Microsoft och Apple vill att Bing och Imessage undantas från EU-regler

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Den mer tekniska förklaringen är alltså att iMessage går via datatrafik och har ingenting med riktiga SMS/MMS att göra. SMS visas som gröna medans iMessages visas som blå. För användaren så är båda metoderna integrerade i samma applikation och konversation. Man kan se det som ett WhatsApp-alternativ sömlöst integrerat i meddelandeapplikationen. Det går alldeles utmärkt att skicka "gröna" SMS mellan två iPhones.

Hmm jag har för mog att det är tvärtom. Google har ju gjort narr av apple för dom anvönder föråldrad teknik.
Android använder sig av rcs medan det är apple som använder sig av sms eller är det något jag missar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag trodde man skaffade en iPhone för att ifall om båda har iphone så kan man läsa att det har läst meddelandet och vilken tid

Finns motsvarande på Android sidan, RCS. Där kan man också se om de läst meddelandet mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglundd:

Hmm jag har för mog att det är tvärtom. Google har ju gjort narr av apple för dom anvönder föråldrad teknik.
Android använder sig av rcs medan det är apple som använder sig av sms eller är det något jag missar här?

SMS används på båda sidor. RCS är Androids motsvarighet till iMessage

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

SMS används på båda sidor. RCS är Androids motsvarighet till iMessage

Ah så när jag skicksr rcs till en iphone så konvertar apple om det till sms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Undantaget statuskänsliga tonåringar (som reagerar på vad fan som helst, så varför inte färgen på pratbubblor?) så handlar det mest om gruppkonversationer som går som SMS om en deltagare inte har iPhone. Det har en del effekter när folk skickar "tumme upp" på ett specifikt meddelande, att det kommer som ett separat SMS istället för att visas på meddelandet. Där vet jag att en del surnar till.

Jag ställer alltid in det manuellt (att varje svar skickas som ett individuellt SMS till varje deltagare). Man kan lita på att ett SMS kommer fram iaf.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglundd:

Ah så när jag skicksr rcs till en iphone så konvertar apple om det till sms?

Nej. Du skickar bara RCS till folk som aktiverat RCS. Samma som att iMessage bara används om båda aktiverat iMessage. Annars skickas SMS. SMS har funnits sedan lång tid innan iPhone släpptes 2007.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

RCS är Androids motsvarighet till iMessage

Nae, RCS är en öppen standard som ersätter SMS/MMS. Dock är Apple väldigt sega med att ta steget in i framtiden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nae, RCS är en öppen standard som ersätter SMS/MMS. Dock är Apple väldigt sega med att ta steget in i framtiden.

Må så vara, men det är bara Android sidan som har RCS. Windows har t.ex. inte det. Ersätter är väl inte rätt ord. SMS/MMS kommer ju fortfarande finnas kvar. Är som sagt, motsvarigheten till iMessage

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Windows har t.ex. inte det.

Tillverkas det äns Windows telefoner längre?

Skrivet av jnsson:

Ersätter är väl inte rätt ord. SMS/MMS kommer ju fortfarande finnas kvar.

Självklart kommer SMS/MMS att finnas ett tag till. Det kommer vara en övergångsperiod tills att alla har tillgång till RCS.

Skrivet av jnsson:

Är som sagt, motsvarigheten till iMessage

Skulle inte säga att det är en motsvarighet då iMessage inte är en öppen standard, vilket RCS är.
RCS är där emot motsvarigheten till MMS, fast bättre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tillverkas det äns Windows telefoner längre?

Självklart kommer SMS/MMS att finnas ett tag till. Det kommer vara en övergångsperiod tills att alla har tillgång till RCS.

Skulle inte säga att det är en motsvarighet då iMessage inte är en öppen standard, vilket RCS är.
RCS är där emot motsvarigheten till MMS, fast bättre.

Jag håller inte din tolkning av RCS. SMS/MMS kommer finnas kvar i många, många år. Vad jag vet finns inte RCS på Huawei telefoner som inte har Google tjänsterna på telefonen. Jag syftade också på Windows som på dator. T.ex. deras telefonlänk till Android/iOS telefoner kan bara visa RCS meddelande som du tagit emot, men skickar du meddelanden från datorn kopplad till en Android telefon så skickas meddelandena som SMS, inte RCS även om mottagaren också har RCS aktiverat. Tänker inte kommentera RCS mer. Jag har sagt mitt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tillverkas det äns Windows telefoner längre?

