Minskad försäljning när svenskar får mindre i plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det beror liksom på vilken konsumtion man spär på. Snart är ju läget så att de med lägst inkomst inte har råd med mat, hyra o.s.v. medan de rika fortfarande har råd med massa prylar, resor o.s.v. Att minska inflationen genom att låta folk bli hemlösa och svälta låter inte som som ett framgångsrecept för ett stabilt samhälle.

Dock stor skillnad på att vara rik och att ha hög inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är dessa varor med i deras inflationsberäkningar?
Trodde de var andra varor 😊

De är med.

Kan ju också noteras att dator och datordelar är inflationsdämpande...

Säg att du skall köpa en hårddisk 2010, du betalar X kronor och får en hårddisk på Y Tb.
2015 skall du köpa en ny hårddisk, du betalar samma summa, men får då mer än vad du betalade för 2010.

Samma sak gäller ju med grafikkort, processorer, bildskärmar, datorer, och mängder med andra datorprylar, men, som exempel, tex inte äpplen. Du får inte mer äpplen i dag jämfört med för tio år sedan för samma mängd pengar, utan tvärtom.

För lite faktiska siffror...

I januari 1996 så låg äpplen i konsumentprisindex på 161,94 , i januari 2022 så låg äpplen på 416,45.

I januari 1996 så låg datorer i KPI på 124,92 , i januari 2022 så låg datorer på 0,37.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De är med.

Kan ju också noteras att dator och datordelar är inflationsdämpande...

Säg att du skall köpa en hårddisk 2010, du betalar X kronor och får en hårddisk på Y Tb.
2015 skall du köpa en ny hårddisk, du betalar samma summa, men får då mer än vad du betalade för 2010.

Samma sak gäller ju med grafikkort, processorer, bildskärmar, datorer, och mängder med andra datorprylar, men, som exempel, tex inte äpplen. Du får inte mer äpplen i dag jämfört med för tio år sedan för samma mängd pengar, utan tvärtom.

För lite faktiska siffror...

I januari 1996 så låg äpplen i konsumentprisindex på 161,94 , i januari 2022 så låg äpplen på 416,45.

I januari 1996 så låg datorer i KPI på 124,92 , i januari 2022 så låg datorer på 0,37.

Ok tack för info, gissar nvidia kan höja priset lite till då tänkt till KPI 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mat bidrog också visserligen, men inte i närheten av lika mycket. Och oavsett hur viktig en resa känns så är mat viktigare

Så är det ju, men eftersom folk fortfarande shoppar och reser så verkar folk ha pengar att röra sig med fortfarande. Kan ju bara tala för mig själv och allt är dyrare, men påverkan konkret är att jag handlar i en billigare butik, har dragit ner på elförbrukningen (och investerat i mer energisnål uppvärmning), behåller huvudbilen ett par år extra och minskat något på sparandet. D.v.s. inga stora åtgärder än så länge personligen. Shopping och Resande är än så länge opåverkat i min familj.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så är det ju, men eftersom folk fortfarande shoppar och reser så verkar folk ha pengar att röra sig med fortfarande. Kan ju bara tala för mig själv och allt är dyrare, men påverkan konkret är att jag handlar i en billigare butik, har dragit ner på elförbrukningen (och investerat i mer energisnål uppvärmning), behåller huvudbilen ett par år extra och minskat något på sparandet. D.v.s. inga stora åtgärder än så länge personligen. Shopping och Resande är än så länge opåverkat i min familj.

Lite samma här, jag band lånen till 2026 innan höjningarna, fick en större löneökning förra året och min sambo har gått från att vara sjukskriven till att jobba igen så än så länge har vi mer pengar över.
Just lånen sägs ju vara många bundna som löper ut under hösten, stämmer det kommer väl effekten till jul och nästa sommar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Det beror liksom på vilken konsumtion man spär på. Snart är ju läget så att de med lägst inkomst inte har råd med mat, hyra o.s.v. medan de rika fortfarande har råd med massa prylar, resor o.s.v. Att minska inflationen genom att låta folk bli hemlösa och svälta låter inte som som ett framgångsrecept för ett stabilt samhälle.

