Skulle uppskatta hjälp med en tyst och framtidssäkrad dator för runt (men gärna under) 20k
Hej!
Läget:
6-7 år gammal dator med 1060 6gb, funkar ok men funderar på att skaffa ny (för gaming)
Kan vänta ett år till om det är bättre utifrån produktcykler
Spelar CS, men vill även kunna spela Warzone och Red dead redemption 2, samt framtida spel
Önskelista:
Tyst! Det är ok om den låter lite när jag spelar, men är less på att sitta bredvid en stor hårfön när jag surfar sweclockers.
Framtidssäker. Ska kunna hålla minst 5-6 år (men behöver inte kunna lira 2028 års motsvarighet till Cyberpunk på ultra)
Budget: Runt (men gärna under) 20k
Billig variant (13k): https://itsale.se/shop/speldatorer/super-extreme/
Jag kontaktade återförsäljaren som försäkrade mig om att de kunde bygga ihop den knäpptyst, och rekommenderade att göra tillvalen CPU-fläkt: Zalman och 3x120mm fläktar.
Funderingar: Den här datorn rockar ett 4060ti 8gb. Jag är lite osäker på om det räcker med 8gb i VRAM. Då mitt gamla kort har 6gb känns 8gb väldigt lite (men jag är medveten om att vram inte är allt, såklart). Därför har jag nu börjat fundera på om jag ska köra rtx4070/rx7800xt/rx6950xt. Som jag förstår det är det högre strömåtgång och således större värmeutveckling på radeon-korten, så jag är inne på ett rtx4070.
Fråga 1: Är det rimligt eller felaktigt tänkt att 4070 är lättare att få tyst? Och om jag kör på 4070, vilken version är bäst och/eller tystast? Eller är det bättre att köra radeon med 16gb vram? Jag gillar egentligen Radeon bättre än Nvidia men har också sett antydan till att radeon-korten är krångligare med stutter och krascher.
Samma försäljare som första datorn har även denna dator som verkar prisvärd: https://itsale.se/shop/speldatorer/super-invincible/
Med tilläggen 3x120mm-fläktar och CPU-kylaren från Zalman blir det just under 20k.
Här kommer andra hindret: Som jag förstått det drar intels processorer mer ström och genererar därmed mer värme, så jag funderar på en AMD-processor. Det ska väl dessutom vara ny sockel på gång för intel, så en AM5-sockel känns mer framtidssäkrad. Jag har även tolkat det som att Ryzen 7 7800x3D är något av the shit just nu.
Fråga 2: Är det overkill att köra på en 7800x3D för mina behov och min budget? Vad skulle isf vara ett framtidssäkert alternativ?
Jag hittade följande dator på komplett, och om man byter ut processorn mot en 7800x3D samt tar en mindre SSD så landar det på 20 600 kr: https://www.komplett.se/configure/1244906/gaming/gamingdator/...
Det finns även alternativet att välja chassit "fractal north" som jag tycker är en riktigt läcker burk.
Fråga 3: Hur stor skillnad i tysthet gör Chassit? Och vilket/vilka chassin är tystast? Jag gissar att BeQuiet är tysta men det kanske finns andra som också är tysta.
Fråga 4: Är det något specifikt jag ska tänka på kring mobo/ram/PSU? Som jag förstått det är det DDR5-minnen som gäller, men spelar Hz och CL stor roll?
Jag byggde ihop en egen dator förut men det var längesen. Jag vill minnas att det var ganska enkelt, det enda lite kluriga var att dra åt skruvarna på CPU-flänsen lagom hårt. Så jag skulle nog kunna göra det igen, men det känns ändå bättre att någon kunnig bygger ihop den åt mig.