Självklart kommer SMS/MMS att finnas ett tag till. Det kommer vara en övergångsperiod tills att alla har tillgång till RCS.

Skulle inte säga att det är en motsvarighet då iMessage inte är en öppen standard, vilket RCS är.
RCS är där emot motsvarigheten till MMS, fast bättre.

Så FSR är bättre än DLSS alltså? Och de är inte motsvarigheter till varandra ändå? Förstår inte alls vad du menar. De båda bygger vidare på MMS och utökar funktionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så FSR är bättre än DLSS alltså? Och de är inte motsvarigheter till varandra ändå? Förstår inte alls vad du menar. De båda bygger vidare på MMS och utökar funktionerna

FSR, DLSS?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Angående Bing så kan det ju vara så att den just nu bara står för max 3 % av Microsofts intäkterna varav Google search står.för en stor del för Google.
Så I Edge och Bing så kan ju Microsoft labba helt fritt med sitt nya AI samarbete med OpenAI. Google har ju allt att riskere medans Microsoft har allt att vinna.
Kansle det finns såna baktankar om varför de vill ha undantag för Bing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kanske det.

Poängen är att Apple medvetet gör upplevelsen sämre för Android och trots att dom hur enkelt som helst hade kunnat implementera saker så att Android kan delta i imessage konversationer på samma sätt så väljer dom att inte göra det för att dom vill gärna att folk ska tro att Android är dålig kvalitet.

Dom gör upplevelsen medvetet sämre.

Varför ska Apple bjuda in androidtillverkare till något dom jobbat på? De var inte liksom gratis att utveckla tjänsten.

Permalänk
Medlem

Så alla förutom de rikaste och största ska förhålla sig till reglerna alltså? Klassisk amerikansk kapitalism.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Varför ska Apple bjuda in androidtillverkare till något dom jobbat på? De var inte liksom gratis att utveckla tjänsten.

Det är ju inte bara för android-användarnas skull. Alla med en iphone skulle ju få en bättre upplevelse om iphone och android körde samma standard, oavsett vilken av dom som väljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Varför ska Apple bjuda in androidtillverkare till något dom jobbat på? De var inte liksom gratis att utveckla tjänsten.

Jag kommer aldrig att förstå mig på folk som försvarar megamiljardföretag som aktivt väljer att ge deras användare en sämre upplevelse.

Hoppas du gillar smaken av läder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det är för att du betalar för diskspacet via ditt iCloud. (bortsett från de gratis 5GB)

Japp, och svinbra funkar det. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kanske det.

Poängen är att Apple medvetet gör upplevelsen sämre för Android och trots att dom hur enkelt som helst hade kunnat implementera saker så att Android kan delta i imessage konversationer på samma sätt så väljer dom att inte göra det för att dom vill gärna att folk ska tro att Android är dålig kvalitet.

Dom gör upplevelsen medvetet sämre.

Android får väl skapa ett eget moln som används för meddelanden isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag kommer aldrig att förstå mig på folk som försvarar megamiljardföretag som aktivt väljer att ge deras användare en sämre upplevelse.

Hoppas du gillar smaken av läder...

Jag har en bra upplevelse när jag skickar medddelanden, hur blir det sämre för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Android får väl skapa ett eget moln som används för meddelanden isåfall.

Vad menar du? Det finns redan standarder som Apple kan implementera så att det funkar med Android. Dom väljer att inte göra det.

Skrivet av Ryssfemma:

Jag har en bra upplevelse när jag skickar medddelanden, hur blir det sämre för mig?

Om du skickar meddelanden till eller får meddelanden ifrån någon med Android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Det är ju inte bara för android-användarnas skull. Alla med en iphone skulle ju få en bättre upplevelse om iphone och android körde samma standard, oavsett vilken av dom som väljs.

Håller med. Att skicka och ta emot bilder till någon med Android är oftast väldigt pixligt, ingen trevlig upplevelse. Videor kan man glömma. Att behöva skapa en länk från båda sidor är något man skulle vilja slippa.

Google to Apple: 'It's time' to fix text messages

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

RCS är en tjänst som är beroende av nätverksoperatörerna, hur någon kan förespråka något sådant är för mig obegripligt.
Vi har fortfarande inte IPv6 i landet, pga samma operatörers illvilja.

Operatörer ska leverera infrastruktur, inte tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

RCS är en tjänst som är beroende av nätverksoperatörerna, hur någon kan förespråka något sådant är för mig obegripligt.
Vi har fortfarande inte IPv6 i landet, pga samma operatörers illvilja.

Operatörer ska leverera infrastruktur, inte tjänster.

Stämmer ej. Är inte beroende av operatörerna längre. Det var länge sedan det var så. Google slog på det för alla under typ 2020 med hjälp av Jibe.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer ej. Är inte beroende av operatörerna längre. Det var länge sedan det var så. Google slog på det för alla under typ 2020 med hjälp av Jibe.

Som är en produkt _operatörerna_ måste implementera/betala för/underhålla, gärna hostat hos Google i GCP så klart. Det ger inte RCS överallt automatiskt.

Det är också här vi säkert kan se fram emot inkompatibilitet (olika personer läser standarder på olika sätt) mellan olika hubbar. Har du t.ex. testat connectivity status mellan olika hubbar på olika nätverk?

Permalänk
Avstängd

Man lär sig nytt hela tiden.. haha, jävla USA alltså.. och detta folk ska vara ett världsstyrande folk och ledning med atombomber..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Kilroy:

Jag kommer aldrig att förstå mig på folk som försvarar megamiljardföretag som aktivt väljer att ge deras användare en sämre upplevelse.

Hoppas du gillar smaken av läder...

Du pratar om det som att folks liv hängde på iMessages vara eller icke-vara. Samtidigt får du det att låta som att det är Apples ansvar att göra upplevelsen bättre för Androidanvändare.

Jämför med Lightning. Apple introducerade den flera år innan USB-C och det var en markant förbättring mot övriga alternativ på den tiden. Det fanns inget som helst incitament att upplåta andra tillverkare använda kontakten för att, tja, de själva hade investerat i den.

Vad som gäller iMessage så är den tillgänglig för alla med en kompatibel Apple-produkt (iPhone, iPad, Mac etc) och var ett sätt för dem att komma bort från begränsningarna med ordinarie SMS och MMS om man ska förenkla det lite. För Androidanvändare förblev det helt oförändrat jämfört mot tidigare och det är inte frågan om en försämring.

Kan ju säga att de gånger jag skickat bilder från min iPhone till andras Androider så blir bilderna mycket lågupplösta och sönderkomprimerade så min telefon från äppelfabriken ser nog rätt bedrövlig ut ur mottagarens perspektiv. Sicken bra PR!

Apple gör inte något aktivt val att försämra upplevelsen för Androidanvändare. De har utvecklat en tjänst som gör upplevelsen bättre för Appleanvändare. Man kan inte förvänta sig särskilt mycket annat från en elektroniktillverkare och i synnerhet ingen med ett fullständigt ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du skickar meddelanden till eller får meddelanden ifrån någon med Android.

...så kan man installera Whatsapp, Signal, Messenger, G-chat eller vad som helst. Jag kan iofs sympatisera med att folk vill att Apple skall bygga in stöd för RCS, men med tanke på hur många gånger Google har skapat en ny meddelande-tjänst och övergett alla gamla så kanske man kan ge det nåt år innan man bryr sig om det senaste försöket.

För om vi skall vara ärliga - RCS är bara en grej för att Google pushar det. Det är en tjänst som är byggd för att implementeras av operatörerna, det är bara det att de aldrig får tummen ur så Google har hackat in en lösning så att alla kan få det via deras servrar. Om Google byter fot imorgon igen så är RCS dött.

Sen undrar jag - är det någon iPhone-användare som klagar på detta? För jag har aldrig hört det. De flesta av oss har några meddelande-appar inlagda och använder den som är lämplig för ändamålet. Oftast är det väl Whatsapp som nån plockar om det skall vara en större gruppkonversation. Om man skickar ett meddelande till en person så bryr sig ingen om bubblan blir grön eller blå. Det är bara när det är större grupper som det har någon påverkan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Samtidigt får du det att låta som att det är Apples ansvar att göra upplevelsen bättre för Androidanvändare.

Men det är ju även iphone-användarna som blir drabbade av att det funkar dåligt mellan iphone och android, som vi redan har sagt i tråden.

Permalänk
Bildexpert

@Squallie: Då kan man, precis som @mpat beskriver, använda en annan tjänst om det så krävs. Det ska mycket till innan jag skickar iMessage eller SMS till någon utanför familjen.

Finns det öht någon tjänst av Apple som de har tillhandahållit åt konsumenter som inte har köpt något av dem?