Snabbkoll: Vad för material är din musmatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt fantastiskt, den har jag på jobbet.

Kanske finns samlarvärde i dessa?

Tvätt med rotborste funkar, aha...

(Vi som använder 30 år gamla musmattor. LoL)

Jag önskar att jag hade sparat flera..

En orsak till att jag har två är ju att det tar tid att torka efter rengöring.
Jag kör alltså med diskmedel och varmt vatten och sen vrider jag försiktigt ur mattan och hänger den på tork.

Som synes så tar gummit stryk över åren, så vrid försiktigt

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Steelseries Frosted Glass - original, som jag prutade med på köpte av den första Quad Core processor som kom, i 2007. Den ända grejen jag har kvar, går inte att destruera, perfekt på alla sätt, bästa musmattan jag har haft hela mitt liv. Kommer att gå i arv.

Permalänk
Medlem

En sådan har jag med just nu.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

En gammal Razer eXactmat i aluminium - använder control sidan (finns två "kornigheter", en på vardera sidan).

Gör ren den med diskmedel och diskborste.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Kör på filt, så typ tyg ;D

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk
Medlem

Tygmattor blir äckliga på kort tid av fett från händerna samt minsta spill från t.ex. en kaffekopp. Det blir för dyrt att hålla på och kasta tygmattor så jag har kört på hårdplast med en tung gummerad undersida.

Såna här lätta musmattor från 90-talet med textil på skumgummi är något jag inte ens ger min morsa.

Permalänk
Medlem

Steelseries tyg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stål.
passar bra då det är en från Steelseries.

Tyg känns som man är i en mardröm och inte kan springa.

Permalänk

har en Qpad UC-90 Pro Gaming Mouse pad xl från 2014, någon mer :)?

Permalänk
Medlem

A4Tech X7-801 MP, hårdplast, har hängt med länge (2010?), oavsett vart jag råkar få klämma in mig med datorn så kan jag få en stabil slät svart yta i rätt höjd.

Har haft olika på jobbet, stora och små i tyg, samt nån mindre Steelseries-märkt vi har nu, sedan även alla de billiga med tunn plast på foam-bas där plasten går sönder/lossnar i kanterna.

Jag kör även med en gammal Steelseries Gaming Glove som nu börjar säga upp sig, köpt elastisk "träningsbandage" för handleden som ska ta över den rollen så jag alltid vilar handleden på bordet utan skavsår på handloven

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Jag köpte en sån där razer firefly med inbyggd rgb förut när jag var yngre, sämsta skiten nånsin! Musen tar ju i där kabeln går in och mattan är ojämn. Vanlig tyg ska det vara

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Ullfilt från Minimal Desk Setups. Väldigt cozy och snygg! Den är resistent mot smuts men inte immun. Spiller du kaffe i den så får du en fläck även om du kan gnugga med vatten och tvål och få bort det mesta.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Papper/Kollegieblock, varför behöver folk en tangentbordsmatta? Är musmattan längre än 40cm så anser jag det vara en duk, har folk så dålig känslighet på sina musar att dom behöver mer plats?

För att se till att tangentbordet stannar på sin plats mestadels i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hårdplast från Steelseries. Kanske är 25x40cm eller nåt.

Körde med sådan ett tag också. Men den får ju snart en yta av gammalt hudavskrap och hudfett som gör att den dels ser solkig ut och friktionen ökar. Dessutom sliter den ned de pads som sitter under musen som gör att det ska glida fint. Får man ett gruskorn e.dyl på plattan så skrapade det också fint.

Sen jag gick över till en tygmatta från också Steelseries så har jag aldrig tittat på något annat. De funkar även om de blir lite solkiga, även om det kommer nåt gruskorn. Man kan nog sammanfatta det hela med att upplevelsen blir konsekvent, det funkar lika bra hela tiden och man behöver inte tvätta mattan för funktionen primärt.
Däremot så kanske det behövas en tvätt då å då av rent hygieniska och utseendemässiga skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Neoprengummi, är överraskad att det inte fanns som val.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Neopren

Hoppas att du har en tygbeklädd sida som är den som de facto blir musens matta. Min erfarenhet är att musen glider betydligt bättre på den sidan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Papper/Kollegieblock, varför behöver folk en tangentbordsmatta? Är musmattan längre än 40cm så anser jag det vara en duk, har folk så dålig känslighet på sina musar att dom behöver mer plats?

1. Tangentbordet glider runt mindre.
2. Skönt att ha armarna mot.
3. Musen glider aldrig av mattan.
4. Har man fler musar glider inte heller dessa av mattan, och man behöver inte heller lyfta på/av dem.
5. Praktiskt underlag för andra saker man kan tänkas pyssla med (sådant som involverar små skruvar exempelvis).
6. Minskat slitage på bordet i fråga.

Ge det absolut inte ett försök. Du kommer bara att slå dig själv för att du inte gått över dit tidigare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ost såklart, är ju djurvän.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tyg (Cordura). Endgame Gear MPC-890 Cordura

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Hoppas att du har en tygbeklädd sida som är den som de facto blir musens matta. Min erfarenhet är att musen glider betydligt bättre på den sidan.

Bäh, mina biceps har vuxit som fan när jag behöver dra musen över det råa gummit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Bäh, mina biceps har vuxit som fan när jag behöver dra musen över det råa gummit.

...för den som gillar att spela livet i hard-mode.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nu fick man ju rediga flashbacks till Func Surface 1030. Fan bästa musmattan någonsin, även om den är/var lite liten jämfört med dagens mått.

Det är den lätt! Min börjar nog närma sig 100000 timmar användning nu och är fortfarande nästan som ny!
Att gummiramen aldrig torkar ut gör mig lite orolig för vad det är för kemikalier i den som jag gnuggat handleden mot under så lång tid.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av kork?

Permalänk
Medlem

Grus

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere