Intel spår ny Windows-version till år 2024

Permalänk
Melding Plague

Intel spår ny Windows-version till år 2024

En kommentar från Intels ekonomichef antyder att Windows 12 kan vara redo redan nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så även Intel anammar "varannan bra, varannan dålig" alltså?

Nu handlar ju mycket av kritiken om krav på TPM, som visserligen krävs för vissa funktioner men folk tycker väl inte det är värt ett ge Microsoft och andra företag så stor makt över deras dator.

Jag tror tyvärr inte TPM kravet försvinner. Det är en för stor guldgruva för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

för fan bytte precis till windows 11, nu får dom sluta.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ozzed:

Så även Intel anammar "varannan bra, varannan dålig" alltså?

Nu handlar ju mycket av kritiken om krav på TPM, som visserligen krävs för vissa funktioner men folk tycker väl inte det är värt ett ge Microsoft och andra företag så stor makt över deras dator.

Jag tror tyvärr inte TPM kravet försvinner. Det är en för stor guldgruva för dem.

Tror som du, inte en chans att TPM-kravet försvinner. Visst, övergången till W11 ser ut att gå långsammare än övergången till W10, men jag gissar på att det börjar hända grejer där när W10 officiellt går i graven om knappa två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

för fan bytte precis till windows 11, nu får dom sluta.

Absolut, skickar en arg lapp till Microsoft om att det ska vänta på Gorgi15 innan de släpper nya versioner av Windows.

Permalänk
Medlem

"Prepare for Unforeseen Consequences" ...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

för fan bytte precis till windows 11, nu får dom sluta.

XP och 7 och 10 levde så länge att man är van med det nu. Går man däremot tillbaka en tid så kom nya OS hela tiden. Du hade 95, NT4.0, 98,98SE, 2000,ME och XP inom loppet av 6 år.

Man jag håller med. Tycker de borde fokusera på 11 i några år nu. 10 är ju under support fortfarande till 2025. 11 borde väl få support till 2030 om det ska vara lika länge som Windows 10 men om 12 släpps redan nästa år så dödar de väl 11 väldigt fort istället.

Jag har precis börjat vänja mig lite med 11. Kör fortfarande 10 på många datorer. Så ingen lust med 12. Speciellt inte om kravet ökar. Så tex mina Coffee Lake datorer som inte stödjer 12 även om de har stöd för 11.

Blir väldigt dyrt om alla i familjen behöver senaste generationens datorer bara för Windows inte ger support längre. Då kommer man köra Linux igen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Åter igen jag ger mig inte, en remaster av Windows 7 tack.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Absolut, skickar en arg lapp till Microsoft om att det ska vänta på Gorgi15 innan de släpper nya versioner av Windows.

är ju helt rimligt, det är fortfarande inte tillräckligt felfritt för att bytas till överlag och saker som saknas kommer tillbaka pö om pö.

I denna takten så lär man ju behöva vänta på Win 13 innan man kan hoppa på 12:an..

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorgi15:

för fan bytte precis till windows 11, nu får dom sluta.

Typ alltid 3 år mellan Windwosversionerna sedan förra milleniet .
Med några enstaka undantag

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte jätte oväntat egentligen släpper inte Apple typ en ny version av macos varje år ? Tycker mer att "konstigt" att Microsoft är så långsamma med släppa stora uppdateringar till deras operativsystem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Typ alltid 3 år mellan Windwosversionerna sedan förra milleniet .
Med några enstaka undantag

så må det vara, men tror jag blir kvar på 11 tills dom slutar att stödja det nu^^

Permalänk
Medlem

Så Intel har lite Inside-information, kanske?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

är ju helt rimligt, det är fortfarande inte tillräckligt felfritt för att bytas till överlag och saker som saknas kommer tillbaka pö om pö.

I denna takten så lär man ju behöva vänta på Win 13 innan man kan hoppa på 12:an..

Jag tar med dina synpunkter på den arga lappen.

Permalänk
Medlem

Hänt mycket sedan "Windows 10 is the last version of Windows".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Steam slutar fungera på windows 7 vid årskiftet. >C
12 wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Inte jätte oväntat egentligen släpper inte Apple typ en ny version av macos varje år ? Tycker mer att "konstigt" att Microsoft är så långsamma med släppa stora uppdateringar till deras operativsystem.

Visst släpps det ett nytt macOS varje år, men det är ofta minimala skillnader mellan versionerna. Exempelvis är Ventura (macOS 13) och Sonoma (macOS 14) nära nog identiska utseendemässigt om man bortser från en ny inloggningsskärm och ett par widgets.

Microsoft har gjort mer våld på gränssnittet under Windows 11:s livstid genom 21H2 och 22H2 (med 23H2 på ingång)!

Sen var även varje "Feature Release" för Windows 10 en helt ny version i sig. Där stämmer varannan bra/varannan dålig bäst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Hänt mycket sedan "Windows 10 is the last version of Windows".

Jag funderar lite på om man kanske snickrade på annat namn än windows ;). Men övergav namnändringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Inte jätte oväntat egentligen släpper inte Apple typ en ny version av macos varje år ? Tycker mer att "konstigt" att Microsoft är så långsamma med släppa stora uppdateringar till deras operativsystem.

Skrivet av walkir:

Visst släpps det ett nytt macOS varje år, men det är ofta minimala skillnader mellan versionerna. Exempelvis är Ventura (macOS 13) och Sonoma (macOS 14) nära nog identiska utseendemässigt om man bortser från en ny inloggningsskärm och ett par widgets.

Microsoft har gjort mer våld på gränssnittet under Windows 11:s livstid genom 21H2 och 22H2 (med 23H2 på ingång)!

Sen var även varje "Feature Release" för Windows 10 en helt ny version i sig. Där stämmer varannan bra/varannan dålig bäst

Ja, Microsoft släppte ju under ett antal år inte en utan två nya Windowsversioner per år (nu har de backat ned till en per år). Mellan 2015 och 2022 släppte de 14 olika versioner av "Windows 10".

Så det är nog inte lång tid mellan släppen som är problemet, iaf. Nöjligen innehållet då, men det är ju inte så att Apple kommer med en massa intressanta ändringar i varenda släpp heller (oftast inte, för både MS och Apple).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tar med dina synpunkter på den arga lappen.

Hahahahahahhaha gud vad kul.

Tror inget annat windows har varit så dåligt optimerat under så lång tid innan vilket var poängen, men för all del gör dig lustig
Superroligt!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Fan precis bytt till 11, varför skulle man vilja byta till 12?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fan precis bytt till 11, varför skulle man vilja byta till 12?

Det får man väl se när vi vet vad 12 innebär, men rätt sannolikt är väl att det inte finns mindre anledning att byta till 12 än till nästa version av 11, osv.
(Eller 10, men 10 händer det väl i princip inget nytt med nu längre)

Just vad de valt för *namn* är i mitt tycke en av de minst relevanta aspekterna vid utvärdering av en ny Windowsversion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hänt mycket sedan "Windows 10 is the last version of Windows".

Vilket förvisso är ett felcitat men hursomhaver...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Windows 13 innan 2030, ni hörde det här först!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

vafan win11 är ju inte ens klar... så vad är 12 egentligen? när 11 är ur alpha stadiet? är ju typ early access nu.

har dom jobbat på två sida vid sida eller kommer 12 vara precis som 11? lite kraftigare refresh på temat och sen ändra/ta bort/lägg tillbaka features under sin livstid och sen kommer 13 när det väl börjar kännas färdigt??? LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vafan win11 är ju inte ens klar... så vad är 12 egentligen? när 11 är ur alpha stadiet? är ju typ early access nu.

har dom jobbat på två sida vid sida eller kommer 12 vara precis som 11? lite kraftigare refresh på temat och sen ändra/ta bort/lägg tillbaka features under sin livstid och sen kommer 13 när det väl börjar kännas färdigt??? LOL

Det funkade ju t.ex. utmärkt att stajla om Vista lite och kalla det för 7 istället... så samma strategi kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker det är en större grej att det vid hösten 2025 inte kommer finnas någon Windowsversion som officiellt stödjer exempelvis Intel i7 7700K och nedåt. Det är ju snart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Tror som du, inte en chans att TPM-kravet försvinner. Visst, övergången till W11 ser ut att gå långsammare än övergången till W10, men jag gissar på att det börjar hända grejer där när W10 officiellt går i graven om knappa två år.

Du menar att det kommer finnas miljontals zombiedatorer där ute eller ingår i ett botnätverk, datorer som inte får säkerhetsfixar längre för de inte klarar kravet för Windows 11?

För det är precis så det kommer ske i slutet av 2025 och början av 2026.

Bara för att anmärka att det är första gången Microsoft helt svartlistar relativt modern datorhårdvara för att de inte klarar Windows 11. Inte ens när Windows 95 släpptes gjorde de såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du menar att det kommer finnas miljontals zombiedatorer där ute eller ingår i ett botnätverk, datorer som inte får säkerhetsfixar längre för de inte klarar kravet för Windows 11?

För det är precis så det kommer ske i slutet av 2025 och början av 2026.

Bara för att anmärka att det är första gången Microsoft helt svartlistar relativt modern datorhårdvara för att de inte klarar Windows 11. Inte ens när Windows 95 släpptes gjorde de såhär.

Jag håller med! Dessa maskiner kan fortfarande vara helt okej första gaming-riggar för barn. Tänker Fortnite, Roblox och Minecraft mm. Ska dessa bli elektronikskrot? Steget att byta till Linux lär vara en stor tröskel för många.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hänt mycket sedan "Windows 10 is the last version of Windows".

Korrekt citat: "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10."

Last som i det senaste, inte sista/slutgiltiga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net