Permalänk
Medlem

Kylning Asrock B550 mini itx + DAN A4

Hej,

Jag har ett Dan A4 SFX med ett ASRock B550 moderkort i och allting har fungerat bra hittills, men jag står inför ett problem med Fan #2. Den låter en hel del under belastning (det högsta jag loggat är 2500 RPM) samtidigt som Fan #1 aldrig ligger över 900 RPM
Exempelbild:

Som den nybörjare jag är så undrar jag om detta är normalt sett till gradantal under belastning? Är det normalt att en fläkt ligger så mycket högre i RPM jämfört med dom andra fläktarna?

Har någon här några idéer eller tips om vad jag kan göra för att åtgärda/förbättra detta? Finns det några specifika inställningar i ASRock BIOS som jag kanske har missat?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Protek Du behöver nog beskriva ditt system mer för att det skall bli lättare för oss att hjälpa till.
CPU-kylare och övriga fläktar i systemet vore ju bra att lägga till, i och med det gäller kylningen av din dator.

På dina frågor, så absolut inget konstigt med de temperaturerna, har du t.ex en AIO så brukar pumparna ligga på runt 2000-2500 varv/minut medans chassifläktar ligger runt 1000, sitter det AMD standardkylare så kan den mycket väl varva uppåt 2500 varv/minut.

Systemet gör vad det kan för att hålla CPUn under 80C som det ser ut, den skall tåla uppåt 95C innan det är några problem enligt AMD, så du skulle kunna höja maxtemp för CPUn i BIOS för att den skall bli lite tystare.

Men återkom gärna med mer information så kanske det finns en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Protek Du behöver nog beskriva ditt system mer för att det skall bli lättare för oss att hjälpa till.
CPU-kylare och övriga fläktar i systemet vore ju bra att lägga till, i och med det gäller kylningen av din dator.

På dina frågor, så absolut inget konstigt med de temperaturerna, har du t.ex en AIO så brukar pumparna ligga på runt 2000-2500 varv/minut medans chassifläktar ligger runt 1000, sitter det AMD standardkylare så kan den mycket väl varva uppåt 2500 varv/minut.

Systemet gör vad det kan för att hålla CPUn under 80C som det ser ut, den skall tåla uppåt 95C innan det är några problem enligt AMD, så du skulle kunna höja maxtemp för CPUn i BIOS för att den skall bli lite tystare.

Men återkom gärna med mer information så kanske det finns en bättre lösning.

Tack för bra svar!

CPU Kylaren är en Cryorig C7, sen har jag utöver det en be quiet! Pure Wings 2 92mm PWM, samt en Noctua NF-A9x14 PWM.

För full Spec:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protek:

Tack för bra svar!

CPU Kylaren är en Cryorig C7, sen har jag utöver det en be quiet! Pure Wings 2 92mm PWM, samt en Noctua NF-A9x14 PWM.

För full Spec:

<Uppladdad bildlänk>

Tack för info!!
I så fall är det ju CPU kylaren som är den som varvar mycket.
Nätaggregatet är tyst (de är ju kända för att vara det)
Fläktarna på grafikkortet ser ju inte heller att varva något nämnvärt (enligt tidigare information).
Vilken av de övriga fläktarna som är "Fan #1" är ju frågan då båda kan varva uppåt 2000 varv/minut, sitter de med en splitter så de delar "Chassifan" uttaget på moderkortet? I så fall så skulle du ju kunna flytta ena till "CPU_fan2" så kan du ju övervaka/styra alla tre.

Förresten hur länge har du haft datorn och har den alltid varit lika högljudd?
Är den ett par år och låter mera nu så är det kanske så enkelt att CPU-kylaren är full med damm och därför jobbar fläkten hårdare nu, så ta av sidan och kolla hur mycket damm det kan finnas?

Ett problem med dessa chassin som har begränsad plats för CPU-kylare är att de tenderar att bli lite med högljudda då mindre kylare får jobba hårdare än större för att hålla komponenterna svala, och oavsett vilken kylare som du hittar som passar så kommer det antagligen inte göra mer än någon grad hit eller dit.