liknande).

Permalänk
Skrivet av hellowe:

- Med tanke på att batteriets kapacitet minskar till 80% efter 500 fulla laddningar, så brukar jag stänga av mobilen på natten, då den ofta drar runt 10% batteri när den ligger oanvänd på natten.
Eftersom 10% per natt, sju dagar i veckan = 70% av en full laddning. Alltså i mitt fall nästan 2 extra "dags-laddningar" per vecka. Gånger x52 veckor på ett år = cirka 100 extra "dags-laddningar" per år. Så på 3 år blir det som att jag "slitit" på batteriet nästan ett helt år extra för att den ligger oanvänd på natten.
Känns som att stänga av telefonen på natten kan göra att batteriet håller sig mycket hälsosammare något år extra, vilket är bra när Samsung nu ger 5 års säkerhetsuppdateringar. God chans att batteriet håller sig användbart hela den tiden om man följer ovanstående tips och stänger av telefonen på natten (jag brukar använda min äldre föregående mobil som extra-telefon med kontantkort och ha den igång på natten om någon närstående behöver nå en eller liknande).

Bra knep! Även om den bara drar 0,2% i timmen så blir det ett par procent extra varje dag. Många bäckar små.

FYI: 10% är alldeles för högt. Någonting är fel. Är det natt ska man köra flygläge, "varm" skärm och DnD (do not disturb). Använd med fördel en automeringsapp som Tasker.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg, men... Min nya Pixel 7 har en smart-laddningsfunktion, dvs drar jag igång laddningen på kvällen laddar den långsamt (typ 4-6 timmar till 100 %). Normalt tar laddningen 1,5 tim med en 20 W laddare.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

När jag köpte ny mobil läste jag ganska mycket om hur man ska ladda dagens mobil-batterier för att de ska ha så bra chans som möjligt, och jag kom fram till:

- Batteriet mår bäst att vara i spannet 30%-70%. Så jag brukar försöka ladda vid 30 och ta ur laddaren vid 70, mycket sällan över 85%.

- Inte använda snabb-laddning förutom när det verkligen behövs.

- Aldrig låta batteriet gå till 0%, gärna aldrig under 20-25%.

- Inte låta laddaren vara inkopplad i telefonen när man laddat färdigt.

- Bland det SÄMSTA man kan göra för batterihälsan är att ladda medan man använder telefonen tungt så det drar mycket batteri medan man laddar (till exempel att spela eller kolla videos). Det skapar visst någon slags "rundgång" i batteriet som är väldigt dåligt.

- Väldigt gärna låta telefonen vara sval och oanvänd medan den laddas.

- Med tanke på att batteriets kapacitet minskar till 80% efter 500 fulla laddningar, så brukar jag stänga av mobilen på natten, då den ofta drar runt 10% batteri när den ligger oanvänd på natten.
Eftersom 10% per natt, sju dagar i veckan = 70% av en full laddning. Alltså i mitt fall nästan 2 extra "dags-laddningar" per vecka. Gånger x52 veckor på ett år = cirka 100 extra "dags-laddningar" per år. Så på 3 år blir det som att jag "slitit" på batteriet nästan ett helt år extra för att den ligger oanvänd på natten.
Känns som att stänga av telefonen på natten kan göra att batteriet håller sig mycket hälsosammare något år extra, vilket är bra när Samsung nu ger 5 års säkerhetsuppdateringar. God chans att batteriet håller sig användbart hela den tiden om man följer ovanstående tips och stänger av telefonen på natten (jag brukar använda min äldre föregående mobil som extra-telefon med kontantkort och ha den igång på natten om någon närstående behöver nå en eller liknande).

Hur orkar du? Jag använder och laddar precis som jag känner för och batteriet håller lätt dom åren ( ca 3 - 4 år) jag har telefonen innan jag köper ny. Förövrigt är det nog något fel om den drar 10% på natten. Min drar bara några enstaka procent under natten när den ligger oanvänd med WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Bra knep! Även om den bara drar 0,2% i timmen så blir det ett par procent extra varje dag. Många bäckar små.

FYI: 10% är alldeles för högt. Någonting är fel. Är det natt ska man köra flygläge, "varm" skärm och DnD (do not disturb). Använd med fördel en automeringsapp som Tasker.

Ja visst är det så, när man använder den så mycket och många år blir många bäckar en å

Jag vet inte varför min mobil ofta drar 8-10% när den ligger på natten. Jag har inte särskilt många krävande appar som ligger aktiva heller, förutom Deltaco smart-home appen, och några mail-konton som synkar. Men jag antar att det beror helt på vilka appar man har osv som är aktiva. När jag är bortrest och har EZVIZ kamera övervaknings-app igång utan batterirestriktioner drar den appen en stor del av dygnets batteriförbrukning.

Använde flygläge på natten förut, men kände att jag lika gärna kan stänga av den om man ska slå på flygläge när man lägger sig. Det fungerar inte riktigt med automatisk Tasker för mig då jag sällan lägger mig samma tid varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Hur orkar du? Jag använder och laddar precis som jag känner för och batteriet håller lätt dom åren ( ca 3 - 4 år) jag har telefonen innan jag köper ny. Förövrigt är det nog något fel om den drar 10% på natten. Min drar bara några enstaka procent under natten när den ligger oanvänd med WiFi.

Hur jag orkar, tja jag tycker inte det tar så mycket mer energi (no pun intended) att ladda som jag beskrev än att skita i batterihälsan och "ladda som man vill"... man är ju oftast i närheten av en batteriladdare och måste ju ändå inom några timmar ladda telefonen vare sig man skiter i batterihälsan eller inte. Och telefonen ligger ju oftast i spannet 35-25% batteri i flera timmar så man kan ladda när det passar, inte direkt så man måste sitta bredvid el-uttaget en viss tid varje dag och vänta med tidtagarur i handen.

Och visst, om man bara vill använda sin telefon 3-4 år går det nog oftast bra att "ladda som man vill", bara man inte misshandlar batteriet totalt. Men jag har också varit med om batterier som blir oanvändbara efter 2-3 år när man misskött laddningen, och nu när mobiler är så dyra, är användbara så pass många år, och Samsung erbjuder 5 års säkerhetsuppdateringar, tycker då jag det är värt att tänka lite på laddningen om det inte blir alltför krångligt.
Sen vill jag gärna att mina mobil-batterier håller ännu längre än så, då jag efter att den inte längre fungerar som "vardagsmobil" brukar lägga in en custom ROM och använda gamla mobiler till annat, t ex för podcast/streaming, eller GPS/hastighetsmätare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Hur jag orkar, tja jag tycker inte det tar så mycket mer energi (no pun intended) att ladda som jag beskrev än att skita i batterihälsan och "ladda som man vill"... man är ju oftast i närheten av en batteriladdare och måste ju ändå inom några timmar ladda telefonen vare sig man skiter i batterihälsan eller inte. Och telefonen ligger ju oftast i spannet 35-25% batteri i flera timmar så man kan ladda när det passar, inte direkt så man måste sitta bredvid el-uttaget en viss tid varje dag och vänta med tidtagarur i handen.

Och visst, om man bara vill använda sin telefon 3-4 år går det nog oftast bra att "ladda som man vill", bara man inte misshandlar batteriet totalt. Men jag har också varit med om batterier som blir oanvändbara efter 2-3 år när man misskött laddningen, och nu när mobiler är så dyra, är användbara så pass många år, och Samsung erbjuder 5 års säkerhetsuppdateringar, tycker då jag det är värt att tänka lite på laddningen om det inte blir alltför krångligt.
Sen vill jag gärna att mina mobil-batterier håller ännu längre än så, då jag efter att den inte längre fungerar som "vardagsmobil" brukar lägga in en custom ROM och använda gamla mobiler till annat, t ex för podcast/streaming, eller GPS/hastighetsmätare osv.

Min telefon blir strax 3 år gammal och jag har 91% kvar av batteriets hälsa.

Permalänk

iPhone 14 PRO Max 22 cyklar
Actual capacity max 4437mAh Design Capacity 4297mAh så 4437/4297=1.03 hälsa och 22 cyklar
Så har 103% hälsa kvar om vi ska räkna det så . Har mobilen kopplad till en timer på 4 timmar med 1maH . Startar 02.00till 06.00 Oftast laddas den till ca 80-90 % beroende på hur mycket jag använt den (oftast 50%) vid läggdags .
Ibland hinner den bara laddas till 60% som Max om batteriet är lågt (20-30%) när jag lägger mig .
Tror inte mobilen blir varm vid landning då jag alltid somnat när timern startas.
Jag får se om ett år vad min hälsa säger

iPhone 13 PRO
Actual capacity 2681 mAh Design Capacity 3100mAh
490 cyklar 86 hälsa . Alltid använt snabbladdare under minst 8timmar på natten

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Min telefon blir strax 3 år gammal och jag har 91% kvar av batteriets hälsa.

Okej kul för dig, men det är ju lite som att säga "jag har inte bytt motorolja i min bil på 4 år och den fungerar fortfarande bra". Nu handlade forumtråden om "att ladda telefonen på en skonsamt sätt", och trådskaparen ville att batteriet skulle vara i riktigt gott skick efter 5 år, och att inte bry sig ett dugg om hur man laddar telefonen är helt klart sämre för batteriets livslängd än att ladda skonsamt. Sen hur tidigt batteriproblem märks beror ju på hur tungt man använder telefonen, om man har otur och får ett sämre batteri, mm. Eller om man tänkt skrota telefonen efter 2-3 år spelar det ju oftast mindre roll men inte alltid.

