Snabb router för VPN, finns det annat än Vilfo?

Permalänk
Medlem

Snabb router för VPN, finns det annat än Vilfo?

Jag använder idag Vilfo router med dess mjukvara. Jag gillar den skarpt då den är snabb med Wireguard (tappar bara max 30Mbit/s på min 500Mbit-fiberlina (det varierar mellan -2Mbit/s -30Mbit/s vid olika testider mot speedtest). Vilket jag kan känna är acceptabelt.
Jag har testat mot min ASUS RT-AX88u, men där tappade jag över 120Mbit/s när jag använde den med Wireguard VPN.
Men jag är rädd att Vilfo verkar vara övergiven då det inte kommit några uppdateringar sen mer än ett år tillbaka och enligt supporten har de inga nuvarande planer på att uppdatera. En annan kan ju tänka lite paranoit att det borde väl åtminstone komma säkerhetsfixar. Så jag börjar titta framåt för att se om det är någon annan router som kan matcha Vilfo i VPN-prestanda. Har letat som bara den efter tester, men hittar inga som testar hur snabba routrarna är med VPN installerad, särskilt då Wireguard.

Som jag förstår så har CPU en viktig roll, och att det tydligen finns routrar som har dedikerade VPN chip/eller "engine", men det är inget som tillverkarna verkar skryta med av någon anledning så de är svåra att hitta.

Jag skulle behöva tips på router som kan ge minst lika bra VPN-hastighet som Vilfo, om såna ens finns i samma prisklass? Tänker mig en prislapp på kring 4000kr om det är möjligt.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en kvalitetsrouter, så skulle jag starkt rekommendera att du tar en titt på TekLager.se. De har ett fantastiskt urval av routrar som passar en mängd olika behov. Du väljer själv operativsystem.

https://teklager.se/sv/produkter/routers/

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera opnsense/pfsense ce på egen hårdvara om du vill ha hastighet på wireguard. Om du inte har nått att köra det på så kolla på typ https://www.amazon.de/dp/B0C5BZPYCJ eller liknande (obs utan wifi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Om du letar efter en kvalitetsrouter, så skulle jag starkt rekommendera att du tar en titt på TekLager.se. De har ett fantastiskt urval av routrar som passar en mängd olika behov. Du väljer själv operativsystem.

https://teklager.se/sv/produkter/routers/

De tar dock ibland ganska bra marginaler på "sina" routrar. Ofta handlar det om en mini PC som kan kosta flera tusenlappar mindre när man köper den direkt från tillverkaren på AliExpress eller liknande. Det man betalar för är väl därmed till stor del garantin från teklager samt eventuellt att man gillar att stödja dem.

Exempel: https://teklager.se/en/products/special-deals/tlsense-10gbps-...

Teklager: 7418,75 kr
Qotom: runt 5200-5300 kr (senast den fanns i lager)

Just nu råkar denna inte finnas i lager med C3758 men är på väg in igen hos Qotom under namnet "Q20331G9 S10".

En del av teklagers andra routrar verkar vara från CWWK (som i sin tur är OEM till Topton, etc.).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du vill ha snabbt med wireguard.

Vyos 1.4(linux) och en r86s burk från Gowin.
Ligger inom budget med 2.5Gbps nic's, finns några olika cpu modeller.
https://www.gowinfanless.com/products/network-device/r86s-fir... (Finns fler modeller än som listas här)

*vet inte om bsd fått till wireguard implementering ännu eller om det fortfarande är Netgate's skräp kod.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man kör för router / hårdvara så krävs en hel del om man vill köra VPN i routern. Det finns även lösningar där man har en router och sedan en separat router för enbart VPN biten. Men det är mer inriktat mot företag, jag vill minnas det fanns tidigare i alla fall. Numera kanske det är vanligare att VPN biten även är integrerad i routern / brandväggen.

Beror också lite på vad man kräver för prestanda från sitt VPN. En del vill kör VPN för att man är nojig vad gäller övervakning vilket jag inte förstår varför, överdrivet tycker jag. Man kan klara sig med betydligt sämre hårdvara för de saker som är viktiga och där man vill använda VPN för att sedan köra övrig trafik den normala vägen. Alternativt kan man köra mjukvara för VPN direkt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Om du letar efter en kvalitetsrouter, så skulle jag starkt rekommendera att du tar en titt på TekLager.se. De har ett fantastiskt urval av routrar som passar en mängd olika behov. Du väljer själv operativsystem.

https://teklager.se/sv/produkter/routers/

+1

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och input. Ska kolla runt på Teklager, priserna verkar ok tycker jag.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Rekordmedlem

Tplink Archer BE19000 ska klara det mesta nya hippa funktionerna och även orka med vpn,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för tipsen och input. Ska kolla runt på Teklager, priserna verkar ok tycker jag.

Teklager har en sida där de visar prestanda för VPN på APU2: WireGuard respektive OpenVPN under OpenWrt och pfSense. WireGuard fanns antagligen inte på pfSense vid den tidpunkten, så sådant resultat saknas.

Kontentan är att APU2 som är en gammal och numera övergiven x86-design är rätt bra med WireGuard. All x86 kommer antagligen duga, i alla fall i kombination med Linux.

Det finns en hel del ARM numera som är billiga och starkare än APU2. Där antar jag dock att BSD är svårövertygat att få att köra, så i praktiken får man antagligen köra OpenWrt, IPFire eller sätta upp någon vanlig dist som brandvägg/router. Jag antar att du vill undvika att hamna i samma situation igen, men övergiven mjukvara.

Vill du ha något enkelt med WiFi, kika på Turris Omnia. Kan köra både TurrisOS och OpenWrt 23.05 (det har varit en del problem med switchen i tidigare versioner).

Permalänk
Medlem

Problemet med Asus och Wireguard är att de inte har implementerat stöd för flera trådar.
Så prestanda för Wireguard är rätt medioker.
En Raspberry PI 4 kommer upp i 800 Mbit/s med Wireguard så det behövs ingen jätte cpu eller något AES stöd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W