Behålla Huawei P10 eller leta ny telefon på Black Friday

Permalänk
Medlem

Behålla Huawei P10 eller leta ny telefon på Black Friday

Hej

Min Huawei P10 köpte jag för 2017 för 2990kr och jag är fortfarande totalnöjd med den. Storleken är perfekt och batteriet fortfarande jättebra. Jag är en enkel man, använder den typ bara till att ta kort, surfa och Youtube. Och det klarar den finemang. Ända är väl att kameran inte är jättebra på mörkerbilder

Hur som helst så är den ju ändå 6 år nu och den har slutat uppdateras sen några år tillbaka. Den har Android 9 och jag undrar lite hur länge ni tror den kan fortsätta supporteras av de vanligaste apparna. T.ex BankID eller Google Wallet borde väl till slut tvinga en till att byta telefon om man har för gammal mjukvara?

Är ingen prylnörd så jag fortsätter gärna med denna ifall alla appar kommer fortsätta fungera.
Men funderar på man ändå ska hålla ögonen öppna ifall det kommer något erbjudande på någon bra telefon för kanske ca 3000. I fyndtråden skrev någon att dom hade Pixel 6a på rea för 2999 förra året.

Permalänk
Medlem

Funkar den så funkar den, men skulle vara lite orolig för säkerhetshål.
Du kan ju hålla koll på om Pixel 7A kommer säljas för nåt bra pris.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av naikon:

Hej

Min Huawei P10 köpte jag för 2017 för 2990kr och jag är fortfarande totalnöjd med den. Storleken är perfekt och batteriet fortfarande jättebra. Jag är en enkel man, använder den typ bara till att ta kort, surfa och Youtube. Och det klarar den finemang. Ända är väl att kameran inte är jättebra på mörkerbilder

Hur som helst så är den ju ändå 6 år nu och den har slutat uppdateras sen några år tillbaka. Den har Android 9 och jag undrar lite hur länge ni tror den kan fortsätta supporteras av de vanligaste apparna. T.ex BankID eller Google Wallet borde väl till slut tvinga en till att byta telefon om man har för gammal mjukvara?

Är ingen prylnörd så jag fortsätter gärna med denna ifall alla appar kommer fortsätta fungera.
Men funderar på man ändå ska hålla ögonen öppna ifall det kommer något erbjudande på någon bra telefon för kanske ca 3000. I fyndtråden skrev någon att dom hade Pixel 6a på rea för 2999 förra året.

Ofta så brukar du få dom bästa erbjudanden med att ta mobabb + telefon. Kan nog vara dags o uppgradera till en nyare, ofta brukar samsungs gå att få relativt billigt den metoden. Beror lite på hur ditt nuvarande abb ser ut men helt klart håll koll efter en ny mobil.

Annars finns det folk som kör snabblån med att ta ut en mobil på abonnemang och sen sälja den billigt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Motorola G84 går lös för 229 EUR i .de vilket ändå får väl ses som ett bra pris med Qualcomm SoC även om det inte är det nyaste på markanden.

https://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategor...
https://www.gsmarena.com/moto_g84-review-2617.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Funkar den så funkar den, men skulle vara lite orolig för säkerhetshål.
Du kan ju hålla koll på om Pixel 7A kommer säljas för nåt bra pris.

Alright. Så Android 9 kommer fortsätta funka ett bra tag med alla appar?
Förra iPhonen jag hade var tvungen att kasseras då flera appar helt plötsligt krävde ett nyare iOS
Pixel låter intressant annars, dom brukar väl lova att den kommer uppdateras länge?

Skrivet av andra94:

Ofta så brukar du få dom bästa erbjudanden med att ta mobabb + telefon. Kan nog vara dags o uppgradera till en nyare, ofta brukar samsungs gå att få relativt billigt den metoden. Beror lite på hur ditt nuvarande abb ser ut men helt klart håll koll efter en ny mobil.

Annars finns det folk som kör snabblån med att ta ut en mobil på abonnemang och sen sälja den billigt.

Ah, alltså jag har bara billigaste på Hallon. Använder knappt någon mobildata alls. Så att binda något abonnemang är jag väl inte supertaggad på kanske. Det är ifall abonnemangbiten är 100kr eller billigare

Skrivet av diizzy:

Motorola G84 går lös för 229 EUR i .de vilket ändå får väl ses som ett bra pris med Qualcomm SoC även om det inte är det nyaste på markanden.

https://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategor...
https://www.gsmarena.com/moto_g84-review-2617.php

Kan säkert funka bra, men om jag köper en ny så bör den väl vara ganska modern tänker jag. Eftersom jag vill att den ska få uppdateringar i många år. Brukar Motorola hålla sina uppdaterade länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hej

Min Huawei P10 köpte jag för 2017 för 2990kr och jag är fortfarande totalnöjd med den. Storleken är perfekt och batteriet fortfarande jättebra. Jag är en enkel man, använder den typ bara till att ta kort, surfa och Youtube. Och det klarar den finemang. Ända är väl att kameran inte är jättebra på mörkerbilder

Hur som helst så är den ju ändå 6 år nu och den har slutat uppdateras sen några år tillbaka. Den har Android 9 och jag undrar lite hur länge ni tror den kan fortsätta supporteras av de vanligaste apparna. T.ex BankID eller Google Wallet borde väl till slut tvinga en till att byta telefon om man har för gammal mjukvara?

Är ingen prylnörd så jag fortsätter gärna med denna ifall alla appar kommer fortsätta fungera.
Men funderar på man ändå ska hålla ögonen öppna ifall det kommer något erbjudande på någon bra telefon för kanske ca 3000. I fyndtråden skrev någon att dom hade Pixel 6a på rea för 2999 förra året.

Gick från en P10'a till en Pixel 6a för ett år sedan (?).
P10'an funkade bra men batteriet var nog nere på under 50% av sin kapacitet.
Du nämner kameran, och det är väl en av de mer påtagliga förbättringarna jag märkt av.
Pixeln verkar vara fenomenal på att knäppa i "mörker".

I övrigt så är den en ren android telefon i ett kompakt format.
Jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gick från en P10'a till en Pixel 6a för ett år sedan (?).
P10'an funkade bra men batteriet var nog nere på under 50% av sin kapacitet.
Du nämner kameran, och det är väl en av de mer påtagliga förbättringarna jag märkt av.
Pixeln verkar vara fenomenal på att knäppa i "mörker".

I övrigt så är den en ren android telefon i ett kompakt format.
Jag är nöjd.

Aight, låter ju rätt lovande! Kanske håller ögonen öppna på en 7a då

Permalänk
Medlem

Moto säger för G84, "Security updates will stop on September, 2026" så jag skulle säga att det är helt ok med tanke på priset. Personligen känns Pixel-telefoner som väldigt mycket "beta-testare" men det kanske har blivit bättre numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Personligen känns Pixel-telefoner som väldigt mycket "beta-testare" men det kanske har blivit bättre numera.

Den har jag aldrig hört. Varför är det, eller har varit, så?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte säga om det gäller alla men det har varit lite konstiga buggar som känns att de borde ha märkt detta i QA. Bluetooth som har varit närmast obrukbart etc och annat som är konstigt, det mesta löser sig med en firmware uppdatering eller två men lagom roligt om det är trasigt i 1-2 månader... Men det är väl ett pris om man nu vill ha det "nyaste" sen har saker som t.ex batteritid med Pixel-telefoner alltid varit rätt usel. Det finns också de användare som kommer höja Pixel-telefoner till skyarna och aldrig haft ett problem också men mycket har ärligt talat varit rätt generella fel.

Edit: Jag har väl blivit tillräckligt gammal för att inse att jag hellre vill ha något som fungerar än det nyaste med en massa saker som är halvfungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Nu kan jag inte säga om det gäller alla men det har varit lite konstiga buggar som känns att de borde ha märkt detta i QA. Bluetooth som har varit närmast obrukbart etc och annat som är konstigt, det mesta löser sig med en firmware uppdatering eller två men lagom roligt om det är trasigt i 1-2 månader... Men det är väl ett pris om man nu vill ha det "nyaste" sen har saker som t.ex batteritid med Pixel-telefoner alltid varit rätt usel. Det finns också de användare som kommer höja Pixel-telefoner till skyarna och aldrig haft ett problem också men mycket har ärligt talat varit rätt generella fel.

Edit: Jag har väl blivit tillräckligt gammal för att inse att jag hellre vill ha något som fungerar än det nyaste med en massa saker som är halvfungerande.

Nu har jag personligen inte använt en Pixel telefon som huvudtelefon, däremot min morsa, samt flera vänner och inte hört någon klaga över något problem med deras Pixel telefoner. Allt fungerar som det ska för mina vänner. En har en Pixel 3a, morsan har en 4a, och en annan har en 6a.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig