Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag uttagen

Hej helt ny på detta
Ska koppla in nätverksuttag i ett rum
Hur ska man dra kabel
Ska man bara koppla in kabel kontakten i routern sen lösa trådar i uttaget

Permalänk
Medlem

Nej, antingen klämmer man på kontakter eller så drar man installationskabel (närverkskabel) mellan två punkter och monterar där uttag. Sedan kan man använda färdig RJ45 kabel man köper i butik som man pluggar mellan uttaget och enheten som t.ex. är en router, switch, dator.

Permalänk
Medlem

Men uttaget lär man väl koppla in med trådar utan kontakt

Permalänk
Medlem

Dra installationskabel mellan rummen.
Sätt på uttag i varje ände t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo... men välj den som passar din kabel.
Sedan kopplar du med patchkabel på båda sidorna in i enheterna.

Permalänk
Medlem

det är märkt med färger, sätt efter 568B i båda ändar, inte A

Permalänk
Medlem

De gånger jag gjort egna uttag har jag använt Schneider exxact ram med Actassi modularjack. Väldigt enkelt. Dock osäker på om dom finns för utfällt montage.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

För enkelheltens skull:
Installationskabel = nätverkskabel som köps på löpmeter. Saknar kontakter. Koppartrådarna är anpassade för att kopplas in i exvis vägguttag.
Patchkabel = det som ofta slarvigt kallas nätverkssladd eller nätverkskabel. Har RJ45-hankontakter i båda ändar som inte sällan är monterade från fabrik (men går att göra själv). Koppartrådarna är mindre lämpliga för inkoppling i nätverksuttag. Edit: även patchkabel kan köpas på löpmeter för den som själv vill bestämma exakt längd, men då får man också krångla med att montera hankontakterna.

Det korrekta sättet är att dra installationskabel mellan rummet och där routern står. I båda ändar sätter du vägguttag och sen använder du patchkablar mellan routern och det ena vägguttaget och mellan det andra vägguttaget och datorn/tv/vad-du-nu-ska-ha. Om du ska dra till flera olika rum är det bättre att sätta en patchpanel och koppla installationskabeln till keystoneuttag som fästs i den.

Observera att om du väljer vägguttag med två kontakter måste du dra två installationskablar hela vägen för att få ut full hastighet (det går att köra med en kabel men det är krångligare och ger bara 10% av maxhastighet per uttag). Det går heller inte att seriekoppla flera uttag efter varandra utan alla behöver en (eller två) egna installationskablar hela vägen till patchpanelen och därefter egen patchkabel till router eller switch.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Hej å tack för alla svar
Den änden som är vid routern vart ska den kopplas in
Änden vid uttaget förstår jag att den ska kopplas in i uttaget efter beskrivning

Permalänk
Medlem

Okej så jag måste ha ett uttag vid routern oxå
Problemet är att jag nog inte har plats i router

Skrivet av Nachtgeist:

För enkelheltens skull:
Installationskabel = nätverkskabel som köps på löpmeter. Saknar kontakter. Koppartrådarna är anpassade för att kopplas in i exvis vägguttag.
Patchkabel = det som ofta slarvigt kallas nätverkssladd eller nätverkskabel. Har RJ45-hankontakter i båda ändar som inte sällan är monterade från fabrik (men går att göra själv). Koppartrådarna är mindre lämpliga för inkoppling i nätverksuttag. Edit: även patchkabel kan köpas på löpmeter för den som själv vill bestämma exakt längd, men då får man också krångla med att montera hankontakterna.

Det korrekta sättet är att dra installationskabel mellan rummet och där routern står. I båda ändar sätter du vägguttag och sen använder du patchkablar mellan routern och det ena vägguttaget och mellan det andra vägguttaget och datorn/tv/vad-du-nu-ska-ha. Om du ska dra till flera olika rum är det bättre att sätta en patchpanel och koppla installationskabeln till keystoneuttag som fästs i den.

Observera att om du väljer vägguttag med två kontakter måste du dra två installationskablar hela vägen för att få ut full hastighet (det går att köra med en kabel men det är krångligare och ger bara 10% av maxhastighet per uttag). Det går heller inte att seriekoppla flera uttag efter varandra utan alla behöver en (eller två) egna installationskablar hela vägen till patchpanelen och därefter egen patchkabel till router eller switch.

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa en switch oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinell:

Ska jag köpa en switch oxå

Så här torde det bli antar jag:
<inkommande?><patchkabel><routerWAN><routerLAN (4 uttag)><patchkabel><uttag><installationskabel><uttag>
Här kan du, om du anser dig behöva flera uttag, peta in: <patchkabel><switch>
Sedan förtsätter du med: <patchkabel><dator eller accesspunkt för WiFi>

Du kan också strategiskt välja att dra två ledningar och sätta ett dubbeluttag om du behöver flera anslutningar, utan att skaffa en switch. Sen är ju fråga hur din TV-lösning ser ut, behöver din TV-box sitta i ett speciellt uttag i routern? I så fall kan det vara värt att dra en egen lina till vardagsrummet för just TV-boxen. NB. Gå inte på lösningar där man använder EN kabel till två uttag, dessa kopplingar nedgraderar från 1Gbps till 100Mbps. Tänk lite smart på router-placeringen, det är inte givet att den skall sitta nära inkommande uttag. Jag har min vid TV'n som är vägg i vägg med kontoret.

<inkommande?><patchkabel><uttag>installationskabel><uttag><patchkabel><routerWAN><routerLAN (4 uttag)
Nu kan du ha fyra enheter vid denna placering, t.ex.:
<patchkabel><dator>
<patchkabel><TV-box>
<patchkabel><uttagB><installationskabel till annan plats i huset><uttag><patchkabel> Tror jag slutar här, medans jag håller i sladden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

För enkelheltens skull:
Installationskabel = nätverkskabel som köps på löpmeter. Saknar kontakter. Koppartrådarna är anpassade för att kopplas in i exvis vägguttag.
Patchkabel = det som ofta slarvigt kallas nätverkssladd eller nätverkskabel. Har RJ45-hankontakter i båda ändar som inte sällan är monterade från fabrik (men går att göra själv). Koppartrådarna är mindre lämpliga för inkoppling i nätverksuttag. Edit: även patchkabel kan köpas på löpmeter för den som själv vill bestämma exakt längd, men då får man också krångla med att montera hankontakterna.

Det korrekta sättet är att dra installationskabel mellan rummet och där routern står. I båda ändar sätter du vägguttag och sen använder du patchkablar mellan routern och det ena vägguttaget och mellan det andra vägguttaget och datorn/tv/vad-du-nu-ska-ha. Om du ska dra till flera olika rum är det bättre att sätta en patchpanel och koppla installationskabeln till keystoneuttag som fästs i den.

Observera att om du väljer vägguttag med två kontakter måste du dra två installationskablar hela vägen för att få ut full hastighet (det går att köra med en kabel men det är krångligare och ger bara 10% av maxhastighet per uttag). Det går heller inte att seriekoppla flera uttag efter varandra utan alla behöver en (eller två) egna installationskablar hela vägen till patchpanelen och därefter egen patchkabel till router eller switch.

Varför är det inte lämpligt att terminera en installationskabel med RJ45? Farsan har gjort det flera gånger utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför är det inte lämpligt att terminera en installationskabel med RJ45? Farsan har gjort det flera gånger utan större problem.

Förmodligen sämre dragavlastning och/eller sämre UV-skydd. Något sånt skulle jag kunna tro att det handlar om. Men är också sugen på att höra varför för jag har gjort en massa såna

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

sätt efter 568B i båda ändar, inte A

Så länge du kör samma standard i båda ändar har det ingen betydelse om man väljer A eller B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Så länge du kör samma standard i båda ändar har det ingen betydelse om man väljer A eller B.

Absolut är det så men B är ändå standarden som man ska följa.
A = Rak.
B = Rak.
A + B = Korsad kabel (för att koppla 2 datorer samman)

Edit:
Korrigerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Absolut är det så men B är ändå standarden som man ska följa.
A = Korsad kabel (för att koppla 2 datorer samman)
B = Rak.

Nej. Korsad innebär att man har A i ena änden och B i andra. Rak innebär att man har samma i båda.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Förmodligen sämre dragavlastning och/eller sämre UV-skydd. Något sånt skulle jag kunna tro att det handlar om. Men är också sugen på att höra varför för jag har gjort en massa såna

Det beror på att installationskabel är enkelkardelig och tål inte att böjas fram och tillbaka på samma sätt, klarar heller inte samma böjradie som patchkablar som är flerkardeliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det beror på att installationskabel är enkelkardelig och tål inte att böjas fram och tillbaka på samma sätt, klarar heller inte samma böjradie som patchkablar som är flerkardeliga.

Där ser man. Men då var jag iaf på ”rätt spår” om något med hållfasthet osv..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Absolut är det så men B är ändå standarden som man ska följa.
A = Korsad kabel (för att koppla 2 datorer samman)
B = Rak.

Nu blandar du äpplen och päron.

A + A = rak koppling enligt TIA-568A
B + B = rak koppling enligt TIA-568B
A + B eller B + A = Korsadkabel tänkt för att kunna kommunicera direkt mellan två enheter utan switch funktion

EIA/TIA-568 (wikipedia)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det beror på att installationskabel är enkelkardelig och tål inte att böjas fram och tillbaka på samma sätt, klarar heller inte samma böjradie som patchkablar som är flerkardeliga.

Ja okej, fördelen är att den är styvare och lättare att dra då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej. Korsad innebär att man har A i ena änden och B i andra. Rak innebär att man har samma i båda.

Skrivet av iresten:

Nu blandar du äpplen och päron.

A + A = rak koppling enligt TIA-568A
B + B = rak koppling enligt TIA-568B
A + B eller B + A = Korsadkabel tänkt för att kunna kommunicera direkt mellan två enheter utan switch funktion

EIA/TIA-568 (wikipedia)

Korrekt tack för rättelse det är jag som inte fått i mig kaffet ännu och tänkte fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja okej, fördelen är att den är styvare och lättare att dra då eller?

I princip den enda som får god kontakt vid kontraktering i keystones/patchpaneler och vägguttag eftersom de är gjorda för att anslutas med 1 solid ledare.

De har även bättre elektriska egenskaper än en patchkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför är det inte lämpligt att terminera en installationskabel med RJ45? Farsan har gjort det flera gånger utan större problem.

Skrivet av mrnez:

Förmodligen sämre dragavlastning och/eller sämre UV-skydd. Något sånt skulle jag kunna tro att det handlar om. Men är också sugen på att höra varför för jag har gjort en massa såna

Skrivet av Cerb:

Det beror på att installationskabel är enkelkardelig och tål inte att böjas fram och tillbaka på samma sätt, klarar heller inte samma böjradie som patchkablar som är flerkardeliga.

Jag är bara en glad amatör i sammanhanget, men som jag förstått det är det väl framförallt åt andra hållet det kan bli stökigt, att få flerkardelig kabel att få bra kontakt vid montering i uttag avsedda för enkelkardelig. Som så ofta finns det mycket som funkar utan att vara helt korrekt enligt standard, men jag försökte bara göra det lite enklare för TS.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Jag är bara en glad amatör i sammanhanget, men som jag förstått det är det väl framförallt åt andra hållet det kan bli stökigt, att få flerkardelig kabel att få bra kontakt vid montering i uttag avsedda för enkelkardelig. Som så ofta finns det mycket som funkar utan att vara helt korrekt enligt standard, men jag försökte bara göra det lite enklare för TS.

Ja men nu lärde jag mig någonting också. 😅 Hur som helst kommer jag nog fortsätta använda installationskabel som patch ibland. Iaf t ex takmonterad accesspunkt och liknande där jag går med kabel direkt in i apparaten. Man drar ju inte ut och in den särskilt ofta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Så länge du kör samma standard i båda ändar har det ingen betydelse om man väljer A eller B.

ok låt oss mixa 3000 uttag på ett bygge...
Skickar Arla haren på nästa som funderar på något annat än B oavsett var det är...