Symtom/tecken att man har blivit hackad?

Permalänk
Medlem

Symtom/tecken att man har blivit hackad?

Kollade runt på Youtube och hamnade då videos där hackare gör motangrepp mot scammers genom att hacka deras datorer/system och raderas deras data samt samlar in information om deras organisation samt tar kort på dem via webbkameran etc.

Nu själv är man en privatperson så chansen att man själv skulle bli hackad är nog minimal.

Men min fråga är som rubriken lyder: Vilka symptomer/tecken ska man hålla koll efter?

I videon jag har sett på Youtube så är det klassik scammers att man ringer *supporten* så kopplar de upp sig mot din datorn och då som jag misstänker så ger hackarna tillgång till sin virtuella datorn så scammers kan manipulera webb/htm så de visar fel siffror etc. Samtidigt som hackerna går samma väg och hackar scammers dator eftersom scammern har öppnat en väg mellan datorerna och då kommer hackarna åt filer etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Om du blir hackad på riktigt så är det oftast av två anledningar: antingen vill hackaren utnyttja din dator för något (botnät, cryptomining) eller så vill de utpressa dig på pengar. I det första fallet gör de allt för att inte bli upptäckta, i det andra krypterar de oftast dina filer och begär en lösensumma för att avkryptera dem. Så antingen är det svårt att upptäcka eller så är det väldigt uppenbart.

Gällande "support"-samtal så handlar det oftast inte så mycket om att hacka din dator utan om att få dig att betala scammern, oftast genom att få dig att tro att din dator är infekterad och sen ta ut en avgift när de "fixat" datorn. Det är betydligt enklare att lura folk att villigt betala än att hacka deras datorer och få tag på pengar den vägen.

Sen är det inte så enkelt att hacka någon annans dator som såna där Youtube-videor kanske ger sken av, oftast handlar det nog mer om att de lyckas lura scammern att ge tillgång till sin dator på något sätt. D.v.s. oftast är det den mänskliga faktorn som är den svaga länken även där snarare än tekniken i sig.

Permalänk
Medlem

"support"-samtalet förstår jag hur det fungerar för det är ju typ det äldsta tricket i bedrägeri för det fungerar på allt.

Nu menar jag att under "support"-samtalet så följer hackarna "supportens" instruktioner som gör att "supporten" tror att de har kommit in i hackarens datorn men i verkligheten så är "supporten" i en virtuell miljö och medans samtalet går så jobbar hackaren åt andra hållet för att komma in i "supportens" dator och telefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Som redan skrivet så är en bra hack något som du inte märker eller uppfattar som en hack (tex. office365 och mikrosoftkonto) men har blivit av med något som har en värde för någon och kanske först flera år senare inser att man blivit bestulen för att det är någon dokument eller bild som du vet är ditt men har fått annans namn som avhandling/forskning eller patenttexter eller företagshemligheter har smitit iväg och det börja ge konsekvenser av det... nu är det väl inte jättestort problem då folk ger bort sina hemligheter gratis ändå till MS med Onedrive och Office365 - nu kom det en blänkare att de vill också hantera mina password... snacka om att bli ägd - frivilligt av många...

utpressningshack är designade för att du inte kan undvika att missa det...