Permalänk
Medlem

Min telefon är över 3år gammal och jag har aldrig brytt mig om hur jag laddar, märker ingen skillnad på batteriets kapacitet.
Kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på någon av mina smartphones senaste 10åren typ, alla har fått bytas av andra skäl.

Har även en laptop som är sådär 10år gammal där batteriet fungerar fint, andra har varit kass tidigare, batteriets kvalité tror jag har många gånger större betydelse än vad man tror att man kan påverka själv.

Tycker batterierna är såpass mycket bättre än förr, på gamla Nokia 3310 tiden när man laddade en gång i veckan så höll batterierna inte bättre än idag när man laddar till 100% var och varannan dag..

Är man paranoid får man väl köra med en så gammal laddare att den inte klarar av nått annat än standard USB ström, så tar det hela natten o ladda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Okej kul för dig, men det är ju lite som att säga "jag har inte bytt motorolja i min bil på 4 år och den fungerar fortfarande bra". Nu handlade forumtråden om "att ladda telefonen på en skonsamt sätt", och trådskaparen ville att batteriet skulle vara i riktigt gott skick efter 5 år, och att inte bry sig ett dugg om hur man laddar telefonen är helt klart sämre för batteriets livslängd än att ladda skonsamt. Sen hur tidigt batteriproblem märks beror ju på hur tungt man använder telefonen, om man har otur och får ett sämre batteri, mm. Eller om man tänkt skrota telefonen efter 2-3 år spelar det ju oftast mindre roll men inte alltid.

Skillnaden är att om du byter olja regelbundet kanske motorn håller 50ggr längre.

Ett mobilbatteri kanske håller LITE längre men kommer ge sig av ren ålder i vilket fall.
Ett batteri är alltid en förbrukningsvara. Alltid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Haha folk här är ju för roliga varför skulle nya telefoner har stöd för snabbladdning och 15w+ input om deras batterier inte var byggda för att tåla värme? Nej du ska inte använda någon gammal antik laddare som förstör ditt uttag i telefonen pga slitage
Kolla upp vad telefonen är speccad för och köp en laddare därefter
Snabbladdaren ligger inte och trycker någon ström som genererar värme när telefonen laddat till 100%
Det är inte som att resterande komponenter i telefonen är bygga för att hålla i 10 år

Fast jag tänker att på elbilar slits ju batterierna mer av snabbladdning, varför skulle inte vara detsamma på telefoner?
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-okat-slitage-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

... om det har någon betydelse om jag först slår på strömmen till "laddaren" och sen kopplar till mobilen eller om jag gör tvärtom dvs kopplar in mobilen först och sen slår på strömbrytaren som finns mellan vägguttaget och "laddaren"?

I praktiken ska det inte göra någon skillnad.
I teorin borde det kanske kunna vara bättre att först aktivera laddaren och sedan ansluta till det som ska laddas, men det innebär nog att förkorta den tekniska livslängden från >50 år till >30 år och du kommer skrota utrustningen innan du utsätts för resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skillnaden är att om du byter olja regelbundet kanske motorn håller 50ggr längre.

Ett mobilbatteri kanske håller LITE längre men kommer ge sig av ren ålder i vilket fall.
Ett batteri är alltid en förbrukningsvara. Alltid.

Om man ska resonera som du gör i just det här fallet, där målet är att ha så stor chans som möjligt att kunna använda telefonens batteri med gott fungerande skick i 5 år+, håller jag inte med. Visst det håller nog inte 20 år för att man laddar skonsamt, men stor chans att det håller 8 år istället för 2-5 år, och att de sista åren av användning fungerar riktigt bra jämfört med riktigt dåligt.

Att ladda telefonen skonsamt kan absolut vara skillnaden mellan att batteriet fungerar väldigt bra efter 5-6 år, eller att det är i princip oanvändbart; t ex att batteriet går ner till 50% laddning, sen helt plötsligt hoppar ner till 0% och telefonen stängs av.
Ni resonerar som att det inte har någon påverkan att totalt strunta i batterihälsan, och skulle vara i princip meningslöst att ladda batteriet med förnuft.

Du säger att skillnaden är att en bilmotor håller 50 gånger längre om man byter motorolja med förnuft istället för att inte bry sig och byta olja när man känner för det.
Men en bilmotor håller oftast minst 20.000 mil även om man slarvar med oljebyten, alltså cirka 13 års bil-ägande, längre än de flesta ägare har kvar sin bil, så varför är det en skillnad och man ska bry sig där men inte om telefonbatteriet?
Om bilmotorn håller 50 gånger längre (och det skulle vara någon fördel) än 20.000 mil, alltså 1.000.000 (en miljon) mil, eller 666 års bil-ägande, vad har det för betydelse att du kan använda din bil 666 år, varför ska man bry sig om det och byta olja vid rätt tidpunkt?
Visst försäkringar och andrahandsvärde. Men sköter du mobilbatteriet kan du ha kvar telefonen längre, och använda den till annat senare eller sälja den i gott skick för några kronor. Tjänade/förlorade pengar och risk i procent är nog relativt lika för båda jämförelserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Okej kul för dig, men det är ju lite som att säga "jag har inte bytt motorolja i min bil på 4 år och den fungerar fortfarande bra". Nu handlade forumtråden om "att ladda telefonen på en skonsamt sätt", och trådskaparen ville att batteriet skulle vara i riktigt gott skick efter 5 år, och att inte bry sig ett dugg om hur man laddar telefonen är helt klart sämre för batteriets livslängd än att ladda skonsamt. Sen hur tidigt batteriproblem märks beror ju på hur tungt man använder telefonen, om man har otur och får ett sämre batteri, mm. Eller om man tänkt skrota telefonen efter 2-3 år spelar det ju oftast mindre roll men inte alltid.

Meningen med mitt inlägg var att det spelar så liten roll på batteriets livslängd oavsett om man lägger ner sådan energi och tid som du gör eller laddar när man känner för det som jag gör. Som jag skrev innan så är telefonen snart 3 år och jag tänker byta om några månader. Då går min nuvarande telefon till någon annan med ett batteri som är riktigt bra och håller länge till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Meningen med mitt inlägg var att det spelar så liten roll på batteriets livslängd oavsett om man lägger ner sådan energi och tid som du gör eller laddar när man känner för det som jag gör. Som jag skrev innan så är telefonen snart 3 år och jag tänker byta om några månader. Då går min nuvarande telefon till någon annan med ett batteri som är riktigt bra och håller länge till.

Jag lägger inte ner särskilt stor "energi och tid" på att ladda telefonen, jag laddar den 1 gång per dygn när det passar. Du får det låta som att det är sån skillnad som att jag spenderar 3 timmar per dag att ladda telefonen medan ditt ladd-sätt endast kräver laddning 1 gång per vecka. Vi båda laddar väl antagligen telefonerna 1 gång per dygn när det passar, så hur stor är skillnaden?

Men det är ju väldigt stor risk att det INTE "spelar så liten roll på batteriets livslängd" att ladda skonsamt jämfört med att strunta helt i batterihälsan om man vill att batteriet ska ha stor chans att vara i gott skick och fungera bra efter 5-8 år.
Tråden handlar om att ha så god chans som möjligt att batteriet är i väldigt gott skick efter 5 år, jag skrev att jag laddar som jag gör eftersom jag använder telefonen 5 år och efter det har den som "andra-mobil" till annat flera år efter det.

Jag håller med om att upp till 1,5-2 år har nog batteriet väldigt bra chans att fungera felfritt även om man struntar helt i batterihälsan, och kan säkert ha okej chans att fungera bra 3-4 år, men vill man ha bra chans att använda den i gott skick 5-8 år är det mycket sämre chans om man struntar helt i batterihälsan.

Jag vet inte varför du citerar mitt inlägg och pratar som om det är helt meningslöst att ladda skonsamt som jag gör om man vill att batteriet ska ha bra chans att fungera bra 8 år, sen pratar du om dina 3 år. Det är ju just efter den tiden det är risk att brytpunkten börjar nås och att batteriet plötsligt börjar haverera. Det är inte alls säkert att ditt mobilbatteri "håller länge till" efter 3 år om du struntar helt i batterihälsan, men det som är säkert är att man ökat chansen avsevärt för batteriet att hålla flera år efter det om man laddar batteriet på ett skonsamt sätt jämfört med att strunta helt i hur man laddar. Sen är det väl upp till var och en vad man tycker är värt, hur länge man hoppas kunna använda telefonen, och hur mycket man bryr sig.

Och om batterierna kan behandlas hur som helst och ändå säkert hålla 6 år, skulle det då verkligen vara sånt prat om att folk vill kunna byta ut batteriet på dagens moderna telefoner?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Skippy:

Fast jag tänker att på elbilar slits ju batterierna mer av snabbladdning, varför skulle inte vara detsamma på telefoner?
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-okat-slitage-vi...

Jo visst är det så. Skorna du har på fötterna ”går ju också sönder” när du använder dem genom att de slits men det är ju inte tänkt att sulan ska hålla i 20 år heller

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jo visst är det så. Skorna du har på fötterna ”går ju också sönder” när du använder dem genom att de slits men det är ju inte tänkt att sulan ska hålla i 20 år heller

Visst, fast det finns också nåt som heter skovård