Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pAcKiE:

Behöver lite råd.

TV är verkligen inte mitt område.

Sitter nu på en gammal 40" Limited Label TV (Sibas egna märke?), och behöver en ny TV. Pga av mitt rum så måste jag nästan upp i 75".

Vill helst inte bränna allt för mycket pengar. TVn kommer bara vara för film/serier/anime.

Just nu står det väl mellan

TCL C635 10k
TCL C645 13k
Philips PML9507 20k
Samsung QN85B 20k

Kommer jag som går från vad som bör vara skräp uppleva så mycket bättre av att gå upp till Philips/Samsung eller räcker TCLn för mig?

Oled hade varit trevligt men då måste jag gå ner till 65" och tror det blir för litet på 3,6 m.

Samsungen och Philipsen du listar är stora förändringar mot de du har. De är 2022-modeller, så lär inte sjunka allt för mycket.

Även TCL:erna lär vara stor skillnad även det mot den gamla OEM-tv:n du har. C635 och C645 är ungefär samma vid första anblick, C645 är 2023-modellen så ännu inte prispressad som C635 som är från 2022 och därmed prispressad.

En modell som är lite mitt emellan är TCL C745 som har mycket av det Samsungen och Philipsen ger men inte riktigt lika stor skillnad. Den är ännu inte prispressad och skulle kunna sjunka mer om du håller ut till november-december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Suttit och kikat på en 77” antingen LGs C2, C3, G2 eller G3. Haft dem på bevakning på prisjakt för att se vilka som går ner i pris och hur mycket. Såg idag att C3 och G2 gått ner med ca 5k var och enligt prishistoriken ska vara lägsta priset de haft sedan släpp.

Ni som kan detta med TV mer än mig. Är det bra läge att investera eller rekommenderar ni att vänta till black friday?

En kvalificerad gissning är att en 77" C3 med start Black Week / Friday kommer kosta runt 25k.

Anser du att det är värt runt 10k för köpa TV:n idag, köp!
Har du inget omedelbart behov, avvakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsungen och Philipsen du listar är stora förändringar mot de du har. De är 2022-modeller, så lär inte sjunka allt för mycket.

Även TCL:erna lär vara stor skillnad även det mot den gamla OEM-tv:n du har. C635 och C645 är ungefär samma vid första anblick, C645 är 2023-modellen så ännu inte prispressad som C635 som är från 2022 och därmed prispressad.

En modell som är lite mitt emellan är TCL C745 som har mycket av det Samsungen och Philipsen ger men inte riktigt lika stor skillnad. Den är ännu inte prispressad och skulle kunna sjunka mer om du håller ut till november-december.

Tack för svaret.

Tolkar jag det rätt så är det ingen super stor skillnad mellan C635/C645? Är det någon funktion som är "kritisk"?

De dyra är uppenbart bättre men tolkar även som att de billiga är så pass mycket bättre än det jag har nu att jag kommer bli nöjd hur som. Är ingen super aktiv tittare, har andra hobbys jag gör mer. Så räcker kanske med en TCL då. Vill bara inte vara dumsnål, men kanske överanalyserar det.

Kollat på C745 och som du säger så hittar jag ingen deal på den och då kan jag lika väl ta Philips/Samsung.

Edit: Är C735 värd kontra C645 om den är 2000 dyrare?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pAcKiE:

Tack för svaret.

Tolkar jag det rätt så är det ingen super stor skillnad mellan C635/C645? Är det någon funktion som är "kritisk"?

De dyra är uppenbart bättre men tolkar även som att de billiga är så pass mycket bättre än det jag har nu att jag kommer bli nöjd hur som. Är ingen super aktiv tittare, har andra hobbys jag gör mer. Så räcker kanske med en TCL då. Vill bara inte vara dumsnål, men kanske överanalyserar det.

Kollat på C745 och som du säger så hittar jag ingen deal på den och då kan jag lika väl ta Philips/Samsung.

Edit: Är C735 värd kontra C645 om den är 2000 dyrare?

Kollade upp lite mer. Har många anteckningar men de är inte samlade ännu. Vilket de blir med nästa TV-guide för 2023.

C645 är ljusstarkare än både C635 och C735 ifall du behöver mer ljusstyrka. Vilket du förmodligen inte behöver ifall gamla TV:n har dugit som den är. Men känner du att gamla TV:n inte orkade med ett ljust rum kan det vara en lämplig egenskap.

C645 kan köra 1080p/120 Hz och är AMD Freesync-certad. Är av visst intresse om du ska spela på TV:n. C635 har vare sig extra ljusstyrka eller spelfunktionerna. C735 går steget längre på spelfunktioner och klarar 4K/144.

C745 har spelfunktionerna samt adderar rejält med ljusstyrka och en FALD vilket gör den mer lik den Philips och den Samsung du tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kollade upp lite mer. Har många anteckningar men de är inte samlade ännu. Vilket de blir med nästa TV-guide för 2023.

C645 är ljusstarkare än både C635 och C735 ifall du behöver mer ljusstyrka. Vilket du förmodligen inte behöver ifall gamla TV:n har dugit som den är. Men känner du att gamla TV:n inte orkade med ett ljust rum kan det vara en lämplig egenskap.

C645 kan köra 1080p/120 Hz och är AMD Freesync-certad. Är av visst intresse om du ska spela på TV:n. C635 har vare sig extra ljusstyrka eller spelfunktionerna. C735 går steget längre på spelfunktioner och klarar 4K/144.

C745 har spelfunktionerna samt adderar rejält med ljusstyrka och en FALD vilket gör den mer lik den Philips och den Samsung du tittar på.

Har inget ändamål att spela på TVn, det har jag datorn till.

Ljusstyrka är inget jag känt jättestort behov av, har gardiner i värsta fall.

Lutar mot C635 så försvinner i alla pengar man har, haha.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pAcKiE:

Har inget ändamål att spela på TVn, det har jag datorn till.

Ljusstyrka är inget jag känt jättestort behov av, har gardiner i värsta fall.

Lutar mot C635 så försvinner i alla pengar man har, haha.

10Kkr är ett rätt lågt pris för en 75-tummare som inte skäms för sig. Och med tanke på vad du utgår i från är det bättre och större.

Hade varit annat om du hade haft något modernare och mer etablerat sedan tidigare Då hade 75C635 varit större men inte automatiskt bättre eller rent av en försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

10Kkr är ett rätt lågt pris för en 75-tummare som inte skäms för sig. Och med tanke på vad du utgår i från är det bättre och större.

Hade varit annat om du hade haft något modernare och mer etablerat sedan tidigare Då hade 75C635 varit större men inte automatiskt bättre eller rent av en försämring.

Tack för svaren, då blir det nog en C635, ska mäta en sista gång och se om jag klarar mig med en 65" för att få bättre bild.

Skönt att ha lite mera klarhet i frågorna. 🙂

Edit: Blev en QN85B för 16k förhoppningsvis blir jag nöjd. 🙂

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om denna deal. S95B 65 tums med gratis kalibrering?

Kör Nvidia Shield Pro så buggar i Samsungs mjukvara kommer påverka mig väldigt lite.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Vad säger ni om denna deal. S95B 65 tums med gratis kalibrering?

Kör Nvidia Shield Pro så buggar i Samsungs mjukvara kommer påverka mig väldigt lite.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Är det mest 4K/hög bitrate material så är du fine. Att den är kalibrerad fixar också en del fel så det är en bra deal helt klart.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tack för svaren, då blir det nog en C635, ska mäta en sista gång och se om jag klarar mig med en 65" för att få bättre bild.

Skönt att ha lite mera klarhet i frågorna. 🙂

Edit: Blev en QN85B för 16k förhoppningsvis blir jag nöjd. 🙂

75" eller? Såg att Samsung kör en kampanj på QN85B nu också. Man kan välja "1st" gåva av 5 olika varor som har ett varierande enskilt värde på 9-13.000:- om man köper en utvald Samsung produkt 😁👍

Då kan man fan komma undan billigt!
19.990kr - 10.500kr = 9490:- för en QN85B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

75" eller? Såg att Samsung kör en kampanj på QN85B nu också. Man kan välja "1st" gåva av 5 olika varor som har ett varierande enskilt värde på 9-13.000:- om man köper en utvald Samsung produkt 😁👍

Då kan man fan komma undan billigt!
19.990kr - 10.500kr = 9490:- för en QN85B 75"

Yes 75"

Såg den kampanjen också, såg att de hade 85" för 23, men missade det.
Sen behöver jag egentligen inget från kampanjen (ja jag kan försöka kränga det i efterhand men orkar inte). Så köpte utan kampanj, fyndvara med lite kartongskada.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är det mest 4K/hög bitrate material så är du fine. Att den är kalibrerad fixar också en del fel så det är en bra deal helt klart.

Ja precis. Känns som att man får en riktig kvalitetskontroll på sin produkt innan dom fraktar iväg produkten.

Ingen sned tvram, eller panelfel. Det borde dom kontrollera vid kalibreringen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

En kvalificerad gissning är att en 77" C3 med start Black Week / Friday kommer kosta runt 25k.

Anser du att det är värt runt 10k för köpa TV:n idag, köp!
Har du inget omedelbart behov, avvakta.

Ner till 25 tillochmed? Ja men då så! Då är det bara att sitta på händerna ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Ner till 25 tillochmed? Ja men då så! Då är det bara att sitta på händerna ett tag till

Det är såklart omöjligt att garantera något då jag inte är synsk men C2 77" kostade 25k från Elgiganten med flera förra året och det fanns också ett erbjudande direkt från LG / Benify som var ännu lägre än så, se länkar för tipsen från Fyndtråden förra året.

#19810763
#19818414

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är såklart omöjligt att garantera något då jag inte är synsk men C2 77" kostade 25k från Elgiganten med flera förra året och det fanns också ett erbjudande direkt från LG / Benify som var ännu lägre än så, se länkar för tipsen från Fyndtråden förra året.

#19810763
#19818414

Tack så mycket, får vänta och hålla tummarna I värsta fall lär priset sjunka ändå då C2/G2 lär vara utgående modeller ett tag efter BF?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grz:

Den ska vara på 55tum, oled, 4k, minst 120hz och vrr.
Priset ska vara mellan 5-10k, de modeller jag varit intresserad av på ligger idag runt 12-15k.
Bilden är viktigast och jag kollar främst film. Spelar ibland.

Låter som mig bortsett från att jag inte har krav på 120 Hz och VRR då jag inte spelar.

Hoppas också på 10k för 55-tum men vi får se. LG C3 gick ju att få under kampanj för 12k så man kan ju hoppas på bättre än det men vi får se.

Jag kikar på följande:
LG C3 och C2
Sony A80K och A80L
Samsung S90C, S92C, S93C och C94S

Kikar även på C95S fast den ligger i en högre prisklass och troligtvis för dyr men man vet ju aldrig med Samsung. Tilltalas främst av den p.g.a. One Connect Box. Undrar för övrigt vad det är för skillnad på S90C, S92C, S93C och S94C? Är det alla samma TV med olika stativ, färg och tillbehör eller nått annat? Nackdelen med Samsung är väl att de inte stödjer Dolby. Dolby Atmos är nog inget jag kommer utnyttja ändå men tänker mer på Dolby Vision. Kan det fixas med extern enhet såsom Nvidia Shield?

Funderar även på LG B3 men har den fått samma fix för ASBL som C3/G3 och nu även C2/G2? Har inte hört B3 (eller B2) nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

[...] Nackdelen med Samsung är väl att de inte stödjer Dolby. Dolby Atmos är nog inget jag kommer utnyttja ändå men tänker mer på Dolby Vision. Kan det fixas med extern enhet såsom Nvidia Shield?

Samsung har stöd för Dolby Atmos över eARC enligt RTINGS test av S95B. Vad de saknar är specifikt Dolby Vision, något som inte kan fixas med någon extern enhet. Vad som skulle behövs är att en enhet kan konvertera Dolby Vision till HDR10+, men det är ännu inget som existerar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Samsung har stöd för Dolby Atmos över eARC enligt RTINGS test av S95B. Vad de saknar är specifikt Dolby Vision, något som inte kan fixas med någon extern enhet. Vad som skulle behövs är att en enhet kan konvertera Dolby Vision till HDR10+, men det är ännu inget som existerar.

Tack för info. Känns som en klar nackdel för Samsung då jag har fått höra att vissa filmer är skapade för att ses bäst med Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för info. Känns som en klar nackdel för Samsung då jag har fått höra att vissa filmer är skapade för att ses bäst med Dolby Vision.

Det är inte fel, men samtidigt är frågan om man faktiskt skulle se skillnad. Alla filmer har HDR10 som grund och kommer se bra ut. Har du dessutom Dolby Vision och TVn (samt filmen) har stöd för det så får du det lite bättre. Kommer du se skillnad? Troligen inte. Speciellt inte eftersom du inte tittar på samma film sida vid sida på två likadana TV-apparater.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är inte fel, men samtidigt är frågan om man faktiskt skulle se skillnad. Alla filmer har HDR10 som grund och kommer se bra ut. Har du dessutom Dolby Vision och TVn (samt filmen) har stöd för det så får du det lite bättre. Kommer du se skillnad? Troligen inte. Speciellt inte eftersom du inte tittar på samma film sida vid sida på två likadana TV-apparater.

Nja, det är ju ofta någorlunda enkelt att se skillnad på HDR10 och Dolby Vision. Samsungs egen tone mapping av HDR10 som kan aktiveras gör det svårare, men det är då inte vad filmskaparen tänkte sig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är ju ofta någorlunda enkelt att se skillnad på HDR10 och Dolby Vision. Samsungs egen tone mapping av HDR10 som kan aktiveras gör det svårare, men det är då inte vad filmskaparen tänkte sig.

Jaha, men om det är så enkelt att se skillnad så skulle ju ingen köpa Samsungs modeller eftersom Dolby Vision objektivt är bättre än HDR10.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jaha, men om det är så enkelt att se skillnad så skulle ju ingen köpa Samsungs modeller eftersom Dolby Vision objektivt är bättre än HDR10.

Det är långt ifrån alla som bryr sig om en film/serie ser "rätt" ut eller ej. Samsung gillar att mixtra med utseendet (särskilt ljusstyrka), vilket många inte har något emot. Sedan är som sagt deras alternativa tone mapping något som minskar skillnaden en del. Att påstå att HDR10 och Dolby Vision (eller HDR10+) i praktiken knappt går att skilja åt känns dock ytterst tveksamt. Det är åtminstone min upplevelse i de fall jag jämfört, och det känns tveksamt att det varje gång enbart ska ha handlat om en dålig HDR10 mastering.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Jaha, men om det är så enkelt att se skillnad så skulle ju ingen köpa Samsungs modeller eftersom Dolby Vision objektivt är bättre än HDR10.

Vad jag har förstått handlar det inte nödvändigtvis om vad som är objektivt bättre utan att Dolby Vision är en branschstandard som filmskapare använder dvs. vill man se en film såsom den var tänkt behöver man Dolby Vision.

Sen finns det väl fler saker som kan locka med en TV än film och hur den upplevs. Så Samsung kanske har annat som lockar och alla är inte så insatta heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

DV och HDR10 på en och samma TV kan ge identiska resultat, men också rätt skilda resultat. Beror på TV:n i fråga och materialet i fråga som jämförs. Enklaste exemplen är att TV:n klipper nivåer med HDR10 där Dolby Vision istället ser till att alla de mastrade nivåerna behålls och reproduceras så gott som hårdvaran kan. Detta är ganska typiskt för enklare TV-modeller där DV faktiskt gör nytta med en TV som annars inte imponerar med teknisk prestanda. Dolby Vision gör fortfarande rätt där TV-tillverkaren själv gör fel med HDR10.

Konstruerat exempel, men bara för att vara tydlig med hur det kan se ut med DV mot HDR10 från Spears&Munsils testsvit

Och det finns förstås exempel på TV-apparater som inte klipper på detta sätt och därmed producerar identiska resultat med just detta exempel.

Dolby Vision ger konsekvens och konsekvens vid HDR10 är något Samsung kämpar med. Har haft tillräckligt många tester med Samsung-TV där små ändringar får stor påverkan på mätresultaten. Ett beteende få andra TV-tillverkare visar upp. Kan vara att jag ändrar storleken på mätfönstret från 10% till 9% och den blir en helt annan ljussättning, typiskt med en generellt uppljusning. Även situationer där vitbalansen ändras fast testbilden enbart består av neutralt grå. Men också gånger med Samsung-TV där ändringarna inte ger någon ingen skillnad alls på mätningarna men där jag ser med testsviter likt ovan att bilden är ljusare. Det är en inkonsekvent inkonsekvens.

Har man aldrig chansen att jämföra sida vid sida är väl detta kanske "sak samma" enligt den gamla principen det man inte vet har man inte ont av. Fast med den filosofin finns inte mycket mening med att diskutera kvalitetsskillnader öht.

Edit: för att vara tydlig är det sällan Samsungs TV klipper nivåer. Det är framför allt mellantoner som ljusas upp. HDR-bilden blir ofta plattare än den ska vara och detta kan faktiskt vara funktionellt för ögat i ett ljust rum. Vilket då för filmtittande i ett mörkt rum kan innebära att djupet och kontrasten i bilden plattas ut. Vilket är helt okey på sätt och vis, så länge man som användare själv kan styra över sådana adaptiva förändringar snarare än att TV:n godtyckligt ändrar detta.

Permalänk
Medlem

Ska ersätta en 55" LG OLED från 2017 som börjar lida av burn-in.

Någon som har erfarenhet av denna eller de i listan nedan?
Samsung QLED QE65Q80B 65" 4K Verkar ha bra pris nu. En del av de övriga nedan får jag vänta på bättre pris

Samsung OLED QE65S95B 65"

Samsung Neo QLED QE65QN95B Denna verkar också ha bra pris nu

LG OLED65B2 65" 4K Ultra HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Ska ersätta en 55" LG OLED från 2017 som börjar lida av burn-in.

Någon som har erfarenhet av denna eller de i listan nedan?
Samsung QLED QE65Q80B 65" 4K Verkar ha bra pris nu. En del av de övriga nedan får jag vänta på bättre pris

Samsung OLED QE65S95B 65"

Samsung Neo QLED QE65QN95B Denna verkar också ha bra pris nu

LG OLED65B2 65" 4K Ultra HD

QLED blir ju rejäl nedgradering i alla fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Ska ersätta en 55" LG OLED från 2017 som börjar lida av burn-in.

Någon som har erfarenhet av denna eller de i listan nedan?
Samsung QLED QE65Q80B 65" 4K Verkar ha bra pris nu. En del av de övriga nedan får jag vänta på bättre pris

Samsung OLED QE65S95B 65"

Samsung Neo QLED QE65QN95B Denna verkar också ha bra pris nu

LG OLED65B2 65" 4K Ultra HD

Med så pass kort tid kvar så går det inte ge dig något annat råd än att invänta Black Friday / week för vettiga priser på 2023-modellerna.

Om du redan är van med OLED så kommer som sagt allt annat vara en nedgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Med så pass kort tid kvar så går det inte ge dig något annat råd än att invänta Black Friday / week för vettiga priser på 2023-modellerna.

Om du redan är van med OLED så kommer som sagt allt annat vara en nedgradering.

Nu har LG OLED65CS6LA (2022) gått ner till 15000 på Power. Det är ingen fuskmodell eller?
Hur bra är hemleveranser från Power?
Har ingen bil

La till årsmodell
Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Nu har LG OLED65CS6LA (2022) gått ner till 15000 på Power. Det är ingen fuskmodell eller?
Hur bra är hemleveranser från Power?
Har ingen bil

Det är en riktigt modell, i princip panelen från C1 med processorn från C2

Såklart något år gammal nu, men absolut en bra maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Nu har LG OLED65CS6LA (2022) gått ner till 15000 på Power. Det är ingen fuskmodell eller?
Hur bra är hemleveranser från Power?
Har ingen bil

Ser ut att vara slut nu vilket är signifikant för årstiden, dvs 2022-modellerna som finns kvar i lager är väldigt få till antal och de som finns tar ofta slut direkt eller finns bara i någon enstaka butik.

Tyvärr är Prisjakt och dylikt rätt dåliga på visa detta. De visar direkt om modellen i fråga gått ner i pris, om än bara för något enstaka exemplar.