Vilka äldre komponenter kan sparas vid uppgradering?

Permalänk
Medlem

Vilka äldre komponenter kan sparas vid uppgradering?

Hej!

Jag köpte min dator för ca 7 år sen nu, och med ett 1080 och i7 6700k så har den fram tills idag funkat bra. Jag spelar en del i 2k, men i spel från senaste åren måste man dra ner upplösningen lite för att det ska fungera. Nu har det dock kommit ett par spel där jag känner att datorn inte pallar med. Baldurs gate 3, det där hogwarts spelet samt starfield är sånt jag skulle vilja spela. Så det är dags för en uppgradering.

Frågan är då vad kan man spara av den äldre burken och vad måste man köpa nytt?

Grafikkort, processor, moderkort och ramminnen måste förstås bort. Där tänker jag mig att man kanske kan sälja grafikkortet separat för att få in ett par hundralappar? Det funkar fortfarande utan problem. Jag håvade även in en ny ssd på komplett bonanzan, så där tänkte jag kassera min gamla.

Så här är det jag funderar på om man kan spara:

  • Chassi med tillhörande fläktar:

Mitt Fractal Design Define S är inte slitet på något sätt, det enda jag tänker är lite föråldrat är att det inte finns någon usb-c port på framsidan vid strömknappen. Det hade varit skönt att ha. Sen har jag lite noctua 140mm fläktar som snurrat på felfritt nu i 7 år. Det kanske blir lite trångt att få in de nya grejerna i chassit med dem fortfarande kvar, men det bör nog gå. Eller är det dumt att spara fläktarna? Kommer de att börja ge upp snart och börja gå sönder? Det har väl inte sönder andra komponenter förhoppningsvis, men blir tröttsamt om jag måste byta ut dom ganska snart.

  • Processorkylare:

Min Noctua NH-U14S funkar också bra idag. Jag hade tänkt mig en 78003dx framöver, och jag tror att nuvarande fläkten pallar med att kyla den? Jag såg att noctua hade något set man kunde få skickat till sig för att sätta på kylaren på nytt moderkort. Men den är ju gammal! Det vore väldigt trist ifall fläkten gav upp snart och resulterade i att processorn gick sönder?

  • Nätagg:

Mitt Corsair RM750i 750W funkar också felfritt. Jag klurar på att köpa ett 7800xt, och då känns det som att 750W bör räcka. Men även denna är gammal, kommer den att hålla? Riskerar man att förstöra andra komponenter när ett nätagg till slut dör av ålder?

Har ni några bra tankar/tumregler kring detta?

Tack!

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:
  • Processorkylare:

Min Noctua NH-U14S funkar också bra idag. Jag hade tänkt mig en 78003dx framöver, och jag tror att nuvarande fläkten pallar med att kyla den? Jag såg att noctua hade något set man kunde få skickat till sig för att sätta på kylaren på nytt moderkort. Men den är ju gammal! Det vore väldigt trist ifall fläkten gav upp snart och resulterade i att processorn gick sönder?

Tack!

Om fläkten går sönder kan du köpa en ny fläkt och byta bara, kylflänsen håller längre... Att processorer går sönder om fläkten går sönder är inte en grej i modern tid, om CPU blir för varm klockar den först ner, och hjälper inte det så stänger den av sig.

Permalänk
Medlem

Ok! Vad bra, tack! Då kan jag ta med mig processorkylaren iallafall då.

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll kring det andra? Kan gammalt nätagg bli farligt för en dator?

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Ingen som har koll kring det andra? Kan gammalt nätagg bli farligt för en dator?

De kan tappa spänning och döda gpu. Kör en ooct test och kolla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Ingen som har koll kring det andra? Kan gammalt nätagg bli farligt för en dator?

Utan att vara någon expert så skulle jag säga att nätagg håller rätt länge, men de är kanske lite mer känsliga för hur de sköts om, t.ex. med avseende på damm och strömkvalitet.

Med det sagt så skulle jag nog säga att jag själv byter åtminstone vart 10:e år. Till viss del för att när ett nätagg väl ger upp så kan det mycket väl ta med sig andra komponenter, så om jag lägger lite extra på nya komponenter så känns det bättre att ha ett fräscht nätagg också.
Å andra sidan skulle jag mycket hellre ta ett högkvalitativt nätagg med tre år på nacken än ett sprillans nytt av låg kvalitet.

Permalänk
Medlem

Då nätagget ändå är såpass gammalt så tror jag att jag siktar på ett nytt sånt också.

Chassit behåller jag och köper nya chassi fläktar den dagen de går sönder.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Skrivet av Zvikte:

Då nätagget ändå är såpass gammalt så tror jag att jag siktar på ett nytt sånt också.

Chassit behåller jag och köper nya chassi fläktar den dagen de går sönder.

Tack för all hjälp!

All form av lagring du har kan du ju spara, så kan du köpa en något mindre nvme för operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

All form av lagring du har kan du ju spara, så kan du köpa en något mindre nvme för operativsystem.

Det är förstås sant. Då får jag rensa den befintliga bara och sätta in den i nya datorn också, tack!

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tveka när det gäller att återanvända nätagget (men jag är också extremt snål).

Det eventuella problem jag kan se med nätagget är om det har använts i ett system som står på 24/7 med extremt dåligt luftflöde. Jag tänker då att vissa komponenter i ett semi-passivt nätagg kan gå lite varma och ta stryk på sikt men annars ska inte 7 år vara nån ålder att tala om på ett modernt 80+ gold certifierat nätagg.