Anmäl dig till Roborock Challenge!

Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att bethesda inte lyckats bättre med optimeringen, särskilt inte i ett spel som knappast ser mycket bättre ut än Fallout 4.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Tur man slog till på ett 4090 då...
Plånboken är inte så glad över det men snart har jag nog glömt det .😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343390:

PC som spelplattform är kaos... DLSS, FSR, VRR, HDR, DVD, MP3...

Av de förkortningarna du skrev är det endast DLSS som inte gäller även för konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Av de förkortningarna du skrev är det endast DLSS som inte gäller även för konsol.

Fördelen med konsol är väl då att man behöver inte fundera på någon utav dom, det bara funkar.

Permalänk

Med 5700 XT och 3700x så undrar jag om 1080p high eller ev. medium blir lämpligt eller om processorn kommer att flaskhalsa så att det vore lika bra att satsa på 1440p medium (+ FSR2?). Jag kan ju såklart testa själv vad som blir bäst, men om någon har någon förutspåelse innan jag kan spela till helgen så vore det tacksamt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Riktigt tråkigt att bethesda inte lyckats bättre med optimeringen, särskilt inte i ett spel som knappast ser mycket bättre ut än Fallout 4.

Vet inte vad du har för inställningar men detta är mycket snyggare än fallout 4.

Inte alla områden är Great och bredare FOV behövdes för att få fram det men nu med runt 20h nämner jag att det visuella intrycket är bra mycket bättre än även Cyberpunk (som många här i tråden jämför med) var vid release iallafall, inte kört det på en stund.

Texturer framförallt i detta är fantastiska och känns som att de verkligen tänkts igenom för uppskalning då de ser bra ut oavsett. Smal FOV förstörde lite som sagt bara.
Ljussättningen kan vara lite platt i molnigt väder på stora tomma ytor men i stationer/habs/skepp/städer kan den också var bättre sammansatt och designad än jag sett i något spel på länge.

Märks ännu tydligare då man kan känna att detta inte är en modern tech-packade motor utan på något sätt märks det liksom att de lagt tid på att manuellt designa in bra ljussättning, bra movement, bra modeller osv. Det är maffigt.

När en fiende flög mot mig över ett camp på en low-grav planet mitt i natten skjöt jag sönder dess pack, som plötsligt skickade fienden i sidled ur luften för att explodera tillsammans med några explosiva gasflaskor eller något. Ljuset från explosionen lyste upp två till fiender som gled sakta mot mig genom luften - skjöt en av dem med puffra som har "white hot" rounds så den började brinna på olika ställen där jag träffade. Hela grejen såg fantastiskt ut och fastnade i minnet.

Inte många grafiska upplevelser i spel som fastnat i huvudet på det sättet senaste åren- första cutscene med The stranger I God of war, någon specifik scen i Control som bara så jävligt bra ut mitt i strid typ.

Men ja, optimeringen är trist, funkar bra för mig i 4k men 6800XT är väl över midrange fortfarande iallafall tror jag.

Får se om prestandan ändras något med patches efter early access, man får väl se det hela som lite ett betalt beta-test som alltid. Om det inte blir bättre överhuvudtaget kan jag förstå att det är trist för många.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Japp hade ett grafikkort för ett tag sedan som var stock instabilt men endast i Assetto Corsa. Fick dra ner maxfrekvensen men bibehålla spänningen så vart det stabilt.

Doesn't that defeat the purpose of buying stock OC? Då är ju kortet defekt. Skall testa.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Såg nu på GNs video att 12900k ger 18% sämre prestanda än 13900k? kanske dags att uppdatera testbenchen?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Med 5700 XT och 3700x så undrar jag om 1080p high eller ev. medium blir lämpligt eller om processorn kommer att flaskhalsa så att det vore lika bra att satsa på 1440p medium (+ FSR2?). Jag kan ju såklart testa själv vad som blir bäst, men om någon har någon förutspåelse innan jag kan spela till helgen så vore det tacksamt.

GPU är flaskhalsen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Doesn't that defeat the purpose of buying stock OC? Då är ju kortet defekt. Skall testa.

Är det så att det är instabilt i stock (för ditt exemplar) så är det absolut bud på att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

Det är endast DLSS som inte finns på konsolerna av det du nämner och det finns ju inte i Starfield på PC heller så det är grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

Men belöningen är en bättre upplevelse, snyggare grafik, högre framerate, kontroller som inte är kaos m.m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Fördelen med konsol är väl då att man behöver inte fundera på någon utav dom, det bara funkar.

Det ligger nog mer på Bethesda än på plattformen, det finns ju PC-spel som bara funkar.

Dock är det ju lite sorgligt när detta ändå är något av ett prestigeprojekt för både AMD och Microsoft. De borde ju gå all in på allt kan man tycka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av firstofmay:

Varje ny storsläpp hör jag detta. Ser inte bättre ut än ditten eller datten sju år gamla spelet. Blä, blä, tråkigt, besviket, glaset är halvtom.

Vad gäller Fallout 4 har jag 3000+ timmar i bagaget. Varav ca 1000+ med 4K på "Bethesda-stadiga" 60 FPS med alla grafikinställningar på max med ett 3080Ti. Ja, det går till slut även om det inte gick när Fallout 4 var sprillans. Inte så att man trillar baklänges av Starfield men definitivt en bättring mot det gamla. Även om jag kan tycka att NPC:er är lite väl platta och de där spindeldjuren i Starfield är rätt dåligt animerade nästan mot Serious Sam-nivå i rörelserna, så är grafiken överlag på modern nivå särskilt texturer och detaljnivå. Alla tittar väl lite olika.

Men jag har även ett halvfullt glas som säger att du faktiskt är alldeles ärlig. Du kan faktiskt inte se skillnad på Fallout 4 och Starfield av anledningar du kanske inte är medveten om? Till exempel att du har en väldigt dålig bildskärm som du kombinerar med inställningar som förvränger bilden så pass mycket att det inte längre blir stora skillnader. Bara att du aldrig tänkt på detta eftersom du aldrig fått jämföra bilden med hur det egentligen ska se ut.

Har funnits många exempel på det i forumet. Man kör "Digital vibrance" i Nvidia-kontrollpanelen på högsta på en klen skärm med låg kontrastförhållande, uppljusade skuggtoner från "dark boost"-funktioner och skärpereglaget på max eftersom – vem vill inte ha max skärpa? Alla spel ser i grund och botten likadana ut eftersom all grafik filtreras genom samma gröt av artefakter och förvrängning. På en sådan skärm märks inget av förbättringar kring texturer och ljussättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Såg nu på GNs video att 12900k ger 18% sämre prestanda än 13900k? kanske dags att uppdatera testbenchen?

Deras test är för att mäta processorprestanda i spelet. De kör på 1080 med låga inställningar. Kör man 4K ultra påverkar processorn mycket mindre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varje ny storsläpp hör jag detta. Ser inte bättre ut än ditten eller datten sju år gamla spelet. Blä, blä, tråkigt, besviket, glaset är halvtom.

Vad gäller Fallout 4 har jag 3000+ timmar i bagaget. Varav ca 1000+ med 4K på "Bethesda-stadiga" 60 FPS med alla grafikinställningar på max med ett 3080Ti. Ja, det går till slut även om det inte gick när Fallout 4 var sprillans. Inte så att man trillar baklänges av Starfield men definitivt en bättring mot det gamla. Även om jag kan tycka att NPC:er är lite väl platta och de där spindeldjuren i Starfield är rätt dåligt animerade nästan mot Serious Sam-nivå i rörelserna, så är grafiken överlag på modern nivå särskilt texturer och detaljnivå. Alla tittar väl lite olika.

Men jag har även ett halvfullt glas som säger att du faktiskt är alldeles ärlig. Du kan faktiskt inte se skillnad på Fallout 4 och Starfield av anledningar du kanske inte är medveten om? Till exempel att du har en väldigt dålig bildskärm som du kombinerar med inställningar som förvränger bilden så pass mycket att det inte längre blir stora skillnader. Bara att du aldrig tänkt på detta eftersom du aldrig fått jämföra bilden med hur det egentligen ska se ut.

Har funnits många exempel på det i forumet. Man kör "Digital vibrance" i Nvidia-kontrollpanelen på högsta på en klen skärm med låg kontrastförhållande, uppljusade skuggtoner från "dark boost"-funktioner och skärpereglaget på max eftersom – vem vill inte ha max skärpa? Alla spel ser i grund och botten likadana ut eftersom all grafik filtreras genom samma gröt av artefakter och förvrängning. På en sådan skärm märks inget av förbättringar kring texturer och ljussättning.

