Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag håller med.

@MP-Jan: Vad har BYD Seal som är betydligt bättre än Tesla Model 3?
Ser inga "killer features" när jag skummar igenom produktbladet.

Skillnaden i räckvidd blir mindre med 18" på Teslan.
BYD 570 km med 19"
Tesla 554 km med 18"

Subjektivt snyggare enligt mig är väl det enda som sticker ut med Sälen men annars verkar ju mycket vara likvärdigt.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

BYD Säl, hörni.

Har ögnat igenom produktbladet. Ser mycket bra ut på pappret. Det är mycket bil för pengarna. "Model 3-killer", på riktigt.

Pris: från 559 900kr

Vad tycker ni?

Ja den där kan man ju i alla fall få levererad och reparerad, högst osäkert framöver med en Tesla och deras konflikt angående kollektivavtal med IF Metall. Norrmännen hakar på, så nu blir det till och med som svensk svårt att få en Tesla reparerad i grannlandet. Fler och fler fackförbund ansluter på med sympatistrejk gentemot Tesla, senast såg jag att ”Målarna” hakar på, så nästa nya anläggning blir omålad, blir bara gipsskivor på väggarna.

Helt plötsligt har media som brukar vara Teslas enda marknadsföringskanal börjat arbeta emot dem, så till den grad att Tesla själva känt sig tvingade att gå ut med ett offentligt uttalande för att tvätta sin buk, något de sällan eller aldrig brukar göra.

Dessutom med Tesla så finns risken att någon månad efter att du köpt bilen, så sänker Tesla priset på bilen, vilket gör att den direkt tappar tusentals kronor i värde. Att en elbilstillverkare sänker priserna och kanske pressar priserna på elbilar rent generellt är jättebra, men inte så roligt om man nyss köpt en.

Är gott om verkstäder en hög prioritet bör man nog kanske överväga en Volvo, finns ingen biltillverkare som har så tätt med verkstäder i Sverige som dem. De har ju dessutom blivit ett hett alternativ nu med nya egna drivlinan som ger bakhjulsdrift och riktigt bra räckvidd.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Fackförbunden har börjat bråka med varandra när strejken spårar och ger sig på Teslaägarna, det blir ju förlorade intäkter som slår direkt mot vinsterna, så jag tror vi sett början på slutet på strejken mot Tesla. Till syvende och sist vill personalen på Tesla inte ha kollektivavtal. Metall får leta efter sina 1.5% beskyddarpengar någon annanstans, varför inte på Spotify? Men jag misstänker att personalen på Spotify har alla intressen i världen att inte ha kollektivavtal.

Och ser man på hur låga löner vi har i Sverige är det en slutsats fler bör dra. Den svenska modellen är för Socialdemokraterna, inte för arbetarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag håller med.

@MP-Jan: Vad har BYD Seal som är betydligt bättre än Tesla Model 3?
Ser inga "killer features" när jag skummar igenom produktbladet.

Skillnaden i räckvidd blir mindre med 18" på Teslan.
BYD 570 km med 19"
Tesla 554 km med 18"

Blinkersspakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Blinkersspakar.

Det kan jag hålla med om..

Däremot så tycker jag BYDs förarmiljöer är som att sitta i en tänd julgran, en himla massa lampor, knappar och på det ett väldigt förvirrande UI, framförallt när det var mörkt ute. Om man är intresserad av en rekommenderar jag varmt att testa hur de känns först. Jag har kört en BYD Atto 3 i en vecka och det var som rent personlig åsikt en hemsk upplevelse då mjukvara, förarmiljö och inredningskvalitet kändes väldigt dålig när man är vad vid t.ex. ID4 (Vars mjukvara är kass, men i jämförelse rent HIMELSK) eller nordeuropiska ICE-bilar.

Tyckte det fanns betydligt bättre alternativ både Kia, VW, Tesla, Volvo, Polestar. Men det är klart, den hade sanslöst låg leasingkostnad för personen i fråga..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Fackförbunden har börjat bråka med varandra när strejken spårar och ger sig på Teslaägarna, det blir ju förlorade intäkter som slår direkt mot vinsterna, så jag tror vi sett början på slutet på strejken mot Tesla. Till syvende och sist vill personalen på Tesla inte ha kollektivavtal. Metall får leta efter sina 1.5% beskyddarpengar någon annanstans, varför inte på Spotify? Men jag misstänker att personalen på Spotify har alla intressen i världen att inte ha kollektivavtal.

Och ser man på hur låga löner vi har i Sverige är det en slutsats fler bör dra. Den svenska modellen är för Socialdemokraterna, inte för arbetarna.

Och hur bra har arbetarna det i USA?
Skall inte göra det till en politisk tråd, men efter vad jag hört uppifrån kommer inte IF Metall att ge sig på detta.
Antingen skriver Tesla på eller lämnar Sverige. Oavsett val blir det ett nederlag för Tesla som vill styra med järnhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Och hur bra har arbetarna det i USA?
Skall inte göra det till en politisk tråd, men efter vad jag hört uppifrån kommer inte IF Metall att ge sig på detta.
Antingen skriver Tesla på eller lämnar Sverige. Oavsett val blir det ett nederlag för Tesla som vill styra med järnhand.

De tjänar rätt mycket mer än här, för likvärdiga arbeten inom fordonsindustrin ex. Har sjukt mycket bättre pensioner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

De tjänar rätt mycket mer än här, för likvärdiga arbeten inom fordonsindustrin ex. Har sjukt mycket bättre pensioner också.

Men när du räknat ifrån kostnader som är inkluderade i svensk välfärd tror jag inte det är bättre.

Om nu Tesla betalar så mycket bättre än motsvarande företag i Sverige (vilket de inte gör)
så är det väl inget problem att ingå kollektivavtal om det medför lägre lönekostnader?

Det måste vara tryggare för anställda att ha ett avtal vad som gäller istället för att tas ifrån bonusar och/eller få sparken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae. 6 mil längre räckvidd för 40tkr mer än vad Tesla Model 3 kostar. Betydligt mer osäkert kort gällande verkstäder och liknande? Jag är inte imponerad.

Den 4-hjulsdrivna modellen ligger åtminstone mer rätt i pris.

Ja, den lilla kedjan Hedin Bil har man ju knappt hört talas om, kan gå omkull när som helst

Annars erbjuder den ju en del som Tesla inte har som sensorer, 360-kamera, Apple Carplay osv. Men håller med om att AWD-versionen känns som mer intressant för så lite extra. Speciellt när man får med HUD på den också, det är alltid trevligt

Visa signatur
Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=8pM9o2Ifcro

Köper ni elbilsdäck eller kör ni "vanliga"? Märks det någon skillnad? Han i videon får 9kw mer och sänker även ljudet i bilen med 25%. Vad kostar era däck och hur ofta får ni byta dom?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.youtube.com/watch?v=8pM9o2Ifcro

Köper ni elbilsdäck eller kör ni "vanliga"? Märks det någon skillnad? Han i videon får 9kw mer och sänker även ljudet i bilen med 25%. Vad kostar era däck och hur ofta får ni byta dom?

Mina "vanliga" däck har genomsnittligt hållit 3000mil, om jag kört normalt. Testade Nokian Hakkapeliitta 10 EV och de är dyrare, men de har hållit över 7000mil och har satt på dem i år också.
Räckviddsmässigt helt okej. Haft både bättre och sämre däck.
Ljudmässigt för att vara dubbat, väldigt bra. Lite klickigt i början, sedan väldigt tysta. Nu när de börjar sjunga på sista versen, har de börjat låta lite igen i högre hastigheter, men inget som är jättejobbigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Mina "vanliga" däck har genomsnittligt hållit 3000mil, om jag kört normalt. Testade Nokian Hakkapeliitta 10 EV och de är dyrare, men de har hållit över 7000mil och har satt på dem i år också.
Räckviddsmässigt helt okej. Haft både bättre och sämre däck.
Ljudmässigt för att vara dubbat, väldigt bra. Lite klickigt i början, sedan väldigt tysta. Nu när de börjar sjunga på sista versen, har de börjat låta lite igen i högre hastigheter, men inget som är jättejobbigt.

Då borde elbilsdäck vara att föredra eftersom de håller så mycket längre, förutsatt att dom är bra då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då borde elbilsdäck vara att föredra eftersom de håller så mycket längre, förutsatt att dom är bra då.

Varför skulle dom hålla längre?
Skillnaden mellan "elbilsdäck" och vanliga är väl endast isolering så att dom skall gå tystare?

Edit: Egenskaper som förstärkta däck går ju att få som vanliga däck också (XL = extra load) men just ljudabsorberingen finns bara om dom benämns som EV däck, iaf är det så jag tolkat det men det kanske är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då borde elbilsdäck vara att föredra eftersom de håller så mycket längre, förutsatt att dom är bra då.

Just Nokian Hakkapeliitta 10 finns både som EV och utan EV. Jag valde EV, för att jag har en tyngre bil (Tesla Model S).
Jämförelsen mellan de däcken är att EV däcken har starkare däcksidor, något som annars är vanligt på SUV-däck. Gör att man kan ta kurvor lite snabbare etc...
Det jag ville komma fram till är att beroende på vad man har för elbil, hur mycket den väger, så klarar man sig nog med vanliga däck. Har man en tyngre modell, så skulle jag absolut kört med EV-däck.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mina "vanliga" däck har genomsnittligt hållit 3000mil, om jag kört normalt. Testade Nokian Hakkapeliitta 10 EV och de är dyrare, men de har hållit över 7000mil och har satt på dem i år också.
Räckviddsmässigt helt okej. Haft både bättre och sämre däck.
Ljudmässigt för att vara dubbat, väldigt bra. Lite klickigt i början, sedan väldigt tysta. Nu när de börjar sjunga på sista versen, har de börjat låta lite igen i högre hastigheter, men inget som är jättejobbigt.

7000 mil är ju rent ut sagt sanslöst bra för dubbdäck - åtminstone för oss som kör mycket på barmark med dem - kör du stora delar på snö? Har de tappat få dubb? Även om de kostar 3000-4000 per styck så är det ju en bra affär om de nu går så långt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför skulle dom hålla längre?
Skillnaden mellan "elbilsdäck" och vanliga är väl endast isolering så att dom skall gå tystare?

Ett citat från Nokian...
"UTMÄRKT STABILITET OCH KONTROLLERADE KÖREGENSKAPER

Medan ett utmärkt isgrepp är ett måste så är en bra prestanda på barmark och våta samt snötäckta vägar viktiga egenskaper i varierande vinterförhållanden. Slask är ett av de svåraste förhållandena, särskilt om slasken är lite frusen och ligger mellan körfälten på motorvägen. Slitbanemönstret på Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV har kraftiga lameller, förbättrar stabiliteten och snögreppet. Slitbanans mittområde är mycket styvt som gör däcket mer stabilt vilket ger mer exakt körrespons på barmark. Den robusta konstruktionen ger utmärkt stabilitet och slitbanan klarar utmärkt elbilens höga vridmoment och bilens vikt."

Då mina har hållit mer än dubbelt så länge än andra "vanliga" däck, så borde det vara någon skillnad, förutom lägre ljudnivå.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

7000 mil är ju rent ut sagt sanslöst bra för dubbdäck - åtminstone för oss som kör mycket på barmark med dem - kör du stora delar på snö? Har de tappat få dubb? Även om de kostar 3000-4000 per styck så är det ju en bra affär om de nu går så långt.

Väldigt bra, om jag får säga det själv. Skulle säga att jag kör 90% barmark, då jag bor i Östergötland och mestadels kört söderut. Finns fortfarande dubb kvar överallt, även om de börjar se slitna ut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Väldigt bra, om jag får säga det själv. Skulle säga att jag kör 90% barmark, då jag bor i Östergötland och mestadels kört söderut. Finns fortfarande dubb kvar överallt, även om de börjar se slitna ut.

Kalas, tack för feedback. Ska lägga det i shoppinglistan.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ett citat från Nokian...
"UTMÄRKT STABILITET OCH KONTROLLERADE KÖREGENSKAPER

Medan ett utmärkt isgrepp är ett måste så är en bra prestanda på barmark och våta samt snötäckta vägar viktiga egenskaper i varierande vinterförhållanden. Slask är ett av de svåraste förhållandena, särskilt om slasken är lite frusen och ligger mellan körfälten på motorvägen. Slitbanemönstret på Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV har kraftiga lameller, förbättrar stabiliteten och snögreppet. Slitbanans mittområde är mycket styvt som gör däcket mer stabilt vilket ger mer exakt körrespons på barmark. Den robusta konstruktionen ger utmärkt stabilitet och slitbanan klarar utmärkt elbilens höga vridmoment och bilens vikt."

Då mina har hållit mer än dubbelt så länge än andra "vanliga" däck, så borde det vara någon skillnad, förutom lägre ljudnivå.

Jo men som jag la till i min edit ovan, XL (extra load) däck går ju att få även som "vanliga" däck och då skall du ju få även dom egenskaperna, dock inte ljudabsorberingen som finna i EV däck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Väldigt bra, om jag får säga det själv. Skulle säga att jag kör 90% barmark, då jag bor i Östergötland och mestadels kört söderut. Finns fortfarande dubb kvar överallt, även om de börjar se slitna ut.

Fantastiskt helt enkelt. Hur bedömer du egenskaperna över tiden, sitter de kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men som jag la till i min edit ovan, XL (extra load) däck går ju att få även som "vanliga" däck och då skall du ju få även dom egenskaperna, dock inte ljudabsorberingen som finna i EV däck.

Du har nog säkert rätt. Gick in och kollade på Nokians hemsida om däcken och vanliga däcket omnämns som SUV-däck.
"Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 SUV"

Så i det fallet, så är det väl om man vill ha tysta däck eller något mer bullriga.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Fantastiskt helt enkelt. Hur bedömer du egenskaperna över tiden, sitter de kvar?

Bästa dubbdäck jag haft. Alltid kunnat lita på dem. Därför de åkte på i år också, även om de börjar bli lite slitna.

Det sjuka är att även om jag förra året, när jag kollade över dem och såg att de började bli slitna, så släppte jag lös 525hk emellanåt och dubben sitter fortfarande kvar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Varför skulle dom hålla längre?
Skillnaden mellan "elbilsdäck" och vanliga är väl endast isolering så att dom skall gå tystare?

Edit: Egenskaper som förstärkta däck går ju att få som vanliga däck också (XL = extra load) men just ljudabsorberingen finns bara om dom benämns som EV däck, iaf är det så jag tolkat det men det kanske är fel.

Se videon jag länkade till så får du svar på varför elbilsdäck håller längre. Elbilsdäck är mer än extra load däck, mycket med gummiblandningen också.

Skrivet av DaBone:

Just Nokian Hakkapeliitta 10 finns både som EV och utan EV. Jag valde EV, för att jag har en tyngre bil (Tesla Model S).
Jämförelsen mellan de däcken är att EV däcken har starkare däcksidor, något som annars är vanligt på SUV-däck. Gör att man kan ta kurvor lite snabbare etc...
Det jag ville komma fram till är att beroende på vad man har för elbil, hur mycket den väger, så klarar man sig nog med vanliga däck. Har man en tyngre modell, så skulle jag absolut kört med EV-däck.

Håller ev däck längre så kanske den extra kostnaden är befogad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Klart man kjör EV däck om man har elbil. Man är ju inte sosse, starkare bättre däck helt enkelt!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Klart man kjör EV däck om man har elbil. Man är ju inte sosse, starkare bättre däck helt enkelt!

Köpa/leasa elbil och få bidrag ("bonus") beslutat av S-MP-regering: inte sosse
Köpa helt vanliga ej EV märkta däck, som inte har något med politik att göra alls: sossigt

Jag tror att logiken behöver slipas något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Köpa/leasa elbil och få bidrag ("bonus") beslutat av S-MP-regering: inte sosse
Köpa helt vanliga ej EV märkta däck, som inte har något med politik att göra alls: sossigt

Jag tror att logiken behöver slipas något...

Det va ett sk'mt, och ett uttryck, ta de lugnt nu stenlund

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag håller med.

@MP-Jan: Vad har BYD Seal som är betydligt bättre än Tesla Model 3?
Ser inga "killer features" när jag skummar igenom produktbladet.

Skillnaden i räckvidd blir mindre med 18" på Teslan.
BYD 570 km med 19"
Tesla 554 km med 18"

Nu har jag inte testat Seal men har testat atto 3, Tang, Han, Dolphin och alla är väldigt mycket sämre i drivlinan än min Tesla model 3

Var galet intresserad av facelift BYD tang 108kwh men den kommer nog aldrig till oss...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Nu har jag inte testat Seal men har testat atto 3, Tang, Han, Dolphin och alla är väldigt mycket sämre i drivlinan än min Tesla model 3

Var galet intresserad av facelift BYD tang 108kwh men den kommer nog aldrig till oss...

Är det bara jag eller ser BYD:s bilar ut som att man har tagit designen från andra bilar och kört den genom en köttkvarn och fått ut en slags blandkorv i andra änden?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man inte kan ladda hybrider hemma... istället det går via motorn? Borde det inte vara mer prisvärt att ladda upp den hemma om elpriset är lågt?

Så är det iaf med toyotas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att man inte kan ladda hybrider hemma... istället det går via motorn? Borde det inte vara mer prisvärt att ladda upp den hemma om elpriset är lågt?

Så är det iaf med toyotas...

Det finns olika typer av hybrider.

Laddhybrid kan du koppla in och ladda hemma eller någon annanstans (dock inte snabbladda).
Elhybrid laddas under körning av förbränningsmotorn eller regenerering från bromsarna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD