Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Insåg sent att jag inte har beställt någon strömadapter (antog det följde med) till pi5an... måste finnas alternativ på temu/aliexpress/amazon? Någon som testat?

Har inte testat men tror flera samt en av mina vänner som beställde raspberry pi samt en strömadapter inte fick sin strömadapter i första leveransen. Fick aktiv kylare, chassi och rpi i första leveransen.

Sitter fortfarande och väntar på min strömadapter. Så dumt verkligen.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Inser att jag måste haft tur - när jag insåg förra veckan att mina existerande nätaggregat inte fungerade med extern hårddisk inkopplad på raspberrypi 5 och att de var slutsålda på electrokit beställde jag 2st från r-pi.se

https://r-pi.se/collections/stromforsorjning-laddare

Ser tyvärr nu att de är slutsålda där med.

Men Raspberry pi 5 imponerar med nätaggregatet!

Kör desktop på Ubuntu 23.10 med 2st Veracrypt krypterade 5TB 2.5" hårddiskar anslutna - Grsync mellan diskarna med andra saker som VPN och Torrent igång utan problem.

Den gamla "trögheten" man upplevt med raspberry pi tidigare är som bortblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Insåg sent att jag inte har beställt någon strömadapter (antog det följde med) till pi5an... måste finnas alternativ på temu/aliexpress/amazon? Någon som testat?

Ska du inte köra med ett antal USB-anslutna tillbehör funkar det med en Pi 4 orginaladapter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Datavetare

Börjar komma lite NVMe "hattar", något som hunnit testat?

Givet vad jag sett/upplevt kring prestandaupplevelsen mellan SD-kort kontra NVMe är detta väldigt välkommet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Börjar komma lite NVMe "hattar", något som hunnit testat?

Det är svårt än sålänge, de flesta väntar nog fortfarande på sin Raspberry Pi 5 och på Pineberry Pi:s (X)twitter står det:

Citat:

Two variants now available for pre-order. Be among the first 5000! Shipping starts early December 2023

Men det skulle vara roligt att testa!

Permalänk
Medlem

Hur får man ens tag i en 5a? Slut överallt.. 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Hur får man ens tag i en 5a? Slut överallt.. 😢

De som redan fått sina Raspberry pi 5 är de som beställde från Electrokit samma dag som förhandsbeställningarna startade - det är alltså endast en liten första batch som skickats ut.

Det verkar som om de kommer levereras ut till butiker på bred front från om med den 30 November.

Permalänk
Medlem

Inspirerad av Yoshmans tester på Orange pi 5 Plus så gjorde jag lite benchmarks på olika sdmicro kort och ssd på Rasberry Pi 5 - via pibenchmarks.com

SDmicro - SanDisk SD Extreme Pro A2 64Gb - score: 1624

SDmicro - Samsung SD EVO+ 512Gb - score: 1755

SDmicro Samsung SD EVO 16gb - score 1738

Extern SSD via USB3 Samsung T5 Portable 500gb - score 11,537

2.5" SSD via USB3 Samsung 850 EVO 500gb - score 8,344

NVME SSD via USB3 Samsung 970 EVO 1TB - score 12,504

Samtliga tester gjorda i desktop läge på Ubuntu 23.10

Vill dock påpeka att upplevelsen när man använder desktop på Raspberry Pi 5 skiljer sig väldigt lite mellan ett nyare sdmicro kort och en snabbare SSD - även om benchmark testerna verkar visa annorlunda.

Ett äldre 16gb sdmicro kort från Samsung får bra värden i testet, men upplevs lite segare när man använder det i desktop.

Ett ännu äldre 16gb sdmicro kort från Sandisk blev dock plågsamt långsamt att använda - test - men det kan varit något fel på mitt kort.

SDmicro kortet från Samsung ovan på 512Gb är förövrigt detta som säljs just nu för 299:-

Permalänk
Medlem

Ingen koll på hemsidan men det verkar finnas en av varje kvar och de har 15% rabatt idag.
Dyrare än electrokit men tillgängliga.
https://sizable.se/P.XF745/Raspberry-Pi-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Inspirerad av Yoshmans tester på Orange pi 5 Plus så gjorde jag lite benchmarks på olika sdmicro kort och ssd på Rasberry Pi 5 - via pibenchmarks.com

SDmicro - SanDisk SD Extreme Pro A2 64Gb - score: 1624

SDmicro - Samsung SD EVO+ 512Gb - score: 1755

SDmicro Samsung SD EVO 16gb - score 1738

Extern SSD via USB3 Samsung T5 Portable 500gb - score 11,537

2.5" SSD via USB3 Samsung 850 EVO 500gb - score 8,344

NVME SSD via USB3 Samsung 970 EVO 1TB - score 12,504

Samtliga tester gjorda i desktop läge på Ubuntu 23.10

Vill dock påpeka att upplevelsen när man använder desktop på Raspberry Pi 5 skiljer sig väldigt lite mellan ett nyare sdmicro kort och en snabbare SSD - även om benchmark testerna verkar visa annorlunda.

Ett äldre 16gb sdmicro kort från Samsung får bra värden i testet, men upplevs lite segare när man använder det i desktop.

Ett ännu äldre 16gb sdmicro kort från Sandisk blev dock plågsamt långsamt att använda - test - men det kan varit något fel på mitt kort.

SDmicro kortet från Samsung ovan på 512Gb är förövrigt detta som säljs just nu för 299:-

Vilken adapter kör du för nvme till USB?

Så den bästa lösningen för rpi 5 är att köra en nvme disk med usb adapter? Inte portabel ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Vilken adapter kör du för nvme till USB?

Så den bästa lösningen för rpi 5 är att köra en nvme disk med usb adapter? Inte portabel ssd

Jag kör icy box - hos inet - köpte 2st på erbjudande på Black friday förra året.

Skillnaden mellan en extern ssd och en NVME ssd i adapter skulle jag säga är högst marginell - det beror helt på vilken disk som används.

Men den överlägset snabbaste lösningen är ju den som Yoshman tipsar om.

Finns att förbeställa här: pineberrypi.com och ska levereras i början av december. (jag har beställt en bottom)

Men som sagt - skillnaden mellan ett snabbt sdmicro kort och en usb-ansluten ssd märks knappt när man jobbar i desktop mode, det är vid filkopiering man märker skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag kör icy box - hos inet - köpte 2st på erbjudande på Black friday förra året.

Skillnaden mellan en extern ssd och en NVME ssd i adapter skulle jag säga är högst marginell - det beror helt på vilken disk som används.

Men den överlägset snabbaste lösningen är ju den som Yoshman tipsar om.

Finns att förbeställa här: pineberrypi.com och ska levereras i början av december. (jag har beställt en bottom)

Men som sagt - skillnaden mellan ett snabbt sdmicro kort och en usb-ansluten ssd märks knappt när man jobbar i desktop mode, det är vid filkopiering man märker skillnad.

Vem är Yoshman?

Då kanske den bästa lösningen nu är att köpa en nvme hårddisk och köra den via usb 3 adapter och sen Byta till en sån nvme hat när de finns tillgängliga? Vet du om man i så fall hade behövt ominstallera operativsystem för det bytet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Vem är Yoshman?

Då kanske den bästa lösningen nu är att köpa en nvme hårddisk och köra den via usb 3 adapter och sen Byta till en sån nvme hat när de finns tillgängliga? Vet du om man i så fall hade behövt ominstallera operativsystem för det bytet?

Jag syftar på detta inlägg

Där länkar han till denna youtube video

Där förklaras hur den fungerar - är osäker på om du behöver installera om OS, men i videon visas hur man ändrar boot så att raspberry pi vet att den ska boota från intern nvme istället för usb eller sdmicro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag syftar på detta inlägg

Där länkar han till denna youtube video

Där förklaras hur den fungerar - är osäker på om du behöver installera om OS, men i videon visas hur man ändrar boot så att raspberry pi vet att den ska boota från intern nvme istället för usb eller sdmicro.

Ok tack, jag hade främst tänkt att använda min rpi 5 som media server (plex/jellyfin). Vad är den mest idealiska setupen?

Bör man köra os + lagring allt på samma hdd och boota från hdd eller är det bättre att köra ett microSD kort för operativsystemet?Allt bör väl vara snabbare att köra allt på samma men samtidigt kanske skönt att ha all media på hårddisken själv om något skulle skita sig? + om man köper en nyare raspberry pi om ett år etc.

Hur gör de flesta? Vad är rekommenderat?

Permalänk
Medlem

Samsung T5 är också en internt SATA-baserad eSSD vilket också kan förklara skillnad mellan denna och NVMe med USB3-adapter - förmodligen skulle skillnaden bli mindre om man gjorde jämförelsen med en Samsung T7 som också är NVMe-baserad invändigt.

Desktop bör går bra oavsett lagring då väl inladdad i RAM så fins det ingen anledning att vänta på någon lagring för olika aktiviteter, det är bara när swapen används när man har mer varm data är RAM rymmer som man igen börja märka prestandasänkning och Linux har historiskt varit väldigt restriktiv att använda swap-utrymmet och då först efter att ha bantat olika RAM-disk-cache väldigt mycket - det är inte som windows där en hyffsad mogen OS kan ha en 30 GB stor pagefile i roten på lagringen (förstås osynlig satt) och har egenskapen att den kan växa men aldrig krympa igen...

Kör man mot långsammare lagring som mot 3.5" snurrdiskar eller 2.5" diskar med extern USB3-hub med egen strömförsörjning så är det bra att ha så stor RAM i RPI man tycker sig beredd att betala för, då ju mer RAM så kommer man har, allt mindre märka av den långsamma lagringens tröghet då allt mer är cachat i RAM-minnet.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från faktumet att RPi inte är direkt den bästa "NAS"-lösningen så skulle jag påstå att SATA-USB är markant mer stabilt över tid än NVME ( https://forums.anandtech.com/threads/stable-nvme-usb-adapter.... ) iaf ASMedia ASM1153E fungerar bra och jag misstänker att även den nyare ASM235CM också generellt men det kommer bli några quirks ibland. Det finns M.2-adaptrar men de brukar ha rätt varierande kvalité och som med USB-enheter behöver man se över extern strömförsörjning. Rent generellt så vill du i regel inte ha användardata på samma disk som operativsystemet men det är inget krav.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pulver:

Inspirerad av Yoshmans tester på Orange pi 5 Plus så gjorde jag lite benchmarks på olika sdmicro kort och ssd på Rasberry Pi 5 - via pibenchmarks.com

SDmicro - SanDisk SD Extreme Pro A2 64Gb - score: 1624

SDmicro - Samsung SD EVO+ 512Gb - score: 1755

SDmicro Samsung SD EVO 16gb - score 1738

Extern SSD via USB3 Samsung T5 Portable 500gb - score 11,537

2.5" SSD via USB3 Samsung 850 EVO 500gb - score 8,344

NVME SSD via USB3 Samsung 970 EVO 1TB - score 12,504

Samtliga tester gjorda i desktop läge på Ubuntu 23.10

Vill dock påpeka att upplevelsen när man använder desktop på Raspberry Pi 5 skiljer sig väldigt lite mellan ett nyare sdmicro kort och en snabbare SSD - även om benchmark testerna verkar visa annorlunda.

Ett äldre 16gb sdmicro kort från Samsung får bra värden i testet, men upplevs lite segare när man använder det i desktop.

Ett ännu äldre 16gb sdmicro kort från Sandisk blev dock plågsamt långsamt att använda - test - men det kan varit något fel på mitt kort.

SDmicro kortet från Samsung ovan på 512Gb är förövrigt detta som säljs just nu för 299:-

Skrivet av xxargs:

Samsung T5 är också en internt SATA-baserad eSSD vilket också kan förklara skillnad mellan denna och NVMe med USB3-adapter - förmodligen skulle skillnaden bli mindre om man gjorde jämförelsen med en Samsung T7 som också är NVMe-baserad invändigt.

Desktop bör går bra oavsett lagring då väl inladdad i RAM så fins det ingen anledning att vänta på någon lagring för olika aktiviteter, det är bara när swapen används när man har mer varm data är RAM rymmer som man igen börja märka prestandasänkning och Linux har historiskt varit väldigt restriktiv att använda swap-utrymmet och då först efter att ha bantat olika RAM-disk-cache väldigt mycket - det är inte som windows där en hyffsad mogen OS kan ha en 30 GB stor pagefile i roten på lagringen (förstås osynlig satt) och har egenskapen att den kan växa men aldrig krympa igen...

Kör man mot långsammare lagring som mot 3.5" snurrdiskar eller 2.5" diskar med extern USB3-hub med egen strömförsörjning så är det bra att ha så stor RAM i RPI man tycker sig beredd att betala för, då ju mer RAM så kommer man har, allt mindre märka av den långsamma lagringens tröghet då allt mer är cachat i RAM-minnet.

Det är min erfarenhet också: hur stor skillnaden är mellan SD-kort och en "riktig" disk beror väldigt mycket på vad man gör.

SD-korten @Pulver testade med presterar något bättre (enligt benchmark:en) jämfört med den SanDisk Ultra jag kör med.

I ett fall om "hur lång tid tar det att starta webbläsaren" skiljer det bara första gången den öppnas, i det läget är NVMe 3-4 gånger snabbare för mig. Linux är väldigt bra på att cache:a saker som bara läses, så har man tillräckligt med RAM kommer de program man ofta använder ligga i diskcache och då kvittar det vilken disktyp man har.

Där det skiljer mest, av de fall jag testat så här långt, är boot-processen, inget är ju cache:at där och är rätt många små slumpmässiga läsningar. Där är NVMe fallet mer än 10 gånger snabbare än SD-kort.

Moderna SD-kort verkar hantera enskilda läsningar/skrivningar relativt väl. Där det faller ihop är om man har många samtida läsningar/skrivningar.

Ett konkret exempel är kompilering. Trots att det handlar om ett Rust-projekt (Rust är CPU-tungt att kompilera, är nog bara template tung C++ som är värre) ökade kompileringstiden nästan 50 % när det gjordes på SD-kort jämfört med att köra mot NVMe. eMMC är långt bättre än SD-kort, där ökade kompileringstiden bara med 5 %.

Ett annat fall där NVMe är långt bättre än SD-kort är "sudo apt update/upgrade", det är rejält I/O-begränsat med SD-kort medan det är primärt CPU-begränsat med NVMe (heltalsfaktorer snabbare med NVMe).

Vet inte riktigt hur USB-baserad SSD står sig. Sett till benchmark-resultaten verkar det fallet ligga relativt nära eMMC. Kan inte enkelt testa det då den enda SSD/USB-disk jag har körs som extradisk till MacMini (så används + den är formaterad med "fel" filsystem, är en Samsung T5 och den fungerar bra men är helt klart långsammare än den interna väldigt snabba NVMe disken i Mac:en).

Har en 2,5" "snurrdisk" med SSD-cache, men den får samma problem många andra får med SBC och USB-diskar utan extern strömförsörjning: USB-hub:en på vare sig mina RPi4 eller OPi5 ger tillräckligt med ström för att disken ska fungera (den fungerar hur bra som helst med en NUC, så inget fel på disken).

TL;DR av detta är att även om SD-kort "fungerar" och säkert fungerar bra för vissa specifika användarfall, går det knappast att jämföra prestanda hos ens en relativt medioker NVMe disk. eMMC är nog OK för SBC, detta då dessa fortfarande är relativt CPU-svaga. Man kanske inte köra databaser eller liknade på en eMMC, då lär det bli rätt stor skillnad mot NVMe.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Om vi bortser från faktumet att RPi inte är direkt den bästa "NAS"-lösningen så skulle jag påstå att SATA-USB är markant mer stabilt över tid än NVME ( https://forums.anandtech.com/threads/stable-nvme-usb-adapter.... ) iaf ASMedia ASM1153E fungerar bra och jag misstänker att även den nyare ASM235CM också generellt men det kommer bli några quirks ibland. Det finns M.2-adaptrar men de brukar ha rätt varierande kvalité och som med USB-enheter behöver man se över extern strömförsörjning. Rent generellt så vill du i regel inte ha användardata på samma disk som operativsystemet men det är inget krav.

”Bästa” finns ju så klart mycket bättre men finns det något mer prisvärt tänker du? Eller är rpi nas speciellt dåligt på något specifikt?

Permalänk
Medlem

Mina inte alltför vetenskapliga tester säger att en Pi4 med USB2-ansluten SSD bootar ca 30% snabbare än en Pi 5 som bootar från ett:

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag helst ha passiv kylning på min Raspberry Pi 5 så att man slipper fläktljud.

Nu börjar det dyka chassin och jag har beställt ett som heter Geekworm (P122-C)

Då kommer man bland annat åt pci-express porten.

De har även ett heltäckande - Geekwork P573 men då missar man åtkomst till vissa portar.

Beställde mitt från Amazon.se och de har även ett snarlikt som heter Uniker men där finns inte öppningen för pci-express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Personligen vill jag helst ha passiv kylning på min Raspberry Pi 5 så att man slipper fläktljud.

Nu börjar det dyka chassin och jag har beställt ett som heter Geekworm (P122-C)

<Uppladdad bildlänk>

Då kommer man bland annat åt pci-express porten.

De har även ett heltäckande - Geekwork P573 men då missar man åtkomst till vissa portar.

Beställde mitt från Amazon.se och de har även ett snarlikt som heter Uniker men där finns inte öppningen för pci-express.

Hur pass mycket varmare är rpi 5 jämfört med de tidigare? Har en gammal rpi 3 som ligger i ett elskåp tsm med router etc. Det finns lite ventilationshål i skåpet. Riktigt perfekt plats att slippa se prylarna framme.

Min 3a ligger på 55 grader vid idle, inte optimalt men heller inte så farligt. Har original rpi plastchassit till den.

