Det beror helt och hållet på ordalydelsen i orderbekräftelsen samt försäljningsvillkoren. Det finns ingen grov generalisering man kan dra likt du nu gör.
Man kan inte "reservera sig från slutförsäljningar och prisfel" som att det på något sätt skulle häva ett avtal som har ingåtts. En orderbekräftelse är en bekräftelse på att avtal har ingåtts så länge inte något annat tydligt framgår. Så om man i sina villkor uttryckligen skriver att den första bekräftelsen inte är en orderbekräftelse på ett ingått avtal, utan endast en bekräftelse på att man mottagit ordern, och att en annan bekräftelse skickas ut när väl ordern godkänns, så är det riktigt att säljaren kan backa ur köpet (eller egentligen är det inte att backa ut, eftersom man inte accepterat något köp, utan helt enkelt inte välja att acceptera köparens anbud). Men om inget sådant tydligt framgår, så är orderbekräftelsen att betrakta som en accept på köparens anbud och ett avtal har nu ingåtts. Eftersom köp mellan privatpersoner och näringsidkare lyder under KKL så gäller inte skrivningar i avtalet som strider mot KKL. KKL stipulerar under vilka förutsättningar ett avtal kan hävas från de olika parterna, ingenstans nämns "saldofel" som en giltig grund för hävning. "Prisfel" kan i vissa, väldigt specifika, fall vara anledning till hävning om det borde ha varit uppenbart för konsumenten att priset var felaktigt, annars är inte det heller en giltig grund för hävning.
Nu har jag inte läst avtalsvillkoren för just Power, och kan inte uttala mig om vad som gäller där, utan ovan är min generella bild av vad som gäller efter att ha läst flertalet lagtexter, förarbeten och utlåtanden från ARN/domstol.
Pengarna behöver inte ha bytt hand för att ett avtal ska anses ha ingåtts, så du har i grunden en felaktig inställning. Ett avtal ingås när köparen har lämnat ett anbud och säljaren svarat med en accept. Villkoren för betalning har i sig ingen bäring på om ett avtal har ingåtts eller inte, däremot kan utebliven betalning så klart vara ett avtalsbrott och i sig en grund för hävning.
Se utlåtande från ARN där "hämta i butik" såväl anses vara ett ingått avtal, samt omfattas av Distansavtalslagen, trots att varan hämtades och betalades i butik.
Många företag tror att de har diverse friskrivningar, för de skriver alltid att de "friskriver sig från tryckfel, saldofel och prisfel". Detta är dock inte ett giltigt sätt att friskriva sig. Det enda egentliga syfte detta har är att man i vissa fall kan förmå personer som inte är så insatta i KKL att lägga ned sina krav och inte driva något vidare, för det står ju i villkoren att säljaren har rätt att göra så.
Jag har grävt en hel del i detta i somras, efter Samsungs lilla "debacle" där de sålde fler TV-apparater än de hade på lager. I deras villkor så stod det klart och tydligt att man ingått avtal när man erhöll mailet med dessa villkor i. Dock så skrev de vidare i villkoren att Samsung hade rätt att häva köpet om varan tog slut. Den sista punkten stipulerade till och med att Samsung utan skäl hade rätt att frånträda avtalet fram tills att varan skickats från lager.
Vid kontakt med Samsung direkt så var de inte villiga att vika sig en tum, deras villkor stod fast. Efter en ARN-anmälan med samma argumentation så gick de i stort sett med på vad jag än ville, mot att anmälan drogs tillbaka innan ARN gått vidare och fattat beslut i frågan. Detta trots att jag pratade med samma "avdelning" hos Samsung både före och efter anmälan. Det var tydligen ganska viktigt att inte få ett avgörande mot sig från ARN, som i så fall hade inneburit att alla deras fancy friskrivningar i köpvillkoren helt ogiltigförklarats.
Utan att ha läst Powers villkor så har jag svårt att tro att inget av de mail med bekräftelser du fått skulle vara att anse som en accept på ditt anbud och ingånget avtal. Men det beror som sagt lite på vad villkoren och de faktiska mailen säger. Men sannolikt så borde du kunna kontakta Power och kräva leverans av en annan likvärdig vara (för samma pris), om de har någon liknande soundbar som är av intresse. I andra hand kräver du skadestånd för att genomföra täckningsköp hos en annan återförsäljare. Om de inte går med på något av detta så meddelar du att du har för avsikt att låta ARN pröva frågan om de inte accepterar något av dina förslag.