Permalänk
Medlem

Am4 ta loss kylaren

Sist jag tog av kylaren kom processorer med bara av att jag skruvade loss den (pure rock ) . Fick böjda pins pga detta , som jag lyckades fixa dok. Har ni några bra tips på hur man best tar bort utan att ha sönder nått ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Sist jag tog av kylaren kom processorer med bara av att jag skruvade loss den (pure rock ) . Fick böjda pins pga detta , som jag lyckades fixa dok. Har ni några bra tips på hur man best tar bort utan att ha sönder nått ?

Vicka först på kylaren försiktigt i små rörelser åt hö & vä, dvs lyft inte rakt upp direkt utan snarare som en väldigt lätt vridning åt båda håll i en halv minut kanske, det ska ej krävas någon större kraft, du ska inte ta i på något sätt.

Efter det kan du försiktigt försöka lyfta på kylaren, om den ej lossnar så fortsätt vicka.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kan också innan du börjar med att försöka lossa låta datorn varit igång ett tag, så kylpastan får mjukna lite av värmen.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Kan också innan du börjar med att försöka lossa låta datorn varit igång ett tag, så kylpastan får mjukna lite av värmen.

Bästa tipset. Allt blir enklare med demontering om man låter det gå varmt innan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tack AM5 för omgjord design så man slipper detta tricket i framtiden!