Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bopp:

Inte för att vara sån... jag uppskattar testet,

men eftersom jag sitter på ett 6700 XT kollar jag såklart på det i jämförelse med andra kort, och det presterar väldigt dåligt jämförbart med andra kort i Sweclockers test, mot vad det gör mot motsvarande kort i andra tester på nätet. Ofta ligger då 6700 XT över 4060 Ti 8 GB/16 GB som ligger över 7600, men här ligger det även under 7600. Kan något ha blivit fel? Bara en fråga, för även om alla testar olika slingor, oftast med FSR av, eller 100% DRS, och vare sig man har VRS av eller på, känns det inte rimligt att Swecs värden avviker såpass mycket mot t ex 4060 Ti.

HUB, Ultra 1080p: här ligger både 6700XT och 7600 över 4060 Ti

Gamers Nexus, High 1080p: 6700XT och 4060 Ti lika, över 7600

Tom´s Hardware, Ultra 1080p. 6700 XT överst, sen 4060 Ti och 7600 lika

Det här upprepas när man extrapolerar mellan de som inte testar i graf-form:

Daniel Owen, Ultra 1080p, 6700 XT ca 48% över 3060 Ti

Sweclockers värden för 6700 XT känns avvikande, kan något gått snett med testet eller är kortet defekt?

Jag kan dubbelchecka 6700 XT imorgon. Är rätt säker på att inställningarna var korrekta för de körningarna, men det ser onekligen lite avvikande ut – kanske har vårt testexemplar kajkat ur. Tack för att du uppmärksammade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Är det så att det är instabilt i stock (för ditt exemplar) så är det absolut bud på att reklamera.

Skrivet av Saagaa:

Vet inte om jag skulle säga att det är just stock OC kort som är problemet. Är väl snarare att ett chip som inte klarar sina egna specs ändå har hamnat i den performance-tieren. Man kan ju inte säga att ett 13900k är stock OC men om en sådan skulle vara instabil och egentligen borde varit en 13900 så är ju det ett QC problem.

Men ja då är kortet defekt.

Sänkte till High på Starfield så slutar det krascha... Optimization & nya drivers löser väl det med tid. Tråkigt att de inte gör sånt före spelsläpp. Tack ändå boiz!

EDIT: Ultra lirar som man stänger av FSR & kör Radeon Chill med 240FPS-top.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Större bevis på att speltillverkare inte optimerar det minsta längre och stöttar sig på DLSS har jag då aldrig sett...
Mitt Gtx 1080 och 5800x klarar det mesta på High fortfarande, men detta är för tungdrivet?
Skrattretande, minst sagt.... Det ser knappt bra ut.
Ja, jag är både bitter och besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är ju visserligen sant, men lättaste sättet för mig att göra en jämförelse utan att behöva rendera en video för det hela. Även i originalupplösning skulle jag dock fortfarande säga att Bioshock är ett bra mycket mer attraktivt spel...

Det finns kanske lite andra saker i spelmotorn som är relevanta i ett Bethesda-spel, och som inte går att jämföra med Bioshock överhuvudtaget?

Skrivet av _genki:

Nog för att du kan detaljstudera objekt varav både geometri och texturarbete är bättre, så har Starfield en ganska annonym och oinspirerad art design.

Tycker du, ja.

Skrivet av _genki:

Nu har jag varken spelat eller sett så långt av spelet.

Ok, jag har kört drygt 80 timmar sedan i fredags. Hur många timmar har du spelat?

Skrivet av _genki:

Men de tre planeter man varit på + New Atlantis ser otroligt kala och tråkiga ut. Skeppet är väl det som egentligen ser bäst ut, med många snygga materialval (känns som hämtade från NASA)

Åter igen, din åsikt.

Skrivet av _genki:

Med det sagt tycker jag att Cyberpunk är ett riktigt väloptimerat spel idag. Bara det att man kan köra det på en Steam Deck i 3h (8W) i ganska solida 30fps, och att det sedan kan skala upp och ge ett RTX4090 en rejäl utmaning. Det är lite så jag vill se spel i dagsläget. De måste kunna skala.

Förutom att CP2077 saknar alla former av djup, har manus som en Hongkong-action och har en tom kuliss till värld, därtill med väldigt begränsad detaljrikedom? Det kanske inte är Starfield det är fel på, trots allt.

Skrivet av _genki:

Problemet med Starfield är att det är krävande utan att se artistiskt attraktivt ut.

