Har Webhallen börjat använda AI-bilder på sin hemsida?

Permalänk
Medlem

Har Webhallen börjat använda AI-bilder på sin hemsida?

Tycker mig se att deras sidobanners såg konstiga ut. Det var någonting i designen som fick det att kännas skumt.
Då började jag se på fingrarna och har jag missförstått eller har Webhallen börjat använda AI-bilder istället för att använda sig av en riktig konstnär eller designer.

Bildexempel:
1: Vad håller gubben i högerhanden? En smörkniv? Notera även det klassiska "AI-kladdet" på tavlorna i bakgrunden.
Hans högra fingrar verkar också vara runt dubbelt så långa i jämförelse med de vänstra:

2. Med sex fingrar skriver man såklart lite snabbare:

3. Ser ut som om händerna smälter samman. Ansikterna på de flesta i bakgrunden ser även ut som Silent Hill-monster:

Jag tycker det är synd att ett företag så stort som Webhallen inte ens verkar vilja betala någon för att rita några snygga promotion-bilder som de skulle kunna ha till deras hemsida.

@Webhallen

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom återkommer med svar här i tråden!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hoppas dom återkommer med svar här i tråden!

Hoppas det med men med tanke på att de sällan loggar in numera så känns det osannolikt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kul att dom prövar "ny" teknik tycker jag. Sen att det ser crap ut om man detaljkollar, ja, dom får lära sig att granska bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

"Du har inte känt dig gammal på riktigt förrän du sökt stockfoton på skateboardåkande gamers med tatueringar."

Självinsikt är början på.. Undrar bara im AI någonsin kommer utveckla det, för det ligger ju lite i beskrivningen .

Trodde först det var användarbilder faktiskt, för de såg ut exakt som några som var med in tävling de hade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Originalare och illustratörer är troligen utdöende yrken. Som tidigare verksam i branschen tycker jag inte om utvecklingen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Äh, är det någon affär jag tycker ska nyttja AI för sin sida så är det väll Webbhallen? Tekniken i fokus osv.

Har dock noterat att djuraffärer mm andvänder ai-genererade bilder av djur i sina fb-inlägg, vilket känns lite mer "opassande"?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Hejja Webhallen
Tycker det är fantastiskt att de kan uttnytja AIn till något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Hejja Webhallen
Tycker det är fantastiskt att de kan uttnytja AIn till något vettigt.

Jag hade föredragit riktiga illustratörer. AI är så själlöst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hade föredragit riktiga illustratörer. AI är så själlöst.

Vänta på den dagen du inte ser skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hade föredragit riktiga illustratörer. AI är så själlöst.

Jag handlar elektronik på Webhallen, inte konst. Det känns bra att de satsar på tekniker som sänker deras kostnader, i slutändan är det trots allt det som ger oss konsumenter bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag handlar elektronik på Webhallen, inte konst. Det känns bra att de satsar på tekniker som sänker deras kostnader, i slutändan är det trots allt det som ger oss konsumenter bra priser.

Ja, det är lätt att resonera så tills en själv eller någon närstående blir av med jobbet.

Det är visserligen vad som repeterats i evinnerliga tider, från slåttermaskiner till bilar och robotar i fabriker. Att skapa, musik, bild, text, är en mänsklig egenskap och drift, det ter sig på något vis lite närmre kärnan, dvs att något mer centralt av Homo sapiens ersätts.

Det kanske bara rör sig om en typisk och kort tidslinje : https://www.bbc.com/future/article/20231025-if-alien-life-is-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hoppas dom återkommer med svar här i tråden!

Med tanke på deras först och främst avsaknad av svar i allmänhet här inne, sen att dom inte varit inloggade sen juli, gör nog det till mer en önskan.
Tråkigt att dom nästan verkar ha övergivit sweclockers.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ja, det är lätt att resonera så tills en själv eller någon närstående blir av med jobbet.

Om marknaden för ens yrke håller på att försvinna är det dags att skola om sig, något annat långsiktigt alternativ finns det inte. Vägrar jag eller någon närstående att inse det är det bara att skylla oss själva.

Citat:

Det är visserligen vad som repeterats i evinnerliga tider, från slåttermaskiner till bilar och robotar i fabriker. Att skapa, musik, bild, text, är en mänsklig egenskap och drift, det ter sig på något vis lite närmre kärnan, dvs att något mer centralt av Homo sapiens ersätts.

Jag håller med om att det antagligen är närmare vad som gör oss till människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om marknaden för ens yrke håller på att försvinna är det dags att skola om sig, något annat långsiktigt alternativ finns det inte. Vägrar jag eller någon närstående att inse det är det bara att skylla oss själva.

Jepp, det är lika sant nu som då..men om alla saker man tycker är kul och är bra på försvinner (all form av mer intellektuellt eller estetiskt skapande) så får man bli händig kvickt? Eller städare.. kanske bonde, så länge inte auto-farms tagit över. Hmm

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sarato:

[...] AI är så själlöst.

För den som inte upplever (jag, bland annat) känslomässiga skillnader mellan vad en treårig person kan göra och vad picasso gjorde..

Kan uppskatta ett konstvärk baserat på tekniska meriter, men längre än så sträcker det sig inte för egen del åtminstone. Om något är AI-konst rätt bra på just "teknik", många gånger jag gillar en AI-genererad bild bättre än vad nu den är tränad på faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jepp, det är lika sant nu som då..men om alla saker man tycker är kul och är bra på försvinner (all form av mer intellektuellt eller estetiskt skapande) så får man bli händig kvickt? Eller städare.. kanske bonde, så länge inte auto-farms tagit över. Hmm

Jag tror inte det är så illa för ens hobbies. Jag spelar inte själv men schack är ett bra exempel på det. Det var över 20 år sedan datorer blev bättre på schack än oss människor men schack är populärare än någonsin. Folk vill fortfarande vinna mot andra människor, de skiter i att datorer är bättre på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror inte det är så illa för ens hobbies. Jag spelar inte själv men schack är ett bra exempel på det. Det var över 20 år sedan datorer blev bättre på schack än oss människor men schack är populärare än någonsin. Folk vill fortfarande vinna mot andra människor, de skiter i att datorer är bättre på det.

Det är en bra poäng och folk kan leva på att bli bra på schack än. Ingen betalar för att se en artist skissa på en platta vad jag vet dock och hobbies nor no så lär man ha en inkomst.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Låt AI göra jobben som ingen tycker om istället för att ta bort yrkena som människor faktiskt älskar göra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För den som inte upplever (jag, bland annat) känslomässiga skillnader mellan vad en treårig person kan göra och vad picasso gjorde..

Kan uppskatta ett konstvärk baserat på tekniska meriter, men längre än så sträcker det sig inte för egen del åtminstone. Om något är AI-konst rätt bra på just "teknik", många gånger jag gillar en AI-genererad bild bättre än vad nu den är tränad på faktiskt.

Lite berättelse om Picasso.

Ever heard the story of Picasso and the napkin? Legend has it that Picasso was at a Paris market when an admirer approached and asked if he could do a quick sketch on a paper napkin for her. Picasso politely agreed, promptly created a drawing, and handed back the napkin — but not before asking for a million Francs.

The lady was shocked: “How can you ask for so much? It took you five minutes to draw this!”
“No”, Picasso replied, “It took me 40 years to draw this in five minutes.”

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Arazand:

Lite berättelse om Picasso.

Ever heard the story of Picasso and the napkin? Legend has it that Picasso was at a Paris market when an admirer approached and asked if he could do a quick sketch on a paper napkin for her. Picasso politely agreed, promptly created a drawing, and handed back the napkin — but not before asking for a million Francs.

The lady was shocked: “How can you ask for so much? It took you five minutes to draw this!”
“No”, Picasso replied, “It took me 40 years to draw this in five minutes.”

Jag håller med om sentimentet bakom den lilla historian, det krävs många år att utveckla en bra teknik oavsett vad det gäller och det ska såklart avlönas därefter. Men det ändrar inte direkt något för egel del när det kommer till hur jag ser på en kostnär och AI-baserad konst.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag håller med om sentimentet bakom den lilla historian, det krävs många år att utveckla en bra teknik oavsett vad det gäller och det ska såklart avlönas därefter. Men det ändrar inte direkt något för egel del när det kommer till hur jag ser på en kostnär och AI-baserad konst.

Som konstnär själv så är det lite sorgligt. Min hobby kanske inte dör men jag kommer antagligen aldrig få chansen att jobba med detta som yrke oavsett.

Men jag fattar att vissa inte ser skillnad eller föredrar ena eller andra. AI är ju ett medelvärde utav konst. Det summerar och gör det generiskt. Det är så de är tränade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som inte orkar bry sig?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

AI skapar inget unikt, det är i bästa fall kopierat från existerande konst. Där är den stora skillnaden. Men visst, de allra flesta ser troligen inte skillnaden men vill man ha något verkligen unikt skapat med någon slags känsla så kan inte AI konkurrera. Kommer kanske aldrig kunna göra det.

Just därför tycker jag det är så fruktansvärt tråkigt när konstnärer väljs bort till förmån för AI. Men jag förstår varför, det är så väldigt mycket billigare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har dock noterat att djuraffärer mm andvänder ai-genererade bilder av djur i sina fb-inlägg, vilket känns lite mer "opassande"?

Nä, AI-djur är framtiden. Som i Bladerunner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Bara jag som inte orkar bry sig?

Nej vi är definitivt majoriteten i detta fallet, då de flesta knappt ens tittar på bilderna. Än mindre studerar dem i detalj.
Så detta är helt enkelt vägen framåt, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om marknaden för ens yrke håller på att försvinna är det dags att skola om sig, något annat långsiktigt alternativ finns det inte. Vägrar jag eller någon närstående att inse det är det bara att skylla oss själva.

Det tar tid att skola om sig och alla är inte unga och attraktiva på arbetsmarknaden. Ska de som borde börjat skola om sig för 10-15 år sen skylla sig själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det tar tid att skola om sig och alla är inte unga och attraktiva på arbetsmarknaden. Ska de som borde börjat skola om sig för 10-15 år sen skylla sig själva?

Om de borde ha skolat om sig för 10-15 år sen... Absolut. De har haft lång tid på sig att anpassa sig till en förändrande arbetsmarknad.