Snabbkoll: Använder du externa lagringsenheter?

Permalänk
Medlem

Har en schysst samsung extern 1TB SSD i jobbväskan just in case, man vet aldrig när det kan vara bra att ha. Det är dock min privata och privat har den använts sparsamt

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad händer om du kopplar in båda sidor samtidigt?!

Skynet, 100% Skynet!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kör med en 4TB disk till ps5:an för ps4:a spel 👍🏼

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har en NAS om det räknas, annars var det väl på 00-talet typ.

Jag är likadan. Skaffade en NAS men jag har dock en extern USB-2.5tummare på min PS5 så antar att jag ändå kan klicka på "Ja" i mröstningen.

Har tom. tagit bort allt utom m.2 i datorn. Allt man behöver är i NASen ändå.

Permalänk
Medlem

Har en 5TB extern disk kopplad till NASen som enbart används som extra backup.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Efter att jag införskaffade min första NAS för ett år sedan kan jag inte förstå hur jag tidigare klarade mig utan. Att ha tillgång till alla mina filer överallt på vilken enhet som helst är så himla smidigt.

Permalänk
Medlem

Har backup på USB disk. Känner inte för molnlagring. Även fast jag inte har nått märkvärdigt i min dator vill jag inte att vem som helst ska snoka. Tidigare hade jag backup på en disk inuti datorn. Men det var onödigt krångligt när datorn bråkade och jag valde att byta till ny dator.

Ville ha ett tilläg.
Permalänk
Medlem

Åhh ja både externa diskar och Blu-Ray brännare, foton och viktiga minnen sparas så. Externa diskar för spel och program samt adobe och annat som lätt blir stora volumer.

Permalänk
Medlem

USB-minne: hela tiden, bl.a. till Raspberry Pi istället för SD-kort.
Extern hårddisk: för backup

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har massa bilder och sånt på en 6TB-disk som backup, men används knappt årligen

Permalänk
Medlem

En primär backup som numer är en m2 i ett usb3-etui, 4tb, blir ibland restic:ad till backup av backupen på en 5tb 2,5" mekanisk, usb3. Usb-minne, ibland, för lite diverse, ibland installationsmedia, ibland musikbib till fjällstugan som ej har internet men väl en relativt hyfsad stereoanläggning.

Sen till raspberrysarna som bootenhet.

Edit. Skaffade ett usb3-etui för en 500gb 2,5" ssd som ej behövdes i en maskin mer och kopplade till min hemmarouter, Asus AX5400 som kan agera samba-server, har där musikbiblioteket så kan kommas åt från de två hemmamaskinerna. Ett grundläggande (och tyst) nas ter det sig som.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Börjar externa hårddiskar bli mer sällsynta? Senare årens datorer har ju ofta sålts med SSD och tämligen lite lagring, var lagrar folk bilder och familjefilmer, och var lägger man säkerhetskopior? Molnet?

Kanske är USB-minnen mindre vanliga för att flytta filer mellan datorer, då dropbox, drive, onedrive, icloud, etc, finns. Men jag använder sådant varje vecka på ena eller andra sättet.
Mycket smidigare att fläska över filmer från mobilen i 100MByte/s än att gå via nätverk när man gör backup på bilderna på mobilen. Jag har Google Foto också, men bilderna där har ju reducerad kvalitet så man vill ju inte ha dem på datorn.

Mobil -> Google Foto/Drive (dagligen)
Mobil -> dator (när jag känner för det=efter resor eller händelser vanligen) via USB-minne
Dator -> Icloud (dokument etc), Extern hårddisk (backup av MacOS + bilder och filmer, dokument, allt viktigt; ständigt ansluten TimeMachine)
Dator -> Optiska skivor (när jag känner för det) som lagras här och annorstädes, bilder och filmer av familjen men dokument tar så lite plats att de får åka med på ett hörn där också, för enkelhetens skull arkiverat och lösenordsskyddat)

Just nu har jag tydligen 4 externa hårddiskar, 1 externt USB-minne, anslutet. Jag håller dock på att stuva om lite, ska få ner det till 3 externa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nä jag har en NAS. Och hade jag inte det så finns det ju minilösningar där det i stort sett är en hårddiskvagga med Ethernet och/eller WiFi... så även det Network Attached Storage.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Väldigt sällan mer unika case som egenligen inte räknas. Det kan vara en enhet som behöver uppdateras från ett usb minne och annat liknande. Dock används de som backup. Det är ett väldigt billigt sätt att ha backup på.

Permalänk
Medlem

aldrig! kör NAS och har allt där! Finns inget bättre än att INTE behöva trycka in o ur saker i USB porten

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Precis varje dag i arbetet framförallt för programmering av den utrustning som endast accepterar usb för åtkomst.

Men hemma relativt regelbundet också, för de maskiner utan åtkomst i nätverket, retrodatorer etc har USB lösning på mycket gammalt som ej bör ha det 😅 för småsaker oftast annars finns det bättre lösningar om det rör sig om lite större/mer filer.
Men även retro tv-spel där några har USB stöd vida ODE (optical disk emulator) eller dylikt som valt usb istället för annan media.

Men även för att kvickt peta över filer till barnens datorer eller så.
Har filserver hemma men barnen behöver ej åtkomst till den utan det ger jag vid större kopieringar av data.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ni som kör NASar och liknande men inte extern lagring, hur gör ni er backup? Mot någon annan NAS eller server?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Köpte usb-minne med både usb-c och A.
Funkar perfekt till mobilen när man är på resande fot utan internet och antingen vill göra backup eller göra plats för mer bilder.

Priset på telefoner med olika storlek på minne skiljer löjligt mycket jämfört med att köpa extern lagring

Permalänk
Medlem

Nej, inte på många år.
All kritisk data finns på minst tre ställen - NAS, molntjänst, och på minst en (flera om det är små eller välanvända filer) klient.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har två externa SSD diskar som alltid sitter inkopplade och tre andra diskar som inte används speciellt ofta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Ni som kör NASar och liknande men inte extern lagring, hur gör ni er backup? Mot någon annan NAS eller server?

Backup på min stationära burk till lokal NAS samt offsite (annan server jag har), backup på NAS till samma offsite-server.

(Jag kallar den NAS, men det är en vanlig dator det med.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bästa köpet va denna nvme case och slänga i min 512gb nvme disk som blivit över. Överförde videor från sommaren resa till en kompis dator och det va verkligen smidigt och snabbt.

Permalänk
Medlem

Har två externa hårddiskar som jag varvar systembackup på för mina 3 stationära.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

Ja naturligtvis har jag massor av extern lagring, det vore dumt och dyrt att försöka ha den internt.
Och tänk på att NAS är extern lagring för det verkar som om några inte räknar det dom externa, hela nasen är per definition extern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja naturligtvis har jag massor av extern lagring, det vore dumt och dyrt att försöka ha den internt.
Och tänk på att NAS är extern lagring för det verkar som om några inte räknar det dom externa, hela nasen är per definition extern.

Fast den är ju intern i NASen
Beror på perspektivet
Extern ur perspektivet att allt utanför min stationära dator är externt. Men är då min frus interna hårddisk/ssd extern, sett ur mitt perspektiv?

Min nas är en egen dator, och då klassar jag absolut all dess lagring som intern (förutom dom 2 diskar jag alterar att ta backup på)

Men antar du har en NASfrån typ Qnap eller nån av dom tillverkarna, och inte en helt vanlig PC?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har en NAS men inte orkat få igång den.. Vet att farsan hade lite strul med den innan han gav den till mig :'D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har två st nas, en för media och en för backup. Har även några usbanslutna hårddiskar för backup.
Flertalet sdkort.
En hel näve med usbminnen som kommer fram vid olika tillfällen.
Jo nog använder jag mig av extern lagring, även om det blivit mindre av varan.
För övrigt räknas molnlagring? Den är ju extern och det används också flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast den är ju intern i NASen
Beror på perspektivet
Extern ur perspektivet att allt utanför min stationära dator är externt. Men är då min frus interna hårddisk/ssd extern, sett ur mitt perspektiv?

Min nas är en egen dator, och då klassar jag absolut all dess lagring som intern (förutom dom 2 diskar jag alterar att ta backup på)

Men antar du har en NASfrån typ Qnap eller nån av dom tillverkarna, och inte en helt vanlig PC?

Men använder du data från din frus interna ssd i din dator? Den blir ju bara extern lagring när den används

Enda som skiljer en ’extern hårddisk’ och en NAS är ju anslutningen över USB vs närverk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Fast den är ju intern i NASen
Beror på perspektivet
Extern ur perspektivet att allt utanför min stationära dator är externt. Men är då min frus interna hårddisk/ssd extern, sett ur mitt perspektiv?

Min nas är en egen dator, och då klassar jag absolut all dess lagring som intern (förutom dom 2 diskar jag alterar att ta backup på)

Men antar du har en NASfrån typ Qnap eller nån av dom tillverkarna, och inte en helt vanlig PC?

Extern är att den inte finns i samma enhet som klienten som lagrar data på den, nas och san är extern lagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men använder du data från din frus interna ssd i din dator? Den blir ju bara extern lagring när den används

Enda som skiljer en ’extern hårddisk’ och en NAS är ju anslutningen över USB vs närverk

Skrivet av mrqaffe:

Extern är att den inte finns i samma enhet som klienten som lagrar data på den, nas och san är extern lagring.

Jo, jag la några bilder på fruns dator en gång...så antar det

Men visst, antar att lagring kan vara både intern och extern samtidigt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT