Permalänk
Medlem

Mesh eller vanliga APs?

Är igång med att få fiber och planerar för nätverket. Min plan var att koppla in min Ubiquiti Edgerouter X och sätta upp 1 eller 2 Unify Pro 6 Accesspoints. Alternativt Ubiquiti UniFi Dream router och 1 unify Pro Accesspoint.

Men man ser ju ibland nyheter kring dessa Mesh system. Som jag förstått är det en färdig lösning för ovan bara? Man får en router +1 eller flera AP som kommunicerar trådlöst eller via kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är igång med att få fiber och planerar för nätverket. Min plan var att koppla in min Ubiquiti Edgerouter X och sätta upp 1 eller 2 Unify Pro 6 Accesspoints. Alternativt Ubiquiti UniFi Dream router och 1 unify Pro Accesspoint.

Men man ser ju ibland nyheter kring dessa Mesh system. Som jag förstått är det en färdig lösning för ovan bara? Man får en router +1 eller flera AP som kommunicerar trådlöst eller via kabel?

Jag kör AP och tror det är mycket stabilare än Mesh. Någon med Mesh får hoppa in och försvara den lösningen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har förstått att mesh systemen flyttat kontrolldatan från 2.4 ghz nätet, vilket iof är bra, då vissa enheter fortfarande måste köra på 2.4.
Håller dock fast vid att det är ett glorifierat nätverk med extenders.
Du kör allt trådlöst, så anslutningen kommer aldrig vara bättre än dess svagaste punkt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Flera lite dyrare mesh-system stöder trådad backhaul och blir då i praktiken 2-3 accesspunkter, kan vara en enkel lösning i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag kör AP och tror det är mycket stabilare än Mesh. Någon med Mesh får hoppa in och försvara den lösningen.

Tror ingen kan argumentera mot att trådat är mer stabilt i allmänhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Flera lite dyrare mesh-system stöder trådad backhaul och blir då i praktiken 2-3 accesspunkter, kan vara en enkel lösning i vissa fall.

Ja jag tänker väl att det bara är en färdig lösning som kan vara enklare men som ger avkall på flexibilitet kanske.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att dra kabel och montera AP´s så skulle jag göra det alla dagar i veckan. Monterade själv 2 Unifi 6 LR och en UDM pro för ett år sedan och det är nog den bästa uppgraderingen jag gjort på länge.
Hade 2 st Asus routrar som mesh innan och dom skapade mest irritation och huvudvärk, trots att jag drog kabel till dom i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Någon med Mesh får hoppa in och försvara den lösningen.

Jag har kör Mesh och gillar enkelheten samt smidigheten i den lösningen. Kör med TP-Link Deco P7.

En stor nackdel är dock att jag inte kan ställa in vilka kanaler nätet (begränsning i mjukvaran) skall ligga på, men det vägs upp av att mina puckar har bäst signal i lägenheten.

Kör för övrigt ingen annan router än just mina Deco-puckar.

Permalänk
Medlem

@Baxtex Jag skulle komplettera din router med Unifi 6 APs.
+, LR eller Pro. Beroende på önskemål. Har en AC Pro i mitten på övervåningen och har bra täckning i hela huset och trädgården.
Edgerouter X är fortfarande svårslagen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

toknöjd med 2 asus i mesh via kabel på backhaulet då verkar vara the way to go. Enda jag upptäckte var att med två olika routers som inte har samma kapacitet så tenderar klienterna inte att vilja roama, så nu har jag två exakt lika och det studsar runt på ett hälsosamt vis.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Baxtex Jag skulle komplettera din router med Unifi 6 APs.
+, LR eller Pro. Beroende på önskemål. Har en AC Pro i mitten på övervåningen och har bra täckning i hela huset och trädgården.
Edgerouter X är fortfarande svårslagen.

Då vi har öppen planlösning, 1 plan och 130 kvadrat tror jag 1 pro räcker egentligen, så jag börjar med det. 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då vi har öppen planlösning, 1 plan och 130 kvadrat tror jag 1 pro räcker egentligen, så jag börjar med det. 🤗

Jag har en U6-LR placerad mitt i huset -- bottenplan -- och den täcker båda våningarna, trädgården och brukligt i garaget.

Börja med en AP och bygg ut vid behov

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har en U6-LR placerad mitt i huset -- bottenplan -- och den täcker båda våningarna, trädgården och brukligt i garaget.

Börja med en AP och bygg ut vid behov

Ja frågan är väl bara Lite, LR eller Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja frågan är väl bara Lite, LR eller Pro.

Börja med billigaste.

Köp på nätet och nyttja 14 dagars ångerrätt om produkten inte lever upp till dina förväntningar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Börja med billigaste.

Köp på nätet och nyttja 14 dagars ångerrätt om produkten inte lever upp till dina förväntningar.

Tänkte köpa via mitt AB så då funkar väl inte ångerrätten? Men kan ju köpa privat först I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tänkte köpa via mitt AB så då funkar väl inte ångerrätten? Men kan ju köpa privat först I guess.

Köpa hemma-WiFi på företaget tror jag är svårt att få ihop bokföringsmässigt. Även om du jobbar hemifrån och hyr ut ett rum i huset som kontor är ju fallet du beskriver ett som inte främst är till för företaget.

Eller?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vilken internethastighet tänker du dig ha behov av? Varken EdgeRouter X eller Unifi Dream Router klarar att leverera full hastighet på en 1000/1000-anslutning (dvs. full hastighet i båda riktningarna samtidigt).

EdgeRouter X: ca 1 Gbit/s totalt (med offloading)

Unifi Dream Router: ca 700 Mbit/s totalt

Om du tänker satsa på lägre hastigheter duger dock din befintliga EdgeRouter X fint. UDR tycker jag personligen är en produkt som inte kan motivera sitt eget pris, och som dessutom är sämre än sin föregångare (UDM) på allt annat än Wi-Fi.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Köpa hemma-WiFi på företaget tror jag är svårt att få ihop bokföringsmässigt. Även om du jobbar hemifrån och hyr ut ett rum i huset som kontor är ju fallet du beskriver ett som inte främst är till för företaget.

Eller?

Har inte undersökt så noga ännu men tror det ska gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilken internethastighet tänker du dig ha behov av? Varken EdgeRouter X eller Unifi Dream Router klarar att leverera full hastighet på en 1000/1000-anslutning (dvs. full hastighet i båda riktningarna samtidigt).

EdgeRouter X: ca 1 Gbit/s totalt (med offloading)

Unifi Dream Router: ca 700 Mbit/s totalt

Om du tänker satsa på lägre hastigheter duger dock din befintliga EdgeRouter X fint. UDR tycker jag personligen är en produkt som inte kan motivera sitt eget pris, och som dessutom är sämre än sin föregångare (UDM) på allt annat än Wi-Fi.

Är ingen storanvändare direkt. Mellan 100-250Mbit/s ungefär. Tänker mest att USG kan vara nice? 😅 Har redan en ERX som ligger. Kanske kan spraya chassit vitt bara? Fiberomvandlare, kablar, vägg osv är vitt, bara ERX som inte smälter in. 😹

Har nog ingen nytta av mumimo etc på Pro modellen. Däremot kanske LR vore nice att få lite bättre range i trädgården. Men gillar Lite då de fysiska måtten är små jämfört med de andra.

Permalänk
Medlem

Mesh lösningar som Ubiquiti och andra är bäst om man vill ha ett system som täcker stora ytor med flertalet APs. WiFi systemet sköter allt åt dig.

Annars går det bra att köra med två eller tre invidivuella APs som är anslutna vi kabel, telefonen kan byta själv mellan dessa enheter. Det som är lite drygt är att man måste logga in en gång på alla enheterna och det funkar bäst när man inte har något överlapp, dvs att man egentligen förflyttar sig mellan olika platser där man har en egen AP. Telefonen hoppar inte över till den andra APn om enheterna ligger för nära varandra. Det är detta problem som en mesh lösning fixar, det funkar bättre för där hanterar man detta problem och man märker inget på telefonen utan allt bara fungerar.

Grov förenklad förklaring men då förstår man ungefär hur det är tänkt att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Mesh lösningar som Ubiquiti och andra är bäst om man vill ha ett system som täcker stora ytor med flertalet APs. WiFi systemet sköter allt åt dig.

Annars går det bra att köra med två eller tre invidivuella APs som är anslutna vi kabel, telefonen kan byta själv mellan dessa enheter. Det som är lite drygt är att man måste logga in en gång på alla enheterna och det funkar bäst när man inte har något överlapp, dvs att man egentligen förflyttar sig mellan olika platser där man har en egen AP. Telefonen hoppar inte över till den andra APn om enheterna ligger för nära varandra. Det är detta problem som en mesh lösning fixar, det funkar bättre för där hanterar man detta problem och man märker inget på telefonen utan allt bara fungerar.

Grov förenklad förklaring men då förstår man ungefär hur det är tänkt att det ska fungera.

Ja detta är väl lite så jag också tolkat mesh vs flera AP. Jag är rätt säker på att jag kommer klara mig fint på en AP bara.

Permalänk
Medlem

Ethernet backhaul

Jag hade TP-link lösning med AX6000 + AP som fungerade bra, med lite prestanda tapp för AP klienter.

Nu har jag Asus ZenWifi AX 8 x2 som Mesh med Ethernet backhaul och det fungerar utan något prestanda förlust. Själv tycker att det är enklare med Mesh, men det är en smak fråga - TP-link har ingen Ethernet backhaul för sina OneMesh extenders och det var just det som fick mig att byta till Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPoppins:

Jag hade TP-link lösning med AX6000 + AP som fungerade bra, med lite prestanda tapp för AP klienter.

Nu har jag Asus ZenWifi AX 8 x2 som Mesh med Ethernet backhaul och det fungerar utan något prestanda förlust. Själv tycker att det är enklare med Mesh, men det är en smak fråga - TP-link har ingen Ethernet backhaul för sina OneMesh extenders och det var just det som fick mig att byta till Asus.

Men mesh med unifies grejer funkar väl också med ethernet som backhaul eller är det enbart något annat wifi band? Men oavsett backhaul så krävs en unify router?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Mesh lösningar som Ubiquiti och andra är bäst om man vill ha ett system som täcker stora ytor med flertalet APs. WiFi systemet sköter allt åt dig.

Annars går det bra att köra med två eller tre invidivuella APs som är anslutna vi kabel, telefonen kan byta själv mellan dessa enheter. Det som är lite drygt är att man måste logga in en gång på alla enheterna och det funkar bäst när man inte har något överlapp, dvs att man egentligen förflyttar sig mellan olika platser där man har en egen AP. Telefonen hoppar inte över till den andra APn om enheterna ligger för nära varandra. Det är detta problem som en mesh lösning fixar, det funkar bättre för där hanterar man detta problem och man märker inget på telefonen utan allt bara fungerar.

Grov förenklad förklaring men då förstår man ungefär hur det är tänkt att det ska fungera.

Ett system med flera AP + controller och ett system med mesh hanterar roaming på samma sätt. Det är alltid telefonen som bestämmer om den ska roama till en ny accesspunkt eller meshpuck, men systemet kan hjälpa till i olika mån, t ex:

https://support.apple.com/sv-se/HT202628

Mesh berättar bara hur accesspunkterna ansluter till nätverket.

Det man kan säga om det som säljs som meshsystem är att de brukar vara mer konsumentvänligt automatiska att konfigurera, men de bidrar inte med något magiskt utöver möjligheten att ansluta accesspunkterna trådlöst till varandra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex aha ok, det var mer än jag visste.

Jag antar dock att i ett mesh system så kan WiFi systemet styra mer vilken AP telefonen ansluter mot. Det är just detta som är problemet om du har individuella APs att även om telefonen är ansluten mot AP1 med t.ex. 30% signalstyrka och på samma plats har AP2 t.ex 60% signalstyrka så byter inte telefonen till den bättre APn. Är det inte detta mesh systemet ska fixa, samt att man inte tappar kontakten med WiFi nätet ?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja frågan är väl bara Lite, LR eller Pro.

Har inte testat LR.

Men min Unifi Wifi 6 pro har klart bättre täckning och prestnada än den 6 Lite jag har.

Har dock inte + modellen av Lite, eller LR, så de kanske är klart bättre nu.

Men Pro var då jag köpte den inte så mkt dyrare, har förändrats.

Om något år eller så borde väl Unifi dessutom gått över till Wifi7, så köpa lite snålt nu o nytt då kanske är en ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Har inte testat LR.

Men min Unifi Wifi 6 pro har klart bättre täckning och prestnada än den 6 Lite jag har.

Har dock inte + modellen av Lite, eller LR, så de kanske är klart bättre nu.

Men Pro var då jag köpte den inte så mkt dyrare, har förändrats.

Om något år eller så borde väl Unifi dessutom gått över till Wifi7, så köpa lite snålt nu o nytt då kanske är en ide.

Jag blir nog nöjd med wifi 6 men ja det är lite störigt när det redan finns flera telefoner på marknaden med wifi 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är ingen storanvändare direkt. Mellan 100-250Mbit/s ungefär. Tänker mest att USG kan vara nice? 😅 Har redan en ERX som ligger. Kanske kan spraya chassit vitt bara? Fiberomvandlare, kablar, vägg osv är vitt, bara ERX som inte smälter in. 😹

Ok, så då har du inte så höga krav. Då funkar din EdgeRouter X fint. USG är snabbare än båda de andra, trots att den är äldre. De kan man ofta hitta begagnade om man vill.

Skrivet av Baxtex:

Men oavsett backhaul så krävs en unify router?

Nej, det krävs enbart en router från Unifi-serien om man vill se och konfigurera allt i samma gränssnitt. Däremot krävs det att man använder deras Unifi Network Application (kan vara en av deras CloudKeys, en UDM/UDMP/UDR eller att man kör mjukvaran på en egen dator eller server) för att konfigurera sina APs.

Skrivet av DennisOlof:

Jag antar dock att i ett mesh system så kan WiFi systemet styra mer vilken AP telefonen ansluter mot. Det är just detta som är problemet om du har individuella APs att även om telefonen är ansluten mot AP1 med t.ex. 30% signalstyrka och på samma plats har AP2 t.ex 60% signalstyrka så byter inte telefonen till den bättre APn. Är det inte detta mesh systemet ska fixa, samt att man inte tappar kontakten med WiFi nätet ?

Nej, det är klienten som bestämmer. Visst kan du ställa in att din AP droppar klienten, men den kommer sannolikt bara att ansluta igen. De där problemen löser du genom att korrekt planera placeringen av dina APs samt att konfigurera sändningsstyrkan så att dina APs överlappar lagom mycket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men mesh med unifies grejer funkar väl också med ethernet som backhaul eller är det enbart något annat wifi band? Men oavsett backhaul så krävs en unify router?

För Asus ZenWiFi behövs ingen Unifi backend/router.