De har visat så mycket material innan releasen att det fanns alla möjligheter att bilda sig en uppfattning om det innan köp. Varför köpte du det om du inte gillade stilen?

Inte oväntat att forumets alla gnällspikar skulle göra gemensam sak i att klanka ner på årtusendets spelrelease, istället för att fokusera på de enorma tekniska framsteg som gjorts med bl.a. en oöverträffat sömlös värld som stödjer såna löjliga mängder objekt att det helt saknas något annat spel att jämföra med.

Här är ett exempel på hur uppdaterad fysiken är med Creation Engine 2:
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...

Finns så otroligt mycket andra tekniska och grafiska detaljer som inte överträffas av något annat spel, så att sitta och hänga upp sig på att man inte gillar stilen och gnälla över något som bara hänger ihop med din [dåliga] personliga smak har liksom ingen som helst relevans för spelet eller dess kvalitéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Denna säger ändå rätt mycket hur Starfield är rätt kasst optimerat..

Otroligt dålig jämförelse som bara illustrerar att den som gjort videon inte vet vad ett Bethesda-spel är. Du kan jämföra de där reaktionerna med hur det skulle varit i Skyrim, behöver jag förklara mer eller fattar du? Flera av jämförelserna var ju knappast någon stor vinst för CP2077 heller.

Skrivet av Ekorrism:

Cyberpunk är nog tungdrivet men fungerar ändå, enligt mig rätt bra på 1080ti.. (3440x1440p) runt 60FPS med typ medium / High på settings. Dock fungerar det felfritt på 1080p och FSR.
Starfield fungerar inte bra oavsett 1080p eller FSR eller något.

Ja vad konstigt när CP2077 bokstavligen har en kuliss till värld som i princip inte går att interagera med överhuvudtaget.

Skrivet av Ekorrism:

Känns som de behöver se över detta spel rejält och patcha upp spelet med prestandaökningar samt massa kraschfixar.

Jag vet inte vad du syftar på med "kraschfixar"? Jag har spelat 80 timmar och haft två CTD efter långa spelsessioner, vilket måste vara någon slags rekord för få krascher vid releasen av ett Bethesda-spel. Prestandaökningarna kommer med ny datorhårdvara, eller att folk drar ner detaljnivån och inser att man inte har någon typ av rättighet att kunna köra Ultra-inställningar med en gammal skitdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan väl berätta lite om din expertis på modern spelutveckling?

Har helt missat att du är professionell spelutvecklare.

Onödigt hårt va? Oavsett åsikt om Starfield, vad tycker du själv om tonen i ditt inlägg och vad tror du att den skall leda till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Onödigt hårt va? Oavsett åsikt om Starfield, vad tycker du själv om tonen i ditt inlägg och vad tror du att den skall leda till?

Ja, nu raderade jag det precis innan du svarade...

Blir bara tjatigt med alla "experter" som "vet" att Bethesda-spel är "dåligt optimerade" och helt ignorerar att t.ex. möjligheterna att ha många objekt simulerade samtidigt inte ens är i närheten av något annat spel på marknaden. Spela inte Bethesda-spel om du inte gillar Bethesda-spel, hur svårt kan det vara att inse det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, nu raderade jag det precis innan du svarade...

Blir bara tjatigt med alla "experter" som "vet" att Bethesda-spel är "dåligt optimerade" och helt ignorerar att t.ex. möjligheterna att ha många objekt simulerade samtidigt inte ens är i närheten av något annat spel på marknaden. Spela inte Bethesda-spel om du inte gillar Bethesda-spel, hur svårt kan det vara att inse det?

Fint glashus du sitter i där, vill du låna fler stenar?

Känns som du sätter dig lite över folk och har massa åsikter du med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, nu raderade jag det precis innan du svarade...

Blir bara tjatigt med alla "experter" som "vet" att Bethesda-spel är "dåligt optimerade" och helt ignorerar att t.ex. möjligheterna att ha många objekt simulerade samtidigt inte ens är i närheten av något annat spel på marknaden. Spela inte Bethesda-spel om du inte gillar Bethesda-spel, hur svårt kan det vara att inse det?

Får folk inte ha en åsikt om hur spelet ser ut? Det är bra att du informerar om hur saker i Bethesdas spel kvarstår. Det ger ett djup till gameplay.

Men många, mig inkluderat, har väl svårt att förlika sig med hur det flyter kontra hur det ser ut. Speciellt med tanke på att världen är allt annat än öppen. Varje situation i spelet nås efter en laddskärm. Ingen tillstymmelse till moderna renderingstekniker och obefintlig HDR. Det sista angående HDR är för mig en enorm miss.

Nåväl. Allt sammantaget är det ett bra spel oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fint glashus du sitter i där, vill du låna fler stenar?

Känns som du sätter dig lite över folk och har massa åsikter du med

Inte när kritiken är av karaktären "jag köpte medvetet en frukttårta och nu är jag missnöjd med att den smakar jordgubb".

Skrivet av Novdid:

Får folk inte ha en åsikt om hur spelet ser ut? Det är bra att du informerar om hur saker i Bethesdas spel kvarstår. Det ger ett djup till gameplay.

Men många, mig inkluderat, har väl svårt att förlika sig med hur det flyter kontra hur det ser ut. Speciellt med tanke på att världen är allt annat än öppen. Varje situation i spelet nås efter en laddskärm. Ingen tillstymmelse till moderna renderingstekniker och obefintlig HDR. Det sista angående HDR är för mig en enorm miss.

Nåväl. Allt sammantaget är det ett bra spel oavsett.

Som sagt, Bethesdas spelserier Fallout/Skyrim/Starfield har unika möjligheter i spelvärlden när det gäller interaktioner och möjligheten att modda, samt alla underliggande system för att skapa ett rollspel med en modifierbar värld. Jag tolkar alla dessa kverulanter som några som inte har något som helst intresse av de kvalitéerna, utan vill blåsa igenom storyn en gång och "få en filmisk upplevelse" av spelet. CP2077 och Bioshock som jämförelser säger allt. Man tar sig för pannan!

Postar denna länk till en kort video på Reddit igen, testa att simulera lika mycket potatis i någon annan spelmotor och se hur det går, samt med en sparad status på alla potatisar så att du kan komma tillbaka till dem i efterhand:
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte när kritiken är av karaktären "jag köpte medvetet en frukttårta och nu är jag missnöjd med att den smakar jordgubb".

Jag vill nog hävda att Bethesda var något vilseledande i sitt hårt redigerade och ihopklippta Starfield Direct i somras. Fruktårta ja, många trodde den skulle smaka jordgubb, men det var främst en smak av kiwi. Ja, det var ditt exempel så körde vidare på det. Sorry.

Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, Bethesdas spelserier Fallout/Skyrim/Starfield har unika möjligheter i spelvärlden när det gäller interaktioner och möjligheten att modda, samt alla underliggande system för att skapa ett rollspel med en modifierbar värld. Jag tolkar alla dessa kverulanter som några som inte har något som helst intresse av de kvalitéerna, utan vill blåsa igenom storyn en gång och "få en filmisk upplevelse" av spelet. CP2077 och Bioshock som jämförelser säger allt. Man tar sig för pannan!

Postar denna länk till en kort video på Reddit igen, testa att simulera lika mycket potatis i någon annan spelmotor och se hur det går, samt med en sparad status på alla potatisar så att du kan komma tillbaka till dem i efterhand:
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...

Grejen är att om man ser på marknadsföringen av spelet så kunde man kanske tro att det skulle likna Star Citizen eller No Man's Sky med Bethesdas världs- och storyskapande. Sen att de mest insatta var medvetna om vad ett Bethesdaspel är eller vad Creation Engine är kapabel till kan man omöjligen förvänta sig att alla ska ha koll på. Du ser det mesta (baserat på hur du brukar svarafolk här på SweC) ur din synvinkel och undviker att ta in vad andra tycker, och viktigast av allt, respektera vad andra tycker. Du behöver inte hålla med, men det är ofta respektlöst och översittande.

Just i detta fall har du i min mening rätt. Det är många system som måste låsa in i varandra i ett spel som Starfield vilket ger ett väldigt CPU-tungt spel. Men jag tror att det finns utrymme för att optimera otroligt mycket. Detta kommet vara ett mycket mer optimerat och snyggare spel om 6-12 månader, det är jag rätt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag vill nog hävda att Bethesda var något vilseledande i sitt hårt redigerade och ihopklippta Starfield Direct i somras.

På vilket sätt? Den enda "överraskningen" för min del var hur kartorna på planeter hanteras, men en förväntad mekanik med tanke på skalan på spelet. Jag hade ändå ganska ohypade förväntningar, och hade varit nöjd med ett "Skyrim med rymddräkter", men förbluffas fortfarande efter 80 timmars spelande över alla nya detaljer och hur mycket saker som faktiskt händer i världen istället för att vara kreativt uppdelat i mindre celler som typ alla andra spel. Ljussättning, musik, kvalitén på ansiktsanimationerna, alla random grejer som inträffar, alla möjligheter att påverka spelvärlden, mycket intressantare och mer välbyggt skill-system än jag hade vågat hoppas på osv.

Skrivet av Novdid:

Grejen är att om man ser på marknadsföringen av spelet så kunde man kanske tro att det skulle likna Star Citizen eller No Man's Sky med Bethesdas världs- och storyskapande.

Nja, det håller jag inte med om. Jag upplever att det var många som fantiserade om det på olika sätt, som reaktion på vad som visades, men tror det finns en psykologisk förklaring bakom att folk vill se drömmarna förverkligas från två spel som närmast var (och är) rena bedrägerierna.

Känns som att man kan spinna ut detta i en lång semantisk diskussion och diskutera vad som menas med en "planet" osv. Jag är den typen av spelare som gör allt UTOM att spela main quest, har som sagt redan lagt över 80 timmar (slutade följa main quest när jag blev "fri" från tutorial-delen) bara på att känna på världen. I jämförelse med andra Bethesda-spel så erbjuder Starfield nästan oändligt mycket mer av de kvalitéer som folk som gillar Bethesda-spel betalar för.

Skrivet av Novdid:

Sen att de mest insatta var medvetna om vad ett Bethesdaspel är eller vad Creation Engine är kapabel till kan man omöjligen förvänta sig att alla ska ha koll på.

Nej, visst inte, men mitt intryck är att det är väldigt få som är intresserade av dataspel som inte har en aning om vad Bethesda gör för spel, och kanske särskilt inte om man har dataspel som intresse och är gammal nog för att ha reggat ett konto innan Fallout 3 kom ut.

Skrivet av Novdid:

Du ser det mesta (baserat på hur du brukar svarafolk här på SweC) ur din synvinkel och undviker att ta in vad andra tycker, och viktigast av allt, respektera vad andra tycker. Du behöver inte hålla med, men det är ofta respektlöst och översittande.

Har inte jag lika stor rätt att argumentera emot individer som enkom är inne och tömmer tarmen i forumtrådar över spelserier de uppenbarligen inte är några fans av?

Jag spelar t.ex. inte några JRPG eftersom den grafiska stilen i princip samtliga är så ful och efterbliven att jag spontant vill kaskadkräkas, men jag skulle aldrig få idén att gå in och shitposta på ett forum om en nysläppt sådan titel ens om jag har råkat spela det. De som gillar JRPG får göra det, jag väljer att avstå från att kommentera dem negativt eftersom jag har respekt för att andra har preferenser som är olika mina, samt att jag inte vill förstöra och/eller bidra till att skapa missnöje kring något de är mångåriga fans av.

Att man har rätt att bränna någon annans heliga dataspel betyder inte att det är socialt acceptabelt att göra det.

Skrivet av Novdid:

Just i detta fall har du i min mening rätt. Det är många system som måste låsa in i varandra i ett spel som Starfield vilket ger ett väldigt CPU-tungt spel. Men jag tror att det finns utrymme för att optimera otroligt mycket. Detta kommet vara ett mycket mer optimerat och snyggare spel om 6-12 månader, det är jag rätt säker på.

Jo, det kommer helt säkert förbättringar, men jag tycker att det finns all anledning att vara imponerad över hur bugg- och kraschfritt spel det var redan 1/9, och fortfarande utan några panikpatchar första dagen/dagarna.

Jag kom in relativt sent med TES IV: Oblivion (2006), men har aldrig spelat ett Bethesda-spel som varit mer helt och färdigt vid releasen än vad Starfield bevisligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns så otroligt mycket andra tekniska och grafiska detaljer som inte överträffas av något annat spel, så att sitta och hänga upp sig på att man inte gillar stilen och gnälla över något som bara hänger ihop med din [dåliga] personliga smak har liksom ingen som helst relevans för spelet eller dess kvalitéer.

Jag tror att du att du har helt missat mitt huvudargumentet... nämligen att det visuella inte rättfärdigar prestandakrav på GPUn. Jag argumenterar inte varför Starfield ser sämre ut än Bioshock, utan snarare att det kräver 14x prestandan, men att detta inte representeras i den visuella responsen. Tycke å smak åsido, det är en hiskelig ökning på prestandakrav. Jag hade varit halvnöjd om spelet krävde ungefär som Cyberpunk, som är ett betydligt mer avancerat spel än Starfield.

Jag är spelutvecklare själv och har full förståelse för hur spel programmeras. Starfield har varken grafik eller system som rättfärdigar prestandakraven på varken GPU eller CPU. Även om jag inte har tillgång till källkoden kan jag lugnt säga att det är ett spel som helt åsidosatt optimering under utvecklingsprocessen. Det finns INGEN anledning för en miljö som New Atlantis att knappt kunna köras i 60fps på en Ryzen 5600X. Och det finns absolut INGEN anledning att ett grafikkort som ett RX6800 inte kan få upp en sådan miljö i ~120fps i 1080p.

När jag utvecklar spel själv så har jag kod som antigen reducerar sin polling-rate beroende på distans, eller så inaktiverar jag stora delar av spelkoden när systemen faktiskt inte är i bruk. Mitt krav idag är att få ut ~6-7h speltid (3W) i 60fps på en Steam Deck. Visst, det är "enbart" ett högupplöst 2D-spel, men det kommer med sina utmaningar som t.ex. "overdraw". När man har 20+ parallax-lager kommer motorn ändå att räkna ut alla dessa objekt och hur de förflyttar sig p.g.a. avsaknaden av en z-buffer. I en 3D motor hade "culling" naturligt ägt rum. Idag kan jag spela spelet i 4K120fps under 10-15W dockat. Kör jag det istället helt utan optimering når jag knappt 60fps i 1080p under samma förutsättningar (och i vissa GPU-tunga fall runt 40fps). Så ja, även om det är 2D så är det ett TUNGT 2D-spel som kräver massor med optimering längs utvecklingsprocessen.

Starfield är DESSVÄRRE det icke-optimerade alternativet. De har fått hjälp av AMD och id Software att optimera själva renderingen, FSR, Depth of Field, Motion Blur etc. Men det hjälper bara så långt när man inte optimerat stora delar av alla underliggande systemen, jag tänker kollisionsrutiner, LOD objekt, distansbaserat animations-pollning, fysikoptimering baserat på distans, mängder objekt, detaljrikedom.. Samma gäller regelrätt inaktivering av kod som inte är i bruk. Sedan handlar det inte bara om optimering, utan det handlar även om rätt designbeslut. "rätt teknik vid rätt ställe". Eftersom MÅNGA miljöer ofta är uppdelade med laddningstider finns det INGEN anledning att inkorporera en stad som New Atlantis i "open world"-motorn. Det kan lika gärna byggas traditionellt som "större rum" varav horisonten är en optimerad och väldesignad 3D mesh. Oldschool sensibilities helt enkelt, speciellt med tanke på att Creation Engine är uråldrig och hade behövt den typen av hjälp. Det känns som att Bethesda lägger på nya saker hela tiden, utan att gå tillbaka och göra arkitekturförändringar... Resultatet av detta är att spelmotorn idag håller ihop med silvertejp och enorma systemkrav.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

kvalitén på ansiktsanimationerna

Nu har jag inte spelat jättemycket än, men just ansiktsanimationerna tycker jag är riktigt dåliga, uncanny valley så det bara smäller om det, typ bara munnarna som rör sig ju? Visst, jämför man med Fallout 4 är det solklara förbättringar men jämfört med andra moderna spel är det på gränsen till underkänt tycker jag. I övrigt har jag inte så mycket att tillägga, tack för mig. 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi var GPU-bundna under hela testslingan med undantag för 1080p Low med RTX 4090, så i det här sammanhanget är det inget problem med processorn i testriggen. Sen är det en 12900KS också, vilket skulle stänga gapet ytterligare mot 13900K om vi nu var CPU-bundna.

Lite nytt från tuben: När GN testar CPUs i senaste videon med GPU busy tyder på att allt under 13900K leder till CPU-flaskhals med 4090. Och i HUB:s senaste video presterar 13900K uppåt 25 % bättre än 12900K i 1080p medium (vet att ni har en KS).

https://www.youtube.com/watch?v=8O68GmaY7qw
https://www.youtube.com/watch?v=raf_Qo60Gi4

Edit: Råkade skriva att GPU flaskades, menade CPU.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superapan:

Lite nytt från tuben: När GN testar CPUs i senaste videon med GPU busy tyder på att allt under 13900K leder till GPU-flaskhals med 4090. Och i HUB:s senaste video presterar 13900K uppåt 25 % bättre än 12900K i 1080p medium (vet att ni har en KS).

https://www.youtube.com/watch?v=8O68GmaY7qw
https://www.youtube.com/watch?v=raf_Qo60Gi4

Jag loggade också GPU Busy under hela testandet och med just vår testslinga uppenbarade sig inga flaskhalsar innan 1080p med låg detaljnivå. Nu representerar inte just den slingan Starfield som helhet, då det finns många mer CPU-tunga delar i spelet, men jag valde den just för att den var så pass GPU-bunden för ändamålet grafikkortstest.

Permalänk
Medlem

Detta spel är ju en fest för bandbredd på minne. Har du en cpu vars minnekontroller som klarar 7000+ eller runt 120gbps så är det mumma. Skalerar sjukt bra med minnebandbredd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

En snabb koll på testet säger mig att det här blir ett spel att lägga i backloggen för att eventuellt testa någon gång i framtiden efter jag bytt upp mig från mitt 3060ti som tyvärr inte verkar bli så långlivat som jag trodde pga för lite vram även i spel som Diablo4

Permalänk
Medlem

Tycker Starfield verkar skala extremt ovanligt när det gäller cpu. Att 13600k är ungefär lika med 12900k i GNs test är förvånande då 12900k har 2 fler cores p-cores, mer L3 och lika eller högre klockfrekvens. Dock mindre L2 cache. I HUBs test så är 13600k till och med snabbare.

Att ryzen 5000 serien hamnar efter eller lika med en gammal 8700k gör det hela än mer förunderligt. En 5800x har 2.7ggr L3, 2x L2 per kärna vs 8700k och generellt brukar den ha högre ipc. Antar att dom klockar ungefär lika högt och i HUB testet använder dom samma minne.

Klockfrekvens verkar hjälpa mycket, minnesbandbredd lite, kärnor knappt alls förutom om det är en 4c4t processor. Det enda jag inte sett testas är minneslatens. Spökar infinity fabric här måhända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Tycker Starfield verkar skala extremt ovanligt när det gäller cpu. Att 13600k är ungefär lika med 12900k i GNs test är förvånande då 12900k har 2 fler cores p-cores, mer L3 och lika eller högre klockfrekvens. Dock mindre L2 cache. I HUBs test så är 13600k till och med snabbare.

Att ryzen 5000 serien hamnar efter eller lika med en gammal 8700k gör det hela än mer förunderligt. En 5800x har 2.7ggr L3, 2x L2 per kärna vs 8700k och generellt brukar den ha högre ipc. Antar att dom klockar ungefär lika högt och i HUB testet använder dom samma minne.

Klockfrekvens verkar hjälpa mycket, minnesbandbredd lite, kärnor knappt alls förutom om det är en 4c4t processor. Det enda jag inte sett testas är minneslatens. Spökar infinity fabric här måhända?

Jag tror du är inne på något. IF, framför allt på 1,2 och tredje gen Ryzen är väldigt limiterande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Den svaga kronan har gjort att det är extremt dyrt att va pc gamer 2023. Jag hoppas vi röstar för Euro snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta spel är ju en fest för bandbredd på minne. Har du en cpu vars minnekontroller som klarar 7000+ eller runt 120gbps så är det mumma. Skalerar sjukt bra med minnebandbredd.

Det stämmer inte med vad HUB testade igår.

https://youtu.be/8O68GmaY7qw?t=657

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Den svaga kronan har gjort att det är extremt dyrt att va pc gamer 2023. Jag hoppas vi röstar för Euro snart.

Gå över till euro när kronan är som svagast är ju självmord 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Tycker Starfield verkar skala extremt ovanligt när det gäller cpu. Att 13600k är ungefär lika med 12900k i GNs test är förvånande då 12900k har 2 fler cores p-cores, mer L3 och lika eller högre klockfrekvens. Dock mindre L2 cache. I HUBs test så är 13600k till och med snabbare.

Att ryzen 5000 serien hamnar efter eller lika med en gammal 8700k gör det hela än mer förunderligt. En 5800x har 2.7ggr L3, 2x L2 per kärna vs 8700k och generellt brukar den ha högre ipc. Antar att dom klockar ungefär lika högt och i HUB testet använder dom samma minne.

Klockfrekvens verkar hjälpa mycket, minnesbandbredd lite, kärnor knappt alls förutom om det är en 4c4t processor. Det enda jag inte sett testas är minneslatens. Spökar infinity fabric här måhända?

