Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Medlem

Efter lite reflektion så tror jag att Bethesda inte valt att implementera dlss pga att de inte har RT.
Hade de haft RT så hade nog Dlss kommit.

Anledningen till att de inte har RT är samarbetet med amd OCH att detta är ett massivt konsolspel som de inte vill släng extra resurser på.

Tiden har knappt räckt till för att göra spelet vettigt, och att lägga extra tid på att göra pc ett grafiskt mästerverk är knappast vad Bethesda är kända för.

Och om de implementerade RT/PT så skulle amd kort gå på knäna och de vore ju dålig pr för amd som sponsrat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xc:

Men vad fan @Nozomi hela argumentet faller ju nu.. ibland känns det som att argumentera mot Baghdad Bob eller någon rysk bloggare i detta forum, folk gräver ner sig i sina skyttegravar och kastar skit på varandra. Kan vi inte bara ta varandra i hand och sjunga we shall overcome?

Om "representanter inte visste vad de fick och inte fick lov att säga, med tanke på hur hårt hållna man är inom företagsvärlden gällande NDA och kontrakt.", varför sa då Nvidia direkt att dom inte hindrar fsr i Nvidia sponsrade spel medan AMD vägrade svara och bara svarade med att dom har fsr i AMD sponsrade spel? Att man skulle vara Nvidia fanboy, skällsord som Baghdad Bob och liknande kommer bara man med all rätt undrar som neutral köpare varför AMD kommer med patetiska svar flera veckor medan Nvidia svarade direkt. Jedi Survivor spelutvecklare kan enkelt lägga till dlss så köpare av spelet slipper köpa dlss mod, men det struntar Jedi Survivors spelutvecklare i även fast många av spelets köpare drabbas.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Om "representanter inte visste vad de fick och inte fick lov att säga, med tanke på hur hårt hållna man är inom företagsvärlden gällande NDA och kontrakt.", varför sa då Nvidia direkt att dom inte hindrar fsr i Nvidia sponsrade spel medan AMD vägrade svara och bara svarade med att dom har fsr i AMD sponsrade spel? Att man skulle vara Nvidia fanboy, skällsord som Baghdad Bob och liknande kommer bara man med all rätt undrar som neutral köpare varför AMD kommer med patetiska svar flera veckor medan Nvidia svarade direkt. Jedi Survivor spelutvecklare kan enkelt lägga till dlss så köpare av spelet slipper köpa dlss mod, men det struntar Jedi Survivors spelutvecklare i även fast många av spelets köpare drabbas.

Kan finnas en miljard förklaringar. Kanske sådana kontrakt är centralt administrerade inom nVdia medan det hos AMD sköts mer lokalt person till person. Kanske är AMD:s kontrakt mycket mer NDA-styrda pga det oftast handlar om utveckling av spel för nya konsoler där mycket av infon är hemlig (spel som släpps nu långt efter att t.ex en XBOX X lanserats påbörjades ju för flera år sedan).

Eller kanske nVdia helt sonika bara gick ut och påstod att de inte hindrar FSR oavsett om de visste om att det var sant eller ej. Vi har helt enkelt inte en susning om varför två helt olika bolag kommer med två helt olika utsagor mer än att de är helt olika.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Ultra:

Kan finnas en miljard förklaringar. Kanske sådana kontrakt är centralt administrerade inom nVdia medan det hos AMD sköts mer lokalt person till person. Kanske är AMD:s kontrakt mycket mer NDA-styrda pga det oftast handlar om utveckling av spel för nya konsoler där mycket av infon är hemlig (spel som släpps nu långt efter att t.ex en XBOX X lanserats påbörjades ju för flera år sedan).

Eller kanske nVdia helt sonika bara gick ut och påstod att de inte hindrar FSR oavsett om de visste om att det var sant eller ej. Vi har helt enkelt inte en susning om varför två helt olika bolag kommer med två helt olika utsagor mer än att de är helt olika.

Iom att Nvidia direkt sa att dom inte hindrar medan AMD vägrade svara, bara sa att dom har fsr, givetvis får det ju AMD att framstå dåligt. AMD kunde sagt att dom inte får säga på grund av kontrakt etc, men hade inte varit mycket bättre för Nvidia sa direkt att dom inte hindrar andra uppskalningstekniker. Det är rätt så talande att ytterst få AMD sponsrade spel har dlss.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Iom att Nvidia direkt sa att dom inte hindrar medan AMD vägrade svara, bara sa att dom har fsr, givetvis får det ju AMD att framstå dåligt. AMD kunde sagt att dom inte får säga på grund av kontrakt etc, men hade inte varit mycket bättre för Nvidia sa direkt att dom inte hindrar andra uppskalningstekniker. Det är rätt så talande att ytterst få AMD sponsrade spel har dlss.

Ja att det gav AMD dålig PR att inte kommunicera detta tidigare är det väl ingen som säger emot? Du frågade om _varför_ de två bolagen gjorde två helt olika uttalande och svaret är ju att vi inte vet men att det kan bero på en miljard med saker som inte nödvändigt innebär att det handlar om något fuffens.

Nej det är inte alls speciellt talande med tanke på att vi nu har en person från AMD som säger att det är helt fritt fram att lägga in stöd för DLSS om man så vill. Det mest troliga är att det i AMD-sponsrade fall handlar om konsol spel där FSR är enda lösningen som existerar.

Allt det här snack om "det är ju bara att klicka i en ruta" eller "fast moddare kan ju lägga in det enkelt" pekar bara på okunskap om hur spelutveckling går till. Dels är det inte bara att klicka i en ruta för att det ska fungera optimalt och dels finns det gott om moddar som fixar miljarder med buggar och andra saker som spelbolagen säger sig inte ha tid eller möjlighet att fixa.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Efter lite reflektion så tror jag att Bethesda inte valt att implementera dlss pga att de inte har RT.
Hade de haft RT så hade nog Dlss kommit.

Anledningen till att de inte har RT är samarbetet med amd OCH att detta är ett massivt konsolspel som de inte vill släng extra resurser på.

Tiden har knappt räckt till för att göra spelet vettigt, och att lägga extra tid på att göra pc ett grafiskt mästerverk är knappast vad Bethesda är kända för.

Och om de implementerade RT/PT så skulle amd kort gå på knäna och de vore ju dålig pr för amd som sponsrat

Tvivlar verkligen på att de skulle välja bort RT pga av AMD.
Tvärtom så verkar ju en hel del spel ha byggt RT i samarbete med AMD just så att det fungerar på annat än bara xx80-xx90 korten, tänker på till exempel resident evil village. Och det finns ju en hel del spen till konsolerna med RT med.

Så du får nog hitta bättre skäl än bara "AMD och konsol" som grund.

Ett som kan nämnas är ju till exempel att Bethesda aldrig har den stadigaste teknologiska implementeringen- Fallout 76 har ju till exempel nergraderats under sin livstid, jag kör själv med moddar för att få tillbaka högupplösta texturer som de antingen skippade helt (men som fanns i fallout 4) eller i andra fall tog bort i en Patch för ett tag sedan för att få det att flyta bättre. FO76 utspelar sig då bara på en planet där man springer omkring. De ska nu få det att fungera med fordon som flyger eller på andra sätt färdas fort, gissningsvis mycket längre rendering distances osv, där de redan ska köra GI.

Min gissning är att de insåg att RT åtminstone till launch mest skulle bli ett tech Demo för typ 4090 och sätta dem i samma skit som Cyberpunk med att spelet knappt håller ihop på annat än high end och folk börjar refunda järnet.

Lägg sedan till att med bra GI och design så behövs RT inte alls egentligen, det är bara en "cool grej" och en annan artistisk vision. Titta på star citizen så ser du att den här typen av spel kan se jävligt bra ut utan RT.

Det är lite fånigt med dessa förväntningar att alla större spel ska vara rena tech demos som pressar in absolut allt som går.
Det viktiga är att spelet är bra och fungerar bra vid release. Förstår inte varför folk känner att utvecklare ska skämmas inför spelarna om de inte lägger in en teknik eller annan etc.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av LaZ76:

Puredark som utvecklar DLSS-modden för flertalet spel har redan meddelat i sin discord att det är DLSS 3.0 som gäller för Starfield, och förmodligen DLSS 2.0 efter det. DLSS 3.5 bygger på att det finns RT i spelet, och tillför väl inget annat. Mig veterligen har inte Starfield RT.

Att spelet inte ens har raytracing förvånar mig, hade för mig spelet skulle ha just det. För egen del så är DLSS inget jag behöver använda och borde nog underlätta för de flesta andra.

Trist, hade varit en bra kandidat för just RT. Fingrar redan på premium edition för ett par dagar tidigare spelande (83 euro som billigast för stunden, om någon går i samma tankar) men blir nog att klura lite. Ett av årets största släpp och ett av de mest efterlängtade spelen på senare år för mig. Kanske skulle ta lite ledigt när jag ändå håller på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Att spelet inte ens har raytracing förvånar mig, hade för mig spelet skulle ha just det. För egen del så är DLSS inget jag behöver använda och borde nog underlätta för de flesta andra.

Trist, hade varit en bra kandidat för just RT. Fingrar redan på premium edition för ett par dagar tidigare spelande (83 euro som billigast för stunden, om någon går i samma tankar) men blir nog att klura lite. Ett av årets största släpp och ett av de mest efterlängtade spelen på senare år för mig. Kanske skulle ta lite ledigt när jag ändå håller på.

Trodde själv det efter den stora revealen men hade bara typ antagit att när de pratade om global illumination så var det RT.
Jag lär spela det men kommer behöva vänta tills jag har tid om dagarna, är inte så sugen på att sitta dag 1 denna gång, blir alltid så struligt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tvivlar verkligen på att de skulle välja bort RT pga av AMD.
Tvärtom så verkar ju en hel del spel ha byggt RT i samarbete med AMD just så att det fungerar på annat än bara xx80-xx90 korten, tänker på till exempel resident evil village. Och det finns ju en hel del spen till konsolerna med RT med.

Så du får nog hitta bättre skäl än bara "AMD och konsol" som grund.

Ett som kan nämnas är ju till exempel att Bethesda aldrig har den stadigaste teknologiska implementeringen- Fallout 76 har ju till exempel nergraderats under sin livstid, jag kör själv med moddar för att få tillbaka högupplösta texturer som de antingen skippade helt (men som fanns i fallout 4) eller i andra fall tog bort i en Patch för ett tag sedan för att få det att flyta bättre. FO76 utspelar sig då bara på en planet där man springer omkring. De ska nu få det att fungera med fordon som flyger eller på andra sätt färdas fort, gissningsvis mycket längre rendering distances osv, där de redan ska köra GI.

Min gissning är att de insåg att RT åtminstone till launch mest skulle bli ett tech Demo för typ 4090 och sätta dem i samma skit som Cyberpunk med att spelet knappt håller ihop på annat än high end och folk börjar refunda järnet.

Lägg sedan till att med bra GI och design så behövs RT inte alls egentligen, det är bara en "cool grej" och en annan artistisk vision. Titta på star citizen så ser du att den här typen av spel kan se jävligt bra ut utan RT.

Det är lite fånigt med dessa förväntningar att alla större spel ska vara rena tech demos som pressar in absolut allt som går.
Det viktiga är att spelet är bra och fungerar bra vid release. Förstår inte varför folk känner att utvecklare ska skämmas inför spelarna om de inte lägger in en teknik eller annan etc.

Skrivet av anders190:

Att spelet inte ens har raytracing förvånar mig, hade för mig spelet skulle ha just det. För egen del så är DLSS inget jag behöver använda och borde nog underlätta för de flesta andra.

Trist, hade varit en bra kandidat för just RT. Fingrar redan på premium edition för ett par dagar tidigare spelande (83 euro som billigast för stunden, om någon går i samma tankar) men blir nog att klura lite. Ett av årets största släpp och ett av de mest efterlängtade spelen på senare år för mig. Kanske skulle ta lite ledigt när jag ändå håller på.

De skulle haft RT enligt tidiga läckor
https://www.gamesradar.com/starfield-will-reportedly-feature-...

Men jag gissar att amd inte ville pga att det skulle eventuellt bli som Cyberpunk.

Och absolut har konsoler RT, ungefär 10% av vad pc får, då deras hårdvara är bokstavligen föråldrad för RT.

RT är inte en gimmick, men det kräver en grym PC för att avnjuta det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Allt det här snack om "det är ju bara att klicka i en ruta" eller "fast moddare kan ju lägga in det enkelt" pekar bara på okunskap om hur spelutveckling går till. Dels är det inte bara att klicka i en ruta för att det ska fungera optimalt och dels finns det gott om moddar som fixar miljarder med buggar och andra saker som spelbolagen säger sig inte ha tid eller möjlighet att fixa.

Att "klicka i en ruta" är såklart en medveten underdrift, men det illustrerar att det inte handlar om att skriva om spelets kod eller motsvarande för att implementera DLSS. Du får nog också inse att många beslut styrs av rent ekonomiska avvägningar av typen "säljer spelet som förväntat (eller bättre)? bra, då gör vi ingenting" snarare än att några sköna nördar med hög etik sitter och tar besluten över vad som ska patchas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

är inte så sugen på att sitta dag 1 denna gång, blir alltid så struligt

Å andra sidan får man aldrig uppleva de riktigt hysteriska ingame-buggarna om man inte är med i början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Ultra:

Ja att det gav AMD dålig PR att inte kommunicera detta tidigare är det väl ingen som säger emot? Du frågade om _varför_ de två bolagen gjorde två helt olika uttalande och svaret är ju att vi inte vet men att det kan bero på en miljard med saker som inte nödvändigt innebär att det handlar om något fuffens.

Nej det är inte alls speciellt talande med tanke på att vi nu har en person från AMD som säger att det är helt fritt fram att lägga in stöd för DLSS om man så vill. Det mest troliga är att det i AMD-sponsrade fall handlar om konsol spel där FSR är enda lösningen som existerar.

Allt det här snack om "det är ju bara att klicka i en ruta" eller "fast moddare kan ju lägga in det enkelt" pekar bara på okunskap om hur spelutveckling går till. Dels är det inte bara att klicka i en ruta för att det ska fungera optimalt och dels finns det gott om moddar som fixar miljarder med buggar och andra saker som spelbolagen säger sig inte ha tid eller möjlighet att fixa.

Nu efter flera veckor säger AMD, dåligt av dom. I ex Jedi Survivor så är det ju enkelt av spelutvecklarna att sätta dlss i spelet och trots många köpare som ber dom, så struntar spelutvecklarna i det och får köpa mod istället. Du har fel att det är svårt att lägga in dlss, moddare lägger in det så är det definitivt ännu lättare för spelutvecklarna. Finns ju många pc spelare som köper stora titlar som hamnar på konsol, att då strunta i många pc spelare som köpt spelen och vill ha dlss är svineri av dom AMD sponsrade spelutvecklarna att inte vilja implementera det i sina spel, nästan varje stor titel som är AMD sponsrad har inte dlss.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Nu efter flera veckor säger AMD, dåligt av dom. I ex Jedi Survivor så är det ju enkelt av spelutvecklarna att sätta dlss i spelet och trots många köpare som ber dom, så struntar spelutvecklarna i det och får köpa mod istället. Du har fel att det är svårt att lägga in dlss, moddare lägger in det så är det definitivt ännu lättare för spelutvecklarna. Finns ju många pc spelare som köper stora titlar som hamnar på konsol, att då strunta i många pc spelare som köpt spelen och vill ha dlss är svineri av dom AMD sponsrade spelutvecklarna att inte vilja implementera det i sina spel, nästan varje stor titel som är AMD sponsrad har inte dlss.

Påstår inte att det är svårt att lägga in dlss, påstår att folk som tror att det öht spelar roll inte har koll på hur spelutveckling fungerar. Jag kan garantera att TODO-listan till t.ex Jedi Survivor innehåller miljoner med saker som "bara tar 10 minuter" där en av dem är att lägga in dlss, som du säkert förstår så kommer de aldrig att få tid över att fixa alla sakerna på den listan och i många fall så överges kodbasen till ett spel i samma sekund som management anser att den är "bra nog".

T.ex så ska det ju bara vara att klicka i en ruta också för att exportera t.ex UE4-5 spel till Linux men det händer inte öht.

Men för att kontra dessutom till att det är busenkelt så kan du själv reflektera över det faktum att moddaren tar betalt för att fixa en mod som gör detta och att det inte finns miljoner med andra moddar som också gör samma sak (vilket det hade gjort om det hade varit busenkelt).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att "klicka i en ruta" är såklart en medveten underdrift, men det illustrerar att det inte handlar om att skriva om spelets kod eller motsvarande för att implementera DLSS. Du får nog också inse att många beslut styrs av rent ekonomiska avvägningar av typen "säljer spelet som förväntat (eller bättre)? bra, då gör vi ingenting" snarare än att några sköna nördar med hög etik sitter och tar besluten över vad som ska patchas.

ja det var ju typ min poäng

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Skulle precis länka denna till @Nozomi. Nu vet vi. Det blev med andra ord onödigt dålig PR för AMD under några veckor, troligen för att representanter inte visste vad de fick och inte fick lov att säga, med tanke på hur hårt hållna man är inom företagsvärlden gällande NDA och kontrakt. Vilket fall som helst så är det bra. Då vet vi att utvecklare får själva lov att implementera DLSS. AMD vill ju att FSR prioriteras, men blockerar ej framtida DLSS implementering.

Du kan även kika på FSR3 här, verkar lovande. Även om jag föredrar riktiga frames.
https://www.youtube.com/watch?v=zttHxmKFpm4

De kan ju påstå vad som helst. Sålänge inga kontrakt är gjorda offentliga så.

Och att det tog vad äre. Månader för dem att besvara? Lol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

De skulle haft RT enligt tidiga läckor
https://www.gamesradar.com/starfield-will-reportedly-feature-...

Men jag gissar att amd inte ville pga att det skulle eventuellt bli som Cyberpunk.

Och absolut har konsoler RT, ungefär 10% av vad pc får, då deras hårdvara är bokstavligen föråldrad för RT.

RT är inte en gimmick, men det kräver en grym PC för att avnjuta det.

Krävs inte alls en grym pc. Beror på vad du eftersöker för fps. Klarar du dig på 50 så funkar ett 4060ti i 1440p i ex cyberpunk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Ultra:

Påstår inte att det är svårt att lägga in dlss, påstår att folk som tror att det öht spelar roll inte har koll på hur spelutveckling fungerar. Jag kan garantera att TODO-listan till t.ex Jedi Survivor innehåller miljoner med saker som "bara tar 10 minuter" där en av dem är att lägga in dlss, som du säkert förstår så kommer de aldrig att få tid över att fixa alla sakerna på den listan och i många fall så överges kodbasen till ett spel i samma sekund som management anser att den är "bra nog".

T.ex så ska det ju bara vara att klicka i en ruta också för att exportera t.ex UE4-5 spel till Linux men det händer inte öht.

Men för att kontra dessutom till att det är busenkelt så kan du själv reflektera över det faktum att moddaren tar betalt för att fixa en mod som gör detta och att det inte finns miljoner med andra moddar som också gör samma sak (vilket det hade gjort om det hade varit busenkelt).

Har inte skrivit att det är busenkelt, däremot när en moddare kan göra det på en kort tid så kan ju säkert spelutvecklarna göra det på ännu kortare tid. Dlss är ingen struntsak, inte hänsynsfullt av spelutvecklarna till Jedi Survivor att strunta i många spelare som köpt spelet och måste köpa mod för att få dlss istället för att få det av spelutvecklarna.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Krävs inte alls en grym pc. Beror på vad du eftersöker för fps. Klarar du dig på 50 så funkar ett 4060ti i 1440p i ex cyberpunk.

Med full pt/rt? Och max inställningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Med full pt/rt? Och max inställningar

Vem pratar om pt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vem pratar om pt?

Pt och rt är ju i princip samma sak?
De behandlar ljus datan annorlunda bara

https://www.techspot.com/article/2485-path-tracing-vs-ray-tra...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De skulle haft RT enligt tidiga läckor
https://www.gamesradar.com/starfield-will-reportedly-feature-...

Men jag gissar att amd inte ville pga att det skulle eventuellt bli som Cyberpunk.

Och absolut har konsoler RT, ungefär 10% av vad pc får, då deras hårdvara är bokstavligen föråldrad för RT.

RT är inte en gimmick, men det kräver en grym PC för att avnjuta det.

Du får det att låta som om AMD kan tvinga Bethesda att göra vad fan de vill, som om inte Bethesda är en av de mest kända utvecklarna på marknaden och dessutom ägs av Microsoft?

Tror du på riktigt att Bethesda kommer låta någon köra över deras kreativa vision helt för att få in lite sponsorpengar? Microsofts och Sonys konsoler är ingenting utan att dra till sig de stora namnen och deras spel.

Vad tror du AMD har för hållhake på Bethesda för att kunna tvinga dem till detta, har de video på när Todd Howard äter en bebis eller något?

