AMD Radeon RX 7800 XT och RX 7700 XT – bolaget skjuter skarpt i 1440p-klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Tittar man på specsen borde 7800XT egentligen vara 7800 (utan XT) eller 7700 XT. Så AMD kör en Nvidia här tråkigt nog. Köp inte detta skräp.

Det är långt ifrån skräp. Namnet är ju dåligt men kortet i sig är vettigt för prislappen trots allt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av ncox:

Behöver ett nytt kort. Köpa ett beg 3090 för runt 8k eller 7800xt? Vad säger ni

Ett 6950 xt för 7500 kr om du behöver bra raster-prestanda, annars om du inte har bråttom, vänta tills black friday, känns som det kommer komma mycket bra deals på Gpus i år. Och många kommer sälja sin begagnade kort på sec marknad och blocket.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Rätt kul att man kan ha en 7800 cpu nu och en 7800 gpu samtidigt....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ett 6950 xt för 7500 kr om du behöver bra raster-prestanda, annars om du inte har bråttom, vänta tills black friday, känns som det kommer komma mycket bra deals på Gpus i år.

Det jag minns från de senaste fem är att folk här brukar klaga på att det var bättre förr och inget att sitte uppe för. Normalt blir folk kanske lite less med black week och black half year och så, kanske, eller så var bf-reorna bättre förr. Hursomhelst brukar foto-black friday vara sådär bra men mellandagsreor brukar kunna vara desto bättre.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det jag minns från de senaste fem är att folk här brukar klaga på att det var bättre förr och inget att sitte uppe för. Normalt blir folk kanske lite less med black week och black half year och så, kanske, eller så var bf-reorna bättre förr. Hursomhelst brukar foto-black friday vara sådär bra men mellandagsreor brukar kunna vara desto bättre.

Om jag får gissa skulle jag tro att det kommer ett gäng 4070 rtx för 5000 kr och 7800 xt för samma pris. Kanske något 4070 ti för 9000+ kr.

Och kanske 6950 för 5000 kr också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är långt ifrån skräp. Namnet är ju dåligt men kortet i sig är vettigt för prislappen trots allt.

Samma prestanda som 6800XT 3 år senare måste man nog tyvärr kalla skräp. Teknikutvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Samma prestanda som 6800XT 3 år senare måste man nog tyvärr kalla skräp. Teknikutvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla.

Lite bättre generellt och priset är bättre, alltså får du mer prestanda för samma mängd pengar..förutom att SEK:en mår dåligt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Samma prestanda som 6800XT 3 år senare måste man nog tyvärr kalla skräp. Teknikutvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla.

Här i Sverige ja! Vår krona har tappat lika mycket som priset har minskat i USA. Det är återigen inte AMDs fel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av napahlm:

När kommer nya FSR?

Innevarande kvartal, alltså under denna månad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

De här priserna alltså. Liknande prestanda som 3080, typ en tusing billigare... 3 års skillnad

Visst US dollar ligger högt men... Hur ska man motivera dessa priser när man ska bygga en ny gaming-PC?

Eller 3000-10000kr billigare? Priset som några lottovinnare lyckades klicka hem det för är rätt ointressant, dessutom var 7999-priset som låg på vissa partnerkort inte ens ordinarie pris utan tidsbegränsat, så även utan gpu-krisen så var det inte något represantivt pris, utan det skulle legat runt 9000kr för dom billigaste modellerna.Och det låg på 10k+ i princip hela sin livslängd, och kort finns fortfarande i lager för över 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja tyvärr. Rimligtvis borde serien döpts som följande:

7900XT (7900XTX)
7800XT (7900XT)
7700XT (7800XT)
7600XT (7700XT)
7600 (7600)

De hade inte ens behövt justera priserna och hade fått mindre skit för vilseledandet.

Du menar:
7900XT (7900XTX) $999
7800XT (7900XT) $899 (799)
7800 (7900 GRE) $649
7700XT (7800XT) $499
7600XT (7700XT) $449 (399)
7500 (7600) $269 (249)

Jag tycker nog de kunde varit lite billigare som inom paranteserna för att vara balanserade mot varandra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av johan4:

Samma prestanda som 6800XT 3 år senare måste man nog tyvärr kalla skräp. Teknikutvecklingen ska gå framåt, inte stå stilla.

Utvecklingen har gått framåt. 7800 XT är svalare, drar mindre ström och har en betydligt lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som vanligt kommer folk ändå köpa Nvidia. DLSS fanboys 🤗

Du får köpa precis vad du vill, som alla andra 🍺😀

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister Hyde:

Utvecklingen har gått framåt. 7800 XT är svalare, drar mindre ström och har en betydligt lägre ljudnivå.

Ljudnivån beror i huvudsak på kyllösningen.
Skillnaden i effekt är ca 20%, (vilket vid den här punkten på effekt/klocka kurvan motsvarar ca 5% klocka), vilket är ungefär vad processbytet för compute-chippet ger, förbrukning för cache/memory controllers + DRAM borde ligga ganska konstant relativt 6800xt. Lägg till effektkraven från inter-die kommunikation på N32 (och N31).

Vet inte vad, om något, AMD och Nvidia kan göra för att få bättre utväxling i spel från sina dual-issue ALUer. Det kan ge en hel del på vissa compute-koder, men det verkar vara i det närmaste rent bagage för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du menar:
7900XT (7900XTX) $999
7800XT (7900XT) $899 (799)
7800 (7900 GRE) $649
7700XT (7800XT) $499
7600XT (7700XT) $449 (399)
7500 (7600) $269 (249)

Jag tycker nog de kunde varit lite billigare som inom paranteserna för att vara balanserade mot varandra.

Jag är med på att de bör ha prissatts lägre. Det jag menade med mitt något oklara inlägg var att de även utan att ha haft en annan prissättning så hade de haft en tydligare uppställning, och därmed fått mindre kritik.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över mängden "dog-piling" kring "7800XT = 6800XT". Enligt prestandaindex ligger ju 7800XT tydligt mellan 6800XT och 6900XT, och närmre det senare än det tidigare. Dessutom med 40W lägre effektförbrukning än 6800XT.

Permalänk
Medlem

7800xt, bra kort, till rätt pris. Så bra som man kan tänka sig att AMD kan leverera för tillfället. Rätt mängd VRAM. Snabbt. RT går ännu att leva utan om man inte vill ha det.

Men som andra varit inne på i tråden, uppskalning är viktigt och snart standard i nya spel och AMD behöver göra ett omtag där. Målet att döda DLSS är sedan länge kört och man måste bli lika bra istället.

Hoppas deras framegen håller måttet iallafall, synd att det inte gick att visa vid launch. Det hade varit super-timing att släppa det med Starfield.

Permalänk
Medlem

Den minskade tempen,ljudet och effektförbrukningen sett till prestandan ser bra ut. Inte haft Amd graffekort på bra länge mest för att deras drivrutiner etc då var lite bråkiga, kanske är stabilare och tätare uppdaterungar numera?

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja tyvärr. Rimligtvis borde serien döpts som följande:

7900XT (7900XTX)
7800XT (7900XT)
7700XT (7800XT)
7600XT (7700XT)
7600 (7600)

De hade inte ens behövt justera priserna och hade fått mindre skit för vilseledandet.

Detta håller jag inte alls med om. Det enda kortet som är uppenbart fel idag är 7800XT, som antagligen borde varit 7800 utan XT eller t.o.m 7700XT.

Hela poängen med systematisk namngivning är att man vill jämföra mot föregående generation med samma nummer. 7900XT funkar bra att jämför mot 6900XT - markant snabbare, 4GB mer minne, ungefär samma effekt (300W mot 315W), något billigare. Kallar man det kortet 7800XT istället så blir det mot 6800XT man skall jämföra det, och då har priset gått upp rejält (från $649 till $899). Hade jag döpt de korten så hade jag kallat nuvarande 7900 XT för bara 7900, och 7900 XTX för 7900 XT, men det är ingen katastrof att göra som de gör nu. AMD hade bara ett kort som kostade $999 och drog 300W förra gången, och nu har de två däromkring - någonstans måste de hitta på ett nytt namn.

På samma sätt gillar jag inte alls att kalla nuvarande 7700XT för 7600XT. Om du då jämför det kortet med 6600XT så har effekten gått upp med 50%, priset med knappt 20% och prestandan och minnet gått upp massivt. Det är inte heller en bra jämförelse att göra i recensioner.

Nej, ändra bara på Navi 32-korten. 7700XT och 7700 är kanske bäst - 6700 fick ju aldrig någon riktig lansering, men kortet finns ju, så jämförelsen är OK. Då har du problemet att effekten har gått upp en hel del, speciellt för 7700, men OK då är det väl så då. Då har vi en trend att RDNA3 har högre effekt än RDNA2, vilket väl är sant.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Förra punkten är ju "god energieffektivitet...", alltså är "... men inte på samma nivå som nVidia" en fortsättning på den punkten. De menar bara att nVidia är bättre på energieffektivitet.

Men, men, borde inte en recension av 4090 innehålla omdömet, "snabbare och dyrare än AMD, men inte på samma nivå som AMD" då det är det mest energikrävande kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Den minskade tempen,ljudet och effektförbrukningen sett till prestandan ser bra ut. Inte haft Amd graffekort på bra länge mest för att deras drivrutiner etc då var lite bråkiga, kanske är stabilare och tätare uppdaterungar numera?

Det enda problemet jag har haft med drivrutiner var att Windows Update nedgraderade mina för nån månad sen. Det skyller jag på MS, inte AMD. De som tycker om att spela spel samma dag som de kom ut klagar ibland på att det kraschar mer på AMD än NVidia tills första patchen kommer, men jag vet inte om det är sant. Det kan nog stämma att utvecklarna testar mindre med AMD fortfarande.

Drivrutiner kommer alltid en varje månad som heter år.månad.1, alltså 23.9.1 för september 2023. Om det behövs en till för att stödja något nytt spel som kommer ut så heter den år.månad.2, år.månad.3 osv, men det är alltid minst en i månaden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bättre prestanta och 2000kr lägre pris är 4070... det är ju ändå OK - skit i vad dom döpt det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eller 3000-10000kr billigare? Priset som några lottovinnare lyckades klicka hem det för är rätt ointressant, dessutom var 7999-priset som låg på vissa partnerkort inte ens ordinarie pris utan tidsbegränsat, så även utan gpu-krisen så var det inte något represantivt pris, utan det skulle legat runt 9000kr för dom billigaste modellerna.Och det låg på 10k+ i princip hela sin livslängd, och kort finns fortfarande i lager för över 10k.

Priserna för 2-3 år sedan var helt hutlösa bortom all rim och reson p.g.a. marknadsstörningar. Har man de priserna som måttstock så är allt billigt.

Men återigen 7 lakan? För 3 år gammal prestanda? Urgh... Ska jag göra en meningsfull uppgradering måste jag alltså snegla på kort bortom 20k. Lyxproblem, men... Gud förbjude att mitt grafikkort pajar.

Men det här är väl det nya normala antar jag. Kapitalet ska ha sitt och riksbankerna öser ut nya krediter till den som vill sätta sig i skuld.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

Mina två senaste kort har varit Nvidias FE-kort. Sneglar lite på 7800XT nu. Hur är det med partnertillverkarna? Är någon högre ansedd än någon annan? Någon man bör undvika, eller är det olika från modell till modell?

Edit: Ser nu att AMD säljer egna kort i europa också. Är det värt att jollra med tredjepart när deras egna kort ser ut att ligga lite lägre i pris än tredjepart? Garantihanteringen är kanske bättre om man köper från Inet. Starfield äger jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta håller jag inte alls med om. Det enda kortet som är uppenbart fel idag är 7800XT, som antagligen borde varit 7800 utan XT eller t.o.m 7700XT.

Hela poängen med systematisk namngivning är att man vill jämföra mot föregående generation med samma nummer. 7900XT funkar bra att jämför mot 6900XT - markant snabbare, 4GB mer minne, ungefär samma effekt (300W mot 315W), något billigare. Kallar man det kortet 7800XT istället så blir det mot 6800XT man skall jämföra det, och då har priset gått upp rejält (från $649 till $899). Hade jag döpt de korten så hade jag kallat nuvarande 7900 XT för bara 7900, och 7900 XTX för 7900 XT, men det är ingen katastrof att göra som de gör nu. AMD hade bara ett kort som kostade $999 och drog 300W förra gången, och nu har de två däromkring - någonstans måste de hitta på ett nytt namn.

På samma sätt gillar jag inte alls att kalla nuvarande 7700XT för 7600XT. Om du då jämför det kortet med 6600XT så har effekten gått upp med 50%, priset med knappt 20% och prestandan och minnet gått upp massivt. Det är inte heller en bra jämförelse att göra i recensioner.

Nej, ändra bara på Navi 32-korten. 7700XT och 7700 är kanske bäst - 6700 fick ju aldrig någon riktig lansering, men kortet finns ju, så jämförelsen är OK. Då har du problemet att effekten har gått upp en hel del, speciellt för 7700, men OK då är det väl så då. Då har vi en trend att RDNA3 har högre effekt än RDNA2, vilket väl är sant.

Det jag menade med mitt förslag är att samtliga steg i uppställningen hade gett ett generationellt upplyft oavsett prissättning. Jag kompletterade senare att det givetvis hade varit bra om prissättningen hade varit lägre. För oss konsumenter samt för AMD om de är intresserade av att faktiskt ta marknadsandelar.

Jag tycker nog att uppsättningen av SKUer är vettig sett till prestanda och mängd VRAM men att för många av dem börjar på 7900 för att en oinformerad kund ska få en vettig idé om prestandaskillnader.

Men som vanligt är AMD otroligt usla på att läsa av vad marknaden vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadilydoo:

Mina två senaste kort har varit Nvidias FE-kort. Sneglar lite på 7800XT nu. Hur är det med partnertillverkarna? Är någon högre ansedd än någon annan? Någon man bör undvika, eller är det olika från modell till modell?

Edit: Ser nu att AMD säljer egna kort i europa också. Är det värt att jollra med tredjepart när deras egna kort ser ut att ligga lite lägre i pris än tredjepart? Garantihanteringen är kanske bättre om man köper från Inet. Starfield äger jag redan.

AMDs egna är svåra att få tag på och garantiärenden kommer klart vara värre eftersom de ska skickas längre och garanti gäller inte heller för andrahandsägare, om det finns mer som talar för/emot vet jag ej.

Techpowerup har flera reviews av olika partnerkort. De jag tittat på verkar bra. PowerColors Hellhound ska tydligen vara exceptionellt tyst.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

AMDs egna är svåra att få tag på och garantiärenden kommer klart vara värre eftersom de ska skickas längre och garanti gäller inte heller för andrahandsägare, om det finns mer som talar för/emot vet jag ej.

Techpowerup har flera reviews av olika partnerkort. De jag tittat på verkar bra. PowerColors Hellhound ska tydligen vara exceptionellt tyst.

Snajdigt! Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Har suttit och väntat och velat kring 4070 i nästan ett halvår nu, men även om 7800XT känns lockande så är ju skillnaden i energiförbrukning rätt brutal.
Måste nog fundera på om jag kan göra något åt den allmänna värmeutvecklingen i lådan, den börjar redan koka efter ett par timmars spelande på sommaren med mitt gamla Nitro+ Vega56, fast det kanske producerar ungefär lika mycket som 7800XT egentligen.

Kanske också är en fråga om vad som är mest framtidssäkert mellan 4GB extra minne jämfört med DLSS och liknande.
Vad tror ni, vad kommer ge rimlig prestanda längst av 4070 och 7800XT?

Permalänk
Skrivet av Caesar:

Har suttit och väntat och velat kring 4070 i nästan ett halvår nu, men även om 7800XT känns lockande så är ju skillnaden i energiförbrukning rätt brutal.
Måste nog fundera på om jag kan göra något åt den allmänna värmeutvecklingen i lådan, den börjar redan koka efter ett par timmars spelande på sommaren med mitt gamla Nitro+ Vega56, fast det kanske producerar ungefär lika mycket som 7800XT egentligen.

Kanske också är en fråga om vad som är mest framtidssäkert mellan 4GB extra minne jämfört med DLSS och liknande.
Vad tror ni, vad kommer ge rimlig prestanda längst av 4070 och 7800XT?

Har för mig att RX 5700xt och vega 56 låg på typ samma effektnivå (stock kort) Så 7800xt drar ju 35w mer enligt tabellen i testet. Men du har ju ett Nitro+ så det kanske ligger på samma nivå eller högre än 7800xt kortet i testet. Bättre fläktar på in samt utsug är nog att rekommendera borde inte vara så svårt att få till så att ett 250w kort kyls i en modern låda.

Vad som är mest framtids säkert är svårt att säga men 4GB extra minne och en lägre prislapp är ju i alla fall något som är positivt.
Däremot lär ju Nvidia kortet stå sig bättre om Ray tracing är viktigt det är ju redan idag märkbart bättre där.

Mitt råd är att köpa det du känner passar dig bäst och byta ut det när behovet uppstår, de är så lika kort att du lär bli nöjd oavsett val.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Har suttit och väntat och velat kring 4070 i nästan ett halvår nu, men även om 7800XT känns lockande så är ju skillnaden i energiförbrukning rätt brutal.
Måste nog fundera på om jag kan göra något åt den allmänna värmeutvecklingen i lådan, den börjar redan koka efter ett par timmars spelande på sommaren med mitt gamla Nitro+ Vega56, fast det kanske producerar ungefär lika mycket som 7800XT egentligen.

Kanske också är en fråga om vad som är mest framtidssäkert mellan 4GB extra minne jämfört med DLSS och liknande.
Vad tror ni, vad kommer ge rimlig prestanda längst av 4070 och 7800XT?

Bryr du dig om RT är 4070 det givna valet. Annars är det klurigare. Tycker DLSS är viktigare på korten i dessa regioner än på de allra dyraste korten. I ditt fall kan nog 4070 vara värt det om du stör dig mycket på värmeutvecklingen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT