Byta färg på mapp i Sonoma

Permalänk
Medlem

Byta färg på mapp i Sonoma

Hej! Har en MacBook Pro med Sonoma. Har googlat men lyckas inte hitta hur man byter färg på en mapp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur menar du med "byta färg på en mapp". Menar du att byta ikonen, tagga mappen med en färg (eller annat) eller färg på bakgrunden när du är i en mapp?

Det senare vågar jag inte lova fungerar i Sonoma, är inte hemma så jag kan testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Hur menar du med "byta färg på en mapp". Menar du att byta ikonen, tagga mappen med en färg (eller annat) eller färg på bakgrunden när du är i en mapp?

Det senare vågar jag inte lova fungerar i Sonoma, är inte hemma så jag kan testa.

Jag menar byta färg på ikonen för att lättare hitta den i finder.

Är ingen van Mac-användare. Tycker det är lite lustigt att det verkar så svårt när Apple är kända för användarvänlighet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag menar byta färg på ikonen för att lättare hitta den i finder.

Är ingen van Mac-användare. Tycker det är lite lustigt att det verkar så svårt när Apple är kända för användarvänlighet.

I "info om mappen" finns en massa alternativ för att märka dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag menar byta färg på ikonen för att lättare hitta den i finder.

Är ingen van Mac-användare. Tycker det är lite lustigt att det verkar så svårt när Apple är kända för användarvänlighet.

Youtube är en bra informationskälla.

https://youtu.be/PaXd74xyA8g?si=RryHZVdchRXt6M1p

Byta färg på en mapp är väl kanske inte det som utmärker användarvänlighet i ett OS. Men visst alla har olika behov.

Det finns andra sätt att och samma sätt precis som i Windows eller Linux. Skapa en genväg. Låta finder öppna en specifik mapp direkt t ex dokument och så ligger mappen där. Söka är en annan beprövad metod. Antingen direkt i finder eller du kan starta spotlight med en knapp och bara skriva mappens namn. Eller i finder klicka gå->mapp och skriva mappens namn.

Det absolut enklaste är väl tycker jag att bara lägga mappen i dockan helt enkelt.

Lättare att hjälpa dig förstå och använda det bättre om du beskriver mer ingående vad du upplever som svårt. Att hitta en mapp säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Lägg till mappen i vy-trädet till vänster så hittar du den snabbt så fort du startar finder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Lägg till mappen i vy-trädet till vänster så hittar du den snabbt så fort du startar finder.

Tack, ska testa.

Är det lätt att beskriva annars googlar jag?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

I "info om mappen" finns en massa alternativ för att märka dem.

Ja, har tittat där men hittar inget lätt sätt att ändra..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack, ska testa.

Är det lätt att beskriva annars googlar jag?

Dra den dit bara. Generellt sett så drar man saker dit man vill ha dem i Mac OS... generellt Finns alltid nåt undantag.

Skrivet av Larsp777:

Ja, har tittat där men hittar inget lätt sätt att ändra..

Se guiderna jag länkade innan, de beskriver exakt hur du gör i både ikon-, tagg- och bakgrundsfallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Youtube är en bra informationskälla.

https://youtu.be/PaXd74xyA8g?si=RryHZVdchRXt6M1p

Byta färg på en mapp är väl kanske inte det som utmärker användarvänlighet i ett OS. Men visst alla har olika behov.

Det finns andra sätt att och samma sätt precis som i Windows eller Linux. Skapa en genväg. Låta finder öppna en specifik mapp direkt t ex dokument och så ligger mappen där. Söka är en annan beprövad metod. Antingen direkt i finder eller du kan starta spotlight med en knapp och bara skriva mappens namn. Eller i finder klicka gå->mapp och skriva mappens namn.

Det absolut enklaste är väl tycker jag att bara lägga mappen i dockan helt enkelt.

Lättare att hjälpa dig förstå och använda det bättre om du beskriver mer ingående vad du upplever som svårt. Att hitta en mapp säger inte så mycket.

Tack! Tycker ändå att man bara borde kunna högerklicka och välja egenskaper som i Windows. Ska testa att lägga den i dock.

Jag har en mapp i Dropbox som jag snabbt vill kunna hitta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Dra den dit bara. Generellt sett så drar man saker dit man vill ha dem i Mac OS... generellt Finns alltid nåt undantag.
Se guiderna jag länkade innan, de beskriver exakt hur du gör i både ikon-, tagg- och bakgrundsfallen.

Ursäkta, missade att det var länkar. Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska testa olika saker.

Ja, jag är kanske lite gnällig som van PC-användare.

Dock tycker jag att det finns saker som kan göras enklare i Mac OS eller iPhone. Kanske bara jag som är ovan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack för alla svar, ska testa olika saker.

Ja, jag är kanske lite gnällig som van PC-användare.

Dock tycker jag att det finns saker som kan göras enklare i Mac OS eller iPhone. Kanske bara jag som är ovan.

Vet vad du menar, samma för mig när jag bytte (om dock för massa herrans år sen) men det är mer att man är VAN ett annat sätt, än att det nödvändigtvis är bättre (eller Mac OS sämre).

För mig blev det att jag tillslut snarare fann Mac OS sätt bättre och har nu istället problem att komma överens med Windows Generellt är Apple mer konsekvent när man väl lärt sig hur det fungerar.

Men ja, tänk såhär; Det är annorlunda. Var nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Vet vad du menar, samma för mig när jag bytte (om dock för massa herrans år sen) men det är mer att man är VAN ett annat sätt, än att det nödvändigtvis är bättre (eller Mac OS sämre).

För mig blev det att jag tillslut snarare fann Mac OS sätt bättre och har nu istället problem att komma överens med Windows Generellt är Apple mer konsekvent när man väl lärt sig hur det fungerar.

Men ja, tänk såhär; Det är annorlunda. Var nyfiken!

Tack för goda råd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack, ska testa.

Är det lätt att beskriva annars googlar jag?

Du drar bara in mappen i listan så skapas det en genväg som alltid ligger kvar.

Permalänk
Medlem

Detta är något jag blev irriterad över att de ändrade från gamla Mac OS. Om jag minns rätt så kallades det "märkning" på svenska och färgade först ikonerna, sen namnet och nu till sist är det endast en liten plupp vid sidan om namnet som är nästan omöjlig att se vilket gör det meningslöst.

Lever kvar som Label/Tag och går att se kort i videon länkad tidigare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Label_(Mac_OS)