Permalänk
Medlem

Dålig kvalitet tv4

Någon som vet varför det är så dålig kvalitet på Tv4 streamar?

Alla andra streams från viaplay hbo osv ser bra ut men så fort jag tittar på vissa program från Tv4 så är bilden i uppenbart sämre kvalitet.

Finns det någon inställning eller något att göra på tvn? En relativt ny LG oled 65 tum, känns dock inte troligt när det är bra kvalitet på andra sändningar.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att TV4Play fungerar sämre för varje dag. Det är lite hit and miss om det fungerar när man trycker igång ett program. Ibland är det som att inloggningssessionen har tajmat ur, men man är ändå inloggad och måste logga ut för att bli utloggad på riktigt för att kunna logga in igen och börja spela upp nägot.

Vi pröjsade faktiskt här senaste för att kunna se Maria Wern utan reklam men det är väldigt opålitligt som sagt om det går att spela upp eller om man får någon utav dessa felmeddelanden om att materialet inte går att spela upp. Det hade varit bättre om man faktiskt fick en bättre upplevelse för att man betalar, men icke. Så fort vi har avverkat Maria Wern så kommer jag säga upp skiten.

Däremot så har jag inte upplevt att kvalitén är märkbart sämre, men det beror nog med på vad man ser, om det är något som strömmas ut till många samtidigt eller om det är arkiverat material såsom gamla Maria Wern-avsnitt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag upplever att TV4Play fungerar sämre för varje dag. Det är lite hit and miss om det fungerar när man trycker igång ett program. Ibland är det som att inloggningssessionen har tajmat ur, men man är ändå inloggad och måste logga ut för att bli utloggad på riktigt för att kunna logga in igen och börja spela upp nägot.

Vi pröjsade faktiskt här senaste för att kunna se Maria Wern utan reklam men det är väldigt opålitligt som sagt om det går att spela upp eller om man får någon utav dessa felmeddelanden om att materialet inte går att spela upp. Det hade varit bättre om man faktiskt fick en bättre upplevelse för att man betalar, men icke. Så fort vi har avverkat Maria Wern så kommer jag säga upp skiten.

Däremot så har jag inte upplevt att kvalitén är märkbart sämre, men det beror nog med på vad man ser, om det är något som strömmas ut till många samtidigt eller om det är arkiverat material såsom gamla Maria Wern-avsnitt.

Okey tråkigt när det fungerar så dåligt, aldrig haft detta problem tidigare.

Permalänk
Medlem

Cmore funkade perfekt...
Obegripligt att de skrotade plattformen och flyttade in allt i tv4-appen som knappt fungerar.
TV4 lär väl gå i konkurs snart ändå med tanke på att de lägger ned allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Cmore funkade perfekt...
Obegripligt att de skrotade plattformen och flyttade in allt i tv4-appen som knappt fungerar.
TV4 lär väl gå i konkurs snart ändå med tanke på att de lägger ned allt.

Okey så det har blivit sämre med tv4 appen alltså? Kanske därför jag upplever det dåligt nu då, tittade aldrig på den innan när innehållet fanns i cmore appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey tråkigt när det fungerar så dåligt, aldrig haft detta problem tidigare.

Kan relatera till det du säger!
En annan sak som har slagit mig är att på ingen streamingtjänst så kan du välja kvalité, förutom på Viaplay, där kan man själv välja kvalitét, även om de inte definierar de olika alternativen så har man åtminstone ett val!

Hade velat se samma upplägg som på Youtube, för som det är nu så vet man ju inte alls vilken upplösning som streamas eller hur komprimerad den är!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kan relatera till det du säger!
En annan sak som har slagit mig är att på ingen streamingtjänst så kan du välja kvalité, förutom på Viaplay, där kan man själv välja kvalitét, även om de inte definierar de olika alternativen så har man åtminstone ett val!

Hade velat se samma upplägg som på Youtube, för som det är nu så vet man ju inte alls vilken upplösning som streamas eller hur komprimerad den är!

/Lifooz

Håller med, om problemet ligger hos TV4 kan man ju hoppas att dom kommer med en lösning snarast. Dålig reklam när deras konkurrenter fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag upplever att TV4Play fungerar sämre för varje dag. Det är lite hit and miss om det fungerar när man trycker igång ett program. Ibland är det som att inloggningssessionen har tajmat ur, men man är ändå inloggad och måste logga ut för att bli utloggad på riktigt för att kunna logga in igen och börja spela upp nägot.

Vi pröjsade faktiskt här senaste för att kunna se Maria Wern utan reklam men det är väldigt opålitligt som sagt om det går att spela upp eller om man får någon utav dessa felmeddelanden om att materialet inte går att spela upp. Det hade varit bättre om man faktiskt fick en bättre upplevelse för att man betalar, men icke. Så fort vi har avverkat Maria Wern så kommer jag säga upp skiten.

Däremot så har jag inte upplevt att kvalitén är märkbart sämre, men det beror nog med på vad man ser, om det är något som strömmas ut till många samtidigt eller om det är arkiverat material såsom gamla Maria Wern-avsnitt.

Vi har både en smart tv med tv4 appen och en NUC med windows på och ibland startar vi Nucen bara för att blockera tv4 reklamen med ublock i webbläsaren. Går så mycket snabbare att kolla genom någon film eller serie. Men det var ett tag sedan sist.

Nu har de ju släppt en ny tv4 app för våran samsung tv. Fick lov att radera den gamla. Ej hunnit testa ordentligt om den nya fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Tiden utvecklare fick lägga ner på TV4 Play appen:
Inte kunna hoppa över reklam 95%
GUI 5%
Kvalitet 0%

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tiden utvecklare fick lägga ner på TV4 Play appen:
Inte kunna hoppa över reklam 95%
GUI 5%
Kvalitet 0%

Därför man inte kollar på TV4 play alls. O jag hoppas dom konkar. Dom har ju lagt ner massa program o sparkat massa folk. Går dåligt ekonomiskt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Såg nu att "profiler" även var bortplockat och inte heller finns det kategorier som serier etc att sortera efter Britboxs innehåll.
Varför använde man bara inte Cmores plattform?
Detta suger ju stenhårt.

Permalänk
Medlem

@Dlin89 om det andra funkar är det uppenbarligen inte något fel hos dig utan snarare TV4, deras servrar eller kanske appen som är knas.

En anledning till sämre kvalite brukar vara lägre bitrate ? kan du kolla det. Och sedan om materialet skickas ut i SDTV, 720p eller 1080p. Det kan också vara något med appen som gör att den kanske inte tror att du kan titta på annat än SDTV. Får du samma problem om du använder en laptop eller dator för att spela upp materialet från TV4 tjänsten ?

Jag minns problemet med Canal Digital tidigare då det var enklare navigera och spela upp material via webläsaren istället för att använda appen. För inte tala om strul med vissa TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är detta något dom jobbar på. Väntar fortfarande på mailet som gör att jag ska flytta från cmore.se till tv4play (har cmore via telia så jag är kvar på cmore.se)

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Denho486 om det andra funkar är det uppenbarligen inte något fel hos dig utan snarare TV4, deras servrar eller kanske appen som är knas.

En anledning till sämre kvalite brukar vara lägre bitrate ? kan du kolla det. Och sedan om materialet skickas ut i SDTV, 720p eller 1080p. Det kan också vara något med appen som gör att den kanske inte tror att du kan titta på annat än SDTV. Får du samma problem om du använder en laptop eller dator för att spela upp materialet från TV4 tjänsten ?

Jag minns problemet med Canal Digital tidigare då det var enklare navigera och spela upp material via webläsaren istället för att använda appen. För inte tala om strul med vissa TV-apparater.

Nu senaste dagarna har det faktiskt fungerat bättre utan att jag har gjort något, får se om det håller i sig!

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite. Fungerar skit på en LG (OLED77CS6LA) oavsett sladd eller Wi-Fi. Fungerar utan problem på en Samsung the Frame. Någon annan med samma upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Återupplivar tråden lite. Fungerar skit på en LG (OLED77CS6LA) oavsett sladd eller Wi-Fi. Fungerar utan problem på en Samsung the Frame. Någon annan med samma upplevelse?

Har en LG C9 kopplad via ethernet.

Testat premium nu en tid och upplevt diverse problem.

Ibland har upplösningen drastiskt sjunkit till typ 240p eller något, har då fått starta om app/tv.

Det mest frekventa problemet är dock att streamen med jämna mellanrum hackar till i någon millisekund vilket gör att ljudet bryts under samma tid (extremt störigt mitt i tal t.ex.).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har en LG C9 kopplad via ethernet.

Testat premium nu en tid och upplevt diverse problem.

Ibland har upplösningen drastiskt sjunkit till typ 240p eller något, har då fått starta om app/tv.

Det mest frekventa problemet är dock att streamen med jämna mellanrum hackar till i någon millisekund vilket gör att ljudet bryts under samma tid (extremt störigt mitt i tal t.ex.).

Vad irriterande! Vi har också Premium. Mitt problem är att streamen fryser och står och snurrar i lätt 1-3 minuter. Detta kan hända en gång var 5-10 minut. Helt oanvändbart...

Jag börjar tro att det är något med LG, vissa andra appar som SF Anytime fungerar också dåligt på just denna TVn, medan allt fungerar bra på Samsungen. Bägge kör med sladd som sagt.

LGs webOS (tror jag det heter) är så dåligt. Behöver logga in varje gång jag måste uppdatera en app, den loggar ut mig i tid och otid ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Vad irriterande! Vi har också Premium. Mitt problem är att streamen fryser och står och snurrar i lätt 1-3 minuter. Detta kan hända en gång var 5-10 minut. Helt oanvändbart...

Jag börjar tro att det är något med LG, vissa andra appar som SF Anytime fungerar också dåligt på just denna TVn, medan allt fungerar bra på Samsungen. Bägge kör med sladd som sagt.

LGs webOS (tror jag det heter) är så dåligt. Behöver logga in varje gång jag måste uppdatera en app, den loggar ut mig i tid och otid ...

Jag har aldrig haft några problem med LG WebOS.

Oklart om prolemet ligger hos LG eller de som utvecklar appen, men ja det är störigt att allt annat funkar felfritt medans dessa appar verkar vilja/försöka buffra i tid och otid.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu har de infört profiler på hemsidan, men inte i androidappen

Permalänk

Är det fler än jag som upplever att spelar man upp via tv4play.se på datorn och slänger upp en stream på sin andra skärm och väljer fullscreen så laggar det nått hemskt? sitter ändå på 1000/1000mbit lina...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .