Skrivet av Novdid:
Jag vill nog hävda att Bethesda var något vilseledande i sitt hårt redigerade och ihopklippta Starfield Direct i somras.
På vilket sätt? Den enda "överraskningen" för min del var hur kartorna på planeter hanteras, men en förväntad mekanik med tanke på skalan på spelet. Jag hade ändå ganska ohypade förväntningar, och hade varit nöjd med ett "Skyrim med rymddräkter", men förbluffas fortfarande efter 80 timmars spelande över alla nya detaljer och hur mycket saker som faktiskt händer i världen istället för att vara kreativt uppdelat i mindre celler som typ alla andra spel. Ljussättning, musik, kvalitén på ansiktsanimationerna, alla random grejer som inträffar, alla möjligheter att påverka spelvärlden, mycket intressantare och mer välbyggt skill-system än jag hade vågat hoppas på osv.
Skrivet av Novdid:
Grejen är att om man ser på marknadsföringen av spelet så kunde man kanske tro att det skulle likna Star Citizen eller No Man's Sky med Bethesdas världs- och storyskapande.
Nja, det håller jag inte med om. Jag upplever att det var många som fantiserade om det på olika sätt, som reaktion på vad som visades, men tror det finns en psykologisk förklaring bakom att folk vill se drömmarna förverkligas från två spel som närmast var (och är) rena bedrägerierna.
Känns som att man kan spinna ut detta i en lång semantisk diskussion och diskutera vad som menas med en "planet" osv. Jag är den typen av spelare som gör allt UTOM att spela main quest, har som sagt redan lagt över 80 timmar (slutade följa main quest när jag blev "fri" från tutorial-delen) bara på att känna på världen. I jämförelse med andra Bethesda-spel så erbjuder Starfield nästan oändligt mycket mer av de kvalitéer som folk som gillar Bethesda-spel betalar för.
Skrivet av Novdid:
Sen att de mest insatta var medvetna om vad ett Bethesdaspel är eller vad Creation Engine är kapabel till kan man omöjligen förvänta sig att alla ska ha koll på.
Nej, visst inte, men mitt intryck är att det är väldigt få som är intresserade av dataspel som inte har en aning om vad Bethesda gör för spel, och kanske särskilt inte om man har dataspel som intresse och är gammal nog för att ha reggat ett konto innan Fallout 3 kom ut.
Skrivet av Novdid:
Du ser det mesta (baserat på hur du brukar svarafolk här på SweC) ur din synvinkel och undviker att ta in vad andra tycker, och viktigast av allt, respektera vad andra tycker. Du behöver inte hålla med, men det är ofta respektlöst och översittande.
Har inte jag lika stor rätt att argumentera emot individer som enkom är inne och tömmer tarmen i forumtrådar över spelserier de uppenbarligen inte är några fans av?
Jag spelar t.ex. inte några JRPG eftersom den grafiska stilen i princip samtliga är så ful och efterbliven att jag spontant vill kaskadkräkas, men jag skulle aldrig få idén att gå in och shitposta på ett forum om en nysläppt sådan titel ens om jag har råkat spela det. De som gillar JRPG får göra det, jag väljer att avstå från att kommentera dem negativt eftersom jag har respekt för att andra har preferenser som är olika mina, samt att jag inte vill förstöra och/eller bidra till att skapa missnöje kring något de är mångåriga fans av.
Att man har rätt att bränna någon annans heliga dataspel betyder inte att det är socialt acceptabelt att göra det.
Skrivet av Novdid:
Just i detta fall har du i min mening rätt. Det är många system som måste låsa in i varandra i ett spel som Starfield vilket ger ett väldigt CPU-tungt spel. Men jag tror att det finns utrymme för att optimera otroligt mycket. Detta kommet vara ett mycket mer optimerat och snyggare spel om 6-12 månader, det är jag rätt säker på.
Jo, det kommer helt säkert förbättringar, men jag tycker att det finns all anledning att vara imponerad över hur bugg- och kraschfritt spel det var redan 1/9, och fortfarande utan några panikpatchar första dagen/dagarna.
Jag kom in relativt sent med TES IV: Oblivion (2006), men har aldrig spelat ett Bethesda-spel som varit mer helt och färdigt vid releasen än vad Starfield bevisligen är.