Och du får ha din åsikt, jag kan ju ha min. Hade två st 3090's och körde igenom bland annat Cyberpunk med det bättre av dem. Har sammanlagt haft fyra olika RTX kort i spelburken.
RT hittills är coolt men en cool gimmick.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Å andra sidan får man aldrig uppleva de riktigt hysteriska ingame-buggarna om man inte är med i början.

Nej, har en mapp med mängder av video på så konstiga buggar att jag normalt inte skulle väntat mig se dem utanför typ 30kr kategorin på steam.

Minns att även oblivion hade en hel del riktigt bra buggar just runt fysik och collision osv så finns anrik historia av den sortens underhållning hos Bethesda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du får det att låta som om AMD kan tvinga Bethesda att göra vad fan de vill, som om inte Bethesda är en av de mest kända utvecklarna på marknaden och dessutom ägs av Microsoft?

Tror du på riktigt att Bethesda kommer låta någon köra över deras kreativa vision helt för att få in lite sponsorpengar? Microsofts och Sonys konsoler är ingenting utan att dra till sig de stora namnen och deras spel.

Vad tror du AMD har för hållhake på Bethesda för att kunna tvinga dem till detta, har de video på när Todd Howard äter en bebis eller något?

Och du får ha din åsikt, jag kan ju ha min. Hade två st 3090's och körde igenom bland annat Cyberpunk med det bättre av dem. Har sammanlagt haft fyra olika RTX kort i spelburken.
RT hittills är coolt men en cool gimmick.

AMD kan självklart sätta krav eller påminna MS att deras hårdvara sitter i konsolerna?

Om Bethesda sätter in massor av RT/Pt så kommer konsoler ha problem att driva spelet i adekvat fps på konsol.

Sen kan man ju påminna sig själv om Bethesda, releases och kvalité.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD kan självklart sätta krav eller påminna MS att deras hårdvara sitter i konsolerna?

Om Bethesda sätter in massor av RT/Pt så kommer konsoler ha problem att driva spelet i adekvat fps på konsol.

Sen kan man ju påminna sig själv om Bethesda, releases och kvalité.

Varför skulle de behöva "påminna" om något?
Tro du inte att Microsoft, Sony och framförallt Bethesda har ett eget intresse att se till att stora titlar fungerar bra på konsolerna?

Tänker du att Bethesda, om de fick som de ville, skulle ösa in RT tills spelet går i 10fps och sedan bara låta alla dålig PR falla på AMD eller vad?

Det är Bethesda som utvecklar sin spelmotor och sitt spel.

Varför skulle AMD behöva sätta några krav alls? Det är ju för fan inte i någons intresse att spelet skulle varken fungera dåligt eller se fult ut på konsolerna?

Yep, Bethesda-spel är famously buggiga, ännu mer anledning att fokusera på att bara göra ett bra, fungerande spel än att ösa in en massa extra teknologi bara för låta sig dras hit eller dit i AMD/Nvidias korkade pr-krig om uppskalning.

Om någon lärdom borde tas från Cyberpunk så är det väl att se till att släppa ett fungerande spel först och sedan kan man kasta in mer tech-godis längs vägen och få en nystartad hype-cycle varje gång.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Varför skulle de behöva "påminna" om något?
Tro du inte att Microsoft, Sony och framförallt Bethesda har ett eget intresse att se till att stora titlar fungerar bra på konsolerna?

Tänker du att Bethesda, om de fick som de ville, skulle ösa in RT tills spelet går i 10fps och sedan bara låta alla dålig PR falla på AMD eller vad?

Det är Bethesda som utvecklar sin spelmotor och sitt spel.

Varför skulle AMD behöva sätta några krav alls? Det är ju för fan inte i någons intresse att spelet skulle varken fungera dåligt eller se fult ut på konsolerna?

Yep, Bethesda-spel är famously buggiga, ännu mer anledning att fokusera på att bara göra ett bra, fungerande spel än att ösa in en massa extra teknologi bara för låta sig dras hit eller dit i AMD/Nvidias korkade pr-krig om uppskalning.

Om någon lärdom borde tas från Cyberpunk så är det väl att se till att släppa ett fungerande spel först och sedan kan man kasta in mer tech-godis längs vägen och få en nystartad hype-cycle varje gång.

Så du menar att sponsorer inte sätter krav på det dem sponsrar?

Självklart har amd sagt att dem kräver att spelet flyter bra på konsol då det är amd, ms och Bethesda enda önskan.

Skulle de börja implementera RT så kan vi nog alla förstå att Bethesda skulle ha STORA problem med prestanda buggar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så du menar att sponsorer inte sätter krav på det dem sponsrar?

Självklart har amd sagt att dem kräver att spelet flyter bra på konsol då det är amd, ms och Bethesda enda önskan.

Skulle de börja implementera RT så kan vi nog alla förstå att Bethesda skulle ha STORA problem med prestanda buggar

Nej, jag menar att jag inte förstår varför Bethesda val att inte köra RT enbart skulle kunna förklaras genom krav från AMD. Om det nu handlar om att konsolerna inte kan driva RT i starfield så lär väl Bethesda själva vara smarta nog att skippa det? Varför skulle behöva AMD ställa krav på Bethesda för att de inte ska bygga något i sitt eget spel som inte funkar?

Det beror ju på hur pass stor man slår på med implementering, det är inte so att det finns många "rena" RT lösningar i stora spel än. Det mesta är ju begränsade lösningar, och de går ju definitivt att driva på mindre tilltagen hårdvara.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nej, jag menar att jag inte förstår varför Bethesda val att inte köra RT enbart skulle kunna förklaras genom krav från AMD. Om det nu handlar om att konsolerna inte kan driva RT i starfield så lär väl Bethesda själva vara smarta nog att skippa det? Varför skulle behöva AMD ställa krav på Bethesda för att de inte ska bygga något i sitt eget spel som inte funkar?

Det beror ju på hur pass stor man slår på med implementering, det är inte so att det finns många "rena" RT lösningar i stora spel än. Det mesta är ju begränsade lösningar, och de går ju definitivt att driva på mindre tilltagen hårdvara.

Xbox och Sony har gpu runt 5700 xt i prestanda vilket skulle vara runt 30-40 fps med RT på. I 1080p enlig swec RT test (2060 finns med och 5700xt är 17% snabbare)

Självklart kan inte konsoler driva RT i 4k om de inte skalade ned mängden RT.
RT är också väldigt cpu tugnt med uppskalning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Pt och rt är ju i princip samma sak?
De behandlar ljus datan annorlunda bara

https://www.techspot.com/article/2485-path-tracing-vs-ray-tra...

Rt och pt är knte alls samma sak. Och du skrev rt inte pt. Flytta inte målstolpen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Rt och pt är knte alls samma sak. Och du skrev rt inte pt. Flytta inte målstolpen nu.

??
"The short and sweet answer to this question is... "path tracing is just ray tracing." The equations for modeling the behavior of light are the same, the use of data structures to accelerate the searching for ray-triangle interactions are the same, too, and modern GPUs use the same units to accelerate the process. It's also very computationally intensive. "

" Path tracing differs from ray tracing in that instead of following lots of rays, throughout an entire scene, the algorithm only traces the most likely path for the light. "

Så jo, det är samma i grunden.

Stolpen står kvar med att konsoler kan inte driva Rt/Pt eller vad man vill kalla det.

Precis som artikeln nämner så har vissa spel sagt att de implementerat RT med egentligen är det kodat som Pt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

??
"The short and sweet answer to this question is... "path tracing is just ray tracing." The equations for modeling the behavior of light are the same, the use of data structures to accelerate the searching for ray-triangle interactions are the same, too, and modern GPUs use the same units to accelerate the process. It's also very computationally intensive. "

" Path tracing differs from ray tracing in that instead of following lots of rays, throughout an entire scene, the algorithm only traces the most likely path for the light. "

Så jo, det är samma i grunden.

Stolpen står kvar med att konsoler kan inte driva Rt/Pt eller vad man vill kalla det.

Precis som artikeln nämner så har vissa spel sagt att de implementerat RT med egentligen är det kodat som Pt

RT och PT är inte samma sak och du diskuterade Raytracing. Ändmålet må vara samma men de är helt olika tekniker, där Path tracing är 200% drygare.

Konsoller kan nog driva RT om spelen är optimerade för just det från grunden.

Och återigen så kan ett 3060ti/4060ti driva ex Cyberpunk med RT i 1440p ihop med DLSS Quality.