Vad använder ni era gamla telefoner till?

Permalänk
Medlem

väckarklocka

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Brukar sälja dom privat men när jag bytte förra året så bytte jag faktiskt in dom gamla för att få rabbatt. Det blev nästan 200 kr / månad avdrag i tre år vilket inte är fel nu när många kör med tre års bindningstid istället för två. Sure, kunde fått lite mer om jag sålt privat men det känns bättre med mindre månadkostnad.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Mycket intressant fråga, men synd att tråden mest är fylld med dynga. Hade varit guld om det fanns en samling med telefontyp (iPhone/Android), lämpliga användningsområden och specifika appar.

Tyvärr hag jag själv heller inget annat att bidra med än dynga då mina gamla telefoner ligger i en låda.

Permalänk
Medlem

XPeria Ray med docka som klocka. Har stått orörd på samma fläck ett antal år nu.

Permalänk
Medlem

Dörrstopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ennexs:

Som för de flesta har mobilerna länge samlat damm i en låda. Den senaste skickades in till operatören för att skrotas och som tack fick jag 10GB extra varje månad i två år, inte helt fel för en trasig telefon.

En än äldre mobil med tillhörande dockstation får dock agera system monitor till gamingriggen, mycket nöjd!
<Uppladdad bildlänk>

Vad använder du för mjukvara för att styra?

---

Mina och sambons telefoner ligger nu som reserver.
Men har tänkt att sätta upp en som "streamdeck" med programmet : Macro Deck har provat programmet med en gammal LG platta och programmet fungerade bra men plattan va gammal och hann inte ladda när skärmen va på hela tiden. Så tänkte att en Huawei P20 Pro är bättre som Macro deck.
Exempelbild på Macro Deck:

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

När vi byter brukar vi ge bort dom som inte är för slitna, blir det någon kvar ligger dom i en låda som backup om någon släkting behöver låna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal SGS GT-i9000 som ansågs ha ett bra ljudchip så jag har använt den lite som en "mp3spelare".

Sen har jag ersatt min Redmi Note 7 med en Oneplus 8T.
Nu är det inget fel på Note:n men 8T:n har 120 Hz skärm, 5G NR och 8GB RAM.
Jag använder inte Note:n alls nu, men batteriet är inte dött än och jag räknar med att den ska kunna tjänstgöra vid behov som smarttelefon igen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Tröttnade på värdelösa baby-monitorer med kasst ljud och värdelös räckvidd. Numera sköts det exemplariskt av Discord på två telefoner, en med bara ljud till 2-åringen och en som streamar video till bebisen. Räckvidden är obegränsad, det är gratis och både jag och min sambo kan vara på olika platser och hålla koll på barnen (stort hus). Skitsmidigt!

Permalänk
Medlem

Lådvärmare och backuptelefon. Så inget exotiskt tyvärr

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Eftersom jag helt saknar möjlighet till fast internet så är en gammal Androidtelefon ett 4G modem för mig. USB-kopplat till min router, rootad så att jag kunde ställa batteriprocenten att hålla sig på 60% så den inte ska ta skada av att alltid vara inkopplad.

Berätta gärna mer!

Vad kör du operativ? Hur har du rootad?

Själv tänkte jag använda en gamaml s6 edge som dashcam i bilen eller övervakningskamera med 5v inkopplad som inte laddar den mer än 50% vore bra!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Använder min Google Pixel 1 till att ladda upp oändligt med bilder till Google Photos i orginal kvalitet fortfarande.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Använder min gamla Google Nexus 6p som dash/gps på crossen

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Brukar använda förra telefonen som GPS på cykeln, trevligt att inte ha sönder den nyare i händelse av krasch.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vad använder du för mjukvara för att styra?

Använder Remote System Monitor. Går att customiza väldigt mycket med olika sensorer och typer av diagram samt färger. Har den viktigaste infon tillgänglig på första skärmen och swipar jag ned kan jag se status för samtliga kärnor samt load över tid i linjediagram. Kräver dock att man donerar en slant till utvecklaren för full customization.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Berätta gärna mer!

Vad kör du operativ? Hur har du rootad?

Själv tänkte jag använda en gamaml s6 edge som dashcam i bilen eller övervakningskamera med 5v inkopplad som inte laddar den mer än 50% vore bra!

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde för att roota den ~2015, men det är en OnePlus One med LineageOS. Appen som tillåter batteriladdningen att stanna heter helt enkelt "Battery charge limit" och jag tog hem den via F Droid.