Jag med en gammal i7-8086K och är förvånad över att det är såpass spelbart som det är.

Det blir ju lite ofrivillig komik när ett spel "optimerat för AMD" funkar sämre med AMD-hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Den svaga kronan har gjort att det är extremt dyrt att va pc gamer 2023. Jag hoppas vi röstar för Euro snart.

Inte genomtänk det där?

Dyrt och dyrt.. beror på hur och vilka krav spelaren har?

Man behöver ju inte alltid köra på 4K ultra och sikta på 144FPS..

Gör som konsolerna, 480P skala upp till 1080P ibland 1660P eller någon konstig upplösning för att få de där 60FPS..

Finns en hel värld av bra PC-komponenter på begagnatmarknaden som än idag är superb att spela med.. och man räddar världen från E-waste Win Win.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Svårt att sia om givetvis, men finns det hopp om att köra Starfield i stabila 4k60 på högre inställningar (inte nödvändigtvis Ultra) med ett 6800XT och en 5600X allteftersom tid går och diverse uppdateringar släpps? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Svårt att sia om givetvis, men finns det hopp om att köra Starfield i stabila 4k60 på högre inställningar (inte nödvändigtvis Ultra) med ett 6800XT och en 5600X allteftersom tid går och diverse uppdateringar släpps? Vad tror ni?

Nej det tror jag inte i native iaf 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tom76:

Svårt att sia om givetvis, men finns det hopp om att köra Starfield i stabila 4k60 på högre inställningar (inte nödvändigtvis Ultra) med ett 6800XT och en 5600X allteftersom tid går och diverse uppdateringar släpps? Vad tror ni?

Förmodligen inte. Det finns inte mycket historik som visar på att liknande har skett. Tänk istället att nya spel vilka försöker sätta en hög ribba ofta sätter den på nivån där endast dagens tipptopp-kombo av GPU+CPU orkar få till där höga 4K/60+ FPS Ultra-nivåerna medan "nästa bästa"-hårdvaran är mer än adekvat om än först i High-lägen. Sedan måste man finna sina personliga kompromisser om man är lägre ned på prestandastegen.

Vad som händer framöver är därför att du förmodligen får utmärkt eller tillräcklig 4K/60-prestanda i Starfield med ditt nästa köp av GPU+CPU-kombo så länge du håller dig på motsvarande eller bättre produktnivå. Precis som din kombo idag kan få rätt bra fart med 4K ifall du backar några år bakåt bland speltitlarna.

Så här har det varit länge med nya spel. Historien upprepas hela tiden. Både tekniken och människorna. Varje gång ett nytt storspel lanseras är det samma diskussioner om "dålig optimering" och att man måste sälja sin njure och hit och dit, där diskussionerna till slut börjar krypa mot bråk om det ekonomiska läget med illa dolda antydningar om vilka som är syndabockarna för att man inte har råd med ett 4090+13900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Inte genomtänk det där?

Dyrt och dyrt.. beror på hur och vilka krav spelaren har?

Man behöver ju inte alltid köra på 4K ultra och sikta på 144FPS..

Gör som konsolerna, 480P skala upp till 1080P ibland 1660P eller någon konstig upplösning för att få de där 60FPS..

Finns en hel värld av bra PC-komponenter på begagnatmarknaden som än idag är superb att spela med.. och man räddar världen från E-waste Win Win.

Det har du rätt i men allt har dock blivit väldigt dyrt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tror att du att du har helt missat mitt huvudargumentet... nämligen att det visuella inte rättfärdigar prestandakrav på GPUn.

Ja det var inte så lätt att extrapolera när du drar en oerhört långsökt parallell till Bioshock, och broderar ut ditt ogillande för den artistiska stilen de har satt på Starfield. Får även intrycket av kort minne och/eller ointresse för Bethesda-spel i allmänhet, med tanke på att varje spelrelease (undantaget möjligen Fallout 3 som i praktiken var Oblivion With Guns) krävt den absolut bästa tillgängliga samtida hårdvaran för att vara spelbara på maximala kvalitetsinställningar. Det har gällt Oblivion, Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76.

Skrivet av _genki:

Jag är spelutvecklare själv och har full förståelse för hur spel programmeras. Starfield har varken grafik eller system som rättfärdigar prestandakraven på varken GPU eller CPU.

Du verkar ändå vara likgiltig inför skillnaderna mellan ett actionfilmsspel som Cyberpunk och Skyrim/Fallout/Starfield på konceptnivå, och att man har prioriterat helt andra saker i spelmotorn över att få med det absolut senaste ögongodiset. Du borde ju rimligen förstå att det handlar om att de prioriterat annorlunda när man t.ex. ska ha så många objekt samtidigt som interagerar med både fysik och spelaren?

Det är inte som att det är gigantiska plana skyskrapefasader med copy-paste-texturer som kostar prestanda.

Skrivet av _genki:

Även om jag inte har tillgång till källkoden kan jag lugnt säga att det är ett spel som helt åsidosatt optimering under utvecklingsprocessen. Det finns INGEN anledning för en miljö som New Atlantis att knappt kunna köras i 60fps på en Ryzen 5600X. Och det finns absolut INGEN anledning att ett grafikkort som ett RX6800 inte kan få upp en sådan miljö i ~120fps i 1080p.

Jag skulle säga att det nog finns få spelmotorer som är lika genomlysta av moddcommunityn som Bethesda-spel rent generellt, och det genomgående temat från de som är tillräckligt insatta är att man kan välja mellan 1) att ha ett Bethesda-spel med alla sina möjligheter eller 2) att "optimera" bort allt till kulisser och därmed tappa hela konceptet.

Det är inte lika med att det är en optimal lösning för bästa möjliga prestanda i ALLA miljöer i spelet. Spelet går inte ut på att hänga i New Atlantis heller, utan det är ett ställe som huvudsakligen besöks för att köpa/sälja samt få/lämna in quests, precis som liknande nav fungerat i andra Bethesda-spel.

Det låter mer som att du borde spela CP2077 istället för att lägga så mycket energi på att gnälla på ett spel vars innehåll du inte är ett fan av.

Skrivet av _genki:

Starfield är DESSVÄRRE det icke-optimerade alternativet. De har fått hjälp av AMD och id Software att optimera själva renderingen, FSR, Depth of Field, Motion Blur etc.

AMD kanske skulle satsat pengar på att utveckla bättre produkter istället för att lägga pengarna på att muta spelutvecklare med promotions, med tanke på att Intel/Nvidia-kombinationer förutsägbart presterar bättre.

Skrivet av _genki:

Men det hjälper bara så långt när man inte optimerat stora delar av alla underliggande systemen, jag tänker kollisionsrutiner, LOD objekt, distansbaserat animations-pollning, fysikoptimering baserat på distans, mängder objekt, detaljrikedom..

I jämförelse med tidigare CE-titlar så är det stora förbättringar införda med CE2, vilket blir uppenbart bara av att undersöka spelvärlden mer på djupet. Nämn gärna en annan spelmotor som skulle klarat "Potatisprovet" jag länkat flera gånger, utan att frameraten fullständigt tankar.

Starfield handlar mycket mer om potatis än Keanu Reeves, så att säga.

Skrivet av _genki:

Starfield är DESSVÄRRE det icke-optimerade alternativet. De har fått hjälp av AMD och id Software att optimera själva renderingen, FSR, Depth of Field, Motion Blur etc. Men det hjälper bara så långt när man inte optimerat stora delar av alla underliggande systemen, jag tänker kollisionsrutiner, LOD objekt, distansbaserat animations-pollning, fysikoptimering baserat på distans, mängder objekt, detaljrikedom.. Samma gäller regelrätt inaktivering av kod som inte är i bruk. Sedan handlar det inte bara om optimering, utan det handlar även om rätt designbeslut. "rätt teknik vid rätt ställe". Eftersom MÅNGA miljöer ofta är uppdelade med laddningstider finns det INGEN anledning att inkorporera en stad som New Atlantis i "open world"-motorn. Det kan lika gärna byggas traditionellt som "större rum" varav horisonten är en optimerad och väldesignad 3D mesh. Oldschool sensibilities helt enkelt, speciellt med tanke på att Creation Engine är uråldrig och hade behövt den typen av hjälp. Det känns som att Bethesda lägger på nya saker hela tiden, utan att gå tillbaka och göra arkitekturförändringar... Resultatet av detta är att spelmotorn idag håller ihop med silvertejp och enorma systemkrav.

Känner du inte att det blir rätt svårt att ta det på allvar när du först klagar på att spelet är prestandakrävande trots att du anser att det är ålderdomligt, samtidigt som du argumenterar emot att man ska utveckla den tekniska nivån som Creation Engine var på under Skyrim-tiden, där hela världen är uppdelad i små celler med extremt lite interaktivitet utanför spelarens närmaste omgivningar?