Verkligen inte vad jag är ute efter, samhället har producerat rika och fattiga alltför länge nu, ingen anledning att bli mini-USA

Skrivet av Viceroy:

Jodå det ska de göra:

https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/explainers/tell-me-...

Nej, svenskarna tar av sina sparpengar nu för att kunna konsumera. Det gör att det tar längre tid att få ner inflationen. Ett bryskt uppvaknande efter att lågränteperioden är över.

https://www.sydsvenskan.se/2023-07-23/scb-svenskarna-tar-av-s...

Amerikanerna är också djupt skuldsatta iofs

"Private debt is skyrocketing to worrying levels, as America leaves its culture of thrift far behind."
May 27, 2023 6:30 AM

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Köpte en hel del när priserna var på väg upp ... Nu har jag inget behov längre ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Inflationen spelar väl ut sin rätt men tror även att många köpte på sig produkter under 2020-2022. Kommer säkert vara sämre försäljning i något år nu...

Permalänk
Avstängd

Den svaga kronan får utländska investerare att överge Stockholmsbörsen och enligt Di har utlandsägandet minskat med 400 miljarder. Det är enorma summor som Sverige går miste om.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SotarnAnton:

Bara sänka priset så går försäljningen upp igen

Men hur uttalar du dig?!

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det beror liksom på vilken konsumtion man spär på. Snart är ju läget så att de med lägst inkomst inte har råd med mat, hyra o.s.v. medan de rika fortfarande har råd med massa prylar, resor o.s.v. Att minska inflationen genom att låta folk bli hemlösa och svälta låter inte som som ett framgångsrecept för ett stabilt samhälle.

Den som har fortsatt god inkomst och låg belåning behöver inte dra åt svångremmen så mycket, däremot är det ju trist för låginkomsttagarna i hyresrätt som visserligen inte har miljonlån men får störst reallönesänkning av den disponibla inkomsten samt drabbas mest av inflation på nödvändigheter som mat.

Jag känner fortfarande att det suger lite i köpfingrarna, vill nog ha en ny mobil...min gamla är ju snart 2 år och jag är inte helt nöjd med den (halvdan kamera, ingen samtalsinspelning) (Samsung Galaxy S21)...men förmodligen behåller jag den och byter till ett billigare abonnemang när bindningstiden går ut så att månadskostnaden sjunker från 345kr till ca 150kr/månad.

Har även sagt upp Netflix och Viaplay. Sitter inte i sjön ekonomiskt än, men får en räntesmäll nästa år så tänker börja förbereda mig redan nu genom att inte köpa onödigheter. Och dit räknas nog mycket teknikrelaterat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma här. Jag köper typ endast förbrukningsvaror som kablar, hdd och annat nu. Grejerna börjar bli gamla, men dagens priser gör att jag avvaktar.

Om många gör så kan resultatet bli en högre försäljning senare när fler har gammal hårdvara.

Nu blir jag rädd att jag missat något viktigt! Vilka kablar rekommenderas bytas med jämna mellanrum?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Nu blir jag rädd att jag missat något viktigt! Vilka kablar rekommenderas bytas med jämna mellanrum?

Med frasen: "Grejerna börjar bli gamla, men dagens priser gör att jag avvaktar."
Så syftade jag på den övriga hårdvaran och det är endast kablar och liknande som jag köper nytt.

Kablar behöver man sedan ha x antal exemplar av på olika ställen, dessa kommer bort och går sönder. Sysslar man med teknik så räcker ofta inte precis bara usb c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med frasen: "Grejerna börjar bli gamla, men dagens priser gör att jag avvaktar."
Så syftade jag på den övriga hårdvaran och det är endast kablar och liknande som jag köper nytt.

Kablar behöver man sedan ha x antal exemplar av på olika ställen, dessa kommer bort och går sönder. Sysslar man med teknik så räcker ofta inte precis bara usb c.

Aha okej, blev genuint orolig att typ sata kablar eller något annat rekommenderas bytas i datorn efter X antal år tack för svaret

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Men hur uttalar du dig?!

eh?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel