Ny förstärkare eller en Soundbar

Permalänk

Ny förstärkare eller en Soundbar

Tjenixen.

Söker lite råd om vad jag borde uppgradera.

Setup just nu:

Förstärkare: Marantz nr1504
Högtalare: Harman Kardon HKTS60, 5.1 system
Tv: Sony 65” XH95
Blu-ray: Sony UBP-X800M2 4K

Under semester köpte vi en ny tv-bänk för att få lite mer förvaring. Bygget gick bra och efter en svettig timme med att fixa med alla kablar och elände till förstärkaren var det bara att glida in den i hålet.

Men, då visar det sig att djupet på tv-bänken är lite för snålt tilltaget så förstärkaren tar emot och det går inte stänga dörren 😅 Högst ironiskt eftersom vi köpte just den förstärkaren för x antal år sedan då den var den enda som var låg nog att passa in i ett av hålen på Hemnes tv-bänk. När vi nu köpt en ny bänk som är större och rymligare så funkar det inte på djupet 😬

Så, då fick jag ju en ursäkt att byta till en annan förstärkare. Hittade direkt en Sony TA-AN1000 som hade funkat. Den är ca 3cm kortare på djupet, och jag vill gärna ha Sony-grejer då dem lirar bra ihop. Men när jag höll på att researcha den fick jag syn på Sonys Soundbar-flaggskepp: HT-7000. Den tillsammans med trådlösa bakre högtalare: SA-RS5 och trådlös subwoofer: SA-SW5 lät plötsligt väldigt intressant.

Frågan är, kan jag räkna med att få bättre ljud med Soundbar-upplägget kontra att byta förstärkaren och behålla befintliga högtalare?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Rekordmedlem

Svårt att säga, det bästa vore naturligtvis om du bytte till ordentliga högtalare i stället för jättesmå modeller som inte kan låta bra utan är nått man väljer mest för att det är litet och inte för att det ska låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gå o provlyssna på soundbar hos ett varuhus.

Jag köpte själv en JBL bar 800 då jag blev väldigt imponerad över både hur bra den låter och vilket tryck den levererar.

Tekniken har gått framåt rejält även när det gäller ljud.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Svårt att säga, det bästa vore naturligtvis om du bytte till ordentliga högtalare i stället för jättesmå modeller som inte kan låta bra utan är nått man väljer mest för att det är litet och inte för att det ska låta bra.

Problemet är att jag inte har utrymme för större högtalare utan måste hitta någon mellanväg. För 10 år sedan var den mellanvägen min befintliga förstärkare och högtalarsetup. Men har förstått att soundbars i dag är betydligt mer kompetenta än man kan tro, därav min fundering kring vilket alternativ som blir bäst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Problemet är att jag inte har utrymme för större högtalare utan måste hitta någon mellanväg. För 10 år sedan var den mellanvägen min befintliga förstärkare och högtalarsetup. Men har förstått att soundbars i dag är betydligt mer kompetenta än man kan tro, därav min fundering kring vilket alternativ som blir bäst.

Säger det igen, gå och provlyssna.

Det trycker ut bra mycket mer ljud ur en soundbar än man kan tro med tanke på hur löjligt små de är.

Med en sub i systemet så sätter man hela rummet i rörelse med bas som känns.

Gav 10 tusen för min och har faktiskt svårt o se att man skulle kunna få något som ger i närheten av det ljudet med lösa högtalare och förstärkare, isf kanske begagnat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Säger det igen, gå och provlyssna.

Det trycker ut bra mycket mer ljud ur en soundbar än man kan tro med tanke på hur löjligt små de är.

Med en sub i systemet så sätter man hela rummet i rörelse med bas som känns.

Gav 10 tusen för min och har faktiskt svårt o se att man skulle kunna få något som ger i närheten av det ljudet med lösa högtalare och förstärkare, isf kanske begagnat.

Japp, ska göra det tack för tipsen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO