Apple avtäcker Iphone 15 tisdag klockan 19:00

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker Iphone 15 tisdag klockan 19:00

Tisdag kväll går Apples stora höstevent av stapeln. I år är temat "Wonderlust" och bland de säkra korten finns Iphone 15-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se priserna i år!

Permalänk
Medlem

Om priset inte är orimligt blir det min första telefon på länge, men ganska säker att priserna kommer ha ökat med minst 20% sen förra året…

Usb-c däremot är jag inte ett stort fan över. Har aldrig haft problem med Lightning och använder bara porten för laddning. Hade varit ännu roligare om telefonen inte fick en laddport alls, bara kör trådlös laddning med magneterna på baksidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Ska bli spännande att se priserna i år!

Går rykten om att Apple ska ha kommit med en ny standard för Kablar. Usb C tror jag att den kallas.

Permalänk

Jag skulle nog av många kallas för en iPhone haters, men jag anser mig ha höga krav på hårdvaran.

Nu till iPhone 15 så har jag hört så många positiva rumors så jag inte tror Apple kommer genomföra dem, för då skulle iPhone 15 bli så grym att det skulle bli svårt att göra en iPhone 16 som lockar folk att uppgradera.
Några rumors är:
Titaniumskal på pro-modellen.
USB C, usb 4 på Pro.
Mindre kanter på pro-modellen.
Dynamic Island på alla.
Bättre batteri, 15% har jag hört. (olika på olika modeller)
Bättre kamera. 6X dynamisk zoom på Pro.
A17 chip på pro.
48MP kamera på alla vill jag minnas, såklart Pro får bättre censor+ lins.

-Runt 1000kr dyrare blir iPhones har jag hört ryktas om.
- Pro-modellen kommer ha 128GB som standard, egentligen inget problem om inte 256GB är hutlöst mycket dyrare.

Min gissning är att alla rumors ovanför inte slår in. Inte för att Apple inte kan utan för att de vill spara till iPhone 16.
Nå vi får se..

På frågan om jag skulle köpa en iPhone 15. Så är inte min mobil 1år än, dessutom vill jag helst ha en typ som Galaxy Fold. Men om det inte vore för pengar så skulle jag köpa en iPhone 15 tills mobiler med Galaxy Fold utseende blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om priset inte är orimligt blir det min första telefon på länge, men ganska säker att priserna kommer ha ökat med minst 20% sen förra året…

Usb-c däremot är jag inte ett stort fan över. Har aldrig haft problem med Lightning och använder bara porten för laddning. Hade varit ännu roligare om telefonen inte fick en laddport alls, bara kör trådlös laddning med magneterna på baksidan

Håller med dig om, att de borde dumpa laddporten och köra trådlöst hela vägen.
Använder bara trådlös laddning på min iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om priset inte är orimligt blir det min första telefon på länge, men ganska säker att priserna kommer ha ökat med minst 20% sen förra året…

Usb-c däremot är jag inte ett stort fan över. Har aldrig haft problem med Lightning och använder bara porten för laddning. Hade varit ännu roligare om telefonen inte fick en laddport alls, bara kör trådlös laddning med magneterna på baksidan

Ang priset så borde man kunna kolla på hur mycket kronan har ändrats sedan iPhone 14 lanserades för 1 år sedan?

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Håller med dig om, att de borde dumpa laddporten och köra trådlöst hela vägen.
Använder bara trådlös laddning på min iphone.

Enbart trådlös laddning är för många kass. Då mobilen är en produkt som folk har rubbet i inklusive busskort, dörrpassage, bankkort etc. Att då bära med sig en trådlös laddare i fickan är inte praktisk, de är för klumpiga.

Om man jämför emot smartklockan, så har folk ofta den som en extra enhet, skulle batteriet då ta slut på den så kan de ändå ta sig hem med bussen/tåget.

Permalänk
Medlem

15 Pro Max och en Watch 9 blir det mycket troligen för mig.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Går rykten om att Apple ska ha kommit med en ny standard för Kablar. Usb C tror jag att den kallas.

Det är ingen ny standard. Den är 10 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är ingen ny standard. Den är 10 år gammal.

Säg inte det, Apple är proffs på att förvandla vatten till vin.

Inget köp mig är nöjd med min 12a, men ska bli kul och se vad Apple pushar extra för i år.
Skulle va nice utan laddport men funderar på hur det skulle bli om mobilen skulle låsa sig eller liknande tänker på återställning/hardrest backup osv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enbart trådlös laddning är för många kass. Då mobilen är en produkt som folk har rubbet i inklusive busskort, dörrpassage, bankkort etc. Att då bära med sig en trådlös laddare i fickan är inte praktisk, de är för klumpiga.

Om man jämför emot smartklockan, så har folk ofta den som en extra enhet, skulle batteriet då ta slut på den så kan de ändå ta sig hem med bussen/tåget.

Du kan ju bära med dig en powerbank om man är orolig men iPhones har generellt haft extremt bra batteritid senaste generationerna, undantaget 12 mini. Blir inte värre än att ha med sig en usb-c laddare.

Laddar min Pixel nästan uteslutande trådlöst så jag ser väl ingen anledning till att Apple inte skulle ta bort porten för att skaffa sig ett hårdare grepp om kunderna genom ekosystemet och samtidigt kunna hävda innovation.

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Du kan ju bära med dig en powerbank om man är orolig men iPhones har generellt haft extremt bra batteritid senaste generationerna, undantaget 12 mini. Blir inte värre än att ha med sig en usb-c laddare.

Laddar min Pixel nästan uteslutande trådlöst så jag ser väl ingen anledning till att Apple inte skulle ta bort porten för att skaffa sig ett hårdare grepp om kunderna genom ekosystemet och samtidigt kunna hävda innovation.

Oavsett hur bra batteri man har får man batteritorsk någon gång. USB C kabel och laddare finns i princip överallt.
Dessa trådlösa laddade mobiler fungerar för personer som inte är helt beroende av mobilen eller att de är noggranna och hela tiden kollar batteriet. I framtiden om trådlös laddning finns lite varstans så skulle det gå.

Jag själv kommer inte ens in i byggnader utan mobilen, likaså kan jag ej åka buss etc. En mobil för mig utan batteri är katastrof och jag tror väldigt många är i liknande sits. Typ 99% av alla på pendeltåget har biljetten i mobilen och konduktören kastar ut dem utan biljett.

Permalänk
Medlem

Blir en guld iPhone 15 PRO Max 256GB för 18990kr

128GB kostar 17490kr

IPhone 15 128GB , 11990kr
IPhone 15 Plus 128GB 14990kr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Blir en guld iPhone 15 PRO Max 256GB för 18990kr

128GB kostar 17490kr

IPhone 15 128GB , 11990kr
IPhone 15 Plus 128GB 14990kr

Kommer ingen guld i år sägs det.

15 PM Space Black siktar jag på.

Permalänk
Medlem

Kommer vi se Chrome, Edge och Firefox med sina egna webbläsarmotorer, Blink & Gecko, vid det här tillställningen eller är det för tidigt för den ryktade sideloading-funktionaliteten i iOS?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Blir en guld iPhone 15 PRO Max 256GB för 18990kr

128GB kostar 17490kr

IPhone 15 128GB , 11990kr
IPhone 15 Plus 128GB 14990kr

Hehe guld iPhones får mig alltid att tänka på denna

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle nog av många kallas för en iPhone haters, men jag anser mig ha höga krav på hårdvaran.

Höga krav på hårdvaran ? Apple har legat i framkant / först gällande hårdvara väldigt länge på mobilmarknaden... Så förklara vilken hårdvara som varit bristande i tidigare modeller..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oavsett hur bra batteri man har får man batteritorsk någon gång. USB C kabel och laddare finns i princip överallt.
Dessa trådlösa laddade mobiler fungerar för personer som inte är helt beroende av mobilen eller att de är noggranna och hela tiden kollar batteriet. I framtiden om trådlös laddning finns lite varstans så skulle det gå.

Jag själv kommer inte ens in i byggnader utan mobilen, likaså kan jag ej åka buss etc. En mobil för mig utan batteri är katastrof och jag tror väldigt många är i liknande sits. Typ 99% av alla på pendeltåget har biljetten i mobilen och konduktören kastar ut dem utan biljett.

Så powerbank med trådlös laddning? Och skulle de plocka bort porten så skulle det finnas trådlösa laddare på lika många platser som idag har usb-c så det där är ju verkligen att krångla till det i onödan. Skulle du däremot säga att du vill hålla dig fast vid det gamla man är van vid så skulle jag förstå, jag vill nämligen inte heller helt bli av med min port även om jag i princip aldrig använder den men jag skulle inte bli förvånad om Apple vid modell 16 plockar bort den helt eftersom det inte är ett så stort problem som vi får det att framstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Kommer vi se Chrome, Edge och Firefox med sina egna webbläsarmotorer, Blink & Gecko, vid det här tillställningen eller är det för tidigt för den ryktade sideloading-funktionaliteten i iOS?

Det sades ingenting om sideloading när iOS 17 presenterades på WWDC i juni.

Permalänk
Medlem

Varför hoppas man på att vara utan port? Är den i vägen eller planerar ni att dyka med telefonerna?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Wonderlust inte wanderlust.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Kära SweC redaktion: "Vad är en Iphone"? 😄

Det är väl en sak vad en allmän dagstidning gör med sånt som detta, men det här är ju SweClockers. Det här är ju en sajt för teknikintresserade som är noggranna med detaljerna, en sajt med massor av produktinformation och -tester. Produktnamn skrivna på avsett sätt känns självklart för mig här.

Om vi kan få läsa SweClockers, istället för att ni ändrar till Sweclockers, så kan vi väl få läsa iPhone?
Om vi kan få läsa Der8auer, istf att ni ändrar till DerBauer, så kan vi väl få läsa iPhone?
Om vi kan få läsa Core i7-14700K, istf Core I7-14700K, så kan vi väl få läsa iPhone?

Det krävs ju inte att man har dylesxi för att man ska snubbla på ert Iphone! 😄

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken total flopp det blev förra året så är det inte direkt mycket som ska till för att dessa ska bli bättre ^^

Liksom va inte förra lanseringen så illa att årets innan modeller sålde bättre än den nya? XD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

I år är jag mest nyfiken på klockorna men ryktet verkar vara att det är minimal förändring mot förra året. Kanske blir en begagnad Ultra tills nästa år i så fall.

Gällande iPhonen så är det väl titanskalet och den mindre ramen som lockar men det är för lite för att motivera byte från min iPhone 14 Pro Max som gärna får hänga med ett par år till!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Iphone är inget för mig men hoppas det blir något bra för de som är sugna på att uppgradera sina lurar 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Står ”wanderlust” på startsidan men är väl säkert sedvanlig Sweclockers-ironi. Die sheisse schweinehunds.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Macworld har en intressant keynote läcka. Sunkigt om usb-c porten är strypt.

Permalänk

Hoppas Watch Ultra II får stöd för tankpoddar. Då är den intressant som dykdator.