Permalänk

Spel fryser

Som rubriken säger så har spel börjat frysa för mig. Dom spel jag märkt det i är CS:GO, CS2, Valorant och Warzone.
När det här uppstår så fryser spelet, jag kastas ut från server, spelet kraschar, går inte att starta på nytt etc.
Försökte starta om datorn senast det här uppstod och då "vägrade" datorn stängas av. Så jag fick "tvinga" stäng av.
Då fick jag detta felmeddelande:

Temp verkar vara bra och jag har inte moddat datorn något.

Har följande komponenter i datorn;
ASUS GeForce RTX 4080 16GB TUF Gaming OC
Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be
ASUS ROG Strix B760-F Gaming WIFI

Ställ gärna frågor eller om ni har något konkret jag ska testa. Svårt att förklara allt i text.

, Tack på förhand!

EDIT: Fick precis att Spotify skippade ljud i låten, samt att Youtube fick som svarta pixlar över halva skärmen?

Permalänk
Medlem

Något på disken har blivit korrupt. Testa att reparera windows och gör en chkdsk med tilläggen /f och /r

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Något på disken har blivit korrupt. Testa att reparera windows och gör en chkdsk med tilläggen /f och /r

Jag testade detta och det verkade funka först. Nu precis fick jag det här igen. Spelet fryser i ~20sek och sedan kastas jag ut från spelet.
Något annat förslag på vad man kan kika på?

Permalänk
Medlem

intermittenta fel usch... några gissningar...
Felet indikerar skrivfel som föregående sa, så om inte det är disken så som nästa steg skulle köra minnen utan XMP (om du har en OC på dom) blir det skrivfel och inte disken så är det i många fall minnen eller inte så ofta cpu som orsakar skrivfel enklast att testa minnen. CPU är ju ovanligt normala fel med CPU är dålig kontakt i sockeln som då ger fel med minnen. Kan inte b760 men vissa chipset delar PCIE lanes mellan M.2 med SATA (notera 1 SATA och 2 M.2 NVME) har du nyligen bytt plats på Sata porten? kolla manualen om någon M.2 plats delar lanes med SATA.. byt plats på SATA disk om den sitter på en Sata port som delas med m.2 disk.
Hade ett likande fel på en dator och då hade jag lyckats böja pins i sockeln hoppas inte du råkat ut för samma misstag som jag, böjda pins i mitten ger minnesfel vilket i sin tur kan ge skrivfel som symptom. Lycka till /Ola

Permalänk

Är resultatet normalt?

Jag har nu bytt ut min c-disk och installerat windows på min andra m2
Väntar på att se om jag får några problem ... vi får se

mvh alla