Permalänk
Medlem

GraphQL, Tibber och Effektavgift

Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027, detta innebär att avgiften är kopplat till själva förbrukningen i huset än vad huset är säkrat upp till. Vissa bolag har redan börjat införa detta, bland annat Göteborgs Energi.

Jag blev lite nyfiken på att ta reda på vad detta hade innebär för mig men min nuvarande förbrukning och då jag har Tibber idag kan jag lätt få ut historisk förbrukning både via deras App men även via deras API.

Mina erfarenheter kring GraphQL är väldigt begränsade så jag kan bara få ut mer rå data och jag hade kunnat importera denna rådata i exempelvis PowerShell och från där bearbetat den men tänkte att detta det borde gå att lösa mer direkt. Men önskar få er hjälp med detta.

Jag önskar hämta ut max förbrukning med resolution: HOURLY per dag, och om möjligt de 3 högsta dagarna, men kan gå med på hela månaden. Så egentligen vill jag göra någon form av group by och max()

För er som vill testa själv eller vill hjälpa mig så har Tibber en bra API Explorer där ni antingen kan logga in eller ladda en demo token.

Genom att köra API Explorer så kan även andra som är nyfikna få reda på deras eventuella förbrukning som en effektavgift skulle basera sig på.