Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I min värld är nvidia 7 resor värre när det kommer till att låsa ute konkurrens så rimligen kritiserar man väl båda parter för att låsa ute andra - och värnar om öppna standarder istället för att förhindra inlåsning.

Nvidia är sju resor värre på att hålla utvecklingen från att stagnera, möjligen, men det styrkeförhållande vi ser idag är inte ett resultat av inne-/utelåsning utan av att Nvidia pumpat in miljarder och åter miljarder i att utveckla ny teknologi som folk bevisligen velat betala stora pengar för. Ditt resonemang låter ungefär som att Nvidia utvunnit någon naturresurs under fötterna på AMD, och nu är Nvidia elaka som inte delar med sig och gör alla sina teknologier till en allmänning för alla akterseglare att fritt ta del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

FSR - Fungerar på AMD, Nvidia och Intels grafikkort. Även äldre modeller som saknar annan form av uppskalning. En bonus att lägga till i alla titlar.

DLSS - Låst till Nvidias egen hårdvara. Ett tillägg som saknar värde för alla som inte har ett RTX-kort.

Förstår inte hur jag ska göra det mer tydligt.

Ända anledningen amd utvecklar fsr är för konsoler. De skulle inte vara lika populära utan fsr.
Ingen skulle spela i 5fps 4k annars och vara nöjd 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skillnaden nu är att amd låser ute, enligt rykten, spel dem sponsrar från nvidia mjukvara.
Antar för att få deras produkter att se bättre ut.

Nvidia låser ute andra gpu tillverkare från att använda något dem själva utvecklat.

Är väl inte riktigt samma sak?
Men jag kanske har missat något

Nä det är inte riktigt samma sak. Det är ju faktiskt sant. Men är det ena värre än det andra?
Själv tycker jag det ger problem på samma nivå ungefär.

nvidias upplägg låser ute möjligeten för alla andra än nvidakunder att komma åt bildförbättring.
AMDs upplägg tillåter alla att använda bildförbättring - men en sämre sådan.

Båda uppläggen innebär problem för kunderna. Det är inte så att ena vägen är problemfri och andra inte direkt...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns ju exakt NOLL anledningar för AMD att bjuda på utvecklingskostnaderna för FSR - but they still do.

Det är väldigt förenklat för att ingen skulle betala pengar för FSR.

Skrivet av Söderbäck:

Det finns också noll anledning för AMD att släppa in DLSS i spel de sponsrat.
Argumenten är precis lika dåliga.
Det här övertygar ju inte för fem öre.

Fast Nvidia-sponsrade spel släpper ju in FSR, eftersom DLSS är så enormt mycket bättre att FSR närmast funkar som en reklam för "här är vad ni hade fått om Nvidia inte fanns".

Skrivet av Söderbäck:

Och att det sticker ut mer om även AMD väljer det spåret.

Nej det som sticker ut är att AMD pumpar in pengar i helt fel hål, igen. Nu har de förvisso haft den traditionen sedan mitten av 2000-talet, när deras stora nedgång började. Grejen är bara att AMD inte vill utveckla något bättre, då deras kunder inte är villiga att betala för att få något extra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia är sju resor värre på att hålla utvecklingen från att stagnera, möjligen, men det styrkeförhållande vi ser idag är inte ett resultat av inne-/utelåsning utan av att Nvidia pumpat in miljarder och åter miljarder i att utveckla ny teknologi som folk bevisligen velat betala stora pengar för. Ditt resonemang låter ungefär som att Nvidia utvunnit någon naturresurs under fötterna på AMD, och nu är Nvidia elaka som inte delar med sig och gör alla sina teknologier till en allmänning för alla akterseglare att fritt ta del av.

Visst är det så att nvidia också pushar flera tekniker framåt. Både bildförbättringen och även raytracingen är ledd av nvidia. Helt klart.
Men nog väljer nvidia inlåsningsvägen medvetet i flera fall för att det går - snarare än att hjälpa till att förbättra öppna standarder.
Det är inte antingen eller här - utan det är faktiskt både och.
Nvidia är 7 resor värre på att låsa ute konkurrenter. Och det är också bättre på att ta fram nya tekniker. Yes.

Det är både och.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns ju exakt NOLL anledningar för AMD att bjuda på utvecklingskostnaderna för FSR - but they still do.

Det finns också noll anledning för AMD att släppa in DLSS i spel de sponsrat.
Argumenten är precis lika dåliga.
Det här övertygar ju inte för fem öre.

Alla ovan argument är ganska ointressanta. Ditt och mitt.

Min poäng här är att det pips över att det ena företaget låser ute konkurrens - när det egentligen är så att båda företagen låser ute konkurrens.
Jag förstår om man blir så van vid att nvidia låser ute konkurrenter att man inte längre reflekterar över det.
Och att det sticker ut mer om även AMD väljer det spåret. I get it.
Men bara för att man är så van vid att ena sidan gör det - gör ju inte agerandet bättre direkt.

Fast båda företagen låser inte ute konkurrens. Det är bara Nvidia som gör det. Släpp DLSS fritt som AMD gjort med FSR så ska du se att AMD lägger till stöd för DLSS i sina sponsrade titlar.

Denna kritik mot AMD är helt obefogad då det är Nvidia som sätter sig på tvären när det gäller att supporta andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Visst är det så att nvidia också pushar flera tekniker framåt. Både bildförbättringen och även raytracingen är ledd av nvidia. Helt klart.
Men nog väljer nvidia inlåsningsvägen medvetet i flera fall för att det går - snarare än att hjälpa till att förbättra öppna standarder.
Det är inte antingen eller här - utan det är faktiskt både och.
Nvidia är 7 resor värre på att låsa ute konkurrenter. Och det är också bättre på att ta fram nya tekniker. Yes.

Det är både och.

Och hur skulle de finanserna dessa miljarder de lägger på utveckling om de gav bort allt gratis 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD vägrar kommentera, tystnaden talar.

Ok så vi vet alltså inte utan antar bara att det är så. Då vet jag

Skrivet av Sveklockarn:

Det är ingen som VET, men med tanke på att AMD vägrat svara på konkreta frågor om de blockerar DLSS så är det en stor, rykande, pistol de håller i tills frågorna besvaras.

Tack vare internet så finns det även folk som lägger ner mer tid på att följa detta, här en jämförelse mellan alla AMD-sponsrade spel som släppts sedan DLSS2 respektive Nvidia-sponsrade spel som släppts sedan FSR2.
<Uppladdad bildlänk>
AMD-spel: 5/28 stödjer DLSS2, Nvidia-spel: 21/25 stödjer FSR2.

Bilden talar ett ganska tydligt språk utan vidare kommentar.

Att det sitter folk här och försöker förminska, flytta målstolpar, köra med whataboutism och allmänt deflecta det hela är inte mycket att lägga ner någon tid på, ärligt talat.

Trist att AMDs teknologi hamnat så på efterkälken att de måste ta till den här sortens fulspel.

Kom ihåg att utvecklare själva menar att det är enklare att implementera FSR än DLSS också, något som kan påverka det något.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Och hur skulle de finanserna dessa miljarder de lägger på utveckling om de gav bort allt gratis 🤔

?
Nvidia tar bra betalt för sina grafikkort. De är inte direkt gratis.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hur tänker du nu? AMD är inte med och utvecklar spelet.

AMD har skrivit kontrakt med Bethesda att inte implementera DLSS, att blockera Nvidias teknologi.

Nvidia blockerar sin egen teknologi från att kunna köras på annat än RTX-kort. Släpp den fri som FSR så blir den lättare att lägga till i alla spel.

FSR är även lättare att implementera enligt utvecklare själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

AMD kanske väljer att göra det ordentligt istället för att vara först ut, de har ju fortfarande ett par dagar på sig

När släppte AMD en ordentlig drivrutin senast? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kom ihåg att utvecklare själva menar att det är enklare att implementera FSR än DLSS också, något som kan påverka det något.

Jo, jag antar att det är därför en (1) moddare klarar att implementera DLSS i AAA-spel på kort tid.

Nä, sorry, det där tror jag inte alls på som förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

FSR är även lättare att implementera enligt utvecklare själva.

Enligt vilka utvecklare...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Fast båda företagen låser inte ute konkurrens. Det är bara Nvidia som gör det. Släpp DLSS fritt som AMD gjort med FSR så ska du se att AMD lägger till stöd för DLSS i sina sponsrade titlar.

Denna kritik mot AMD är helt obefogad då det är Nvidia som sätter sig på tvären när det gäller att supporta andra företag.

Så Nvidia ska bjuda AMD på DLSS som dom förmodligen
utvecklat för en herrans massa pengar för àtt AMD inte
mäktar med att göra nånting bättre än fsr?

Med den inställningen kommer det inte att finnas speciellt
många framgångsrika företag i framtiden.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

?

De skulle knappast kunna ta lika bra betalt om de inte var marknadsledande inom allt utan amd och Intel fick snålskjuts via mjukvara

AMD gör inte dåliga kort, bara dåliga drivrutiner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

?

Kan det vara för att dom vill ha tillbaka lite utvecklingspengar
och samtidigt kunna fortsätta att driva utvecklingen framåt?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem

De skulle knappast kunna ta lika bra betalt om de inte var marknadsledande inom allt utan amd och Intel fick snålskjuts via mjukvara

Ja det är väl ganska rimligt att anta att det går att slå mynt av att låsa ute konkurrens.
Något nvidia gjort i stor utsträckning genom åren.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är väl ganska rimligt att anta att det går att slå mynt av att låsa ute konkurrens.
Något nvidia gjort i stor utsträckning genom åren.

Fler med din inställning borde finnas, spendera miljarder och få inget tillbaka i avkastning och låt andra rida på kostnaden.

Dem andra behöver ju knappt ha något i utvecklingsbudget heller.

Strålande företags business

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smurfn:

FSR - Fungerar på AMD, Nvidia och Intels grafikkort. Även äldre modeller som saknar annan form av uppskalning. En bonus att lägga till i alla titlar.

DLSS - Låst till Nvidias egen hårdvara. Ett tillägg som saknar värde för alla som inte har ett RTX-kort.

Förstår inte hur jag ska göra det mer tydligt.

Nvidia tillåter FSR för att AMD tillåter Nvidia att använda FSR på sin hårdvara.

AMD implementerar inte DLSS för att Nvidia inte tillåter AMD att använda DLSS på sin hårdvara.

Varför är det här så jäkla svårt att förstå...

Har AMD ens velat ha dlss på sina grafikkort? Var någonstans står det att AMD ville ha dlss på sina grafikkort och Nvidia nobbade dom? Det är ju lätt att implementera dlss i spel, onödigt av AMD att djävlas med spelare som har Nvidia med dlss grafikkort att stoppa det, AMD skulle fått cred om dom inte höll på med detta. Hade jag varit antiAMD skulle jag inte köpt deras processor. Har haft grafikkort från AMD men det var länge sedan dom var med i toppen.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

En artikel som är under SweCs värdighet ger uppenbarligen en tråd som är under communityts värdighet.

Vem kunde ana det? :/

Permalänk
Avstängd

Hade en del problem med drivrutiner när jag hade 7970, men inget horribelt. Har AMD inte blivit bättre med drivrutiner?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Fler med din inställning borde finnas, spendera miljarder och få inget tillbaka i avkastning och låt andra rida på kostnaden.

Dem andra behöver ju knappt ha något i utvecklingsbudget heller.

Strålande företags business

Jag upplever att du tolkat läget lite fel här.
Det är väl inte orimligt att ett företag pushar flera tekniker - och att de också låser ute konkurrens i större utsträckning.
Jag har själv nvidiakort i datorn.

Men det är väl ändå så att nvidia har låst ute konkurrensen i större utsträckning än AMD gjort på grafikfronten senaste åren.
Det är väl inte särskilt kontroversiellt att konstatera den sanningen.

Det blir aningen mer märkligt när upplägget går mot att AMD är de som är de som låser ute konkurrens.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Hade en del problem med drivrutiner när jag hade 7970, men inget horribelt. Har AMD inte blivit bättre med drivrutiner?

