Lenovo lyfter skynket av Legion Go – löstagbara kontroller och stor skärm

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lyfter skynket av Legion Go – löstagbara kontroller och stor skärm

Efter en lång tids rykten och läckta bilder har nu Lenovo officiellt lyft skynket av företagets konkurrent till Valves Steam Deck och Asus ROG Ally.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist med lösa kontroller. Kommer glappa som på en switch.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu har jag förvisso skrivit artikeln men jag inleder med att säga att jag tycker framförallt skärmen ser otroligt spännande ut. är taggad på att se hur den ser ut på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Trist med lösa kontroller. Kommer glappa som på en switch.

Fördelen är väl att man skulle kunna ersätta dom lättare om man drabbas av drifting.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Fördelen är väl att man skulle kunna ersätta dom lättare om man drabbas av drifting.

Nackdelen är att det blir porperitärt istället för en reservdel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mono:

Fördelen är väl att man skulle kunna ersätta dom lättare om man drabbas av drifting.

Nu bör risken för drifting vara minimerad då de använder "Hall-effect"-spakar men andra saker kan ju givetvis gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nu bör risken för drifting vara minimerad då de använder "Hall-effect"-spakar men andra saker kan ju givetvis gå sönder.

Ah, missade det. Ja då är det ju lite annorlunda.

Edit: Ah man kan använda den högra som en mus. Smart.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Snusfri

Ser betydligt mer intressant ut än Steam Deck imho.
Trevligt med en relativt stor skärm för en mycket trevligare upplevelse samt att det borgar för bättre prestanda genom bättre kylning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dave2D går igenom den o verkar vara väldigt taggad. Högra kontrollen går ju att använda som mus o enligt han så fungerar den så pass bra att han nästan skulle kunna behålla sin höga rank på Overwatch. Om det sen stämmer i praktiken får väl tiden utvisa.

Permalänk
Medlem

Om variabel bildfrekvens visar sig saknas så hoppas jag att det går att uppdatera till via firmware, annars skulle den gå bort för mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Trist med lösa kontroller. Kommer glappa som på en switch.

JAg vet inte, jag har original switch från releasen det glappar inte det minsta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser betydligt mer intressant ut än Steam Deck imho.
Trevligt med en relativt stor skärm för en mycket trevligare upplevelse samt att det borgar för bättre prestanda genom bättre kylning.

Jag vet inte, nöjd steam deck ägare ser ingen anledning att byta till varken Rog Ally eller denna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

JAg vet inte, jag har original switch från releasen det glappar inte det minsta.

Misstänker starkt att problemet där det glappar för folk på Switch, är den trådlösa kontakten mellan dockningsstationen och joycons när dockningsstationen står mer undangömd, snarare än att det skulle vara ett vanligt problem när de används isatta i enheten.

Har upplevt att joycons tappar kontakten, men det problemet försvann helt för mig när jag placerade dockningsstationen mer öppet också.

Permalänk
Medlem

Verka inte vara VRR, Asus rog ally är fortfarande bossen!(För windows enheter..)

Synd dock annars hade denna varit perfekt, dock lite väl högupplöst för en så pass listen skärm, 1080p räcker gott och väl.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar seriöst på att köpa en sådan här för att ha istället för mini-PC eftersom jag numera bor borta halva tiden. Denna bör kunna köra Davinci Resolve för videoredigering helt okej. Bara att koppla in med en USB-C-docka till skärm, tangentbord och mus. Mer prestanda för pengarna än NUC/Minisforum/Beelink. Så följer också skärm, batteri och trådlösa kontroller med på köpet.
Extraknäcker dessutom utmärkt som spelmaskin på tåget.
Tror jag gillar Legion Go mer än Rog Ally för detta eftersom kontrollerna kan tas av och den därmed blir tunnare, samtidigt som den har något större skärm (8,8 tum istället för Rog Allys 7 tum).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Om det går att köra med eGPU så är detta en vinnare och kommer att hamna på min önskelista

Permalänk
Avstängd

Den ser cool ut, men jag skulle nog känna mig lite för cool om jag köpte en sån, så jag avstår.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

JAg vet inte, jag har original switch från releasen det glappar inte det minsta.

Jämför man joycon med deck så går det vicka lite på joycon. Har man inte det så är det bara gratulera. Du får skicka över din switch så får jag prova helt enkelt 😄

Permalänk
Medlem

Både nyfiken och skeptisk; skärmen och dess upplösning lär både sluka mycket batteri och få hårdvaran att svettas lite väl mycket. FSR i all ära men att behöva köra på 50% är lite väl, då skulle jag hellre sett att skärmen låg på 1080p.

Priset är ju också som det är; jag menar inte att hårdvaran inte är värd det utan att produkten är lite väl tilltagen. Men det var visserligen bara en av modellerna som pris angavs på.

Det vore intressant att veta om det är en m.2-disk som man kan byta ut själv, samt om APU-alternativen är bundna till mängden lagringsutrymme.
Det vore nice att kunna spara in lite på disken och byta den själv för att dra ner priset lite och lägga det på varianten med starkare APU, men det skulle nog inte förvåna någon om icke-extreme t.ex. kan fås med 256 eller 512 GB och Extreme med 512 GB eller 1 TB. Mardrömsscenariot är förstås fastlödade minneskretsar...

Vi får se, jag är väldigt intresserad över hur den färdiga produkten är även om jag inte tillhör målgruppen ekonomiskt.
Det ger mig lite hopp att det är mellanmodellen som listas, då kanske vi får se den billigaste modellen ligga runt 6000 spänn med tur. Det är hård konkurrens så...

EDIT: @CrispVanDahl Priset som angavs är ju inte för basmodellen, pris "från €799" borde ändras till "prisexempel" eller liknande.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jämför man joycon med deck så går det vicka lite på joycon. Har man inte det så är det bara gratulera. Du får skicka över din switch så får jag prova helt enkelt 😄

Ja du kanske inte ska bryta i den så hårt då.
Glappa för mig låter ju som den vickar väldigt lätt, det gör den inte för mig, jag måste bryta för att det ska glipa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc