Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

De blockerar redan från början med DLSS.

Så Nvidia blockerar FSR från att finnas i spel som också har DLSS? Galet!

Skrivet av _genki:

Det är imponerande hur dålig press Starfield har fått genom anklagelserna om att AMD "potentiellt" skulle hindra en DLSS implementation. Tittar man på en lista över spel avancerade uppskalningstekniker har ju nvidia betydligt fler DLSS exklusiviteter. Och värre där är ju att nvidia inte erbjuder någon fallback till de som inte kan köra DLSS.

Samtidigt, folk höjer inte ett dugg på ögonbryn när till och med utvecklare som Id Software (som har en lång historik av open source, och deras motor är utvecklad i Vulkan) saknar FSR helt och hållet. Däremot pryder både Nvidia och RTX logotyper spelet. och DLSS är den enda uppskalningstekniken tillgänglig.

Starfield är ju inget problem då RTX-ägare ändå har iaf tillgång till en avancerad temporal uppskalare. Den må se något sämre ut än DLSS i låga upplösningar. Men i 1440p-, och ännu mindre 4K, är skillnaderna ärligt talat ganska minimala. Det handlar om karaktärsskillnader snarare än något som påverkar kvalitén i större utsträckning. Det hade ju varit trevligt ifall sweclockare ställde sig på konsumenters sida och slutade höja Nvidias monopolistiska beteende till skyarna.

Men det är klart, fanboism skapas ju av att folk vill rättfärdiga och hävda varför deras dyra inköp är bäst. Det har mystiskt nog funnits i alla tider, att tro att det skulle försvinna känns ju lite naivt.

FSR i 1440p ser förjävligt ut, framförallt i rörelse. För att inte nämna all shimmering det orsakar, man Ser verkligen att det är uppskalat från en lägre upplösning.

De spel där som endast har DLSS är i de flesta fallen indie spel och inget storspel som säg Jedi Survivor eller Starfield. Där AMD har fler titlar som är låsta endast till FSR.

Permalänk
Medlem

Detta visar vem som är ambitiös och vem som är good-enough.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är imponerande hur dålig press Starfield har fått genom anklagelserna om att AMD "potentiellt" skulle hindra en DLSS implementation. Tittar man på en lista över spel avancerade uppskalningstekniker har ju nvidia betydligt fler DLSS exklusiviteter.

Fast den där länken används ju medvetet eftersom den är missvisande i den här kontexten, då DLSS fanns långt innan FSR.

Den sammanställningen jag postade tidigare i tråden är mer korrekt: #20160718

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast den där länken används ju medvetet eftersom den är missvisande i den här kontexten, då DLSS fanns långt innan FSR.

Den sammanställningen jag postade tidigare i tråden är mer korrekt: #20160718

Samtidigt, om det nu är lätt att implementera DLSS 2 om arbetet för FSR 2 redan gjorts så bör de spel som har DLSS 2 men bara FSR 1 på listan rensas eller rödmarkeras, eller hur? FSR 1 bör inte nämnas som ett plus när utvecklaren inte bemödat sig att implementera FSR 2.

Sen när det kommer till empiri så är urvalet för litet för att dra några slutsatser, och ingen av oss har fått det svart på vitt av varken AMD eller spelutvecklare (inte ens en anonym läcka) att AMD blockerar konkurrerande teknik.

Permalänk
Medlem

Både Nvidia och AMD försöker begränsa konkurrensen gällande uppskalningsteknik, på flera olika sätt. Om någon tror eller förväntar sig något annat är de naiva. Vi pratar om stora multinationella företag med miljardomsättning. De har ett massivt intresse av att försöka kontrollera marknaden.

Sen så ser jag inget fel i att AMD eventuellt har krav på exklusivitet för FSR. Varför skulle de inte ha det, om de nu stöder utvecklaren finansiellt eller med dyra utvecklingsresurser? Alternativet vore antagligen att de inte skulle stöda utvecklaren alls, och då är det främst konsumenten som förlorar.

Att Nvidia-sponsrade titlar har FSR oftare beror antagligen på att FSR åtminstone i början var rätt billigt att integrera jämfört med DLSS, plus att Nvidia inte varit lika intresserade av att begränsa konkurrensen, eftersom de var först ute på marknaden och dessutom har en proprietär lösning.

Helt standard när det gäller att skapa flaskhalsar på marknaden - gäller bägge två.

Sen gällande vem som har optimerat för ett spel först före launch är ju verkligen inte intressant. Om A släpper ny drivrutin en vecka före ett spel kommer ut, och B släpper två dagar före men har klart bättre optimering så har B oberoende gjort ett bättre jobb. Vi vet helt enkelt inte förrän spelet är ute.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är någon förvånad? Synd att deras tröstköpare håller dem vid liv, förstår inte vad som är tilltalande med dåliga produkter.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför drivrutiner för enskilda spel är något bra? Har vi då inte helt kastat bort tanken på abstraktionslager? Speltillverkaren bygger sitt spel för redan fastställda gränssnitt X, hårdvarutillverkarna anpassar sina drivrutiner till gränssnitt X. Mer än så borde inte behövas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Söderbäck be like: Jag har aktier i Nvidia så därför skulle jag omöjligt kunna vara en fanboy, men jag diskuterar endast hur elaka Nvidia är i den här tråden och hur Nvidia blockerar konkurrensen från att använda deras Hårdvaru-baserad Tekniker. Med en massa nål-i-höstack argument slash flytta målet till en hel annan arena istället för att diskutera det som diskuteras vilket är AMD låser ut Nvidias teknik.
FSR 3 ryktas ju vara baserad via Drivrutin och kommer ju därmed låsa ut Nvidia också.

Det kan ha varit så att jag har varit för otydlig i tråden - eller om det är några som inte riktigt läser vad jag skriver. Ska inte uteslutas att det hänger på mig.

Men nej.
Jag har faktiskt inte bara givit kritik åt nvidia i tråden. Det stämmer inte.
Flertalet gånger har jag beskrivit det som att det är två företag som båda två låser ut konkurrens. Jag har också givit nvidia beröm i tråden.
Har du gjort motsvarande? Beskrivit problem från båda företagen - och berömt båda företagen?
Fundera på om det verkligen är jag som är så partisk i tråden jämte hur du själv agerar.

De inläggen där jag framför att nvidia låser ute konkurrenter - det är ju svar på inlägg som bara lyft fram att AMD låser ute konkurrens. Det är inte taget ur luften utan det lyfts ju fram som exempeli en viss kontext - för att visa på att inlägget jag svarade på inte beskriver helhetsläget så väl.

Kritiken jag framför är ju inte mot nvidia. Givetvis har jag ju tagit upp att nvidia också låser ute konkurrens - men det är ju mer av ett argument för att ge underlag för min poäng.
Den part jag kritiserar är du dig Nozomi (med flera) - för att jag upplever att det blir tokigt i sammanhanget att påstå att bara en ena parten låser ute kunder när det i själva verket är båda parter som gör så.

Fundera på det från det här perspektivt. Om någon framställt att det bara skulle vara nvidia som låser ute konkurrens i nuläget (vilket du uppfattar att det är vad jag gör) - tycker du då att det skulle vara en balanserad beskrivning? Eller finns det invändningar där? Skulle du själv svara med vad AMD gör för att låsa ute konkurrens då (det är ju vad jag svarat med - fast åt andra hållet när jag upplevt att lägespresentationen inte varit så bra).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Samtidigt, om det nu är lätt att implementera DLSS 2 om arbetet för FSR 2 redan gjorts så bör de spel som har DLSS 2 men bara FSR 1 på listan rensas eller rödmarkeras, eller hur? FSR 1 bör inte nämnas som ett plus när utvecklaren inte bemödat sig att implementera FSR 2.

Sen när det kommer till empiri så är urvalet för litet för att dra några slutsatser, och ingen av oss har fått det svart på vitt av varken AMD eller spelutvecklare (inte ens en anonym läcka) att AMD blockerar konkurrerande teknik.

Ja det blir ju ett heeelt annat resultat när man tar bort den titeln så att bara 20/25 (80%) av Nvidia-spelen spelen stödjer FSR2.

Bra att du avslöjade detta glapp så att ingen blev allvarligt missledd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan någon förklara varför drivrutiner för enskilda spel är något bra? Har vi då inte helt kastat bort tanken på abstraktionslager? Speltillverkaren bygger sitt spel för redan fastställda gränssnitt X, hårdvarutillverkarna anpassar sina drivrutiner till gränssnitt X. Mer än så borde inte behövas.

Det är inte frågan om att det är något ”bra” utan om att det är något nödvändigt. Idealbilden du målar upp om spelutveckling är väldigt långt från verkligheten ens om vi rullar tillbaka till den första 3D-grafiken på sent 90-tal, då man också fixade specifika problem genom drivrutinerna. Den som tillverkat grafikkortet och skrivit drivrutinerna vet dessutom sannolikt snudd på oändligt mycket mer än någon spelutvecklare om alla underliggande mekanismer, samt hur man rättar till problem som orsakas där.

Nvidia har en lång tradition av att vara proaktiva i frågan och fixa problemen tidigt så att deras användare får en bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är skitroligt när folk som köpa nvidia kort försöka tar på sig offerkoftan. Eller snarare offerskinnjackan i detta fallet.
Kan bara tar av hatten till Jensen. Han verkligen lyckas dominera marknaden fullständigt och få alla sina köpare att tar upp striden för stackars lilla nvidia som är marknadsledare och har nästintill monopol.
Dem lyckas verkligen med det Intel mislyckades sist dem försökte det.

Om FSR såg lika bra ut som DLSS skulle jag inte bry mig. FSR funkar ju på Nvidia också. Har inget med stackars Nvidia att göra utan bara att man vill ha den bästa spelupplevelsen man kan få med den hårdvara man har.

Sen tycker jag det är lika illa eller ännu värre när spel enbart stödjer DLSS. Jämfört med hela utvecklingskostnaden av ett spel är det småpengar att implementera alla 3 uppskalningstekniker så det finns ingen ursäkt att inte göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sen tycker jag det är lika illa eller ännu värre när spel enbart stödjer DLSS. Jämfört med hela utvecklingskostnaden av ett spel är det småpengar att implementera alla 3 uppskalningstekniker så det finns ingen ursäkt att inte göra det.

Här får man hålla isär sponsrade och icke-sponsrade titlar också. Här ser man ett medvetet missförstånd som dyker upp i diskussionen återkommande, som handlar om spelutvecklarens val att ta med det ena eller det andra.

Om utvecklaren av en icke-sponsrad titel väljer att bara implementera FSR så bryr jag mig inte bortom att möjligen fördröja köpet så att en lat utvecklare inte får fulla priset för spelet, och tror inte jag sett en enda argumentera för att det ska råda något informellt tvång att ge stöd för allt, även om det i sin tur sannolikt ligger i utvecklarens intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det blir ju ett heeelt annat resultat när man tar bort den titeln så att bara 20/25 (80%) av Nvidia-spelen spelen stödjer FSR2.

Bra att du avslöjade detta glapp så att ingen blev allvarligt missledd.

Hehe, blev fel där. Tänkte egentligen på båda sidor, vet du om de spel som har FSR1 men inte DLSS ens har motion-vectors för att kunna implementera FSR2 eller DLSS? Då försvinner 10 spel och det blir 5 av 18 spel på AMD-sidan. Din poäng kvarstår, men fortfarande ett otroligt svagt underlag sett till antal spel.

Oavsett så är ditt tonläge överhuvudtaget rätt otrevligt. Men kriga vidare du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hehe, blev fel där. Tänkte egentligen på båda sidor, vet du om de spel som har FSR1 men inte DLSS ens har motion-vectors för att kunna implementera FSR2 eller DLSS? Då försvinner 10 spel och det blir 5 av 18 spel på AMD-sidan. Din poäng kvarstår, men fortfarande ett otroligt svagt underlag sett till antal spel.

Fast underlaget är ju inte litet om det är 100% av alla sponsrade titlar. Det är där problemet ligger, att hårdvarutillverkare betalar för olika former av exklusivitet. Vad som sker med andra titlars eventuella stöd är så att säga inte relevant här.

Skrivet av Novdid:

Oavsett så är ditt tonläge överhuvudtaget rätt otrevligt. Men kriga vidare du.

Jag ber om ursäkt, det är inget personligt, jag bara tappar tålamodet när varje sån här diskussion ska få sina ACKCHYUALLY-inlägg om att AMD egentligen är Den Goda Sidan (TM) och att allt på något sätt är Nvidias fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte frågan om att det är något ”bra” utan om att det är något nödvändigt.

Ett intressant inlägg från en utvecklare:
http://richg42.blogspot.com/2014/05/the-truth-on-opengl-drive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast den där länken används ju medvetet eftersom den är missvisande i den här kontexten, då DLSS fanns långt innan FSR.

Fast den där listan är ju också OTROLIGT cherry-picked med tanke på att man på något märkligt vis klassas FSR1 som jämförbar med DLSS. Vi vet ju om att det krävs STORA omskrivningar av spelmotorn för att kunna leverera en temporal uppskalnings-pipeline... Så anledningen att dessa spel har FSR1 är troligen för att utvecklarna av en eller annan anledning inte har kunnat prioritera att skriva om sin spelmotor. Tar vi bort FSR1 så försvinner ju 12 av spelen från listan som man försöker dra slutsatser ifrån.

Så här tänker jag mig att det ligger till

  • Spelutvecklare vill koncentrera sig på att utveckla spel

  • Partnerskap med AMD eller Nvidia innebär att utvecklarna får hjälp att implementera deras tekniker och optimera sina spel med hjälp från ingenjörer från vardera företag.

  • AMD & Nvidia vill ogärna ingå ett "dubbelt partnerskap" p.g.a. intressekonflikter i marknadsföringen. Vilket innebär att spelutvecklarna inte kommer att få hjälp från "konkurrenten" när väl ett partnerskap är signat

  • AAA-Industrin prioriterar konsolspelare väldigt högt. Det är en stor marknad. RTX-kunder är en liten marknad i jämförelse, även vid ett nvidia-partnerskap finns det starka incitament att implementera FSR2 för konsolernas skull (och PC såklart)

  • Ifall FSR2 finns implementerat är incitamenten till DLSS2+ betydligt lägre då FSR2 löser samma problem som DLSS2, fast med lite annorlunda karaktär

Jag hade köpt argumentet ifall alla AMD sponsrade FSR2-spel saknade DLSS2+, men så är ju inte fallet. Utan hela nyheten känns som spunnen ur fanboism där man försöker hitta en korrelation genom att skruva på datan på ett sätt för bekräfta sin egen tes. (confirmation bias).

Sedan var ju AMDs svar ang. Starfield under ALL kritik. Samtidigt bekräftar detta fortfarande inte den påstådda tesen. Utan det kan lika gärna bara handla om kass PR från AMDs håll. I sådana här marknadsföringssituationer undviker representanter att nämna konkurrenters namn eller branding.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag ber om ursäkt, det är inget personligt, jag bara tappar tålamodet när varje sån här diskussion ska få sina ACKCHYUALLY-inlägg om att AMD egentligen är Den Goda Sidan (TM) och att allt på något sätt är Nvidias fel.

Det hjälper inte din sak om du bemöter alla som inte håller med på det sättet. Exempelvis har jag aldrig haft en agenda i detta ämnet och försöker se det objektivt. Och skulle jag tycka att något av dessa företag gör "fel" så betyder det inte att jag per automatik tycker att den andra är "bättre".

Angående Starfield, kan vi alla inte bara vänta och se om det kommer med DLSS eller inte innan vi tappar förståndet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det hjälper inte din sak om du bemöter alla som inte håller med på det sättet. Exempelvis har jag aldrig haft en agenda i detta ämnet och försöker se det objektivt. Och skulle jag tycka att något av dessa företag gör "fel" så betyder det inte att jag per automatik tycker att den andra är "bättre".

Angående Starfield, kan vi alla inte bara vänta och se om det kommer med DLSS eller inte innan vi tappar förståndet?

Då Nvidias drivrutin inte nämner det så kommer det inte komma vid launch iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Angående Starfield, kan vi alla inte bara vänta och se om det kommer med DLSS eller inte innan vi tappar förståndet?

Filerna från pre-loaden är genomgångna, det skulle vara med en Day 0-patch i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det kan ha varit så att jag har varit för otydlig i tråden - eller om det är några som inte riktigt läser vad jag skriver. Ska inte uteslutas att det hänger på mig.

Men nej.
Jag har faktiskt inte bara givit kritik åt nvidia i tråden. Det stämmer inte.
Flertalet gånger har jag beskrivit det som att det är två företag som båda två låser ut konkurrens. Jag har också givit nvidia beröm i tråden.
Har du gjort motsvarande? Beskrivit problem från båda företagen - och berömt båda företagen?
Fundera på om det verkligen är jag som är så partisk i tråden jämte hur du själv agerar.

De inläggen där jag framför att nvidia låser ute konkurrenter - det är ju svar på inlägg som bara lyft fram att AMD låser ute konkurrens. Det är inte taget ur luften utan det lyfts ju fram som exempeli en viss kontext - för att visa på att inlägget jag svarade på inte beskriver helhetsläget så väl.

Kritiken jag framför är ju inte mot nvidia. Givetvis har jag ju tagit upp att nvidia också låser ute konkurrens - men det är ju mer av ett argument för att ge underlag för min poäng.
Den part jag kritiserar är du dig Nozomi (med flera) - för att jag upplever att det blir tokigt i sammanhanget att påstå att bara en ena parten låser ute kunder när det i själva verket är båda parter som gör så.

Fundera på det från det här perspektivt. Om någon framställt att det bara skulle vara nvidia som låser ute konkurrens i nuläget (vilket du uppfattar att det är vad jag gör) - tycker du då att det skulle vara en balanserad beskrivning? Eller finns det invändningar där? Skulle du själv svara med vad AMD gör för att låsa ute konkurrens då (det är ju vad jag svarat med - fast åt andra hållet när jag upplevt att lägespresentationen inte varit så bra).

Återigen lista alla storspel som nvidia blockerar fsr.

Skrivet av _genki:

Fast den där listan är ju också OTROLIGT cherry-picked med tanke på att man på något märkligt vis klassas FSR1 som jämförbar med DLSS. Vi vet ju om att det krävs STORA omskrivningar av spelmotorn för att kunna leverera en temporal uppskalnings-pipeline... Så anledningen att dessa spel har FSR1 är troligen för att utvecklarna av en eller annan anledning inte har kunnat prioritera att skriva om sin spelmotor. Tar vi bort FSR1 så försvinner ju 12 av spelen från listan som man försöker dra slutsatser ifrån.

Så här tänker jag mig att det ligger till

  • Spelutvecklare vill koncentrera sig på att utveckla spel

  • Partnerskap med AMD eller Nvidia innebär att utvecklarna får hjälp att implementera deras tekniker och optimera sina spel med hjälp från ingenjörer från vardera företag.

  • AMD & Nvidia vill ogärna ingå ett "dubbelt partnerskap" p.g.a. intressekonflikter i marknadsföringen. Vilket innebär att spelutvecklarna inte kommer att få hjälp från "konkurrenten" när väl ett partnerskap är signat

  • AAA-Industrin prioriterar konsolspelare väldigt högt. Det är en stor marknad. RTX-kunder är en liten marknad i jämförelse, även vid ett nvidia-partnerskap finns det starka incitament att implementera FSR2 för konsolernas skull (och PC såklart)

  • Ifall FSR2 finns implementerat är incitamenten till DLSS2+ betydligt lägre då FSR2 löser samma problem som DLSS2, fast med lite annorlunda karaktär

Jag hade köpt argumentet ifall alla AMD sponsrade FSR2-spel saknade DLSS2+, men så är ju inte fallet. Utan hela nyheten känns som spunnen ur fanboism där man försöker hitta en korrelation genom att skruva på datan på ett sätt för bekräfta sin egen tes. (confirmation bias).

Sedan var ju AMDs svar ang. Starfield under ALL kritik. Samtidigt bekräftar detta fortfarande inte den påstådda tesen. Utan det kan lika gärna bara handla om kass PR från AMDs håll. I sådana här marknadsföringssituationer undviker representanter att nämna konkurrenters namn eller branding.

I princip alla stortitlar somr amd sponsrade saknar dlss.

Och att lägga till ex dlss i en modern spelmotor är inte mycket mer än ett knapptryck i tex ue5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Återigen lista alla storspel som nvidia blockerar fsr.

Men... Har du inte läst mina tidigare inlägg?
Det är ju redan besvarat där.
Nu tycker jag det börjar balla ur lite.

Läs mitt förra inlägg till dig en gång till också och begrunda läget lite mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Men... Har du inte läst mina tidigare inlägg?
Det är ju redan besvarat där.
Nu tycker jag det börjar balla ur lite.

Läs mitt förra inlägg till dig en gång till också och begrunda läget lite mer.

Nej du gav en lista på 100 indiespel som inte ger någon som helst översikt på något. Och ingen bryr sig vad för stöd ett spel med 10 kunder har vs miljoner. Och tror inte nvidia sponsrar indiespel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Jo Nozomi.
Det har jag visst.

Läs bara bara bara första ordet i det här svaret till dig.
#20161017
Jag har faktiskt svarat på den här frågan med det första ordet i mitt inlägg här. Det är redan besvarat.
Men det förutsätter att du faktistk läser vad jag skriver.

Skrivet av Nozomi:

du gav en lista på 100 indiespel som inte ger någon som helst översikt på något.

Jag gjordet det - också. För att understryka en poäng här. Men jag gjorde inte det istället för att svara på din fråga.

Nu har du börjat fastna i märkliga mönster här. Dra i handbromsen. Det du påstår stämmer inte. Läs inläggen mer noggrannt.

Skrivet av Nozomi:

Och ingen bryr sig vad för stöd ett spel med 10 kunder har vs miljoner. Och tror inte nvidia sponsrar indiespel.
#20161017

Ja - eller nä. Eller kanske. Ok. Det var emellertid inte min poäng ovan utan det var ju något annat.

Jag tycker återigen att det är läge för dig att begrunda din egen inställning här lite mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Efter att nu ha läst alla inlägg och jämfört listor med dess olika versioner av FSR och DLSS så tror i alla fall inte jag på att det är vanligt att sponsring innebär att man stänger ute implementation av den ena sorten. För att jag ska ändra uppfattning krävs bevis på detta. Jag tror heller inte att detta gäller Starfield.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jo Nozomi.
Det har jag visst.

Läs bara bara bara första ordet i det här svaret till dig.
#20161017
Jag har faktiskt svarat på den här frågan med det första ordet i mitt inlägg här. Det är redan besvarat.
Men det förutsätter att du faktistk läser vad jag skriver.

Jag gjordet det - också. För att understryka en poäng här. Men jag gjorde inte det istället för att svara på din fråga.

Nu har du börjat fastna i märkliga mönster här. Dra i handbromsen. Det du påstår stämmer inte. Läs inläggen mer noggrannt.

Ja - eller nä. Eller kanske. Ok. Det var emellertid inte min poäng ovan utan det var ju något annat.

Jag tycker återigen att det är läge för dig att begrunda din egen inställning här lite mer.

Ditt svar är inga. Så du har ingen faktisk poäng utan försöker bara. Väldigt desperat. Att måla amd som the good guys.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Ditt svar är inga.

Ja. Alltså har jag svarat på din fråga - och då var det alltså felaktigt av dig att påstå att jag inte svarat på din fråga.
Jag hade visst svarat på din fråga sedan tidigare - och det blev då också onödigt för dig att ställa samma fråga igen senare i tråden.
Du får ta och backa där Nozomi. Ditt påstående var felaktigt och du hade redan fått svar.

Skrivet av Nozomi:

Så du har ingen faktisk poäng utan försöker bara. Väldigt desperat. Att måla amd som the good guys.

Jo då. Jag har en tydlig poäng. Du behöver inte ha samma subjektiva inställning. Men du har fel också när jag säger att jag inte har en poäng här.

Det blir också lite konstigt att du påstår att jag inte har en poäng - för att sedan försöka beskriva min poäng - men du gör det felaktigt för du har tyldigen inte läst mina inlägg särskilt väl.

Poängen är att både nvidia och AMD låser ute konkurrens. Det här har jag ju skrivit i ett helt gäng inlägg nu redan.
Ellerhur?
Läs inläggen jag skriver så slipper vi den här mindre meningsfulla psudodiskussionen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan någon förklara varför drivrutiner för enskilda spel är något bra? Har vi då inte helt kastat bort tanken på abstraktionslager? Speltillverkaren bygger sitt spel för redan fastställda gränssnitt X, hårdvarutillverkarna anpassar sina drivrutiner till gränssnitt X. Mer än så borde inte behövas.

Exakt min fråga!
Jag förstår heller inte varför drivrutinstillverkaren som alltså levererar API:t ska behöva göra ändringar för dom som konsumerar deras drivrutin? Detta låter helt bakvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Filerna från pre-loaden är genomgångna, det skulle vara med en Day 0-patch i så fall.

Jag ska vara ärlig och säga att jag lutar åt att spelet inte kommer med DLSS vid launch utan vid ett senare tillfälle. Ungefär som BG3 i det omvända scenariot, utvecklarresurser kan prioriteras på olika sätt. Det är såklart inte bra då DLSS är den bättre tekniken, men förståeligt då konsolerna kör FSR 2.

Men som du säger, det kommer alltid en day-0 patch. Så jag väntar innan jag går fullständigt bananas.

Permalänk
Medlem

Ok lite bakgrundsfakta som komplement till artikeln.
Varje spel behöver inte unika drivrutiner.
Starfield är utvecklad på AMD-plattformen Xbox så det lär knappast behövas några fixar i drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Är någon förvånad? Synd att deras tröstköpare håller dem vid liv, förstår inte vad som är tilltalande med dåliga produkter.

För ett monopol är bättre? Som Intel hade på processorsidan under ett knappt decennium, då utvecklingen stod mer eller mindre stilla eftersom de inte hade någon anledning att innovera?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.