Tänk bara på att det kan bli riktigt hett i bilen om den står i solen, och li-jon batterier gillar verkligen inte värme så mycket högre än rumstemperatur. Speciellt uppåt 50° blir det rent olämpligt med tanke på brandrisk då det är svårt att veta hur en telefons batteri kommer att uppföra sig vid sådan värme.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ennexs:

Använder Remote System Monitor. Går att customiza väldigt mycket med olika sensorer och typer av diagram samt färger. Har den viktigaste infon tillgänglig på första skärmen och swipar jag ned kan jag se status för samtliga kärnor samt load över tid i linjediagram. Kräver dock att man donerar en slant till utvecklaren för full customization.

Tack. Den där ska jag kolla upp!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

För den ambitiöse, hur man bygger om en gammal mobil med LCD-skärm till en projektor (nå ja, krävs en del andra bitar också - men tror mobilen är enskilt dyrast)
https://www.youtube.com/watch?v=YfvTjQ9MCwY

Permalänk
Medlem

Jag använder en telefon alternativt platta till Touch portal. Telefonen används när jag använt plattan till något annat. Väldigt prisvärt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

För den ambitiöse, hur man bygger om en gammal mobil med LCD-skärm till en projektor (nå ja, krävs en del andra bitar också - men tror mobilen är enskilt dyrast)
https://www.youtube.com/watch?v=YfvTjQ9MCwY

Det där var riktigt ballt, det vore ett kul byggprojekt. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Det där var riktigt ballt, det vore ett kul byggprojekt. Tack för tipset!

Kolla hans andra projekt med - finns mycket cool, som är mer eller mindre görbart.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Nokia som jag har som backup om den vanliga telefonen skulle strejka. Den telefonen funkar bra men är enkel. Nu är det en 2G-telefon och det låter det som de flesta tänker skrota under 2025(även 3G verkar ska utgå). Ev kan 3 vara kvar men tror att de också backar ur.

Sen har jag en nyare Samsung men den går bara till Android 6 och antalet appar som inte klarar operativet växer så den ligger och blir nästa reserv då den klarar 4G. Den slukar batteri så det finns något fel i den också men det går att ringa åtminstone ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Tröttnade på värdelösa baby-monitorer med kasst ljud och värdelös räckvidd. Numera sköts det exemplariskt av Discord på två telefoner, en med bara ljud till 2-åringen och en som streamar video till bebisen. Räckvidden är obegränsad, det är gratis och både jag och min sambo kan vara på olika platser och hålla koll på barnen (stort hus). Skitsmidigt!

Om man kopplar upp sig mot internet så finns det dosor som man sätter in i vägguttaget och som sen använder wifi eller trådat till babaymonitorn och en som man kopplar in i routern så har man ganska bra överföring till monitorn. Min som är 5 - 10 år tar ca 500 mbps. Räcker till bild och bra ljud. Netgear kallar det powerline.

Permalänk
Medlem

Jag använder min för att samla upp dammpartiklar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag byter så sällan att jag sparar dem som kuriosa.

Har en Nokia 8110, Ericsson P900, iPhone 3gs, Samsung Note4 och min nuvarande, Note8.

Båda Note telefonerna används som VR hjälmar med tillhörande ansiktshållare.

Nokian samt Ericsson telefonerna är för gamla för att kunna användas till något. De är pre mobilt internet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Server för mina 3dskrivare genom Octoprint.

Permalänk
Medlem

Har bland annat en Nokia 5110 - den har ju inget användningsområde alls - möjligtvis smilbandshöjare om att batteritiden förr var bättre.
Underhållsladdar den och startar den emellanåt för att få lite nostalgifeeling.
Har andra lurar med men de är mer för att tittas på än att användas till något är jag rädd.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast

Som effektiv beräkningskraft (varning, nördigt värre - https://www.sweclockers.com/galleri/15289-android-wcg-boinc-c...

Har dock flera som ligger i byrålådan fortfarande. Lumia 950 var grym men nu oanvändbar. Pixel 5a med trasig skärm, den borde man väl fixa.

Permalänk
Medlem

Har inte haft en gammal telefon de senaste tio åren. De byts ut om batteriet är värdelöst och byte dyrt eller om de gått sönder i en olycka eller om de slutat få säkerhetsuppdateringar. => Återvinningen.

Bor man i en liten lgh lär man man sig nog ofta att icke hamstra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Galaxy S7 Edge används som övervakningskamera med appen "Alfred Home Security Camera".
Funkar kalassmidigt

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar