Hälften av de anställda sparkas – ersätts av AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Tyvärr har konsumenter en tendens att mer tänka med plånboken, så om det blir billigare för dem att köpa något kommer ett ersatt arbete att försvinna långt ut på deras radar... dessvärre.

Som svar till de som säger att det skett revolutioner tidigare... jag skulle säga att detta kommer vara den, i särklass, största revolution i historien där FLERA sektorer kommer kunna ersättas - som exempel kan vi ta hela transportsektorn. Sedan kan man fylla på med otaliga andra yrkesgrupper, inom restaurangbranschen finns det redan exempel som helt drivs av robotar och AI, lägg därtill spel/film/konst/programmering etc etc... Ja, det står sig helt utan dess like. Att ställa diagnoser inom sjukvården, alla städjobb etc då vi faktiskt står inför en kommande revolution gällande robotar också.

MEN detta behöver inte alls vara negativt, inför medborgarlön och låt människor LEVA istället för att jobba för att leva. Helst av allt borde det monetära systemet helt skrotas och ersättas av resursbaserad ekonomi - länge leve Star Trek utopin! ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är rätt långt fram i tiden innan AI är där du tänker dig och då garanterar jag att de har tagit över arbetet i fabriken i Bangladesh också. Mer realistiskt så kommer AI att påverka kommande 10-20 åren som datorns intåg gjorde. Det kommer att bli bra verktyg som kommer effektivisera inom många områden och ja, effektiviseringarna kommer att innebära att arbeten försvinner, men sannolikt uppstår också nya arbeten när vi nu tar nästa steg upp i värdekedjan.

Nej, det är faktiskt inte alls realistiskt eller troligt att AI kommer påverka kommande 10-20 åren som datorns intåg gjorde. Den teknologiska utvecklingen har alltid varit exponentiell och med allt kortare tid för omställning. Att förvänta sig att kommande teknologiska revolution kommer se ut som föregående är inte det minsta realistiskt. Det grundar sig endast i en benägenhet att förutspå framtiden utifrån tidigare erfarenheter, vilket är helt uppåt väggarna fel i det här fallet.

Permalänk

Mycket positiv utveckling. Och om några år kanske ytterligare hälften av kvarvarande kan gå

Så kan utvecklarna fokusera på nyttigare saker än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Varför är alla så inställda på att alla måste jobba?
Medborgarlön och låt folk leva sina liv istället. Jag gillar mitt jobb men kunde jag arbeta 2 dagar i veckan istället för 5 så hade jag valt det vilken dag som helst. Klart man måste ha något att göra men tillbringar hellre min tid med roliga saker eller vänner och familj.

Hur ska du hålla inflationen nere?

Permalänk
Medlem

Jag har en släkting som använder AI för att programmera. Han gör jobb på ett par dagar som vanligtvis skulle ta två veckor. Givetvis fakturerar han för två veckor ändå. Han kommer mjölka systemet så länge det bara går för att ha tid för sina barn.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nachoman:

Finns massa filmer på Youtube om senaste uppdateringarna som låter dig skapa något på några timmar som innan tog flera dagar/veckor.
Så visst ersätter det människor som jobbat med detta, det är varken hysteriskt eller fånigt.

Låter som en massa youtubers vill skapa sensation för att generera fler klick. Vad är det i UE 5.3 som gör det så mycket effektivare att man kan ersätta människor?

Permalänk
Medlem

Ur ett ekonomiskt perspektiv är det väl inte så annorlunda än tidigare revolutioner (återstår se). Om ny teknologi gör processer effektiva och i stor omfattning folk arbetslösa så är det nationalekonomiskt en kortsiktig risk för lägre inflation och bnp. På det följer rimligen ekonomiska stimulansåtgärder från politiker som (förhoppningsvis) ökar vår internationella konkurrensförmåga och skapar nya, mer avancerade, sektorer dit arbetskraft kan strömma. Teoretiskt alltså men det är ju kapitalism i ett nötskal

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Varför är alla så inställda på att alla måste jobba?
Medborgarlön och låt folk leva sina liv istället. Jag gillar mitt jobb men kunde jag arbeta 2 dagar i veckan istället för 5 så hade jag valt det vilken dag som helst. Klart man måste ha något att göra men tillbringar hellre min tid med roliga saker eller vänner och familj.

Skrivet av Dyluck:

Vad folk är negativa till automatisering, själv tycker jag det är sjukt att man går till jobbet över 70% av veckans dagar.
Om AI kan ta över majoriteten av arbetssysslor skulle alla kunna arbeta mindre och få rikare liv.
Maskiner har tagit över människans roll sedan historiens början, att AI anses så farligt förstår jag inte.
En traktor är starkare än en människa, en bil är snabbare, en pannkaksmaskin kan spruta ut perfekta pannkakor 24 timmar om dygnet.
Allt detta maskinella arbete som görs, är för att förbättra människors liv.

Skrivet av Xeonist:

Problemet är väl att för att medborgarlön ska vara relevant, så måste någon producera dom där sakerna du ska köpa för din lön, och för dom blir det ju en total förlustaffär eftersom du i din tur inte producerar något av värde.

Jag gör också hellre roliga saker, men jag förstår att ingen vill betala mig för det.

Håller med! Varför jobba så mycket? Låt AI ta över en del så slipper vi göra det.

Och det är väl inte så svårt att finansiera en medborgarlön. Det är väl bara att ta ut en skatt/avgift från företag som använder AI eller annan typ av automatisering, datorer, maskiner osv. Och lite skatt/avgift på den koldioxid, diverse utsläpp, gifter och mineraler som krävs för att driva och bygga AI och annan automatisering. Så miljön och klimatet kompenseras också. Win-win!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Varför är alla så inställda på att alla måste jobba?
Medborgarlön och låt folk leva sina liv istället. Jag gillar mitt jobb men kunde jag arbeta 2 dagar i veckan istället för 5 så hade jag valt det vilken dag som helst. Klart man måste ha något att göra men tillbringar hellre min tid med roliga saker eller vänner och familj.

Och om 10 år är alla svenska bolag uppköpta av indien och kina, och det teknologiska försprång vi skaffat oss under 1900-talet är förbrukat. Jag tror många indier skulle gilla en normal svensk arbetsvecka

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det grundar sig endast i en benägenhet att förutspå framtiden utifrån tidigare erfarenheter, vilket är helt uppåt väggarna fel i det här fallet.

SweC kanske ska skapa sitt egna Amish-samhälle som @trudelutt föreslog lite tidigare i tråden, jag personligen ser fram emot förändring och kommer göra mitt bästa för att anpassa mig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Alltså, man börjar med att göra den högupplösta versionen. Därefter är det i många fall så enkelt som att trycka på ett par knappar för att generera lågupplösta modeller. Högupplösta modeller kan även användas för att generera normal och dispöacement maps, som används på mer lågupplöst geometri.

Visst, Nanite spar lite tid och meck men det ersätter knappast några jobb.

Tack för det, the more you know!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det blir kanske så att man enbart får framföra veteranbilar utan autopiloit på speciella banor, ungefär som med rallybilar idag.

Kanske. Hoppas det sker efter min tid.

Skrivet av ProdusentArbetaren:

Jag har jobbat hos IBM nu i snart ett år och jag ser faktiskt att några stora företag faktisk har börjat investera i AI/ML, det är inte helt skynet som många tror men redan nu så blir människor överflödiga på ”gamla” yrken som chatgpt/watsonX etc kan göra.

Tack för att du skriver ML. Jag får inte in det i min skalle varför folk här på SweC och media i övrigt slänger sig med termen AI istf ML.

Skrivet av Anders Andersson:

Tills du kan göra annat under bilfärden i tex en annan 3D värld, bara fantasin sätter gränserna...

Jag drömmer inte ett dugg om att göra något annat under bilfärden. Sätter min mobil i "mobilläge" för att inte distraheras och har ögonen på väg och omgivning. Älskar verkligen bilkörning. Känns som massage för hjärnan med hela regeluppsättningen alla i trafiken behöver kunna och improvisationen som krävs emellanåt.

Skrivet av Minnels:

Varför är alla så inställda på att alla måste jobba?
Medborgarlön och låt folk leva sina liv istället. Jag gillar mitt jobb men kunde jag arbeta 2 dagar i veckan istället för 5 så hade jag valt det vilken dag som helst. Klart man måste ha något att göra men tillbringar hellre min tid med roliga saker eller vänner och familj.

Jag kan tänka mig ett samhälle där alla inte behöver arbeta. Men om man inte arbetar så tycker iaf jag att man inte ska ha en lön. Man kan få ersättning upp till en viss nivå för boende, kläder, medicin och mat och liknande — för överlevnaden — men inte mer. Man ska inte ha råd med en spelkonsol t ex. VILL man göra något mer utöver att bara överleva och sitta och andas en stund så tar man sig ett jobb och så gör man något valfritt för sin lön.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

SweC kanske ska skapa sitt egna Amish-samhälle som @trudelutt föreslog lite tidigare i tråden, jag personligen ser fram emot förändring och kommer göra mitt bästa för att anpassa mig.
https://pbs.twimg.com/media/FAa8rmyXMAMT0Zn.jpg

Förändring har inget egenvärde.

Permalänk
Medlem

Det är inte företagens uppgift att sysselsätta folk, deras uppgift är att gå med vinst genom att sälja en produkt/service.
Längst vägen behöver dom oftast någon form av arbetskraft som ger sysselsättning som sidoeffekt.

Det är upp till staten att lösa situationen för deras medborgare. I överlag är AI, m.m. bra då man slipper arbeta i framtiden men innan staten löser försörjningen så kommer man att ha arbetslösa personer som hamnar mellan borden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nachoman:

Finns massa filmer på Youtube om senaste uppdateringarna som låter dig skapa något på några timmar som innan tog flera dagar/veckor.
Så visst ersätter det människor som jobbat med detta, det är varken hysteriskt eller fånigt.

Nej, jag tänker inte kolla på någon video för att kunna diskutera på ett forum med någon som uppenbarligen inte har koll och inte vill svara på en enkel fråga.

Visst är det hysteriskt; i 99% av fallen har dessa funktioner (exempelvis PCG) absolut ingenting med AI att göra.

Det enda jag kan komma på är deras ML Deformer men den ska inte användas i produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag har en släkting som använder AI för att programmera. Han gör jobb på ett par dagar som vanligtvis skulle ta två veckor. Givetvis fakturerar han för två veckor ändå. Han kommer mjölka systemet så länge det bara går för att ha tid för sina barn.

Helt rätt! Lika bra att mjölka systemet så mycket det bara går innan det kraschar totalt så det finns något att ta utav sedan. Det finns massor av sätt att förbättra systemet. Men tyvärr går det långt över huvudet för politikerna så det lär väl aldrig hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förändring har inget egenvärde.

Det enda som är konstant i denna värld är förändring, men vi har fundamentalt olika syn på saken. Lämnar dig med en förändringskurva att reflektera över, själv var jag på andra halvan när ChatGPT lanserades, nu är jag på acceptans och har börjat nosa på förhandling och se hur jag personligen kan dra nytta av AI:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det enda som är konstant i denna värld är förändring, men vi har fundamentalt olika syn på saken. Lämnar dig med en förändringskurva att reflektera över, själv var jag på andra halvan när ChatGPT lanserades, nu är jag på acceptans och har börjat nosa på förhandling och se hur jag personligen kan dra nytta av AI:
https://cdn.astrakan.se/content/uploads/2016/05/F%C3%B6r%C3%A4ndringskurvan.jpg

Okej, vad sägs om lite kärnvapenkrig? Det borde leda till stor förändring. Och förändring är ju bra. Det enda som är konstant i denna värld är förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, vad sägs om lite kärnvapenkrig? Det borde leda till stor förändring. Och förändring är ju bra. Det enda som är konstant i denna värld är förändring.

I all välmening tycker jag du ska ta en liten paus och andas, det där är inte ens värt att bemöta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I all välmening tycker jag du ska ta en liten paus och andas, det där är inte ens värt att bemöta.

Vaddå, för att jag har en relevant poäng? Du talar om förutsättningslös förändring, medan jag påpekar att all förändring inte är positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vad folk är negativa till automatisering, själv tycker jag det är sjukt att man går till jobbet över 70% av veckans dagar.
Om AI kan ta över majoriteten av arbetssysslor skulle alla kunna arbeta mindre och få rikare liv.

Jag hoppas ocksa att vi kommer till en punkt dar vi alla kan jobba mindre och ha mer fritid. Jag ar mest oroad over:

1. Hur ska vi se till att alla far en lon och kan leva livet? Hur ska vi stodja samhallet?
2. Resan dit. Foretag ar i grunden ganska sa hansynslosa och skiter nog fullstandigt i arbetsloshet om de fortfarande har en vinst, vilket tekniskt satt ar vad de ska gora.

Just nu gar utvecklingen valdigt mycket snabbare an vad vi kan stalla om hela vart samhalle och det finns risker med det.

Permalänk
Medlem

Arbetet för att skapa modellerna för dessa maskininlärningsmodeller utförs ofta av arbetare i länder med lägre löner så det är en form av utkontraktering (outsourcing). Någon måste lära maskininlärningsmodellerna vad som är rätt och fel. Det görs av människor. Det är ännu ett sätt för kapitalister att stjäla mer mervärde (surplus value) från arbetare.

Det är en form av imperialism där resultatet av underbetalt arbete flyttas från utkanten av imperiet d.v.s. länder vars löner hålls nere med hjälp av valutakurser och krossande av fack och lagar som reglerar arbetsförhållande, till metropolen d.v.s. t.ex. Sverige.

Jag stör mig också på att folk använder ordet "AI" som för mig betyder något annat än program som använder maskininlärning.

För mig är det här definition av AI:

Citat:

The essential quality of a machine which thinks in a manner similar to or on the same general level as a real human being.

Den väsentliga egenskapen hos en maskin som tänker på ett sätt som liknar eller ligger på samma allmänna nivå som en riktig människa.

Många företag vill använda ordet "AI" för att skapa uppmärksamhet men jag tycker det är fel av media att upprepa deras missbruk av ordet. Folk använder till och med nu AI för att beskriva vanliga datorprogram utan någon maskininlärning. Betydelsen av ordet AI förstörs genom att det används fel.
Jag tycker inte dessa program baserade på maskininlärning når upp till den definitionen av AI. Man bör använda andra ord. Automatiserade verktyg eller dylikt passar bättre.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Jag hoppas ocksa att vi kommer till en punkt dar vi alla kan jobba mindre och ha mer fritid. Jag ar mest oroad over:

1. Hur ska vi se till att alla far en lon och kan leva livet? Hur ska vi stodja samhallet?
2. Resan dit. Foretag ar i grunden ganska sa hansynslosa och skiter nog fullstandigt i arbetsloshet om de fortfarande har en vinst, vilket tekniskt satt ar vad de ska gora.

Just nu gar utvecklingen valdigt mycket snabbare an vad vi kan stalla om hela vart samhalle och det finns risker med det.

Vill man ta det till en riktigt dystopisk framtid, som företagen nog gärna vill, ersätter de länder där människor mer eller mindre bor och lever i företagsägda städer och är "livegna", dvs de får sina omkostnader betalda för att existera och vara till förfogande till företaget. Att de har egna beväpnade säkerhetsvakter/militärer t ex och de som slås ut lever i kåkstäder runt om och slåss om rester, eller om de har "tur" och plockas upp som cannonfodder av ett företag

Sen kan vi slänga in att folk blir "color-coded" där man bara får röra sig inom vissa områden som tillhör den färgen, och högre "status/rank" ger dig rätten att röra dig inom ditt egna färgområde och "lägre".

Finns hur mycket trevligt som helst att djupdyka i när det gäller en möjlig, dystopisk framtid ^^

Intresset hos företag att köpa mark i en viss stat i USA som ville att företag skulle få grunda egna städer och åtnjuta lika mycket makt som counties (dvs egen poliskår t ex, samt i viss mån skapa lokala lagar) var alldeles för stor där drakar som Intel, Microsoft, Apple och Amazon visade intresse. Fanns en hel uppsjö med fler företag än de nämnda bör sägas.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag tycker mig se en trend där personer som är nya på utvecklarscenen har svårare att få jobb. Detta gäller framförallt de senaste åren (2019 och framåt). Verktyg som ChatGPT och Co-Pilot kommer göra det ännu svårare att få ett första jobb (tror jag) för dessa verktyg kan i stor utsträckning ersätta oerfarna utvecklare.

Anledningen till att jag säger så är för att jag för egen del använder ChatGPT dagligen för uppgifter som -- för några år sedan -- hade varit utmärkta "första issues" för en nyexad teammedlem. Enklare kodändringar och modifikationer där det inte spelar så stor roll hur de görs, men det är viktigt att de görs (och gärna snabbt) är mumsbitar för ChatGPT.

Nu kanske någon säger: "Men ChatGPT kan inte ersätta en senior utvecklare (vad nu senior betyder)!!" och jag tror någon har rätt. Men redan idag är det många företag som drar sig för att vara "företaget som anställer en nyexad som en investering" eftersom den nyexade ofta jobbar 1-3 år och sedan drar vidare till nästa jobb. Vem ska ta kostnaden för att lära upp en nyexad när man inte får valuta för pengarna och verktyg som ChatGPT kostar en bråkdel (250 SEK/mån istället för 55 000 SEK/mån)?

Ljuset i slutet på tunneln är att jag tror att många företag kommer vara jättelångsamma i den här omställningen. Det kommer dröja år innan jättar som Volvo, Ericsson, etc. börjar använda AI/ML-verktyg i stor utsträckning. Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

55kkr för en nyexad, har ni mjukisar såna löner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Den ofrånkomliga framtiden där de flesta människor inte kommer ha några jobb rycker närmare. Frågan är hur ska samhällen hantera situationen när jobb blir en bristvara och det helt enkelt inte finns tillräckligt med arbetsuppgifter sett till befolkningen. Industrialisering har ju lett till otrolig effektivisering, men det har varit maskiner som tagit enskilda uppgifter.

Vad gör vi när AI i de flesta områden ersätter människor och kan agera och ta beslut på egen hand. Har vi som människor någonstans att ta vägen för att hitta nya jobb?
Ska de som hamnar utanför helt enkelt lägga sig ner och dö? Hur ska ekonomin som helhet klara det om det inte finns en massa som kan konsumera. Ska företag betala stater som betalar medborgare som handlar från företag?

Det är länge kvar så det är inget du behöver bekymra dig över.
I sverige och många andra delar är det BRIST på folk så det finns jobb pt alla som vill
Sen kanske jobben där man kan sitta på kontor och "luncha" på stan inte blir aktuellt längre 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är länge kvar så det är inget du behöver bekymra dig över.
I sverige och många andra delar är det BRIST på folk så det finns jobb pt alla som vill
Sen kanske jobben där man kan sitta på kontor och "luncha" på stan inte blir aktuellt längre 😂

Jag kommer personligen klara mig från "det värsta" av detta det är jag inte orolig för. Men som samhälle ska vi kanske kunna planera längre än 2 år, 5 år eller 10 år framåt. Detta är frågor som alla de som är barn nu förmodligen kommer att få brottas med på allvar.

Det gick ju hur bra som helst att kasta plast i havet i 40 år, och på många ställen går det ju fortfarande bra. Det får ju dock vissa ofrånkomliga konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är länge kvar så det är inget du behöver bekymra dig över.
I sverige och många andra delar är det BRIST på folk så det finns jobb pt alla som vill
Sen kanske jobben där man kan sitta på kontor och "luncha" på stan inte blir aktuellt längre 😂

Skitjobb till låg lön blir kvar. Rolig utveckling. Vem vill ha livskvalitet liksom?

Permalänk
Medlem

Har jobbat som systemutvecklare i 16+ år och har svårt att se att man, inom min livstid, ska kunna ersätta utvecklare.

Med det sagt ser jag LLMs som ett bra verktyg på samma sätt som ett formelhäfte/bok när man läste matte på högskole/universitetsnivå.

De företag som helt ersätter anställda kommer nog få bita under sura äpplet förr eller senare, jag drar personligen likheter med vad som hände nu med den trend att skicka utvecklingsprojekt till Indien.

Personligen ser jag AI som ett verktyg för att göra oss utvecklare mer effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Som svar till de som säger att det skett revolutioner tidigare... jag skulle säga att detta kommer vara den, i särklass, största revolution i historien där FLERA sektorer kommer kunna ersättas - som exempel kan vi ta hela transportsektorn.

För 150-200 år sedan jobbade 70 % inom jordbruket. Idag är siffran 2-3 %. Så en liknande revolution har redan skett skulle jag säga. Och för övrigt är även jordbruket en utveckling, där 100 % var jägare/samlare innan dess.

Permalänk
Medlem

ja jag förstår att bolagen gör vad dem kan för att maximera vinster osv. men människor som är anställda är inte människor (överlag, rent generellt) de som startar egna bolag för att ha ett arbete och inkomst osv.

Resultatet är över tid är att människor kommer ha mindre eller ingen inkomst, om den stora massan människor inte har det så fungerar inte economin som får våra samhällen att leva och gå runt. och där med i slutändan så kommer bolagen som använder AI istället för människor att tappa inkomst för att deras kunder inte längre har inkomsten att köpa produkten eller tjänsten.

så i långa loppet så är detta ett dumt beslut av Spelstudion, att man använder AI i sig är inget fel, låt de anställda använda AI på kreativa sätt istället för att ge dem sparken.

men vad vet jag...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.