Intel lanserar instegskortet Arc A580

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar instegskortet Arc A580

Det sista kortet i Alchemist-familjen av Arc-grafikkort från Intel har nu till slut lanserats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska den ligga mellan 380 och 750 prestandamässigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hur står det sig mot RX 580 och GTX 580?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

De har ju hållit på att släppa första generationens ARC-kort i över ett år nu. När kommer nästa? Jag väntar otåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ska den ligga mellan 380 och 750 prestandamässigt?

Ja, fast betydligt närmare 750. 380 har 8 Xe-kärnor, 580 har 24, 750 har 28 och 770 har 32. Sen skiljer det lite i klockfrekvens, men om det som skrivs i artikeln stämmer så skiljer det i praktiken inte så mycket mellan korten.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av zwete:

Hur står det sig mot RX 580 och GTX 580?

Techpowerup har testat bland annat Sparkle-kortet, och det presterar runt 72 procent bättre än RX 580 vid 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Techpowerup har testat bland annat Sparkle-kortet, och det presterar runt 72 procent bättre än RX 580 vid 1080p.

Så det är verkligen världens bästa 580-kort! Snyggt jobbat Intel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så det är verkligen världens bästa 580-kort! Snyggt jobbat Intel!

Kan nog interpolera mig fram till att de även sitter på världens bästa 750 och 770 just nu. Men frågan är, är det även världens bästa 380?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Har de windows 7 eller XP stöd? Inte? Nä, blir inget sånthär. Ska jag tvingas köra windows 10 eller 11 eller 12 så kan jag lika gärna köra amd.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har de windows 7 eller XP stöd? Inte? Nä, blir inget sånthär. Ska jag tvingas köra windows 10 eller 11 eller 12 så kan jag lika gärna köra amd.

Inga drivrutiner för MS-DOS 6.22 heller. Helt oacceptabelt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

En bättre lansering vore den omryktade A780 16GB med RTX 3070 Ti prestanda.

Permalänk
Medlem

De senaste drivrutinerna intel släppte bådar riktigt gott för nästa generations grafikkort. Går intel in med bra priser så kan de definitivt göra ett stort avtryck på den stora massan, dvs low -och midend. Hoppas verkligen på intels framgångar på GPU-sidan!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Har de windows 7 eller XP stöd? Inte? Nä, blir inget sånthär. Ska jag tvingas köra windows 10 eller 11 eller 12 så kan jag lika gärna köra amd.

Ett OS som släpptes för 14 år sedan och ett som släpptes för 22 år sedan. Jag är helt ok med att man drar en gräns för hur gamla os man supporterar.

Win 10+11 har 94% av windowsanvändarna idag. winXP har 0.3% och Win 7 har 3.3%

Hur många av de 3.5% som överväger att köpa ett nytt grafikkort tror du? Om jag var Intel skulle jag inte lägga ned massor av utveklingsresurser på att ta fram och optimera drivrutiner för en så liten och döende sektion av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har de windows 7 eller XP stöd? Inte? Nä, blir inget sånthär. Ska jag tvingas köra windows 10 eller 11 eller 12 så kan jag lika gärna köra amd.

Inget fel på w10 ihuvudtaget.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Ett OS som släpptes för 14 år sedan och ett som släpptes för 22 år sedan. Jag är helt ok med att man drar en gräns för hur gamla os man supporterar.

Win 10+11 har 94% av windowsanvändarna idag. winXP har 0.3% och Win 7 har 3.3%

Hur många av de 3.5% som överväger att köpa ett nytt grafikkort tror du? Om jag var Intel skulle jag inte lägga ned massor av utveklingsresurser på att ta fram och optimera drivrutiner för en så liten och döende sektion av marknaden.

Nej precis.
Framförallt när de inte har haft stöd för de OSen tidigare.
Eller ja för äldre generationer av iGPU.
Men inte för något ARC baserat.

Det är ju skillnad om man jämför med om Nvidia eller AMD plockar bort stöd för äldre OS.
För då är det inga utvecklingsresurser att låta stödet ligga kvar.
Å andra sidan, om man har gammal hårdvara och operativsystem så kan man vanligtvis köra med gamla drivrutiner om man kan hitta dem (om man behöver ominstallera).
Finns inte mycket behov av att ha de senaste drivrutinerna till 15+ år gammal hårdvara eller operativsystem.

Windows 7 - became generally available on October 22, 2009

Nvidia,
släppte någon GeForce 100 series och GeForce 300 series under 2009, men "available only for OEMs".

Sen kom GeForce 400 series under 2010 och fanns tillgänglig både för OEM och konsumenter.
Senare under 2010 släppte Nvidia GeForce 500 series.

AMD/ATI hade Radeon HD 5000 och Radeon HD 6000 serierna under 2009/2010.

Dessa korten behöver såklart ha Windows 7 drivrutiner och rimligtvis även Windows XP drivrutiner.

Men skaffar man ett nytt RTX 4000 eller Radeon RX 7000 så har de inte Windows XP och Windows 7 stöd heller.
(Går väl dock att använda som ett generiskt VGA kort utan drivrutiner).

Skrivet av danedi:

Har de windows 7 eller XP stöd? Inte? Nä, blir inget sånthär. Ska jag tvingas köra windows 10 eller 11 eller 12 så kan jag lika gärna köra amd.

Ska man köra Windows 7 så fungerar Pascal, GeForce 1000 serien bra.
GTX 1060 och 1050/1050Ti är inte så strömhungriga.
GT 1030 är ännu strömsnålare.
Finns många GT 1030 som är helt passivt kylda.
GT 1030 finns fortfarande tillgängliga att köpa nya.

För Windows XP är Geforce 600 och GeForce 700 serierna ett bättre val.

Jag har fortfarande GeForce GTX 750 och Socket 775 moderkort ifall jag behöver.
Prima komponenter för en Windows XP dator.

Citat:

winXP har 0.3% och Win 7 har 3.3%

Inom 5-10 år kommer Linux ha större användarbas än Windows 7 och Windows XP tillsammans.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som aldrig hört talats om Gunnir och Sparkle inom GPU?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Inom 5-10 år kommer Linux ha större användarbas än Windows 7 och Windows XP tillsammans.

Och Arc har Linux drivrutiner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Är det bara jag som aldrig hört talats om Gunnir och Sparkle inom GPU?

Kommer ihåg sparkle från slutet av 90-talet då dom var mera kända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inga drivrutiner för MS-DOS 6.22 heller. Helt oacceptabelt.

Freedos har sin VESA drivrutin och den stöds av intel, amd, S3, och många fler. Den har inte så mycket funktioner, men basalt video ut och sånt fuinkar finfint i FreeDOS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Kommer ihåg sparkle från slutet av 90-talet då dom var mera kända...

Har inget minne från dem då heller.
Var de en i mängden som hade en variant av S3 Virge?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Freedos har sin VESA drivrutin och den stöds av intel, amd, S3, och många fler. Den har inte så mycket funktioner, men basalt video ut och sånt fuinkar finfint i FreeDOS.

Behöver man ens drivrutiner för basalt video ut ?

Jag menar man får ju bild på skärmen redan när datorn startar och bl.a. kunna se vad som händer i BIOS/UEFI innan det ens laddas några drivrutiner specifikt för det grafikkort du har.
Så någon form av kompatibilitetsläge verkar vara inbyggt i alla grafikkort sen... ja jag vet inte när, men långt tillbaka åtminstone.

Det funkar ju även att starta Windows och se Windows gränssnitt och sånt och köra låga standard upplösningar som typ 640x480 och 800x600 utan att ha specifika drivrutiner installerade. Utan att Windows har klurat ut vad för grafikkort man har ännu så går det ju ändå att använda i någon form av basläge.

Däremot om man exempelvis har ett grafikkort som har semipassiv kylning så verkar det som att åtminstone på många kort så funkar inte den semi passiva kylningen utan drivrutiner.
Typ att fläktarna startar när datorn startar och sen körs de hela tiden, även om du bara använder notepad, om du inte har drivrutiner installerade.
Om du har drivrutiner installerade startar fläktarna ändå när datorn startar.
Men under Windows uppstart när drivrutinerna laddas så stannar fläktarna.
Kanske även påverkar klockfrekvenser och sånt?
Att man får högre idle förbrukning utan drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Är det bara jag som aldrig hört talats om Gunnir och Sparkle inom GPU?

Du är inte ensam, jag kan inte minnas att jag hört om dom tidigare.
Så jag sökte upp dom:
SPARKLE - Taiwan
GUNNIR - Kina

Gunnir skall inte detta sammanhanget förväxlas med Odens spjut

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Har inget minne från dem då heller.
Var de en i mängden som hade en variant av S3 Virge?

Ja, men de är nog mest kända som tillverkare av Nvidia-kort tills de lade ner det efter GeForce 700-serien av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Inom 5-10 år kommer Linux ha större användarbas än Windows 7 och Windows XP tillsammans.

Mycket snarare än så sannolikt. Linux ligger redan på över 3% och det ökar kontinuerligt medans Windows 7 & XP faller kontinuerligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Lite off topic fast efter 1jan 2024 kan man inte använda steam på Windows 7 längre. Har kvar win 7 på en av mina maskiner tänkte testa steamos eller bara Debian med steam installerat. Deflesta gamers byter nog från 7 till 11 innan året är slut.