De gör små missar relativt ofta och tar lång tid att ordna fixar.
De har haft en enorm idle consumption på sina gpuer när man kör olika skärmar i refreshes. Typ 150w
Sen släpps spel där du inte kan använda ditt kort fullt ut tills någon dag/vecka efter, typ ratchet and clank, som gjorde att amd kort inte kunde använda RT

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ashraf84:

När släppte AMD en ordentlig drivrutin senast? 😆

Jag förstår inte detta.. förklara mer.. jag har haft AMD sedan 2018.. inte en enda gång har jag haft problem med deras drivrutiner.

Har du använt AMD någon gång?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Enligt vilka utvecklare...?

Du skulle kunna ta reda på det själv med hjälp av en sökmotor så slipper jag komma med massa källhänvisningar för ett forumlägg.

Epic Games och Unreal Engine är ett exempel då de lätt kunde implementera det direkt i spelmotorn så alla utvecklar som använder Unreal behöver inte ens lägga till stödet själv.

Square Enix kunde lägga till stödet på bara 1-2 dagar i Forspoken. Nu blev Forspoken ingen braksucce direkt med det är en annan femma.

Det blir bra mycket lättare baka in något i ett projekt om det har öppenkällkod som FSR har. Nackdelen är att man ger bort det gratis och kan inte använda det som försäljningsargument som andra i tråden påpekat.

Bra gjort av Nvidia att de tjänar mycket pengar på sin mjukvara i alla fall. De är som sagt ledande på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag upplever att du tolkat läget lite fel här.
Det är väl inte orimligt att ett företag pushar flera tekniker - och att de också låser ute konkurrens i större utsträckning.
Jag har själv nvidiakort i datorn.

Men det är väl ändå så att nvidia har låst ute konkurrensen i större utsträckning än AMD gjort på grafikfronten senaste åren.
Det är väl inte särskilt kontroversiellt att konstatera den sanningen.

Det blir aningen mer märkligt när upplägget går mot att AMD är de som är de som låser ute konkurrens.

AMD får naturligtvis göra som dom vill, det är ju enkla affärsuppgörelser. Ett annat företag får pengar för att inte implementera DLSS eller XESS.

Kan ju inte fatta att AMD bjuder på den publiciteten dock. "AMD sponstrat spel, då vet vi att det blir skit.", kul stämpel att ha.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd

De gör små missar relativt ofta och tar lång tid att ordna fixar.
De har haft en enorm idle consumption på sina gpuer när man kör olika skärmar i refreshes. Typ 150w
Sen släpps spel där du inte kan använda ditt kort fullt ut tills någon dag/vecka efter, typ ratchet and clank, som gjorde att amd kort inte kunde använda RT

Kan nog stämma det du beskriver, AMD är stora nog att kunna satsa rejält på drivrutiner är ju viktig del när man skall köpa ett grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jefe:

Kan det vara för att dom vill ha tillbaka lite utvecklingspengar
och samtidigt kunna fortsätta att driva utvecklingen framåt?

Ja det är väl rimligen så att det finns ett ekonomiskt upplägg här som bygger på att låsa ute konkurrens och att släppa nya grejer för att dra in mer slantar. Helt klart.

Min invändning i tråden handlar väl främst om att det inte riktigt är så att AMD är de stora fiskarna när det kommer till att låsa ute konkurrenter riktigt. Det är snarare nvidia som är stora på den fronten.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Så Nvidia ska bjuda AMD på DLSS som dom förmodligen
utvecklat för en herrans massa pengar för àtt AMD inte
mäktar med att göra nånting bättre än fsr?

Med den inställningen kommer det inte att finnas speciellt
många framgångsrika företag i framtiden.

Vi pratar om vem det är som låser ute vem. Inte vilken uppskalningsteknik som är bättre för det är DLSS som du säger.

Det finns alltså inga framgångsrika företag som sysslar med och tjänar pengar på mjukvara med öppenkällkod? Tror aldrig jag hört det argumentet förut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Kan ju inte fatta att AMD bjuder på den publiciteten dock. "AMD sponstrat spel, då vet vi att det blir skit.", kul stämpel att ha.

Detta, Hardware Unboxed har många gånger rekommenderat grafikkort men blev ilskna när dom beskrev hur AMD vägrade tillåta dlss i sina spel. Negativ publicitet är ju inte bra för AMD. FSR 3.0 kanske blir lyckat, men det är ju inte som Nvidias dlss att bara kopiera senaste versionen över den gamla.

Visa signatur