Vad tror du om 5an? Räcker det med passivt eller kommer den behöva en fläkt med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Personligen vill jag helst ha passiv kylning på min Raspberry Pi 5 så att man slipper fläktljud.

Nu börjar det dyka chassin och jag har beställt ett som heter Geekworm (P122-C)

<Uppladdad bildlänk>

Då kommer man bland annat åt pci-express porten.

De har även ett heltäckande - Geekwork P573 men då missar man åtkomst till vissa portar.

Beställde mitt från Amazon.se och de har även ett snarlikt som heter Uniker men där finns inte öppningen för pci-express.

Dom där modellerna kyler så där och sabbar wifi en del. Har testat på både Pi 3 & 4.
Den här Pi4 8GB ligger på strax över 40 grader med en 12V fläkt driven med 5V.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Trendy:

Hur pass mycket varmare är rpi 5 jämfört med de tidigare? Har en gammal rpi 3 som ligger i ett elskåp tsm med router etc. Det finns lite ventilationshål i skåpet. Riktigt perfekt plats att slippa se prylarna framme.

Min 3a ligger på 55 grader vid idle, inte optimalt men heller inte så farligt. Har original rpi plastchassit till den.

Vad tror du om 5an? Räcker det med passivt eller kommer den behöva en fläkt med?

Skiljer ju rätt mycket beroende på arbetsuppgift. På det stora hela har varje ny RPi-version varit mer energieffektiv sett till "arbete utfört per Watt".

Samtidigt har peak-effekten ökat före varje generation, det jag sett kring RPi5 är peak-effekt för CPU-klustret på ~12 W och peak för hela kortet är 25 W (det är vad strömförsörjning maximal fixar och vad man teoretisk kan nå om max max:ar effekten på all I/O).

Peak för RPi4 verkar ligga på 6-7 W. RPi3 ca 4-5 W och RPi2 var bara 2-3 W. Alla dessa är för CPU-klustret, ovanpå det tillkommer framförallt det USB-portarna drar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

God kväll!
Jag är helt ny på rpi och även linux men fick hem min pi5 förra veckan och installerade det rekommenderade Os'et först. Min tanke först var att jag skulle kunna köra lite gamla spel via emulatorer men sen läste jag att steam skulle funka på Ubuntu så jag installerade det ist. Men när jag söker i app center så finns inte Steam och jag lyckas inte installera det från nedladdad fil heller. Nån som lyckats få in det och har nåt tips lr råd till mig om hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

God kväll!
Jag är helt ny på rpi och även linux men fick hem min pi5 förra veckan och installerade det rekommenderade Os'et först. Min tanke först var att jag skulle kunna köra lite gamla spel via emulatorer men sen läste jag att steam skulle funka på Ubuntu så jag installerade det ist. Men när jag söker i app center så finns inte Steam och jag lyckas inte installera det från nedladdad fil heller. Nån som lyckats få in det och har nåt tips lr råd till mig om hur jag ska göra?

https://www.zdnet.com/article/how-to-install-steam-on-any-ubu...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag följde den där guiden igår men fick den inte att installera..
Tankade även hem steam från deras sida ..med .deb som suffix. enligt nån guide så skulle jag öppna den med app center men då körde den bara upp fläkten till 100% och så stod den och snurrade tills jag stängde ner app center.

Jag får prova den där guiden igen och se om jag lyckas bättre idag ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Jag följde den där guiden igår men fick den inte att installera..
Tankade även hem steam från deras sida ..med .deb som suffix. enligt nån guide så skulle jag öppna den med app center men då körde den bara upp fläkten till 100% och så stod den och snurrade tills jag stängde ner app center.

Jag får prova den där guiden igen och se om jag lyckas bättre idag ;P

Så, nu har jag provat, fungerar ej!
När jag kommer till installationen så säger den ”Package steam is not available, but is referred to by another package.
Yadayada
However the following packades replace it:
steam-devices”
Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Så, nu har jag provat, fungerar ej!
När jag kommer till installationen så säger den ”Package steam is not available, but is referred to by another package.
Yadayada
However the following packades replace it:
steam-devices”
Vad gör jag nu?

Lade du till multiverse och väntade på update?

Man kan testa apt get search också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lade du till multiverse och väntade på update?

Man kan testa apt get search också

Jag följde guiden, började med multiverse sen update sen install..
Är helt ny på det här så kanske ändå är nåt jag missat, men guiden följde jag

apt get search?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att maskinen är rätt så perfekt för lite tyngre emulering av spelkonsoler med:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.