Permalänk

27 eller 32 1440p

Hej! Har galet svårt att bestämma mig för vilken storlek. Hade 34 ultrawide 1440p men ville inte ha ultrawide längre, så nu är jakten efter en vanlig 16:9 skärm i full fart.

Vad anser ni är bäst och varför?

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

100% smaksak.
Hur långt bort står skärmen, och hur stora pixlar vill du ha?

Permalänk
Medlem

Som sagt en smaksak, har 27” idag och är nöjd men nästa skärm siktar jag på 32”.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

100% smaksak.
Hur långt bort står skärmen, och hur stora pixlar vill du ha?

Pixlarna var inga problem tyckte jag, den står på en armlängds avstånd.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Hej! Har galet svårt att bestämma mig för vilken storlek. Hade 34 ultrawide 1440p men ville inte ha ultrawide längre, så nu är jakten efter en vanlig 16:9 skärm i full fart.

Vad anser ni är bäst och varför?

Kör 4k 27 tum..tycker jag är perfekt.

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Kör 4k 27 tum..tycker jag är perfekt.

Ska ha grafikkort som känner sig bekvämt med 4k då också 🤣

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ska ha grafikkort som känner sig bekvämt med 4k då också 🤣

FSR 2 eller DLSS 2. Uppskalning från 1440p till 4K är det som fungerar bäst i bägge de fallen.

Helt ärligt hade jag nog kört 1440p (eller 3440*1440) om jag haft skärmen till att spela med mest, men nu är det ju så att man måste jobba ibland också, och då är 4K överlägset. Eftersom jag inte har plats för ytterligare en skärm så blir FSR 2 en utmärkt lösning för mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ska ha grafikkort som känner sig bekvämt med 4k då också 🤣

3080 klara 4k ok..fast utan Rt dock lol.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det beror på vad för spel du ska spela.
Om du tex spelar CS eller strategispel så hade jag gått på en 27".
Om du mest spelar för en trevlig upplevelse så gå på en 32".

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fraggle1988:

Hej! Har galet svårt att bestämma mig för vilken storlek. Hade 34 ultrawide 1440p men ville inte ha ultrawide längre, så nu är jakten efter en vanlig 16:9 skärm i full fart.

Vad anser ni är bäst och varför?

27 tum 1440p är exakt som du hade – samma höjd, samma ppi – fast färre pixlar på sidorna.

32 tum 1440p är högre höjd än tidigare men inte fler pixlar, lägre ppi och därmed risk för att du ser en tydligare pixelstruktur.

Inget av detta val är "bäst" på något sätt. Du skulle kunna testa 27-tumskänslan med din befintliga skärm genom att bara köra 2560x1440 utan stretch. Dra sedan skärmen ≈10-15 cm närmare dig och du får 32-tumskänslan.

Skrivet av Fraggle1988:

Ska ha grafikkort som känner sig bekvämt med 4k då också 🤣

Detta måste vara något av årtiondets missuppfattning om vad 4K innebär.

Med 4K ökar pixeltätheten ned mot gränsen av synförmågan och därmed går det att börja skala efter önskemål. 1080p-rendering är inga problem för höga FPS och det ser mycket bättre ut på 4K-skärmen än på 1080p native. 1440p särskilt med skalning via DLSS och FSR är något av att äta kakan och behålla den. 4K-rendering, när det är möjligt beroende på spel och GPU, kan ge en grafikupplevelse ingen 1440p-skärm kan ge. Du får allt i ett och kan välja efter behov. Windows med 150% skalning ger samma arbetsytor som 1440p med en renderingskvalitet som är bortom 1440p.

Det man förlorar på 4K-skärmar är i grunden de riktigt höga frekvenserna, likt möjligheten att köra 240+ Hz samt att man får betala mer och välja bland ett mindre utbud.

1440p är en åldersstigen upplösning från en tid med 1:1-förhållande. Man är låst till skärmens relativt låga upplösning. Högre upplösning är förstås omöjligt. Väljer man att rendera i lägre upplösning, säg 1080p, i syfte att få högre FPS kommer det skala dåligt och synas tydligt på den redan framträdande pixelstrukturen.

4K är förstås inte för alla då mycket handlar om vad man är ute efter. Är man ute efter högre kvalitet på grafiken och sin vardagliga Windows-användning är det ganska mycket det enda valet som ger något nytt. Prioriterar man höga FPS över allt annat kan det också vara lämpligare med andra skärmar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

27 tum 1440p är exakt som du hade – samma höjd, samma ppi – fast färre pixlar på sidorna.

32 tum 1440p är högre höjd än tidigare men inte fler pixlar, lägre ppi och därmed risk för att du ser en tydligare pixelstruktur.

Inget av detta val är "bäst" på något sätt. Du skulle kunna testa 27-tumskänslan med din befintliga skärm genom att bara köra 2560x1440 utan stretch. Dra sedan skärmen ≈10-15 cm närmare dig och du får 32-tumskänslan.

Detta måste vara något av årtiondets missuppfattning om vad 4K innebär.

Med 4K ökar pixeltätheten ned mot gränsen av synförmågan och därmed går det att börja skala efter önskemål. 1080p-rendering är inga problem för höga FPS och det ser mycket bättre ut på 4K-skärmen än på 1080p native. 1440p särskilt med skalning via DLSS och FSR är något av att äta kakan och behålla den. 4K-rendering, när det är möjligt beroende på spel och GPU, kan ge en grafikupplevelse ingen 1440p-skärm kan ge. Du får allt i ett och kan välja efter behov. Windows med 150% skalning ger samma arbetsytor som 1440p med en renderingskvalitet som är bortom 1440p.

Det man förlorar på 4K-skärmar är i grunden de riktigt höga frekvenserna, likt möjligheten att köra 240+ Hz samt att man får betala mer och välja bland ett mindre utbud.

1440p är en åldersstigen upplösning från en tid med 1:1-förhållande. Man är låst till skärmens relativt låga upplösning. Högre upplösning är förstås omöjligt. Väljer man att rendera i lägre upplösning, säg 1080p, i syfte att få högre FPS kommer det skala dåligt och synas tydligt på den redan framträdande pixelstrukturen.

4K är förstås inte för alla då mycket handlar om vad man är ute efter. Är man ute efter högre kvalitet på grafiken och sin vardagliga Windows-användning är det ganska mycket det enda valet som ger något nytt. Prioriterar man höga FPS över allt annat kan det också vara lämpligare med andra skärmar.

Jag skulle med 109.9% ärlighet kunna säga att du har väldigt rätt i det första du skriver om att det är total missuppfattning från min sida.

Jag har faktiskt riktigt inte förstått det här med uppskalning.

Jag har ett 7800xt Red Devil. Hade min Asus Rog PG348Q skärm men fick inte det där med uppskalning att fungera, antingen är jag dum i huvudet, vilket inte är första gången. hehe. Eller så är jag bara, ja som jag skrev först. Så, om jag skulle köpa en 4k skärm 32", men köra den i 2560x1440 i ett visst spel, sig Immortals of Aveum som jag för övrigt älskar!! Och då aktiverar FSR uppskalningen. Det är alltså då jag kommer utnyttja det?

Mitt grafikkort skulle vara ett "sweetspot" för 1440p gaming, därav att jag letar efter en 1440p monitor. Ursäkta om det är luddigt, men allt detta är galet nytt för mig. Jag har haft mitt 7800xt i 3 veckor, innan dess satt jag fast på ett 1070 i lagom mängd år.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Jag skulle med 109.9% ärlighet kunna säga att du har väldigt rätt i det första du skriver om att det är total missuppfattning från min sida.

Jag har faktiskt riktigt inte förstått det här med uppskalning.

Jag har ett 7800xt Red Devil. Hade min Asus Rog PG348Q skärm men fick inte det där med uppskalning att fungera, antingen är jag dum i huvudet, vilket inte är första gången. hehe. Eller så är jag bara, ja som jag skrev först. Så, om jag skulle köpa en 4k skärm 32", men köra den i 2560x1440 i ett visst spel, sig Immortals of Aveum som jag för övrigt älskar!! Och då aktiverar FSR uppskalningen. Det är alltså då jag kommer utnyttja det?

Mitt grafikkort skulle vara ett "sweetspot" för 1440p gaming, därav att jag letar efter en 1440p monitor. Ursäkta om det är luddigt, men allt detta är galet nytt för mig. Jag har haft mitt 7800xt i 3 veckor, innan dess satt jag fast på ett 1070 i lagom mängd år.

Suck. Se till att upplösningen i spelen alltid är inställd på 4k, sedan använder du bara FSR eller resolution scaling tills du är nöjd med FPS:n. Svårare än så är det inte!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fraggle1988:

Jag skulle med 109.9% ärlighet kunna säga att du har väldigt rätt i det första du skriver om att det är total missuppfattning från min sida.

Jag har faktiskt riktigt inte förstått det här med uppskalning.

Jag har ett 7800xt Red Devil. Hade min Asus Rog PG348Q skärm men fick inte det där med uppskalning att fungera, antingen är jag dum i huvudet, vilket inte är första gången. hehe. Eller så är jag bara, ja som jag skrev först. Så, om jag skulle köpa en 4k skärm 32", men köra den i 2560x1440 i ett visst spel, sig Immortals of Aveum som jag för övrigt älskar!! Och då aktiverar FSR uppskalningen. Det är alltså då jag kommer utnyttja det?

Mitt grafikkort skulle vara ett "sweetspot" för 1440p gaming, därav att jag letar efter en 1440p monitor. Ursäkta om det är luddigt, men allt detta är galet nytt för mig. Jag har haft mitt 7800xt i 3 veckor, innan dess satt jag fast på ett 1070 i lagom mängd år.

Kan inget som spelet i fråga men generallt ja: nya spel är ofta tungdrivna men har samtidigt moderna skalningsteknik för att man ska kunna balansera FPS mot renderad kvalitet. Äldre spel saknar modern uppskalning men är samtidigt enklare att rendera i 4K native med tillräcklig FPS.

Yes, en del meck att lista ut hur varje spel fungerar kring detta. Man får ta en 10–30 minuter och grotta ned sig och jämföra hur det ser ut och vilken FPS man når. När man får till det är renderad FPS på 1440p-nivån men grafikkvaliteten bortom vad 1440p native någonsin kan ge. Beroende på kombination av spel och GPU samt dator i övrigt ska man kunna balansera mellan högre FPS<->högre grafikkvalitet.

Asus Rog PG348Q är en äldre G-Sync-modulskärm och de fungerar inte fullt ut med AMD-kort i alla situationer. Kanske något där som spökar just nu?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kan inget som spelet i fråga men generallt ja: nya spel är ofta tungdrivna men har samtidigt moderna skalningsteknik för att man ska kunna balansera FPS mot renderad kvalitet. Äldre spel saknar modern uppskalning men är samtidigt enklare att rendera i 4K native med tillräcklig FPS.

Yes, en del meck att lista ut hur varje spel fungerar kring detta. Man får ta en 10–30 minuter och grotta ned sig och jämföra hur det ser ut och vilken FPS man når. När man får till det är renderad FPS på 1440p-nivån men grafikkvaliteten bortom vad 1440p native någonsin kan ge. Beroende på kombination av spel och GPU samt dator i övrigt ska man kunna balansera mellan högre FPS<->högre grafikkvalitet.

Asus Rog PG348Q är en äldre G-Sync-modulskärm och de fungerar inte fullt ut med AMD-kort i alla situationer. Kanske något där som spökar just nu?

Anledning att jag sålde den för att införskaffa mig en icke UW är just för att den har G-sync samt att UW drar rätt så mycket mer GPU kraft. Ja, samt att jag inte såg nödvändigheten i att ha så brett heller då.

Därav står jag då nu i valet och kvalet mellan 27 och 32 tum. Sitter för tillfället på en gammal sketen 1080p 27", inte mycket för världen. Senast nästa vecka kommer det hem en ny skärm, men finns så galet mycket att välja mellan.. Funderat lite på Samsung G5, antinget den platta G5 med IPS, eller kurvade med VA panel. 32"

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Jag valde 32”

Skrivet av Fraggle1988:

Anledning att jag sålde den för att införskaffa mig en icke UW är just för att den har G-sync samt att UW drar rätt så mycket mer GPU kraft. Ja, samt att jag inte såg nödvändigheten i att ha så brett heller då.

Därav står jag då nu i valet och kvalet mellan 27 och 32 tum. Sitter för tillfället på en gammal sketen 1080p 27", inte mycket för världen. Senast nästa vecka kommer det hem en ny skärm, men finns så galet mycket att välja mellan.. Funderat lite på Samsung G5, antinget den platta G5 med IPS, eller kurvade med VA panel. 32"

Jag satt med liknade funderingar som du för ett tag sedan.

Jag köpte denna:

https://www.webhallen.com/se/product/344110-Samsung-LS32AG504...

Köpte den i april 2023 på erbjudande för 4300kr. På webhallen.

Med recension:

”Har skärmen till playstation 5.
Spelade tidigare på en 27”, 60hz, 1440 kontors skärm.

Var orolig att 1440 skärm på 32” ger för låg PPI.
PPI 1440 = 32”, 92 eller 27”, 109
PPI 1080 = 32”, 69 eller 27”, 82
Upplevelsen av pixeltätheten är också beroende på avståndet till skärmen.
(Apple retina är PPD 57, vid x avstånd).
80cm från denna skärmen ger ett PPD: 50.
Jämfört:
100cm från 43” 4k tv ger PPD: 70.

I verkligheten tycker jag PPD är helt okej. Skärmens andra egenskaper kompromissar.

10.000kr till för 4k? om du har råd så.

Tycker att 32” storlek är viktigare än; 27” pixeltäthet.

Enligt Rtings skattar de post-kalibrering till 9.8.

Skärmen har alla nödvändiga funktioner, tex 1ms, hög hz osv. Ingen kompromiss till tex. 60hz eller 4ms.

Av vad jag läst mig till jämnfört med andra likvärdiga skärmar som ibland får högre betyg: spelar kvalitet vs mängd, roll. De flesta exemplar äv denna skärm är bra.

Några anledning till dyrare pris hos likvärdig skärm som jag inte är intresserad av tex: belysning på baksidan eller bättre möjligheter till att justera benet/ skärmen.

Jag är nöjd med skärmen, snabbheten, färgerna och kampanj priset.
Funkar jätte bra till fps: cod och bf.”

Jag är bara en ”googlare”, överlåter all expertis till laxpuddig.

Det enda jag nu efter några månaders användning ”stör” mig på gällande skärmen är att just mitt exemplar släpper in ljus uppe i vänsterkant på skärmen (clouding). Men jag ser de bara när skärmen visar helt svart bild, typ laddnings frekvenser. Aldrig varit störd av det i ett spel.

(När jag spelar cod blir skärmen ibland helt svart i 1-3 sekunder. Men när jag googlar på de verkar de vara ett problem många andra stöter på gällande cod på ps5)

Några bra egenskaper:

-Bra meny för inställningar.
-Ändra inställningarna gör skillnad och skärmen blir ännu bättre.
-Spelar sen ett tag tillbaka Way of the hunter (långsamt spel). Uppskattar verkligen 32” storlek, färgerna är fina.

Har du några frågar om skärmen är jag gärna behjälplig

Permalänk

Tack alla för era inputs.
Blev en https://www.inet.se/produkt/2222675/lg-27-ultragear-27gp850p-...

Änsålänge är jag GALET NÖJD!

Felstavning
Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Hej! Har galet svårt att bestämma mig för vilken storlek. Hade 34 ultrawide 1440p men ville inte ha ultrawide längre, så nu är jakten efter en vanlig 16:9 skärm i full fart.

Vad anser ni är bäst och varför?

Har både 27 och 32 1440 - föredrar 32:an då allt blir lite större. Upplever inte att det är mer pixligt på den större när jag spelar - men tekniskt så är det ju absolut så. Sitter även rätt nära, ca 60cm.

Vet inte om det gav ngt 😂