Då ligger jag verkligen i lä med mina 1617 timmar av Fallout 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Samma för mig, jag har dock Intel och Nvidia. Jag hade ju förväntat mig att en AMD-titel faktiskt inte skulle ha problem med sina egna kort, lite naivt kanske.

Jag ser det lite så för att bredda perspektivet:

Intel + Nvidia = Stabilt. Du får vad du betalar för och inget mer.

AMD = Du kan räkna med mindre stabilitet som förbättras löpande och med ökad prestanda på sikt. Konkurrenskraftigt pris. Bra prestanda/krona.

Jag är för gammal och bekväm för krångel

Permalänk
Medlem

Nvidia får jobba lite på drivrutiner

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Och varför är inte 4070Ti med?

Jag undrar detsamma, inte 3080 ti eller 3090 som är snarlik i prestanda med 4070 Ti är med heller. Kanske något Nvidia inte vill? För att gapet mellan 4080 och 4070 / 3080 ska vara större? Märkligt att man skippar populära kort.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ottomanslap:

Jag undrar detsamma, inte 3080 ti eller 3090 som är snarlik i prestanda med 4070 Ti är med heller. Kanske något Nvidia inte vill? För att gapet mellan 4080 och 4070 / 3080 ska vara större? Märkligt att man skippar populära kort.

Finns två sorters människor. De som inte kan extrapolera. Och

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns två sorters människor. De som inte kan extrapolera. Och

Och det är snart dags att gå ut och fixa i trädgården, det har du rätt i. Lite off topic kanske men tack för påminnelsen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Cyberz:

Och varför är inte 4070Ti med?

Skrivet av ottomanslap:

Det är en prioriteringsfråga helt enkelt, då det finns en tidsåtgång att ha i åtanke för varje kort som testas. Av den anledningen valde jag ut modeller som kändes särskilt relevanta från varje tillverkare och då måste några stryka på foten om artikeln någonsin ska kunna publiceras. Och @ottomanslap, vad skulle jag ha att vinna på att göra ett urval efter Nvidias önskmål?

Skrivet av ibland:

Vi var GPU-bundna under hela testslingan med undantag för 1080p Low med RTX 4090, så i det här sammanhanget är det inget problem med processorn i testriggen. Sen är det en 12900KS också, vilket skulle stänga gapet ytterligare mot 13900K om vi nu var CPU-bundna.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det är en prioriteringsfråga helt enkelt, då det finns en tidsåtgång att ha i åtanke för varje kort som testas. Av den anledningen valde jag ut modeller som kändes särskilt relevanta från varje tillverkare och då måste några stryka på foten om artikeln någonsin ska kunna publiceras. Och @ottomanslap, vad skulle jag ha att vinna på att göra ett urval efter Nvidias önskmål?

Vi var GPU-bundna under hela testslingan med undantag för 1080p Low med RTX 4090, så i det här sammanhanget är det inget problem med processorn i testriggen. Sen är det en 12900KS också, vilket skulle stänga gapet ytterligare mot 13900K om vi nu var CPU-bundna.

Jag förstår att man inte kan testa hur många kort som helst men det finns ett relativt stort gap mellan 6800 xt och nästa eftersom 6900xt / 6950 xt saknas samt samma sak för Nvidias sida där det saknas 4070 Ti / 3080 Ti / 3090 / 3090 Ti. Hoppet blir stort där i mellan och tycker det är märkligt att man inte tagit med topp korten från förra gen för både AMD och Nvidia.

Tackar för testerna, väldigt intressant att se hur mycket starfield faktiskt pushar korten

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Givetvis tar jag i när jag jämför med Fallout 4 men när man ser till hur toppskiktet grafikkort hanterar det här spelet i 4K är jag av åsikten att man borde kunna förvänta sig en avsevärt bättre upplevelse.

Är för övrigt imponerad att du orkat med så många timmar FO4, utöver det spelet vi inte nämner tycker jag det är den sämsta titeln i serien men smaken är ju som baken 😉

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Vet inte om jag skulle säga att det är just stock OC kort som är problemet. Är väl snarare att ett chip som inte klarar sina egna specs ändå har hamnat i den performance-tieren. Man kan ju inte säga att ett 13900k är stock OC men om en sådan skulle vara instabil och egentligen borde varit en 13900 så är ju det ett QC problem.

Men ja då är kortet defekt.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån... jag uppskattar testet,

men eftersom jag sitter på ett 6700 XT kollar jag såklart på det i jämförelse med andra kort, och det presterar väldigt dåligt jämförbart med andra kort i Sweclockers test, mot vad det gör mot motsvarande kort i andra tester på nätet. Ofta ligger då 6700 XT över 4060 Ti 8 GB/16 GB som ligger över 7600, men här ligger det även under 7600. Kan något ha blivit fel? Bara en fråga, för även om alla testar olika slingor, oftast med FSR av, eller 100% DRS, och vare sig man har VRS av eller på, känns det inte rimligt att Swecs värden avviker såpass mycket mot t ex 4060 Ti.

HUB, Ultra 1080p: här ligger både 6700XT och 7600 över 4060 Ti

Gamers Nexus, High 1080p: 6700XT och 4060 Ti lika, över 7600

Tom´s Hardware, Ultra 1080p. 6700 XT överst, sen 4060 Ti och 7600 lika

Det här upprepas när man extrapolerar mellan de som inte testar i graf-form:

Daniel Owen, Ultra 1080p, 6700 XT ca 48% över 3060 Ti

Sweclockers värden för 6700 XT känns avvikande, kan något gått snett med testet eller är kortet defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Samma för mig, jag har dock Intel och Nvidia. Jag hade ju förväntat mig att en AMD-titel faktiskt inte skulle ha problem med sina egna kort, lite naivt kanske.

Jag ser det lite så för att bredda perspektivet:

Intel + Nvidia = Stabilt. Du får vad du betalar för och inget mer.

AMD = Du kan räkna med mindre stabilitet som förbättras löpande och med ökad prestanda på sikt. Konkurrenskraftigt pris. Bra prestanda/krona.

Jag är för gammal och bekväm för krångel

Skrivet av superapan:

Nvidia får jobba lite på drivrutiner

Jag ser det från det hållet att nvidia lyckas med drivrutinerna från början medan amd måste jobba på dem i några år för att lyckas.

Permalänk
Medlem

Redan börjat modda mitt spel innan jag ens kan spela det (Gamepass-versionen) https://www.nexusmods.com/starfield

Reshade (Quantum Reshade) åker in i morgon förhoppningsvis via denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=KLAkw_UqNdo

Ska bli kul att se om det kraschar med en gång...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Inte för att vara sån... jag uppskattar testet,

men eftersom jag sitter på ett 6700 XT kollar jag såklart på det i jämförelse med andra kort, och det presterar väldigt dåligt jämförbart med andra kort i Sweclockers test, mot vad det gör mot motsvarande kort i andra tester på nätet. Ofta ligger då 6700 XT över 4060 Ti 8 GB/16 GB som ligger över 7600, men här ligger det även under 7600. Kan något ha blivit fel? Bara en fråga, för även om alla testar olika slingor, oftast med FSR av, eller 100% DRS, och vare sig man har VRS av eller på, känns det inte rimligt att Swecs värden avviker såpass mycket mot t ex 4060 Ti.

HUB, Ultra 1080p: här ligger både 6700XT och 7600 över 4060 Ti

Gamers Nexus, High 1080p: 6700XT och 4060 Ti lika, över 7600

Tom´s Hardware, Ultra 1080p. 6700 XT överst, sen 4060 Ti och 7600 lika

Det här upprepas när man extrapolerar mellan de som inte testar i graf-form:

Daniel Owen, Ultra 1080p, 6700 XT ca 48% över 3060 Ti

Sweclockers värden för 6700 XT känns avvikande, kan något gått snett med testet eller är kortet defekt?

Har inte kollat igenom videos än men ande verkar inte nödvändigtvis stänga av VRS. Also, även om man köra rendering scale på 100% så påverkar FSR på prestandan.

Det beror väl på location också, I denna till exempel testas på plats med mycket foliage och de konstaterar:

The issue for GeForce GPUs is the Ultra quality shadows in foliage-heavy areas, precisely our testing location. High-quality shadows are far less taxing for these GPUs.

Så det kan påverka en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag ser det från det hållet att nvidia lyckas med drivrutinerna från början medan amd måste jobba på dem i några år för att lyckas.

Exakt 🙌