Mitt Netonnetkonto fungerar ej, inget svar från supporten på 2v

Permalänk

Mitt Netonnetkonto fungerar ej, inget svar från supporten på 2v

Har haft ett netonnetkonto i många år. Sista köpet var för ett antal år sedan. Ändrade lösen så sent som för ett halvår sedan. Nu kan jag inte logga in med varken bankid eller användarnamn.

Chatten härleder mig till deras telefonnummer. Supporten där sa att de kommer skicka det till deras it-avdelning och återkomma. En vecka senare har jag inte hört någonting, ringer då igen och påminner dem. Killen verkar helt oförstående men lovade göra samma sak. Ytterliggare en vecka har gått inte ett pip.

Jag har inte själv valt att ta bort mitt konto och jag förstår att en del har system att ta bort inaktiva konton som inte loggats in på flera år.

Kan de göra såhär?

Permalänk
Medlem

Ja, de kan göra så. Det är ingen rättighet att ha ett konto hos NetOnNet. Däremot har det antagligen skett något misstag.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Ja, de kan göra så. Det är ingen rättighet att ha ett konto hos NetOnNet. Däremot har det antagligen skett något misstag.

Vilket misstag tänker du på då? Det är inte från min sida iallfall. Varför meddelade mig de inte då att mitt konto tagits bort? Kan jag hänvisa till GDPR att jag har rätt till min data? Jag har ju loggat flera gånger i år.

Permalänk
Medlem

På grund av GDPR så har många företag som policy att ta bort persondata som inte är "relevant" efter 2-3 år.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

På grund av GDPR så har många företag som policy att ta bort persondata som inte är "relevant" efter 2-3 år.

Relevant? Så även om jag köpte en produkt för låtsäga 2-3 år sedan så tar de bort mitt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Relevant? Så även om jag köpte en produkt för låtsäga 2-3 år sedan så tar de bort mitt konto?

Jag vet ju inte hur just deras regler ser ut, men många sidor har kvar konton om du loggar in en gång per år iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket misstag tänker du på då? Det är inte från min sida iallfall. Varför meddelade mig de inte då att mitt konto tagits bort? Kan jag hänvisa till GDPR att jag har rätt till min data? Jag har ju loggat flera gånger i år.

Nej, så fungerar inte GDPR (du har rätt att veta vilken data de har om dig, men de har ingen skyldighet att spara din data). Men du kan ju prova, även om jag inte tror att det kommer ge något konstruktivt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Har haft ett netonnetkonto i många år. Sista köpet var för ett antal år sedan. Ändrade lösen så sent som för ett halvår sedan. Nu kan jag inte logga in med varken bankid eller användarnamn.

Chatten härleder mig till deras telefonnummer. Supporten där sa att de kommer skicka det till deras it-avdelning och återkomma. En vecka senare har jag inte hört någonting, ringer då igen och påminner dem. Killen verkar helt oförstående men lovade göra samma sak. Ytterliggare en vecka har gått inte ett pip.

Jag har inte själv valt att ta bort mitt konto och jag förstår att en del har system att ta bort inaktiva konton som inte loggats in på flera år.

Kan de göra såhär?

Bara för att dubbelkolla: har du fått bekräftat att ditt konto är raderat eller håller man fortfarande på att titta på vad som hänt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av izzie:

Nej, så fungerar inte GDPR (du har rätt att veta vilken data de har om dig, men de har ingen skyldighet att spara din data). Men du kan ju prova, även om jag inte tror att det kommer ge något konstruktivt.

Nej det förstår jag men jag vill använda det mer att för att bevisa att jag haft ett konto hos dem.

Skrivet av NordhNet:

Bara för att dubbelkolla: har du fått bekräftat att ditt konto är raderat eller håller man fortfarande på att titta på vad som hänt?

Nej inget om den skulle varit raderad. Sådant borde de väl ändå se?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Nej inget om den skulle varit raderad. Sådant borde de väl ändå se?

Ok, justerar rubriken lite då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det förstår jag men jag vill använda det mer att för att bevisa att jag haft ett konto hos dem.

Nej inget om den skulle varit raderad. Sådant borde de väl ändå se?

har du provat att logga in via bankid?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

har du provat att logga in via bankid?

Se första inlägget.

Jag har aldrig varit med om något liknande. Att supporten ens låtsas som ingenting heller gör mig väldigt irriterad, mycket dåligt skött av dem!

Permalänk
Medlem

Vad kan det möjligen spela för roll? Handla som gäst och släpp saken

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Se första inlägget.

Jag har aldrig varit med om något liknande. Att supporten ens låtsas som ingenting heller gör mig väldigt irriterad, mycket dåligt skött av dem!

my bad XD det är för tidigt på morgonen för att huvud cpun ska registrera all information ser jag...
står ju tydligt att du redan provat nu när jag läser igen.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft konto där och gjort flera köp via nätet hos dem. Nu är det några år sen sist, men konto var inget krav då i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Att supporten ens låtsas som ingenting heller gör mig väldigt irriterad, mycket dåligt skött av dem!

Fast om supporten inte vet vad som hänt så kan man väl inte svara på vad som hänt?
Det betyder ju inte att man underhåller sanningen och låtsas som ingenting 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

På grund av GDPR så har många företag som policy att ta bort persondata som inte är "relevant" efter 2-3 år.

Skrivet av Dinkefing:

Relevant? Så även om jag köpte en produkt för låtsäga 2-3 år sedan så tar de bort mitt konto?

De tar bara bort ett konto om du varit inaktiv i 2-3 år. Fick nyligen sådan info från annan aktör.
Loggar du in och är aktiv ska de inte ta bort något konto.
Köphistorik ska de inte ta bort mig veterligen, på ett aktivt konto..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har aldrig haft konto där och gjort flera köp via nätet hos dem. Nu är det några år sen sist, men konto var inget krav då i alla fall.

Det är inget krav, däremot är det smidigt (när det fungerar) då kvittot finns där t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Vad kan det möjligen spela för roll? Handla som gäst och släpp saken

Du kan man inte nyttja "Klubbhyllan"-erbjudanden

Permalänk
Skrivet av griid:

De tar bara bort ett konto om du varit inaktiv i 2-3 år. Fick nyligen sådan info från annan aktör.
Loggar du in och är aktiv ska de inte ta bort något konto.
Köphistorik ska de inte ta bort mig veterligen, på ett aktivt konto..

Nej det är det de gjort. De raderade mitt konto med köphistorik och kontot var inte heller inaktivt då jag har loggat in med det minst en gång i år.

Skrivet av NordhNet:

Fast om supporten inte vet vad som hänt så kan man väl inte svara på vad som hänt?
Det betyder ju inte att man underhåller sanningen och låtsas som ingenting 🤷‍♂️

Ska det behöva gå veckor innan man får svar? De har inte ens kunnat hitta mitt konto när jag pratat med dem.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Ska det behöva gå veckor innan man får svar? De har inte ens kunnat hitta mitt konto när jag pratat med dem.

Det är ju skillnad på vad du anser vara rimlig hanteringstid och att supporten ”låtsas som ingenting”.
Rätt ska ju vara rätt

Men ja, tråkigt att du inte kunnat få fram ett svar på det hela

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@griid
Aktiv skulle jag anta räknas som att du faktiskt köper något dvs något som måste bokföras etc. GDPR riktar sig till den som lagrar datan inte användaren så om du byter lösenord eller ej är inte något som återförsäljaren har någon "motiverad" nytta utav.