Starfield fungerar inte på Intel Arc

Permalänk
Medlem

Är det konstigt då att drivrutinerna blir större och större, knappast.

Sen undrar man ju varför det numera jämnt ska vara ny drivrutin för varje nytt spel, vad fasen ändrar de mellan och ska det inte vara rätt standardiserat hur det ska fungera?
El är det spelutvecklarna som gör konstiga saker som kräver specialanpassningar i drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=t37URgJxOAg

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själva ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

Nån lär ju lägga på lite härlig elektronisk musik på det och få en färdig musikvideo!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=t37URgJxOAg

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själva ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

Som en film från 50-talet. Ljudet verkar ju funka bra iaf.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nja, systemkrav har ju alltid varit väldigt luddiga. Jag har ett a770 och det är ju ganska lätt att se vart man borde hamna. Jämfört med motsvarigheterna för Nvidia och AMD.

Nyckelordet är förstås "borde", vilket (tyvärr) illustreras tydligt här...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som en film från 50-talet. Ljudet verkar ju funka bra iaf.

Deras nya slogan? Intel Arc - ljudet verkar ju funka bra iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bethesda borde ju gått ut och sagt: detta lirar inte på intelkort.
De måste ju ha testat annars har de inte gjort sitt jobb.

Personligen förväntar jag mig inte att ett bethesdaspel ska fungera bra vid release, möjligtvis efter ett par månader med patchar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Är det konstigt då att drivrutinerna blir större och större, knappast.

Sen undrar man ju varför det numera jämnt ska vara ny drivrutin för varje nytt spel, vad fasen ändrar de mellan och ska det inte vara rätt standardiserat hur det ska fungera?
El är det spelutvecklarna som gör konstiga saker som kräver specialanpassningar i drivrutinerna?

Gissar att spelutvecklare gör egna lösningar i sina motorer. Detta skapar problem då arkitekturen på gpuer inte är lika, så vissa får ändra mer (Intel) än andra.

Nu verkar ju spelet inte vara en prestanda succé hos någon med tanke på grafiken

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Medan Arc-användarna tillhör en minoritet så var det nog ändå en del som hoppade på tåget när de sålde exempelvis A750 för 2500 kronor, och då är det ju jäkligt trist att inte kunna spela ett av årets största spelsläpp vid release.

Köpte själv vid kampanjen där för 2500.
Supernöjd med kortet, inga problem alls nästan. Tråkigt att det ej fungerar med Starfield just nu men spelet är ju inte ens släppt. Själv kan jag vänta någon vecka eller två, men känner att man kan inte enbart skylla på Intel.
Bethesda har ett ansvar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Bethesda borde ju gått ut och sagt: detta lirar inte på intelkort.
De måste ju ha testat annars har de inte gjort sitt jobb.

Personligen förväntar jag mig inte att ett bethesdaspel ska fungera bra vid release, möjligtvis efter ett par månader med patchar.

Jag gillar att alla är så blase och OK med att just bethesda-spel är så buggiga vid release. T.o.m ser det som en del av upplevelsen / ett krav

Det är inte någon annan studio som får samma slack.

Men det är väl för att de har varit så älskade av många.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag gillar att alla är så blase och OK med att just bethesda-spel är så buggiga vid release. T.o.m ser det som en del av upplevelsen / ett krav

Det är inte någon annan studio som får samma slack.

Men det är väl för att de har varit så älskade av många.

Well det är snarare att jag har så otroligt låga förväntningar på deras spel
Skyrim t.ex. var skit vid release (drakar som flyger baklänges och MSQ som inte går att genomföra, dafq?)

Så jag lägger till starfield på wishlist, väntar på någon GOTY edition om något år och så plockar jag upp den utgåvan när den är 75% off på steam. Kan vänta ett par år på att de får ordning på sina grejer. Gillar spelkonceptet men litar inte på att bethesda kan leverera vid release.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag gillar att alla är så blase och OK med att just bethesda-spel är så buggiga vid release. T.o.m ser det som en del av upplevelsen / ett krav

Det är inte någon annan studio som får samma slack.

Men det är väl för att de har varit så älskade av många.

Att det inte funkar med Intels kort är såklart tråkigt. Men för övrigt verkar detta vara deras mest stabila släpp någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Medan Arc-användarna tillhör en minoritet så var det nog ändå en del som hoppade på tåget när de sålde exempelvis A750 för 2500 kronor, och då är det ju jäkligt trist att inte kunna spela ett av årets största spelsläpp vid release.

Mm. Intel har ju om inte annat en historia av att vara duktiga på att trycka ner sina produkter i halsen på OEM-tillverkarna. Skulle de någon gång få ett nytt försprång mot AMD på CPU-marknaden igen lär de väl ta tillfället i akt att på ett eller annat sätt tvinga OEM-tillverkarna att använda Arc om de vill ha Intels processorer eller något.

Trodde inte jag skulle säga detta, men det är nästan så man hoppas. Det är alldeles för lite konkurrens i grafiksvängen. Det vore inte fel alls med ett tredje etablerat alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur gjorde då Mod-communityt för att redan ha lyckats skapa en XeSS-mod som kan byta ut FSR mot Intels dito?
https://wccftech.com/starfield-dlss-2-xess-mod-now-available-...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Joppis:

Hur gjorde då Mod-communityt för att redan ha lyckats skapa en XeSS-mod som kan byta ut FSR mot Intels dito?
https://wccftech.com/starfield-dlss-2-xess-mod-now-available-...

XESS kräver inte ett Intel-kort för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=t37URgJxOAg

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själva ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

Men det viktiga då, vad har du för fps!?

Permalänk
Medlem

Kan nämna att Nvidias senaste Linux drivrutiner fungerar inte heller med Starfield. Hört att det ska fungera väldigt bra med AMDs Linux drivrutin så verkar inte vara Proton/spelet som är problemet, vilket även matchar med loggarna jag sett även om jag inte har felsökt djupare. Gör mig väldigt nyfiken på om Intels Linux drivrutin fungerar för Starfield.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men för övrigt verkar detta vara deras mest stabila släpp någonsin?

Det är det säkert?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skyrim t.ex. var skit vid release (drakar som flyger baklänges och MSQ som inte går att genomföra, dafq?)

Haha, ja. Jag har skrattat åt många buggar från deras spel. Jag tycker att det är en del av grejen. Kroppsdelar som blir otroligt långa, kärran i början som börjar skaka ut från vägen om man kör för höga FPS (eller vad det nu är), etc etc. Extremt roligt eftersom tonen i spelet är så allvarlig. Spelat elder scrolls sedan Arena kom och även fo4, så jag gillar helt enkelt deras spel. Trots buggarna.

Det är mindre roligt när spelen kraschar, men det har de bara gjort för mig när jag moddat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

NVIDIA FTW!

Permalänk
Medlem

Ännu ett i raden av trasiga Bethesda-släpp alltså. Tråkigt. Hoppas de får ordning på torpet så det går att spela, för det här är ju ändå ett spel många det fram emot

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ännu ett i raden av trasiga Bethesda-släpp alltså. Tråkigt. Hoppas de får ordning på torpet så det går att spela, för det här är ju ändå ett spel många det fram emot

Problemet ligger i intels drivrutin.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Problemet ligger i intels drivrutin.

Det är ju Bethesda som släpper ett spel som inte kan köras på aktuell hårdvara, oavsett var den tekniska lösningen ligger.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Allt jag fick från en bekant var "Don't buy starfield :/ it's quite broken" han har ett 3080 ti. Verkar vart en del krascher bland annat.

Inte min erfarenhet av spelet, för mig har det fungerat felfritt, inte sett skymten av buggar eller krascher.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skurh1nk:

Problemet ligger i intels drivrutin.

Följdfrågan är väl varför det ens behövs specialdrivrutner. Vad gör att directX inte bara kan sköta det här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är ju Bethesda som släpper ett spel som inte kan köras på aktuell hårdvara, oavsett var den tekniska lösningen ligger.

Där har du fel, spelet fungerar utmärkt på aktuell hårdvara, detta är enbart ett Intel problem och troligtvis är det deras driver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Problemet ligger i intels drivrutin.

Det förefaller sannolikt, iaf...

Skrivet av Starric:

Det är ju Bethesda som släpper ett spel som inte kan köras på aktuell hårdvara, oavsett var den tekniska lösningen ligger.

De bör vara medvetna om problemet och ha rapporterat det till Intel, iaf. Sedan om de borde fördröja lanseringen om det nu är ett Intel-problem och Intel inte hinner laga det... Ja det blir ju en separat fråga.

Skrivet av Söderbäck:

Följdfrågan är väl varför det ens behövs specialdrivrutner. Vad gör att directX inte bara kan sköta det här?

Det *borde* ju mycket riktigt inte behövas, och jag håller med principiellt att det är bakvänt hur mycket Nvidia och AMD håller på.
Vad gäller både Nvidia och AMD så verkar det ju dock *oftast* fungera bra även utan, så där tycker jag man ändå ser att DirectX/Vulkan/... *på det hela taget* fungerar som tänkt, och att det även finns en komponent av "titta på mig" i det hela.

I detta fall med Starfield på Intel Arc så går ju någonting alldeles på tok fel dock, så det kan ju handla om att Intel-drivrutinerna fortfarande är omogna i jämförelse. Kanske är så enkelt att det är någon/några buggar som behöver lagas först för att Starfield ska lira.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, ja. Jag har skrattat åt många buggar från deras spel. Jag tycker att det är en del av grejen. Kroppsdelar som blir otroligt långa, kärran i början som börjar skaka ut från vägen om man kör för höga FPS (eller vad det nu är), etc etc. Extremt roligt eftersom tonen i spelet är så allvarlig. Spelat elder scrolls sedan Arena kom och även fo4, så jag gillar helt enkelt deras spel. Trots buggarna.

Det är mindre roligt när spelen kraschar, men det har de bara gjort för mig när jag moddat.

Non-breaking bugs kan man kanske ha överseende med (drakarna kanske bara ångrade sig och försökte backa ur ).

Jag satt fast i någon vecka i msq för det saknades en textfil till snubben man ska prata med bakom en dörr nere i the ratway - så han vägrade prata med dig för spelet visste inte vad han skulle säga.
Så jag antog att han väntade på något så jag gjorde sidequests etc. Var max level/gear när jag hittade ett sätt att tvinga questen vidare.

Moddar man så är det på eget bevåg och det är jag helt ok med!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Där har du fel, spelet fungerar utmärkt på aktuell hårdvara, detta är enbart ett Intel problem och troligtvis är det deras driver.

Så Arc är inte aktuella grafikkort menar du?

Jag är inne på samma spår som @Söderbäck och @evil penguin att detta inte borde ske när man använder sig av gemensamt standardiserat API som DirectX.

Jag säger inte att det är enbart Bethesdas fel, men det är ju mer regel än undantag att Bethesdas spel är mer eller mindre trasiga vid lansering, så de har ju verkligen inte så kallat "benefit of the doubt". Men kan absolut också vara så att Intel helt enkelt inte har helt stabilt stöd för DirectX än

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=t37URgJxOAg

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själva ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

haha, what on earth...?!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Skickade inte Bethesda och Microsoft spelet till Intel i förväg?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay